Uvidíte-li tento obrázek v prezentaci, máte přesně 1 minutu na to, abyste se protáhli, prošli po pokoji nebo vyvinuli jinou pohybovou aktivitu Zdravotní tělesná výchova Hana Šeráková jarní semestr 2021 Podpůrně-pohybová soustava • Pasivní složka • základem je kostra • pevná konstrukce těla • Aktivní složka • svaly řízené z ústředního nervstva • kompenzuje nevýhody rozčlánkování kostry na jednotlivé části spojené klouby • Řídící složka • centrální nervová soustava • periferní nervstvo Kosterní soustava . Kosti • tvoří podpůrný a ochranný systém, • upínají se na ně svaly a plní funkci pák pohybujících se působením svalů, • zabezpečují minerální homeostázu v organismu, • jsou krvetvornými (hematogenními) orgány, • jsou energetickým rezervoárem (žlutá kostní dřeň) • kostra tvoří 18 % tělesné hmotnosti • celkový počet kostí kostry dospělého jedince je 206, u dětí je udáván počet 300 Kostra Páteř • Je tvořena 33–34 obratli a dále meziobratlovými spoji. • Dělí se na 5 oddílů – krční (cervikální, C, 7 obratlů), hrudní (thorakální, Th, 12 obratlů), bederní (lumbální, L, 5 obratlů), křížová (sakrální, S, 5 obratlů v dospělosti srůstají v kost křížovou – os sacrum), kostrč (os coccygis, Co, 4–5 obratlů spojených v kost kostrční ). • Je dvakrát esovitě prohnutá v předozadní (sagitální) rovině a může tak pružně reagovat na zátěž, odrážet nárazy a vyrovnávat tlak. Kostra • Lebka (cranium) je pevná a pružná kostěná schránka pro mozek a smyslové orgány. Má obličejovou a mozkovou část. • Hrudník (thorax) vytváří pevnou, prostornou a současně elastickou schránku pro důležité orgány (orgány soustavy dýchací, srdečně cévní a dalších) a je oporou pro svaly zabezpečující dýchací pohyby. Tvoří ho 12 párů žeber, hrudní obratle a hrudní kost. • Horní končetina má úchopové funkce, je velmi pohyblivá. Je tvořena pletencem ramenním a volnou končetinou. K pletenci ramennímu je řazena kost klíční, lopatka a ramenní kloub. Ramenní kloub je nejpohyblivější a nejvolnější kloub v těle. • Pánev (pelvis) prstencovitým nálevkovitým tvarem vytváří kostěnou schránku pro vnitřní orgány pohlavní, trávicí a močové soustavy. Je spojovacím článkem mezi trupem a dolními končetinami. Přenáší hmotnost horní části těla na dolní končetiny, jsou na ní úpony svalů trupu i DK. Volná DK – stehenní kost (nejdelší), kolenní kloub (nejsložitější) Svalová soustava • Umožňuje pohyb v kloubech či změny velikosti a tvaru tělních dutin, vzpřímený postoj a správnou polohu kostí v kloubech. • Svaly podle typu svalové tkáně dělíme na hladké, srdeční a příčně pruhované (kosterní). • V těle je přibližně 650 různých svalů, z toho je přibližně 450 kosterních svalů. Stabilitu páteře a pohyby v drobných meziobratlových kloubech zajišťuje přibližně 150 svalů. • Lze je dělit z různých hledisek, podle funkce je dělíme na svaly posturální, fázické a svaly hlubokého stabilizačního systému. • Podrobnější informace https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js18/p ohybove_aktivity/web/pages/01-04-01- svalova.html Svaly posturální • svaly šíjové (krční část vzpřimovačů páteře) • horní část trapézového svalu a zdvihač lopatky • velký a malý prsní sval • svaly bederní (bederní část vzpřimovačů páteře a čtyřhranný sval bederní) • dvojhlavý sval pažní (biceps), ohýbače prstů a ruky • ohýbače kyčle (sval bedrokyčlostehenní, přímý stehenní sval = dlouhá hlava čtyřhlavého stehenního svalu) • přitahovače stehna • ohýbače kolenního kloubu (na zadní straně stehna, dvoukloubové svaly – dvouhlavý sval stehenní, sval poloblanitý a pološlašitý, napínač stehenní povázky) • trojhlavý sval lýtkový • Svaly posturální (červená vlákna) • převážně držení těla a jeho částí • pracují s napětím, staticky • mají tendenci ke ZKRÁCENÍ = PROTAHUJEME Svaly převážně fázické • ohýbače krku a hlavy • mezilopatkové svaly (sval rombický, střední a spodní část svalu trapézového) • svaly paží (zejména sval deltový) • svaly břišní • svaly hýžďové • některé části natahovače kolenního kloubu (čtyřhlavého svalu stehenního – zbývající hlavy) • svaly na přední a boční straně bérce, svaly klenby nožní • Svaly převážně fázické (bílá vlákna) - zajišťují