„TABULOVÉ ZÁPISY“ Z PŘEDNÁŠKY (heslovité) Národní obrození 1770–1850 1. 70. léta 18. st. – počátek 19. st., obranná fáze 2. počátek 19. st. – 20. léta, ofenzivní fáze 3. 20./30. léta – konec 40. let, romantismus 4. 50. léta, do r. 1859 – přechod k realismu Osvícenství – rozum, lidé jsou si rovni, rozumná vláda Klasicismus – neměnná příroda, antika; žánry vysoké (óda, epos, tragédie) a nízké (satira, bajka, komedie, román); jednoduchost, logičnost, souměrnost, přesnost vyjádření Moliere, Lafontaine; výmarský klasicismus (Goethe, Schiller) 1789 Velká francouzská revoluce (velký teror 1893–4), M. Robespiere Marie Terezie: 1774 – školská reforma Josef II. – sám vládne 1780–90 1781 zrušení nevolnictví, toleranční patent Germanizace, centralizace Rušení klášterů a kostelů František II. – napoleonské války (1812 výprava do Ruska, 1813 bitva u Lipska, 1815 Waterloo) Preromantismus – u nás 10.–20. léta 19. st., fantazie, lidová slovesnost – zdroj národnosti, zájem o stará díla (RKZ) Romantismus – cit, srdce, fantazie, rozervanec – rozpor reality a snu, středověk, staré památky, historie, národ, fantazie, originalita, smíšené žánry – lyrickoepické (poema, byronská povídka), próza – román, příroda: proměnná, dynamická, noc, jezera, hory, lesy, hrady, zříceniny, hřbitov, sluj, exotika Mácha, Erben, Němcová, Tyl (sentimentalismus, biedermeier), Sabina… Biedermeier – 1815–1848, měšťanský styl – životní styl, nábytek… ale i v literatuře; skromnost, prostota, užitečnost, rodinný život, přátelství, domov, rodný kraj, tradice; interiér, upravená příroda; vlastenectví Tyl, Němcová, Fr. Jaromír Rubeš, Adalbert Stifter Svatá aliance – systém neměnnosti po r. 1815, kníže Václav Metternich – metternichovský absolutismus – policie, cenzura, centralismus; 1848 končí 1848–49 revoluce Ministr vnitra Alexander Bach – 1849-59 – bachovský absolutismus Zákaz spolkové činnosti, cenzura, tajná policie… Výdobytky revoluce: zrušení poddanství Realismus – u nás od konce 50. let, objektivní skutečnost, typický člověk ve všedním životě, naturalistické detaily – ošklivost, ubohost života; zejména romány a povídky, drama; problémy se neřeší citově; společenský život, sociální problémy – častá témata Balzac, Flaubert, Tolstoj, Dostojevskij, Dickens, sestry Brontëovy, Mark Twain aj. České NO a jeho písemnictví Obrany – Bohuslav Balbín Obrana jazyka slovanského, zvláště českého, vyšla 1775; vlna dalších obran (Fr. Martin Pelcl, Karel Ignác Thám – Obrana jazyka českého proti zlobivým jeho utrhačům) Václav Matěj Kramerius (1753–1808) Zakladatel novodobé české žurnalistiky – Krameriusovy c. k. vlastenecké noviny Česká expedice – 1790: 84 svazků, zábavné, poučné, cestopisné aj. Ezopovy básně, stará literatura: Letopisy trojanské, Mandevillův cestopis, zábavná próza – tzv. knížky lidového čtení, Mladší Robinson (Joachim Heinrich Campe) Zrcadlo šlechetnosti pro mládež českou (bajky, přísloví, anekdoty, poučné příběhy…) Arabské pohádky Zábavná próza: překlady a převyprávění z němčiny Prokop Šedivý: České Amazonky – 1. novočeská próza Rytířské povídky/romány: Kristian Heinrich Spiess – otec hrůzostrašné romantiky (Zazděná slečna anebo Podivné příhody Marie z Hohenturu, Krásná Olivie aneb Strašidlo u bílé věže) Čarodějnické povídky – blízko k pohádkám; příběhy o Finettě (Popelka), příběhy o Rybrco(u)lovi, Poučné a kratochvilné historie o strašidlech (Jan Hýbl) Mravoučné příběhy, povídky (Jan Šmitt, Matěj Josef Sychra – lidovýchovná četba, mravoučné pro děti a dospělé) Robinsonády – Maran a Onyra Václav Rodomil Kramerius, syn – Nové Ezopovy bajky Jan Rulík: Boženka, veselého Kubíčka manželka – 1. pokus o dívčí četbu František Jan Tomsa: Nešťastné příhody k výstraze nezkušené mládeži, přel. Některé bajky a povídačky školním dítkám Vojtěch Nejedlý: Ladislav a dítky jeho – 1. původní