Celoživotní učení Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy Celoživotní učení „lifewide“ - všeživotní • možnost vzdělávat se v různých stadiích svého života v souladu se svými možnostmi, potřebami a zájmy • učení jako nepřerušená kontinuita „od kolébky do zralého věku“ • předpoklad: mít k učení pozitivní postoj • navazuje na kvalitní základní a všeobecné vzdělávání, základem je „naučit se učit se“ • získávat kvalifikace a kompetence různými cestami a kdykoli během života • následující vzdělávání Koncepce celoživotního učení • dvě roviny a) vertikální - od narození až do smrti - všechny stupně formálního vzdělávání od školky až po univerzitu třetího věku - učení po celé délce života, „life long learning b) horizontální - učení v každodenním životě, při různých“ činnostech - učení v celé šíři života, „ life wide learning“ Svět - snahy • koncepty celoživotního učení formulovány mezinárodními organizacemi (Rada Evropy, UNESCO, OECD) v 60. a 70. letech 20. století • sledovaly především cíle „nového humanismu”, tj. sociálního a kulturního rozvoje společnosti prostřednictvím vzdělávání přístupného všem bez jakékoliv diskriminace • aktivity orientované na globální vzdělávací politiku a zejména se zřetelem k pozvednutí celkové vzdělanostní úrovně v zemích na různém stupni společenského a ekonomického rozvoje • UNESCO (1972) dokument Learning to be, doporučení pro vzdělávání dospělých. "Každému jedinci musí být umožněno pokračovat ve vzdělávání během celého života. Myšlenka celoživotního vzdělávání je základním kamenem společnosti, která se učí.“ Nové myšlenky? J. A. Komenský: Obecná porada o nápravě věcí lidských • Komenský měl celoživotní sen. Toužil vidět nápravu celého lidstva. Vycházel z toho, že věci lidské nejsou v pořádku, ale nejsou ztraceny, dají se obnovit, napravit. Téměř celý život pracoval na knize Obecná porada o nápravě věcí lidských, kde nastínil cesty k obnově lidství. Dílo nedokončil. Je psáno latinsky. • Podrobné návrhy a návody k nápravě našeho světa, která je naprostou nutností a nezbytností pro další život člověka. Předkládá důkazy zkaženosti lidí vlivem našeho vlastního odvrácení od Boha a tedy morálky, mravnosti, ctností, zbožnosti a především lidskosti., nadčasovost, Sám Komenský toto dílo pokládal za převratné a zásadní pro celý svět. • Za Komenského života však vyšly jen dva svazky. Spis, o kterém diskutovala celá vzdělaná Evropa, se v pozdějších letech ztratil a kompletní text byl nalezen až v roce 1935. Pansofia – všeobecná moudrost, zdokonalení společnosti věděním Pampaedia – IV. díl věnovaný vzdělávání, je promyšlená originální teorie celoživotního utváření člověka • „…První, čeho si přejeme, jest, aby tak plně a k plnému lidství mohl býti vzděláván ne nějaký jeden člověk nebo několik jich nebo mnoho, nýbrž všichni lidé vespolek i každý zvlášť, mladí i staří, bohatí i chudí, urození i neurození, mužové i ženy, zkrátka každý, komu se dostalo údělu narodit se člověkem, aby konečně jednou bylo celé lidské pokolení vzdělané po všech věkových stupních, stavech, pohlaví a národech. Za druhé si přejeme, aby každý člověk byl celistvě vzdělán a správně vycvičen nikoli jen v nějaké jediné věci nebo v několika málo nebo v mnohých, nýbrž ve všech, které dovršují podstatu. Lisabonská strategie březen 2000 • směr politiky a činnosti v EU pro 21. století • Memorandum o celoživotním učení • 6 problémových okruhů: • Nové základní dovednosti pro všechny • Více investic do lidských zdrojů • Inovovat vyučování a učení • Oceňovat učení • Přehodnotit poradenství • Přiblížit učení domovu Důraz • Podpora získávání nových dovedností, včetně nového způsobu společenského uznávání odborných a profesních dovedností • Sbližování škol s podnikatelským sektorem, včetně podpory rozvoje učňovského školství ve všech formách. • Boj proti sociálnímu vylučování, tzn. nabídnutí tzv. druhé šance • Podpora zběhlosti ve třech