Psychodidaktika - základy jaro 2021 Seminář, témata seminárních prací 1. Vyučovací styl učitele – vyučovací styly učitele, historické kořeny, klasifikace, hlavní rysy, autodiagnostika -dotazníky Teaching style inventory, rozhovor, metafora. (Fenstermacher, G. D. Soltis, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál 2008, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013). 2. Učební styl žáka – strategie učení, kognitivní styl, model struktury učebního stylu, klasifikace, diagnostika, možnosti jeho ovlivňování, autoregulace učení, mýty, kritika, nový pohled na výzkum učebních stylů žáka (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998; FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003; RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1996; KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011). 3. Dětská pojetí učiva a jejich využití ve výuce – dětská pojetí, struktura dětských pojetí, vznik pojmů, diagnostika, vnitřní poznatkové systémy žáka, mylná pojetí, paralelní dětská pojetí, edukační aplikace. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada; 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013). 4. Psychodidaktika – vymezení, využití při učení a vyučování, aplikace v pedagogické praxi. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; ŠTECH, S. Psycho-didaktika? Pedagogika, 1995, roč. XLV, s. 307-308; ŠTECH, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování. Pedagogika, 2004, roč. LIV, č. 1, s. 58-63; ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Psychodidaktika – módní nebo moderní pojem? In: Doležalová, J. (ed.) Didaktika – opora proměn výuky? Hradec králové: Gaudeamus, 2004, 15-17). . 5. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání – teorie behaviorální, kognitivně psychologické, humanistické, vzdělávací koncepce transmisivní, interpretativní, autonomní. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011; BETRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Potrál, 1998). 6. Konstruktivistická teorie v praxi – pedagogický konstruktivismus, individuální konstruktivismus a sociální konstruktivismus, role učitele, role žáka, využití v praxi. (KOSÍKOVÁ, V., Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; Mareš, J. Pedagogická psychologie, Praha: Portál, 2013.) 7. Strategie učení – myšlení jako schopnost řešit problémy, rozvoj metakognice a tvořivosti, osvojování vědomostí, kognitivní svébytnost, autoregulace učení (MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013; KOSÍKOVÁ, V., Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011). 8. Učitelovo pojetí výuky – vymezení pojmu, struktura, funkce, vývoj, diagnostika. (ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013). 9. Myšlenkové mapy ve škole – vizualizace učiva, tvorba myšlenkových map a jejich využití ve škole, příklady praxe. Buzan, T. Buzan B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbook 2012, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013). 10. Utváření pojmů a kognitivní vývoj – myšlení, kognitivní vývoj (Piaget, Bruner, Vygotský) aplikace teorií kognitivního vývoje v praxi učitele. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013; ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007; ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011). 11. Neurofyziologické základy paměti a učení – modely učení a paměti, utváření paměťové stopy, mozek a jeho funkce, spánek a učení, aplikace v procesu učení a vyučování. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003; ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007; ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011). 12. Volné téma Literatura: MAREŠ J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. 1. BUZAN , T. BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbooks, 2012. 2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 3. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 4. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 5. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s. 83-94. 6. MAREŠ, J. SKALSKÁ, H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol. Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s. 248-264. 7. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 8. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 2005. 9. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. 10. ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Psychodidaktika – módní nebo moderní pojem? In: Doležalová, J. (ed.) Didaktika – opora proměn výuky? Hradec králové: Gaudeamus, 2004, 15-17. 11. ŠTECH, S. Psycho-didaktika. Pedagogika, 1995, roč. XLV, s. 307-308. 12. ŠTECH, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování. Pedagogika, 2004, roč. LIV, č. 1, s. 58-63). Pokyny k seminární práci: - Rozsah 3A4 - Citace podle APA - Obsah Struktura: 1) teoretická část (citace literatury, syntéza alespoň 3 zdrojů) 2) studentův pohled na problematiku 3) příklad z praxe 4) závěr 5) seznam literatury - Nahrát do odevzdávárny v ISu. Je možné si vybrat buď z témat výše uvedených, nebo provést jeden praktický úkol. Praktický úkol 1) Popsat své pojetí výuky (můj prekoncept) 2) Zjistit svůj učební styl podle dotazníku D. Kolba LSI IIa 3) Zjistit žákovské pojetí zvoleného fenoménu/pojmu/učiva Více k úkolům v prezentaci. Kritéria hodnocení: - Využít nejméně 3 zdroje literatury - Uvést praktický příklad - Vyvodit vlastní závěr 1)Úkol : Popište své pojetí výuky Napište své odpovědi na otázky a doplňte nedokončené věty ve formuláři, viz materiály v ISu 2)Úkol : Zjistěte svůj styl učení Využijte dotazník LSI IIa (Kolb, 1989) a určete svůj učební styl,viz materiály v ISu Struktura: ¢ 1) Zamyslete se nad svými postupy učení. ¢ 2) Navrhněte možnosti zlepšení postupu učení. ¢ 3) Jak zvýšit efektivitu svého učení (vizualizace, poslech, diskuse,..) ¢ 4) Jak zlepšit prostředí. ¢ Pokuste se o analýzu svého vlastního stylu učení. ¢ Doporučte nové postupy učení se záměrem zvýšení efektivity. 3)Úkol : Zjištění dětských pojetí různých fenoménů Vyberte si nějaký fenomén, aktuální učivo, a zjistěte dětský pohled na tento fenomén. Metoda: a)Obrázek a rozhovor ¢ Namaluj a napiš, co pro děti jako jsi ty, znamená zdraví/nemoc, pojem droga(tabák, alkohol,..), smrt/život, ekosystém, koloběh vody v přírodě, co potřebuje rostlina k životu, a jiné. ¢ Polostrukturovaný rozhovor Co jsi nakreslil/a? Můžeš to blíže vysvětlit? Můžeš to popsat? Co ještě bys nakreslil/a? Můžeš to více popsat? Co ještě můžeš k obrázku říct? Co dále bys k tomu dodal/a? Co bys tam určitě nenakreslil/a? b) Didaktický test