Mi clase de espaňol 7 TÉTO LEKCI SE NAUČÍTE pojmenovat věci ve třídě říci, jaké jsou a jakou mají barvu vyjádřit, co se nachází na určitém místě říci, co děláte při hodinách španělštiny říci, co děláte rádi a co ne vyjádřit, proč se učíte španělsky _ a dozvíte se například, že španělsky mluví asi 420 miliónů lidi na světě a že španělština je druhým nejčastěji studovaným jazykem. CO 020 bes nombrar en espaňol cosas relacionadas con la escuela o la oficina? Escucha los nombres los objetos de las fotos y co m pleta las letras que faltan. Vas a oír cada palabra dos veces. tiš španělsky pojmenovat věci spojené se školou či kanceláří? Poslechni si názvy předmětů na fotkách a doplň —ybějicí písmena. Každé slovo uslyšíš dvakrát. LI R S LL Todos juntos. Juego de dibujos y palabras. ii společně. Malujte a hádejte předměty, které již umíte pojmenovat. veinticinco 25 3aum Separa esta secuencia de letras para encontrar las palabras de la página anterior. iRecuerdas qué significan? Roztrhej tuto řadu písmen a najdeš tak slova z předchozí strany. Už si pamatuješ, co znamenají? Escribe los objetos que relacionas con estas actividades. K následujícím slovesům napiš předměty, které spojuješ s danými činnostmi. 'ty** 4 ESTUDIAR ESCRIBIR ESCUCHAR LEER libro 5 ■ ■■ ^.Masculino o femenino? Escribe los sustantivos del ejercicio 3 en esta tabla. Mužský nebo ženský rod? Pokus se doplnit podstatná jména ze cvičení 3 do správného pole tabulky. Pokud si nejsi jistý/á, zeptej se své vyučující/svého vyučujícího. • iPapel es masculino o femenino? Sustantivos - podstatná jména jsou buď mužského nebo ženského rodu, střední rod neexistuje. -o -»většinou -a -> většinou . rod . rod Rod podst. jmen zakončených na -e nebo souhlásku je třeba se naučit. Slova končící na ' MASCULINO (mužský rod) FEMENINO (ženský rod) -O I pouze několik výjimek, např. radio, foto -a pouze několik výjimek, např. mapa, día -e -souhlásku 26 veintiséis 6aaa ^Qué es? Responde la pregunta usando el verbo SER y el artículo, si es necesario. Zd je to? Pod každý obrázek napiš odpověď na tuto otázku : :omod slovesa SER a členu, je-li třeba. I Artículo indeterminado - neurčitý čien UN • UNA • (UNOS) • (UNAS) Používá se, mluvíme-li o něčem poprvé nebo o něčem blíže neurčeném. V množném čísle stojí podstatné jméno většinou bez členu funos/unas překládáme jako několik, nějakéj. Plurál - množné číslo tvoří slova zakončená na: a) samohlásku přidáním koncovky_ (_- mesas) b) souhlásku přidáním koncovky -ES (rotulador -_) 5. 7a ■■ ~odos juntos. Seňala cosas y pregunta o responde a tus compaňeros. Všichni společně. Ukazujte na předměty a tvořte věty dle příkladu. iQué es esto? • Es un móvil. nuy aburrido. la: Claro, ttf lees comics y escribes wensajes a tus amigos. ino? Manu: iQué buenas son las vacaciones sin ia escuela! Anna. Pues si. Pero la escuela tambien es divertida. Anna: A veces. Per ejemplo en clase de ingles. Lola: iY I eels llbros para las clases de literatura? Anna: Si. claro. Leemos wucho en casa y en la clase hablawos de los libros. Y tawbieVt escribiwos wueho. Manu: Si. Y fambién leo revistas. Yescriboe-wails. Anna: iY escucháis wúsica cuando estudiáis en casa? Lola: Yo no. Casi siewpre estudio en la biblioteca, es wejor Allt todos estudian, leen, eseriben... Completa la tabla. Usa las palabras de la conversación marcadas en naranja y deduce las demás formas. Doplň do tabulky slovesa z rozhovoru, která jsou napsaná oranžově. Potom se pokus odvodit zbývající tvary. HABLAR ESTUDIAR LEER VER ESCRIBIR yo veo hablas , eila estudia lee escribe , -as , -as eseribís e//os, -as Presente - Verbos regulares (přítomný čas - pravidelná slovesa) -AR -ER VERBOS - SLOVESA se dělí do 3 tříd podle zakončení na -AR, -ER, -IR. Přítomný čas se tvoří odtržením těchto koncovek a připojením koncovky příslušné osoby (-o, -as...). Všimni si, že časování tříd -ER a -IR se liší jen v 1. a 2. os. mn. č. En parejas. Uno dice el verbo, otro la persona. Ve dvojicích. Střídavě říkejte slovesné tvary a určujte osobu. Escuchamos. • Nosotros. Leo. • Yo... 30 t re i nta 4a L- sarejas. Primero completa las preguntas con la forma adecuada de los verbos del recuadro. ^•e-spués pregunta a dos compaňeros y apunta sus respuestas. = řvojicích. Nejprve doplň do otázek vhodný tvar sloves z rámečku. Potom polož otázky dvěma spolužákům/ ^olužačkám a poznamenej si jejich odpovědi. Otázky pokládejte v nahodilém pořadí a odpovídejte se zavřenou učebnicí. NO A VECES si escuchar ^^guntar escribir 1. 2. 1 Preguntas al profesor en espaňol? en casa? 3. < los deberes? visitar (2x) leer hablar 4. los discos de aventura en casa? 5. los textos de aventura en casa? 6. i la biblioteca? 7. espaňol fuera de clase? ver 8. i películas espaňolas? estudiar 9. i países donde se habla espaňol? Řbmmm _Qué tenéis en común? Mira las respuestas de los compaňeros y escribe frases según el modelo. ate společného? Podle odpovědí spolužáků/spolužaček napiš, co děláte či dělají stejně a v čem se lišíte. Lucka y Jirka estudian en casa a veces y yo también. Jirka no habla espaňol fuera de clase. Lucka tampoco. Lucka y Jirka visitan la biblioteca a veces, pero yo no. Lucka no ve películas espaňolas, pero Jirka si. ťařEfc+éfencr -»tampoco Hablamos por turnos. Formad frases sobre las clases de espaňol. Mluvíme jeden po druhém. Pomocí výrazů z rámečků tvořte věty o tom, co děláte při hodinách španělštiny, Vemos videos. Escribimos en la pizarra y... estudiar • hablar • preguntar • ver • leer • escuchar • responder • escribir • completar (los) textos • (los) diálogos • (las) fotos • (el) vocabulario (las) frases • (al/a la) profesor, -a • (los) ejercicios • (la) gramática • (con el/la) compaňero, -a • con tizas/rotuladores... Todos juntos. Dibujad actividades y adivinad qué dibujan los compaňeros. . šichni společně. Kreslete činnosti vyjádřené slovesem + podst. jménem a hádejte, co kreslí spolužáci. jEscuchar la rádio! jHablar con el compaňero! jLeer una revista! j Estudiar la gramática! lmmm En grupos. ^Cuáles son las actividades preferidas de vuestra clase? Ve skupinách. Nejprve každý napíše věty o tom, co dělá a nedělá rád na hodinách španělštiny. Potom společně vyberte tři nejoblíbenější a tři nejneoblíbenější činnosti vaší skupiny. Nakonec vytvořte plakát, na kterém představíte svá zjištění. (NO) M E GUSTA + infinitiv Me gusta escuchar diálogos. No me gusta completar ejercicios de gramática... rá(jja (neracj/a) (ne)bavi mě treinta y uno 31 CE pág. 166 ej. 24-27 ■ ■ ■ EL DIARIO DE ANNA El espaňol, mi nueva aventura Mira la foto del monumento al autor de una novela espaňola muy famosa, con las estatuas de sus protagonistas. Responde las preguntas. Prohlédni si fotografii pomníku autora slavného španělského románu, se sochami jeho hrdinu. Odpověz na následující otázky. 