jazycích „Společenství“, zaměstnatelnost v rámci jednotného evropského trhu. • Posuzování hmotných investic a investic do vzdělávání na stejném základě Druhy vzdělávání  Formální vzdělávání • realizováno ve vzdělávacích institucích, zpravidla ve školách • vytváří nezbytné základy • funkce, cíle, obsahy, organizační formy a způsoby hodnocení jsou vymezeny právními předpisy • získávání na sebe zpravidla navazujících stupňů vzdělání (základního vzdělání, středního vzdělání, středního vzdělání s výučním listem, středního vzdělání s maturitní zkouškou, vyššího odborného vzdělání v konzervatoři, vyššího odborného vzdělání, vysokoškolského vzdělání) • absolvování je potvrzováno příslušným osvědčením (vysvědčením, diplomem apod.)  Neformální vzdělávání • zaměřeno na získání vědomostí, dovedností a kompetencí, které mohou zlepšit společenské i pracovní uplatnění • poskytováno v zařízeních zaměstnavatelů, soukromých vzdělávacích institucích, nestátních neziskových organizacích, ve školských zařízeních a dalších organizacích • organizované volnočasové aktivity pro děti, mládež a dospělé, kurzy cizích jazyků, počítačové kurzy, rekvalifikační kurzy, školení a přednášky • účast odborného lektora, učitele, proškoleného vedoucího • nevede k získání stupně vzdělání  Informální učení • proces získávání vědomostí, osvojování si dovedností a kompetencí z každodenních zkušeností a činností v práci, v rodině, ve volném čase. • sebevzdělávání, kdy učící se nemá možnost ověřit si nabyté znalosti (např. televizní jazykové kurzy) • neorganizované, zpravidla nesystematické a institucionálně nekoordinované Klasifikace ISCED • International Standard Classification of Education (ISCED, mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání) • klasifikace vzdělávání schválená UNESCO (od 70. let 20. století) • zařazuje vzdělávací programy podle obsahu pomocí dvou hlavních průřezových proměnných: úrovně vzdělávání a oboru vzdělání Klasifikace oborů vzdělávání • https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_vzdelani_cz_i sced_2011 ISCED  předškolní vzdělávání  základní vzdělávání (primární a nižší sekundární stupeň – ISCED 1, 2) • všeobecný charakter • plnění povinné školní docházky  střední vzdělávání (vyšší sekundární stupeň – ISCED 3) • všeobecný nebo odborný charakter • ukončeno maturitní zkouškou (ISCED 3A), výučním listem (ISCED 3C) nebo závěrečnou zkouškou (ISCED 3C) • nástavbové studium pro absolventy středního vzdělání s výučním listem (ISCED 4) ukončené maturitní zkouškou  terciární vzdělávání (ISCED 5, 6) - po vykonání maturitní zkoušky. specializované vzdělání odborné nebo umělecké. • vysokoškolské vzdělávání • vyšší odborné vzdělávání uskutečňované vyššími odbornými školami a v konzervatořích ISCED 0 vzdělávání v ranné dětství preprimární vzdělávání • předškolní V ČR poskytuje: • mateřská škola • speciální mateřská škola • přípravný stupeň (pomocné školy) • přípravný ročník speciální základní školy a zvláštní školy • přípravná třída pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí ISCED 1 primární vzdělávání • Vzdělávací programy úrovně jsou obvykle vytvářeny tak, aby žákům poskytly pevné základní vzdělání ve čtení, psaní a matematice spolu s elementárním porozuměním ostatním předmětům, jako jsou dějepis, zeměpis, přírodní vědy, společenské vědy, výtvarné umění a hudba, příp. náboženství • obvyklý vstupní věk není nižší než pět let a vyšší než sedm let • úroveň trvá většinou pět let plné školní docházky ISCED 2 nižší sekundární vzdělávání (střední vzdělávání) vzdělávání • na 2. stupni základních škol nebo základních škol speciálníc • na nižším stupni víceletých gymnázií a konzervatoří (tedy v 1.–4. ročníku 8letých gymnázií a konzervatoří a v 1.