PŘÍPADOVÁ STUDIE 3: ZÁŠKOLÁCTVÍ Jedna ze žákyň tercie osmiletého gymnázia měla čím dál tím vyšší absenci ve škole. Jednalo se o talentovanou žákyni, která velmi dobře prošla náročným přijímacím řízením a jejíž předpoklady ke vzdělávání byly velmi dobré. Nepomáhaly domluvy, nařizování kontrolních zkoušek, ani dopisy matce. Matka zjevně dívku kryla a omluvenky jí potvrzovala. Žákyně se nakonec dostala nejen do kázeňských problém, protože nedokázala všechny absence omluvit, ale i do problémů prospěchových, protože se nezvládala látku sama doučit. Navíc se vyhýbala společnému setkání s matkou a třídní učitelkou. Ředitel školy uložil třídní učitelce, aby pozvala do školy matku a časté „kryté“ absence s ní probrala. Třídní učitelka skutečně s matkou mluvila, její sliby ohledně řešení situace však vyšly naprázdno. Nic se nezlepšilo. S přibývajícím časem a množstvím zanedbaného učiva se naopak situace zhoršovala. Nakonec ředitel rozhodl o svolání schůzky, na které budou přítomni vedle žákyně, matky a třídní učitelky i ředitel a výchovná poradkyně. MOŽNOSTI ŘEŠENÍ Jak byste v dané situaci postupovali Vy? (1) Dohodli byste schůzku žákyně s ředitelem. (2) Sešli byste se s matkou a vysvětlili ji její povinnosti ohledně školní docházky dcery. (3) Řešili byste situaci s příslušným odborem sociální péče. (4) Navrhli byste přeložení dívky na jinou školu. (5) Dívku byste ze školy vyloučili. Jak byste v dané situaci postupovali, jestliže by se jednalo o žákyni, která dovršila 18 let věku a je obecně žákyní SŠ?