převážně pohybovou činnost - pracují dynamicky, ale rychle se unaví • mají tendenci OCHABOVAT = ZPEVŇUJEME, POSILUJEME Hluboký stabilizační systém páteře • bránice • svaly pánevního dna • příčný břišní sval • krátké svaly v nejhlubší vrstvě podél páteře • svaly účastnící se na vzpřímeném držení těla proti gravitaci při veškerých činnostech, • jejich aktivace je automatická, • při dysfunkci přebírají jejich funkce svaly povrchové a dochází k napětí ve svalech, blokádám a bolestivým stavům. Držení těla • DT je složitý vnější projev stavu hybného systému člověka, ovlivňuje ho mimo jiné celkové zdraví, psychika… => je odrazem našeho tělesného i duševního zdraví. • Optimální DT (někdy nazývané správné držení těla – SDT) • vyvážení a souhra mezi hlubokým stabilizačním svalovým systémem a povrchovými svaly • souhra mezi jednotlivými tělními bloky • dříve: souhra mezi svaly fázickými a posturálními (tonickými, statickými), dnes se více hovoří o hlubokém stabilizačním systému v souhře se svaly posturálními a fázickými • Při spuštění olovnice ze záhlaví • krční lordóza – děti 2 cm, dospělí 3–5 cm • bederní lordóza – děti 2,5–3 cm, dospělí 3–5 cm • Příklady testů DT: Adamsův = předklon; Mathias = předpažit 30 s; Jaroš a Lomíček; Klain, Thomas a další. • Rozdíly v DT: během dne, věk, pohlaví (gravidita), profese, sport, psychika, oblečení.... Držení těla ve stoji • Znaky ideálního (správného) držení těla: • celá postava vznosné držení; zakřivení páteře je přirozené, bez velkých vyklenutí • hlava – krk osa krku je kolmá k zemi; brada s krkem svírají úhel 90° • ramena - jsou rozložena do šířky a svěšena dolů, stejná výška ramen • hrudník (horní část) - vypjat vpřed; lopatky neodstávají • břicho, pánev, boky - břicho ploché; pánev je horním koncem zatažena vzad (lehce podsazena), okraje kostí kyčelních ve stejné výšce; obrys boků symetrický • dolní končetiny - osa hlezna, kolene a kyčle leží v jedné ose; nožní klenba je správně vyklenutá (nohy přirozeně napneme, neprohýbáme vzad, váha na celých chodidlech) Vadné držení těla • = odchylky od správného DT • celá postava zakřivení páteře vpřed a vzad zvětšeno, případně jinak deformováno, chabé držení • hlava – kosa krku je vychýlena vpřed; brada předsunuta, hlava v záklonu • Ramena - vytažena vzhůru nebo předsunuta vpřed, nestejná výše ramen ů • hrudník (horní část) - propadlý hrudník; hrudní část páteře vyklenutá dozadu; odstávající lopatky • břicho, pánev, boky – břicho vyklenuté; pánev překlopena vpřed, sešikmená; nesymetrický obrys boků • dolní končetiny osa hlezna, kolene a kyčle - osa hlezna, kolene a kyčle neleží v jedné ose – nejčastěji vbočená kolena („x“) nebo vybočená kolena („o“), vbočené postavení hlezenního kloubu; ploché nohy (podélně, příčně) Správné DT v sedu • záda narovnaná, opřená o opěradlo (v oblasti beder), páteř je plně rozvinuta, • hlava hledí zpříma, je v prodloužení páteře • ramena jsou uvolněná, lehce stlačená vzad a dolů, • dolní končetiny jsou u sebe, mezi stehny svírají úhel zhruba 45 stupňů, stehna by měla být ve vodorovné poloze, kyčle by měly být maximálně v úrovni kolen, spíše trochu výše, • kolena ohnuta do úhlu 90 stupňů a více • chodidla celou plochou na zemi („ukotvení“) Držení těla v sedu Zdravotní dopady nesprávného sezení (Zdroj: www.sedus.cz) Držení těla v sedu Správná poloha při práci s počítačem – pravidlo pravých úhlů (Zdroj: www.kancelarske-sluzby.cz, www.ergonomie.cz) Svalové dysbalance • = svalová nerovnováha v určitých tělních segmentech • Svaly posturální x svaly fázické • Horní zkřížený syndrom – v oblasti hrudníku • Dolní zkřížený syndrom – v oblasti pánve, břicha a beder Svalové dysbalance - testy • Příklady testů funkčního stavu vybraných svalových skupin Zdravotní tělesná výchova • je určena zdravotně oslabeným jedincům, jde o specifickou nástavbu TV • vybranými metodami působíme na zmírnění, příp. odstranění oslabení • v mnoha školách nejsou pro zdravotní tělesnou výchovu (dále Zdr. TV) podmínky a není organizována, možnosti volnočasových aktivit v oblasti Zdr. TV omezené • nejčastější oslabení vadné držení těla (VDT), oslabení vnitřních orgánů je méně časté, ale