–2. ročníku 6letých gymnázií) • vzdělávání v kurzech pro získání základního vzdělání ISCED 3 vyšší sekundární vzdělávání (střední vzdělávání) • poskytují střední školy ve všeobecných i odborných oborech • věk žáků je obvykle 15 až 18/19 let • absolventi dosahují některého ze tří stupňů vzdělání: – střední vzdělávání s maturitní zkouškou – střední vzdělávání s výučním listem – střední vzdělání • Střední vzdělání s maturitní zkouškou je podmínkou přijetí do terciárního vzdělávání • nástavbové studium, které umožňuje absolventům oborů s výučním listem získat střední vzdělání s maturitní zkouškou • zkrácené studium, ve kterém absolventi oborů s maturitní zkouškou a s výučním listem získávají vzdělání v jiném oboru. • Specifický druh školy - konzervatoře, uskutečňují nižší a vyšší sekundární a vyšší odborné (terciární) vzdělávání s uměleckým zaměřením. Střední vzdělání s maturitní zkouškou  L/0 – Úplné střední odborné vzdělání s vyučením i maturitou (po základní škole, se zahrnutím odborného výcviku). 4leté studium Má profesní charakter a připravuje žáky pro náročná dělnická povolání a nižší řídící funkce.  L/5 – Úplné střední odborné vzdělání s vyučením i maturitou (nástavbové studium po vyučení) Studium, které trvá v denní formě 2 roky, je určeno pro vyučené v tříletých oborech a připravuje pro náročná dělnická povolání a nižší řídící funkce.  M – Úplné střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení) Připravuje žáky pro přímé uplatnění se na trhu práce k výkonu středních technických, ekonomických a obdobných funkcí.  K – Úplné střední vzdělání - všeobecné (vzdělávání na gymnáziu) Poskytuje všeobecné vzdělání bez odborné profilace. Absolventi získají maturitu a převážná část z nich pokračuje na studiu na vysokých nebo vyšších odborných školách. 3 možnosti studia: • čtyřleté studium pro žáky 9. ročníku základní školy (kód ..-..- K/4), • šestileté studium pro žáky 7. ročníku základní školy (kód ..-..- K/6), • osmileté studium pro žáky 5. ročníku základní školy (kód ..-..- K/8). • L, M - Zkrácené studium pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou  P (M) – Vyšší odborné vzdělání na konzervatoři (i maturitní) Konzervatoř připravuje talentované žáky pro výkon konkrétního uměleckého povolání (hudba, zpěv, hudebně dramatické umění). Šestiletá příprava je ukončena absolutoriem spojeným s veřejným vystoupením. Vzdělání lze ukončit i maturitní zkouškou po 4. ročníku. Výjimku tvoří 8letý obor Tanec, který je určen žákům 5. ročníku základní školy. Střední vzdělání s výučním listem • H – Střední odborné vzdělání s výučním listem 3-letá příprava s teoretickou i praktickou výukou (odborná praxe ve škole i ve smluvních firmách) pro výkon zejména řemeslných činností a na závěr učeň dokáže své znalosti a dovednosti při závěrečné zkoušce a získá výuční list. • E – Nižší střední odborné vzdělání s výučním listem Jde o přípravu především prostřednictví praktické výuky k výkonu jednoduchých prací v dělnických povolání (s nižšími nároky na teoretickou část výuky). Úspěšný absolvent získá výuční list. Délka studia je 2 nebo častěji 3 roky. • E, H - Zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem Absolventům s výučním listem nebo maturitní zkouškou umožňuje získat ve zkrácené době 1 až 1,5 roku v denní formě studia výuční list v jiném oboru. Střední vzdělání bez výučního listu a bez maturitní zkoušky • C – Praktická škola Jedno a dvouleté programy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, např. z důvodu zdravotního handicapu. Příprava je neprofesní, připravuje pro výkon jednoduchých činností. Absolventi získají vysvědčení • J – Střední nebo střední odborné vzdělání bez maturity i výučního listu Jde o 2-leté studium, které má profesní charakter. Je ukončeno závěrečnou zkouškou a absolventi získají vysvědčení. Úroveň Označení Odpovídající úroveň ve školství ČR ISCED 1997 Klasifikace kmenových oborů vzdělávání 0 vzdělávání v raném dětství jesle, mateřská škola není předškolní vzdělávání mateřská škola 0 1 primární vzdělávání 1. stupeň základní školy 1 A 2 nižší sekundární vzdělávání 2. stupeň základní školy, 1.