1. ^Cómo se llaman los dos personajes?__ 2, i,Quién es el autor de la novela?___ 3. iQué significa la expresión checa „bojovat s větrnými mlýny"? El Alcázar de Toledo jEste viaje es magntfico! Ahora vamos de Madrid a Granada. Pasamos por Castilla la Mancha y visitamos la , Toledo. Me gusta mqcho el paisaje de esta región, con sus molinos de viento. Con estos molinos lucha Don Quijote, el hombre que cree ser un caballero, en la famosa novela de Miguel de Cervantes, /fs fantástico ver en la realidad las cosas que2 en los libros! 4 Carrera de relevos. Preguntad y responded usando las expresiones de los recuadros, sin repetir ninguna. Řetěz otázek. Ptejte se a odpovídejte jeden po druhém, proč se učíte španělsky. Pro tvoření odpovědí použijte následující rámečky. Odpovědi nemusí být pravdivé a nesmí se opakovat. • iPor qué estudias espaňol? Estudio espaňol para viajar a Peru. ESTUDIO ESPAŇOL PARA... LEER • libros / periódicos / revistas / páginas web en espaňol ENTENDER • música / películas en espaňol ESCRIBIR • e-mails / en foros / en chats en espaňol HABI.AR • con turistas / amigos / mi novio, -a VIAJAR • a Espaňa / Peru / Colombia / Mexico / Cuba... ESTI JDIAR / TRABAJAR • en un pais hispano CONOCER • gente nueva / la cultura hispana i POR QUE? (proč) -» PORQUE + osobní tvar slovesa (protože -> PARA + infinitiv (aby) Osvoj si tuto vazbu, která vyjadřuje vedlejší větu účelovou. ESTUDIO ESPAŇOL PORQUE. • es bonito / imporrante • es obligatorio en la escucla • es necesario para mi trabajo • tengo amigos espaňoles • mu gusta 32 treinta y dos el texto y completa los huecos con las palabras adecuadas al contexto. si následující text a doplň do něj chybějící slova dle kontextu. juntos. Jugad al teléfono estropeado con frases del texto. společně. Tvořte věty na základě textu a hrajte s nimi tichou poštu, může procházet několik vět najednou. Castilla la Mancha hay muchos molinos de viento. Demostrativos (ukaž. zájm. tento/tato...) _viaje _región _molinos _obras 's de Cervantes, 3 otros muchos jres espaňoles importantes, modernosy os. Seguro que mucha gente estudia espaňol leer estas obras en versión original. Pero claro, normal estudiar lenguas para hablar con iares o amigos, o porque es importante para la o el trabajo. i En Internet pone que el espaňol es la segunda 5 más estudiada, después del 5 21 mi Hönes de personas que e ?