Manažerské funkce ve školském prostředí. Vize. Operacionalizace vize Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy Vrcholové vedení firem • začátkem 20. století vedli velké podniky jednotlivci. Problémy nastaly, když tyto osoby zemřely a podniky se dostaly do potíží. Proč? Při rozběhu firmy je vhodné spojit roli manažera a vlastníka. Pokud je firma nadále funkční je lepší tyto role rozdělit: • Valná hromada akcionářů - majitelé (i tisíce majitelů), schází se 1 ročně. Rozhodují o zásadních strategických problémech, rozhodují o stanovách, o základním kapitálu, o dělení zisku a rozdělení dividend. • Dozorčí rada - rada ředitelů nebo správní rada, většinou má 5-11 členů. Většinou zasedá 1x měsíčně, zasedají v ní akcionáři, věřitelé, banky, dodavatelé, odběratelé, zástupci státu. Tato rada řeší otázky: finanční, výrobní, obchodní. • Představenstvo - výkonný výbor, tzv. výkonný top management, nejvyšší řídící orgán v čele s generálním ředitelem. Management většinou to nejsou akcionáři. Zabývá se hospodářskou politikou a aktuálními provozními problémy. • „CEO-Fraud“, kybernetická kriminalita, vedená proti top manažerům velkých nebo významných společností Management • Původně americký výraz – management, v současnosti má mezinárodní platnost. • Český jazyk – řízení • Různé definice, např. • Proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů • Řízením rozumíme dosahování cílů prostřednictvím lidí ve formálně organizovaných skupinách. • Základní náplní managementu je tvorba cílů a hledání prostředků, jak těchto cílů dosáhnout. • Management zahrnuje řízení organizace jako celku, řízení jejich částí i jednotlivých činností (výrobní, personální, marketingové, apod.). • Výraz management má tři významové roviny. Je chápán jako proces řízení, řídící pracovníci a soubor poznatků o řízení. Je řízením skupin a jednotlivců v uspořádaném ekonomicko-sociálním prostředí. • Řízení není jednorázová záležitost, má svoje složky, kroky, funkce. • Řízení = mít pod svým vedením, ovládat, spravovat, regulovat, usměrňovat. Souhrnný pojem - sada dovedností, technik, metod a principů pomocí kterých se plánuje, organizuje, koordinuje a usměrňuje práce lidí a to tak, aby bylo dosaženo určených cílů organizace. Management • manažerské funkce • manažeři • vědní obor • studijní obor 3 základní úrovně managementu • vrcholoví manažeři – vytváří strategické koncepce vývoje organizace, monitorují a jednají se zákazníky a společností jako celkem, jsou odpovědni vlastníkům • střední manažeři – především práce s lidmi. úkolem je přetvářet strategické úkoly vytvořené vrcholovými manažery na úkoly podřízených linií a dohlížet na jejich plnění. • manažeři první linie – úkol řídit výkonné pracovníky Manažer • dosahuje stanovených cílů s lidmi a prostřednictvím nich • hlavní úkoly v organizaci: o definuje cíle organizace a jejích částí o řídí činnosti nutné k dosažení cílů organizace o pracuje s rizikem o odpovídá za výsledky řízené části organizace o vytváří organizační strukturu organizace o pracuje s lidmi a prostřednictvím lidí • musí být obdařen přirozenou autoritou a mít manažerské dovednosti • Pozn. : Je to dost nevděčná pracovní pozice, protože manažer se často stává „blbcem“ v očích podřízených i nadřízených. Někdy právem, jindy ne. Manažerské „4E“ • účelnost (effectiveness) – znamená dělat správné věci, správně vytyčovat cíle, správně definovat priority, správně se rozhodovat • účinnost (efficiency) – znamená dělat věci správně, řešit úkoly a problémy v souladu s aktuálními znalostmi daného oboru (finance, lidské zdroje, organizační struktura atd.) • hospodárnost (economy) – dělat věci s minimálními náklady • odpovědnost (equity) – dělat správné věci v souladu s právem, sem patří sociální odpovědnost, sociální citlivost, dodržování ekologických a morálních norem Manažerská gramotnost Proces řízení • znalosti a vzdělání uplatněné v praxi • Plánovat - výběr úkolů, cílů a činností potřebných pro dosažení vybraných nebo zadaných úkolů • Organizovat - koordinování lidí a jejich práce • Řídit lidi - rozdělování práce, přidělování a kontrolování úkolů, a vytváření dobré pracovní atmosféry na pracovišti • Vést lidi - motivovat, inspirovat, koučovat • Komunikovat - v mluveném i psaném projevu • Kontrolovat - zpětnovazebná informace o reakcích objektu (systému) na usměrňovací zásahy managementu • Vyjednávat - schopnost úspěšně vyjednávat v obchodním smyslu nebo při jednání s lidmi • Rozhodovat - podklady pro rozhodování • Řešit problémy- postupy při řešení problémů, psychická odolnost při jejich řešení • Lidé