–4. ročník osmiletých, 1.–2. ročník šestiletých SŠ 2 B,C 3 vyšší sekundární vzdělávání střední škola (maturita, vyučení), konzervatoř 3 J,E,H,K,L,M 4 postsekundární neterciární vzdělávání pomaturitní studium (např. jazyková zkouška), zkrácené studium pro získání středního vzdělaní s výučním listem nebo maturitní zkouškou na SŠ 4 H 5 krátký cyklus terciárního vzdělávání vyšší odborné vzdělání na konzervatoři 5B P 6 bakalářská nebo jí odpovídající úroveň bakalářské studium na VŠ, VOŠ 5A,5B N,R 7 magisterská nebo jí odpovídající úroveň magisterské studium na VŠ 5A R,T 8 doktorská nebo jí odpovídající úroveň doktorské studium na VŠ 6 9 vzdělávání jinde neuvedené není V ISCED 4-5 ISCED 4 Postsekundární neterciární vzdělávání vzdělávání v pomaturitních kurzech a v jednoletých kurzech cizích jazyků s denní výukou ISCED 5 Krátký cyklus terciárního vzdělávání osoby vzdělávající se v posledních dvou ročnících konzervatoří (tedy v 7.–8. ročníku 8leté konzervatoře a v 5.–6. ročníku 6leté konzervatoře). ISCED 6 - 8 ISCED 6 Bakalářská nebo jí odpovídající úroveň ISCED 7 Magisterská nebo jí odpovídající úroveň ISCED 8 Doktorská nebo jí odpovídající úroveň Současnost v celoživotním učení • přikládá se menší význam školským institucím • zdůrazňuje se význam institucí mimo formální vzdělávací soustavu a význam neformálního vzdělávání a informálního učení v různých prostředích • snaha - všichni jedinci by měli mít absolvovaný úplný cyklus sekundárního vzdělávání (ve škole nejméně do věku 17–18 let) Formy studia Prezenční studium (denní studium) • převážná část výuky je organizována formou přednášek, cvičení, seminářů, kurzů, praxí, laboratorních prací a dalších forem • přímý kontakt s učitelem • výuka pokrývá většinu týdne Kombinované studium (dálkové – někdy nesoulad pojmů, viz níže) • kombinuje prvky prezenčního studia a samostudia koordinovaného vzdělávací institucí • výuka probíhá v pátek, sobota Dálkové – některé školy zcela odlišuje dálkové jako pouze online vzdělávání Večerní Distanční ČR a vlivy na celoživotní učení • sektorová struktura (průmysl, služby, zemědělství, stavebnictví; zahraniční firmy) • demografický vývoj - prodlužující se produktivní věk zvýšené nároky na profesní mobilitu – předpoklad uspokojivý zdravotní stav • trh práce – kvalifikační struktura (v ČR jsou soustředěny zejména výroby a služby s nižší náročností na znalosti, s nižší technologickou náročností). Regionalita • funkční gramotnost dospělé populace a klíčové kompetence (komunikace, týmová práce, schopnost učit se, schopnost řešit problémy, ICT apod.) • úroveň dovedností populace (před. jazykové, ICT) Národní soustava (rámec) kvalifikací Evropský rámec kvalifikací (European Qualifications Framework - EQF) • NSK, web https://www.narodnikvalifikace.cz/ • popisuje, co je potřeba umět pro výkon povolání anebo jejich části • státem garantovaný celorepublikový systém budovaný na reálných požadavcích na výkon činností v rámci jednotlivých povolání a pracovních pozic • NSK definuje požadavky na odborné způsobilosti jednotlivých kvalifikací bez ohledu na způsob jejich získání • tvoří spojující systémový rámec pro počáteční a další vzdělávání a zároveň umožňuje srovnání našich národních kvalifikací s kvalifikacemi stanovenými a popsanými v jiných evropských státech • EQF - společný evropský referenční rámec, který napomáhá pochopit, porovnat a uznávat kvalifikace získané v Evropské unii, web http://www.nuv.cz/eqf Národní rámec kvalifikací • BUDOUCNOST NQF: SJEDNOCENÍ A KOMPLEXNÍ PŘÍSTUP KE KVALIFIKACÍM • WEB NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ Informace o Národním rámci kvalifikací • Programy a kvalifikace jsou zatříděny v podrobně vymezených oborech podle jejich hlavního předmětu. • Předměty a jejich obsah = to, co určuje obor vzdělání, do kterého by měl být program nebo kvalifikace zatříděn. • Obsahem jsou věcné, praktické a