aktuální stav může být závažnější • ani zdravotně oslabené dítě či dospělý se neobejdou bez pohybu!!! Zdravotní skupina Charakteristika Forma TV, sport 1. Jedinci zdraví Školní TV v plném rozsahu pro daný věk a pohlaví, výkonnostní a vrcholový sport 2. Jedinci s drobnými zdravotními odchylkami od sk. 1 Školní TV v plném rozsahu pro daný věk a pohlaví, výkonnostní sport na nižší úrovni, rekreační sport 3. Jedinci oslabení (jedinci s trvalými nebo dočasnými odchylkami tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu) Zdravotní tělesná výchova, školní TV s omezením (urč. cvičení, PA nebo míry zatížení), rekreační a výkonnostní sport s ohledem na oslabení 4. Jedinci nemocní Léčebná TV Zdravotní skupiny Druhy oslabení • Podpůrně pohybový systém ➢ oslabení trupu (hyperkyfózy, hyperlordózy, skoliózy, vertebrogenní poruchy, poúrazové a pooperační stavy) ➢ oslabení DK (ploché nohy, vrozené luxace kyčelních kloubů, DMO, parézy a jiné deformity, poúrazové a pooperační stavy) ➢ oslabení HK (DMO, parézy a jiné deformity, poúrazové a pooperační stavy) ➢ poruchy svalového systému – svalové dysbalance, VDT • Cvičení všeobecně rozvíjejícího charakteru s omezením působení hmotnosti těla (pohyb ve vodě, na kole), bez tvrdých doskoků, ne dlouhé statické polohy (stoj, sed ve strnulé poloze), statická silová cvičení (přetahy, přetlaky) a dlouhodobá jednotvárná chůze. Druhy oslabení • Respirační systém ➢ bronchitidy ➢ astma bronchiale ➢ stavy po zápalu plic • Cvičení v bezalergenním prostředí, astmatici bez vytrvalostních zatížení. • Kardiovaskulární systém ➢ srdeční vady a stavy po operacích ➢ hypertenze ➢ ICHS ➢ stavy po infarktu myokardu • Cvičení určí lékař, bez vysokého fyzického zatížení. Druhy oslabení • Metabolické a endokrinologické poruchy ➢ diabetes (I. a II. typ) ➢ obezita ➢ endokrinní poruchy • Cvičení určí lékař, bez vysokého fyzického zatížení, u obézních vyloučit náročná cvičení zatěžující podpůrně pohybový a kardiovaskulární systém (vhodný pohyb ve vodě, na kole). Poruchy trávicího systému ➢ funkční, orgánové ➢ stavy po operacích ➢ po onemocnění žaludku, střev a infekčních chorobách • Pomalé postupné zatěžování, přiměřená pravidelná strava – bez vysoké fyzické zátěže a stresu. Druhy oslabení • Nervová a neuropsychická oslabení ➢ nervová oslabení (stavy po zánětech, záchvatovité stavy, stavy po mozkových příhodách, stavy po operacích, chronická onemocnění CNS – roztroušená skleróza mozkomíšní, Parkinsonův syndrom) ➢ psychické choroby (neurózy) ➢ neuropsychická oslabení (LMD, EPI) ➢ mentální oslabení • Pomalé postupné zatěžování, přiměřená pravidelná strava – bez vysoké fyzické zátěže a stresu, vhodná psychomotorika, jóga ... • Smyslová oslabení ➢ poruchy zraku (šeroslepost, barvoslepost, zbytky zraku) ➢ poruchy sluchu ➢ poruchy řeči • Nevhodné jsou pohybové hry vyžadující rychlou prostorovou orientaci, otřesy, doskoky, rychlé změny poloh těla, dlouhé setrvání hlavou dolů, vhodná psychomotorika, jóga ... Druhy oslabení • Gynekologická oslabení ➢ orgánové a funkční (poruchy menstruačního cyklu, zánětlivé stavy, stavy po operacích) ➢ klimaktérium ➢ gravidita a šestinedělí • Cvičení dle aktuálního zdravotního stavu, po dohodě s lékařem apod. • Oslabení ve starším věku ➢ osteoporóza ➢ artrózy ➢ oslabení smyslů ➢ poruchy srdečního rytmu • Cvičení dle aktuálního zdravotního stavu, po dohodě s lékařem apod. Základní prostředky Zdr. TV • Základní cvičební polohy: • leh, leh pokrčmo, leh na břiše • sed zkřižný skrčmo (turecký sed), sed, sed pokrčmo • klek sedmo, vzpor klečmo, klek • stoj • Organizační formy zdravotní TV • cvičební jednotka (45 nebo 60 min, 1 až 3x týdně) • víkendové akce • týdenní až čtrnáctidenní soustředění, příp. delší pobyty Základní prostředky Zdr. TV • Vyrovnávací (kompenzační) cvičení: • uvolňovací • protahovací • posilovací • dechová • relaxační • vytrvalostní • rovnovážná • cvičení pro vypracování kvalitních pohybových a posturálních stereotypů • Obsah cvičení se přizpůsobuje: • druhu oslabení, zdravotnímu stavu, věku a pohlaví, pohybové zdatnosti a zkušenostem, funkční zdatnosti, zájmu cvičenců, prostředí •Děkuji za pozornost