povídka pro mládež v novočeské literatuře; ideál dobrého člověka Antonín Jaroslav Puchmajer (1760–1820) Organizátor první novočeské lit. družiny, almanachy Sebrání básní a zpěvů (2), Nové básně (3) Psal bajky Mluvnice ruštiny, Slovník Dobrovského – 2. díl, Rýmovník aneb Rýmovní slovník aj. Josef Dobrovský (1753–1829) Jazykovědné dílo – upevnění spisovné normy Píše německy a latinsky Sledoval dobovou produkci Česká prozódie – doporučuje sylabotónický systém Německo-český slovník (1802, 1821) Zevrubná mluvnice jazyka českého Dějiny české řeči a literatury – veleslavínská čeština Josef Jungmann (1773–1847) Vůdčí osobnost – družina kritiků, spisovatelů, vědců, překladatelů… Program postavený na národním jazyce Překladatelství – ovlivnil původní českou tvorbu Slovesnost (1820) – teorie lit. a poetika + antologie Historie literatury české – zlatá doba původního čes. básnictví (RKZ) Slovník česko-německý – 5 dílů (120 000 hesel) Doba Jungmannova (1815 – do konce 20. let) Sentimentálně moralistní beletrie – schematická Christoph von Schmid (Šmid, Šmit…): Hodný Fridolín a bezbožný Dětřich Marie Antonie – Josefa Pedálová Řádová sestra Povídky pro dívky – sentimentální příběhy Serafka, Myrhový věneček, Keř rozmarýnový Magdalena Dobromila Rettigová Domácí kuchařka Věneček pro dcerky vlastenecké, Chudobičky Arnošt a Bělinka – ukázky sentimentální povídky Sentimentalismus – citovost, individuální prožitky v konk. situaci; prostý původ hrdinů; sent. román = předchůdce psychologického románu, kultivace vlastního citového života; jedná se o proud uvnitř preromantismu Jan Kollár (družina Jungmannova) Sbíral: Písně světské lidu slovenského v Uhřích, Národnie zpievanky Archeologie, mytologie, etymologie… dějiny Slovanů Slovanská vzájemnost – 1 národ slovanský (4 jazyky: ruština, polština, čechoslovanština, srbochorvatština), otec Slovanstva Slávy dcera – 1824 – předzpěv + sonety (151–645) Mína; předzpěv – elegie Vzor poezie na dlouhou dobu; milostná poezie, osobní, individuální cit + vlastenectví, všelidské otázky; náročné dílo „čeština“: připodobněná hláskovými úpravami slovenštině František Ladislav Čelakovský Obrozuje české básnictví inspirací lidové písně a přirozené citové lyričnosti Sbírá: Slovanské národní písně – 20. léta, 3 díly Litevské národní písně Mudrosloví národu slovanského v příslovích – 15 000 Ohlas písní ruských (1829) Rusismy, nerýmovaný verš, všechna f-my slovesnosti Milostné, car, vojenský život, Veliká panychida, byliny Role přírody, paralelismus mezi jevem přírodním a lidským Přidává: logika, motivace postav, básnické obrazy Ohlas písní českých (1839) Lyričtější, prostší Venkovský život (rodina, milostné vztahy, práce, satira – vrchnost, lidské typy…) Cikánova píšťalka Toman a lesní panna – síla přírody a lásky Čelakovský přináší nový druh poezie! Karel Alois Vinařický (1803–1869) Zakladatelská role v LPDM Teoreticky uvažuje o LPDM: počítá s mentalitou dítěte, je nutné podněcovat aktivitu dítěte, národní tvorba pro děti, dílo pro děti má být i uměním, nejen výchovnost!, prostota, srozumitelnost Kytka, dárek malým čtenářům (1842) Druhá kytka básní, bajek, písní a hádanek (1845) (Kytka básniček) Vytříbená forma i jazyk, inspirace lidovou slovesností Hra na vojáky, Píseň o nedbalém žáku Abeceda česká – čítanka František Doucha (1810–1884) Kněz, překladatel (14 jazyků), zakladatelská role v LPDM Asi 80 knih pro děti Verše a mravoučné povídky Zakladatel krásné dětské knihy (grafika, obrázky) Poupátka (povídky), Polní kytička, Květný sádek Kniha dítek (povídky + básně) Mluva němých tvorů (bajky), Kratinké povídky o nakládání se zvířátky aj. Deklamovánky – píší oba; verše určené k recitaci; nenáročné, zábava, humor a vlastenectví; inspirace v lidové poezii Vznikají pro dospělé i pro děti, oblíbená dobová zábava – společenská recitace