teoretické znalosti, předávané v průběhu programu a uznávané související kvalifikací. Tyto znalosti se týkají konkrétních typů problémů nebo se vztahují ke specifickým účelům, které mohou být teoretické (např. filozofie), praktické (např. strojírenství) nebo jak teoretické, tak i praktické (např. architektura). • Z praktických důvodů je hlavní předmět programu nebo kvalifikace určen podrobně vymezeným oborem, kterému je věnována většina (tedy více než 50 %) nebo zjevně převažující část zamýšleného času studia nebo studijních kreditů. Pokud jsou k dispozici informace o studijních kreditech, měly by být použity. Pokud nejsou kredity k dispozici, měl by být zkonstruován přibližný odhad zamýšleného času studia. Národní soustava povolání • https://www.nsp.cz/ • Národní soustava povolání (NSP) je veřejně dostupný a soustavně aktualizovaný registr povolání vyskytujících se na českém trhu práce. • https://www.mpsv.cz/web/cz/narodni- soustava-povolani Národní konsorcium • shromažďuje, třídí, analyzuje a poskytuje informace a podklady z oblasti odborného vzdělávání v kontextu celoživotního učení • zapojeno 20 institucí • Výroční zpráva 2020 Nostrifikace vzdělání základního a středního vzdělání Nostrifikace - uznání dosaženého stupně zahraničního vzdělání českými úřady • rozhoduje školský odbor krajského úřadu v místě bydliště (odlišnosti od českého programu – zamítnutí, nařízení složení nostrifikační zkoušky) • běžně nutné dodat originál nebo notářsky ověřenou kopii vysvědčení/diplomu a jeho soudní překlad • pokud doklady o dosaženém vzdělání nejsou a byla na území České republiky udělena mezinárodní ochrana (azyl nebo doplňková ochrana), může vysvědčení/diplom nahradit čestné prohlášením Nostrifikace vysokoškolského vzdělání • rozhodují ve většině případů veřejné vysoké školy • některé z vysokých škol požadují též soudní překlad diplomu do českého jazyka a legalizaci diplomu, tj. ověření pravosti podpisů a razítek • konkrétní informace podá rektorát vysoké školy. Vzdělávání dospělých • zahrnuje všeobecné, odborné, zájmové a jiné vzdělávání • není totožný s pojmem celoživotní učení, přestože právě vzdělávání dospělých je podstatnou částí celoživotního vzdělávání • Andragogika: • 1. základní disciplíny: obecná andragogika, komparativní andragogika, dějiny andragogiky, androdidaktika • 2. aplikované disciplíny: personální andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika, kulturní andragogika, gerontagogika. Vzdělávání dospělých • formálního vzdělávání se starší a střední věkové skupiny nad 45 let v ČR účastní velmi málo • osoby s nízkou kvalifikací se dalšího formálního vzdělávání téměř vůbec neúčastní • snaha – podpora tvorby specifických mechanismů pro návrat do vzdělávacího procesu; zejména v mladším dospělém věku považována za nutnost; Strategie 20301+ • neformálního vzdělávání - kurzy na pracovišti nebo mimo něj; zájem Vzdělávání seniorů Univerzity třetího věku • téměř všechny veřejné vysoké školy - oblast vzdělávání seniorů • velký zájem ze strany seniorů (obecně jde o osoby starší 55 let) • finanční podpora státu • stárnutí populace bude mít postupně za následek zapojení starších osob do pracovního procesu, pozdější odchod do důchodu • efektivní uplatnění na trhu práce bude také vyžadovat rozšíření a diverzifikaci nabídky Další info • http://www.nuv.cz/t/dv • Maturujte na dálku z pohodlí domova ? Brno – pomoc pro cizince, výuka ČJ • Meta - www.meta-ops.cz (pražská) • Organizace pro pomoc uprchlíkům, o. s. (Brno) http://www.opu.cz • Sdružení občanů zabývajících se emigranty (SOZE) (Brno) http://www.soze.cz • Diecézní charita Brno http://celsuz.cz/sluzby-pro-cizince • Jihomoravské centrum na podporu integrace cizinců ? • co ovlivňuje postoje dospělých ke vzdělávání v dospělém věku? • připravuje české školství své žáky na to, že se budou celý život vzdělávat? Pokud ano – jak, pokud ne – jak by školství mělo připravovat?