/.' Y muchos de estos estudiantes visitan para mejorar su espaňol y conocer la cultura, yo. en Espaňa para viajar y estar con mi tio y mis , pero mi plan es estudiar en la universidad en 1 y entiendo el espaňol sin mas porque mi padre es espaňol. Tengo mucha suerte, porque es la tercera * mäs hablada del mundo, despues del 9 mandarin y el ingles. Es la lengua oficial de Espana y de muchos 10 de America. Tambien se habla en diferentes zonas de Estados Unidos. En total hablan espahol como lengua materna unos 427 (cuatrocientos veintisiete) millones de personas. jQue fuerte! Přes své obrovské rozšíření si španělština zachovává jednotnost a lidé hovořící španělsky v různých místech světa se snadno domluví. Rozdíly najdeme ve výslovnosti, v gramatice a především ve slovní zásobě (pojmenování jídla, ovoce, zeleniny, oblečení, předmětů každodenního použití...). 024 na a estos cinco estudiantes y escribe por qué estudian espaňol. Mříni si těchto pět studentů a napiš, proč se učí španělsky. Estudio espaňol para --: . ecto en grupos. Cursos de espaňol en nuestra ciudad. : nový projekt. S pomocí internetu zjistěte, jaké jsou možnosti studia španělštiny ve vašem městě :•: regionu (školy, poloha, ceny kurzů apod.). Výsledky průzkumu zpracujte na plakát a představte je třídě, prezentaci můžete použít španělštinu nebo češtinu. treinta y tres 33 COMIC PARA TI Veo# veo Escucha ia canción Veo Veo de Teresa Rabal y completa este fragmento iniciál. Poslechni si známou dětskou písničku Veo Veo a doplň do textu chybějící slova. Anna, Manu y Lola estän en un bar jugando al Veo, veo, un juego muy populär en el mundo hispano. Completa el cömic segün los dibujos. iQué. . cosita. jY qué cosita. Empieza_la A, ^qué sera, qué será, qué será? j Alefante!___, eso___, eso___, no_asi. _ la A se___amor, con la A se_ adiós, la alegría del_ . y un montón de Anna, Manu a Lola hraji Veo, veo, oblíbenou hru se slovy a písmeny. Doplň do komiksu vhodná slova podle obrázku. 3m Todos juntos. £.Por qué no jugáis al Veo, veo? Všichni společně. Zahrajte si Veo, veo ve třídě. Nejprve se zeptejte na názvy věcí okolo vás, které ještě neznáte. A aby byla hra zajímavější, můžete myslet také na jména spolužáků. 34 treinta y cuatro RESUMEN GRAMATICAL ■ Podstatná jména i; Rod: podst. jm. zakončená na: -o jsou většinou mužského rodu. Výjimky: la rádio, la foto... -a jsou většinou ženského rodu. Výjimky: el mapa, el dia... -e a na souhlásku mohou být bud'mužského, nebo ženského rodu, el estuche I la clase, el lápiz I la capital -or jsou téměř vždy mužského rodu, el borrador... -tión a -sión jsou ženského rodu, la ieievision... s) Číslo: podst. jm. zakončená na: -samohlásku (-o, -a, -e) tvoří množné číslo přidáním vsncovky -s. el bolígrafo • los bolígrafos, la clase ■■• las clases -souhlásku (-1, -r, -n, -s, -d...), bez ohledu na rod, tvoří ~nožné číslo přidáním koncovky -es. el papel -> ípt papel&^SSP^fitíSĚ '.ěkterá slova tvoří množné číslo nepravidelně, některá slova mají v množném čísle stejný tvar jako v jednotném. el poster • los pósters, el lunes -■• los lunes... ■ Přídavná jména stojí většinou za podstatným jménem a shodují se s ním v čísle a v rodě. Je třeba se naučit vytvořit ženský rod a množné Číslo přídavných jmen. ; Rod (přechylováni): příd. jm. zakončená v mužském rodě na: -o tvoří ženský rod změnou koncovky -o na -a. _ n ordenador nuevo - una tele nueva -e (nebo jinou samohlásku než -o) a na souhlásku zůstávají v ženském rodě nezměněná. Výjimkou jsou příd. jm. obyvatelská, u kterých se při přechylováni k