se neřídí, ale vedou Plánování • plány z hlediska funkce: strategické, taktické, operativní • z hlediska času: dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé • dvě základní otázky: 1. čeho chceme dosáhnout 2. jak toho chceme dosáhnout Strategický plán – limita, ke které se v čase subjekt (objekt) přibližuje, často „nenaplnitelnost“ Rozhodování • hodnocení variant řešení podle určitých hledisek (kritérií), jejich vzájemné porovnávání a výběr optimální varianty a hodnocení rizik a přijetí rozhodnutí. Zakončena výběrem optimální varianty. • Každé rozhodování má dva velmi důležité aspekty: - rychlost - správnost Řízení • vytváření a analýza pracovních míst • personální plánování • získávání pracovníků • výběr pracovníků • orientace a adaptace přijatých pracovníků • personální marketing a ovlivňování zaměstnavatelské pověsti; motivace pracovního jednán • hodnocení pracovníků • odměňování pracovníků • vzdělávání a rozvoj pracovníků • rozmísťování pracovníků • péče o pracovníky a pracovní vztahy Kontrola • srovnání plánovaných cílů s dosahovanými výsledky • zjištění odchylek v řízených procesech od plánovaných záměrů • zpětná vazba reálné situaci v objektech řízení a východiskem pro posouzení stavu a přijmutí konkrétních závěrů Druhy kontroly podle různých kritérií, účelů, hledisek: o funkce (roční, dílčí) o doby trvání a) pravidelná (roční inventarizace) b) nepravidelná (předávací inventura) c) nepřetržitá o časové hledisko: kontrola preventivní, průběžná a následná o z hlediska systému a jeho okolí na vnitřní a vnější (provádí nadřízené orgány, finanční úřad atd.) o místo kontroly a) přímá (na místě samém, např. inventura, inspekce) b) nepřímá (ze statistických výkazů, z účetních výkazů atd.) Školský management • Víceúrovňový systém řízení a organizace školství • Ministerstvo školství, krajský úřad, obecní úřad • Výkon funkce právního subjektu, řízení a provozování školy Management školy • zabezpečování nezbytných zdrojů a podmínek pro hladký chod školy • organizační a administrativně kontrolní činnosti • zajišťování nezbytných finančních materiálních a lidských zdrojů Management školy • Řízení a organizace provozu školy • Vedení lidí ve škole • Plánování a hodnocení rozvoje školy • Řízení pedagogického procesu • Kontrolní činnost • Řízení vnějších vztahů a reprezentace školy Odpovědnost ředitele školy • výchova vzdělávání • organizace a podmínky provozu školy • finance a majetek • pracovněprávní vztahy • bezpečnost a ochrana zdraví Ředitel školy – důležité právní normy - zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon = ředitel školy - zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce = zaměstnavatel, vedoucí zaměstnanec - zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech = statutární orgán - zákon č.500/2004Sb., správní řád = správní orgán Vize školy • Jasně definovaný, věrohodný a realistický obraz toho, čeho chce škola v budoucnu dosáhnout • Měla by být pozitivní • Odráží potřeby „zákazníků“ a kroky (postupy) vedoucí ke zlepšení současného stavu • Dává odpověď na otázku, jak bude organizace vypadat v budoucnu • Bezcílné řízení nemá cenu 22 Operacionalizace vize • hierarchicky uspořádaná soustavy dílčích úkolů • „kaskádování“ cílů (analogie problémovému stromu) • obvykle se postupuje od obecného ke konkrétnímu • struktura logframe (logický rámec): Proč? Cíl Co? Výstupy Jak? Aktivity Logický rámec - logická rámcová matice – tabulka logických vazeb; vertikální a horizontální linie 23 Analýza potřeb • Potřeby cílové skupiny jsou v čase proměnné • Umožňuje včas identifikovat změnu a připravit se na ni • Způsob provedení – běžně užívané: sociologický výzkum (kvalitativní – rozhovory) a kvantitativní charakter - dotazníky) • Smysluplné je provádět analýzu potřeb opakovaně po uplynutí delší doby Zdroje • BLAŽEK, L. Management Organizování, rozhodování, ovlivňování. • MLÁDKOVÁ, L.; JEDINÁK, P. A KOL. Management. • OBST, O.; HRABOVSKÝ, M.; IVANOVÁ, K.; KUBÁTOVÁ, J.; HORVÁTH, M.; KLOS, R. Základy obecného managementu. • OBST, O.; HRABOVSKÝ, M.; IVANOVÁ, K.; KUBÁTOVÁ, J.; HORVÁTH, M.; KLOS, R. Základy obecného managementu. • MLÁDKOVÁ, L.; JEDINÁK, P. A KOL. Management. s • BLAŽEK, L. Management Organizování, rozhodování, ovlivňování. • OBST, O.; HRABOVSKÝ, M.; IVANOVÁ, K.; KUBÁTOVÁ, J.; HORVÁTH, M.; KLOS, R. Základy obecného managementu. • MLÁDKOVÁ, L.; JEDINÁK, P. A KOL. Management. • ČERNÍKOVÁ, H. Teorie a praxe školského managementu. • ZLÁMAL, J.; BAČÍK, P.; BELLOVÁ, J. Management základy managementu. • MLÁDKOVÁ, L.; JEDINÁK, P. A KOL. Management.