souhl. přidává -a. _. i oais grande - una pizarra grande ^Es^ja texto dificil! áleméň - una frase dificiC3t4*a^>_ i alemana z Číslo: množné Číslo se tvoří stejně jako u podstatných jmen rřidáním -s u příd. jmen zakončených na samohlásku a přidáním -es u příd. jmen zakončených na souhlásku. un bolso nuevo y azu[ - bolsos nuevos y azu7es22**i§J a Člen : í z podstatným jménem ve větě většinou stojí člen. Jednotné č. Množné č. m. r. ž. r. m. r. ž. r. Veurčřtv UN UNA (UNOS) (UNAS) -~ty EL LA LOS LAS = . -žíváni členů je velmi složité. Základní pravidlo zní, re 5 podstatným jménem blíže neurčeným, které ~ Ťujeme poprvé, použijeme neurčitý člen. -V UNA vyjadřuje také počet: jeden/jedna. Er a clase hay un ordenador. ftjfcud podst. jméno již bylo zmíněno nebo je známé z kon-"5 itj, hovoříme-li o konkrétní věci, použijeme člen určitý. B ordenadoresnuevo. Žen většinou nepoužíváme před vlastními jmény. £ = esMLola. - - ;žném čísle podstatné jméno často stojí bez členu, pokud o něm hovoříme poprvé a není blíže určeno. ~.ary UNOS/UNAS nabývají význam několik, pár, 'iacilnějaké, někteří/některé, apod. ž ~ ä clase hay 0 / unos estudiantes. Ve třídě jsou studenti I nějací studenti.) ■ HAY je neměnný tvar slovesa HABER. V přít. Čase budeme používat pouze tento tvar a překládat ho jako je nebo jsou. En la clase^ hay un profesor. En el libro š&<(hay muchas fotos. Za HAY stojí člen neurčitý, podstatné jméno bez členu, číslovka, muchos/muchas apod. Nikdy člen určitý nebo vlastní jméno. HAY vyjadřuje existenci něčeho nebo někoho někde. Pořádek slov ve větě je většinou: „kde" (En la clase) - „je/jsou" (hay) - „co/kdo" (un profesor). Na rozdíl od HAY, pomocí slovesa SER určujeme identitu předmětu nebo osoby: „co/kdo" (Aventura) - „je" (es) -„co/kdo" (un manuál de espaňol), původ (Este vino es espaňol.) a trvalé vlastnosti osob a věcí (El espaňol es fácil.). ■ Časování pravidelných sloves v přít. čase -AR hablar -ER leer -IR escribir -o / hablo -o / leo -o / escribo -as / hablas -es / lees -es / escribes -a / habla -e / lee -e /escribe * -amos / hablamos -emos / leemos -imos/ escribimos -áis / habláis -éis / leéis -is / escribis -an / hablan -en / leen -en / escriben Nezapomeňte vždy odtrhnout koncovku infinitivu -AR/-ER/-IR. Estudio espaňol. £SĽ3*iietrr U všech tříd nezapomínejte při psaní na čárku nad prízvučnou samohláskou ve 2. os. mn. č.: -áis, -éis, -ís. I Habláis alemán ?333&4gřs ]33&ičtrf ■ Nepravidelná slovesa TEN ER (mít): tengo, tjenes, tiene, tenemos, ten éis, tienen VER (vidět) - nepravidelné v 1. os. j. č,: veo, ostatní osoby pravidelné: ves, ve, vemos, veis, ven (* veis psáno bez prízvuku) ■ Tázací zájmeno Í.CUÁNTO? (kolik) Na rozdíl od češtiny se CUÁNTO shoduje v čísle a rodě s podst. jm., se kterým se pojí. ^Cuántos libros I Cuántas revistas tienes? ■ Příslovce MUCHO (hodně, spousta) a) + podst. jm. -* tvary mucho, mucha, muchos, muchas dle rodu a čísla podst. jm., se kterým se pojí Tengo muchos libros y muchas revistas. b) + sloveso -• neměnný tvar mucho ;Estudias mucho? - Si, si, y tambiěn leo mucho. ■ Ukazovací zájmena ESTO (toto) cQué cs esto?- Esto es un boligrafo. Nikdy nestojí před podstatným jmrnrm'7"rTrr'ir