Jak předcházet výchovným problémům Výchovné problémy – poruchy chování •Chování nerespektující sociální normy – o poruchu chování se jedná tehdy, pokud dítě normy chápe, rozumí jim, ale nepřijímá je. • •Neschopnost udržet přijatelné sociální vztahy –, porušují práva jiných, nejsou ohleduplní. Charakteristická je neochota angažovat se ve prospěch druhého bez naděje na vlastní prospěch. • •Agresivita jako rys osobnosti nebo chování – je typickým způsobem reagování jedinců s poruchou chování • Kde je příčina výchovných problémů •Lze uvést především nedůslednou a nedostatečnou výchovu, která má za následek nevytvoření vhodných sociálních návyků, takže dítě svým chováním překračuje společenské normy. • •Nedostatky fungující rodiny – zúžená rodičovská péče v důsledku pracovní vytíženosti – únava až vyčerpanost rodičů •Finanční a hlavně časové možnosti rodičů nezvládajících se dětem dostatečně věnovat •Preferování výchovy k bezohlednosti na úkor tolerance a kázně •Všeobecná krize hodnot s preferencí materiálních zájmů. •Působení masmédií – TV, internet, •Negativní výklad svobody. • Jak předcházet výchovným problémům - je nutný režim dne? •Sami z vlastní zkušenosti víme, že pokud jsme nevyspalí a unavení, naše pracovní výkony klesají. Ani u dětí tomu není jinak. Proto je nutné dbát na jejich pravidelný denní režim. Základem je: -dostatek spánku -pravidelná strava -vyhrazený čas na plnění školních povinností (dítě by mělo vědět, že je nejdřív práce a potom zábava) -vedení k plnění domácích povinností – úklid svého pokoje, pomoc v domácnosti přiměřeně podle věku dítěte -čas pro aktivní odpočinek - organizovaný (docházka do kroužků,zájmových oddílů) - neorganizovaný (hry s kamarády, sourozenci……….) -čas na relaxaci (klidné povídání s rodiči o prožitém dnu, plány na další den, společné čtení knih, společné sledování televize, lenošení, ,,nic nedělání“………..) • Jak předcházet stresu u školáka •Nečekejte, že školní docházka a zvláště začátek školního roku bude procházka růžovým sadem. Je to změna a každá změna bývá náročná. Jde především o nový denní režim, kam musíme zahrnout: üranní přípravy a cestu do školy i ze školy üpsaní domácích úkolů, což může být ze začátku velmi stresující nejen pro samotného školáka, ale i pro ostatní členy rodiny (pro rodiče prvňáčků, kteří se učí všemu novému, to platí dvojnásob) üchystání věcí školáka na další den ( pro samotné děti příprava aktovky a pomůcek, pro rodiče kontrola nachystaných věcí) •Obrňte se velkou dávkou trpělivosti a snažte se zachovat klid. Stresující atmosféra zlikviduje vaši i školákovu dobrou náladu, chuť do práce ve škole a může být i příčinou poruchy učení. • Veďte dítě k zodpovědnosti •Pokud často doma zapomíná věci (pomůcky, cvičební úbor), je na čase přestat „žehlit jeho průšvihy“. • •Pokud si např. dítě v deset večer vzpomene, že na další den má donést bílé tričko, protože zrovna budou batikovat, vaší povinností rozhodně není obvolávat známé a zjišťovat, kde na poslední chvíli seženete vhodné tričko. Není vaší povinností shánět po spolužácích vašeho dítěte, zda má na dalším den domácí úkoly nebo ne. • • •Nechte dítě přiměřeně věku nést důsledky jeho činů a veďte jej k převzetí zodpovědnosti za vlastní jednání. • Počítejte s tím, že se dítěti může zhoršit prospěch –Pokud dítě, které přechází z jednoho stupně školy na druhý (tedy šesťáka či čerstvého středoškoláka): ü Počítejte se zhoršením, někdy i velmi výrazným. üNení výjimkou, že dítě, které se doposud jevilo jako velmi talentované a nosilo téměř samé jedničky, má po příchodu do primy na gymnázium trojky či čtverky. •V takovém případě by si učitelé měli s rodiči promluvit, jak by bylo možné dítěti pomoci k lepším výsledkům. üPokud dítě jede na maximum, je třeba jej povzbudit a nikoliv trestat za neúspěchy. • Neoddalujte zbytečně řešení problémů üPokud pedagog doporučí návštěvu PPP, SVP, jiného odborného pracoviště nebo lékaře, neoddalujte jejich návštěvu. üPedagog, který doporučuje odbornou pomoc vychází ze svých zkušeností a má také každodenní srovnání s dětmi stejného věku – jaké podávají výkony ve škole, jaké způsoby chování odpovídají dané věkové skupině. Proto může mnohem dříve rozpoznat počátek problémů. üI vy sami můžete čas od času zkontrolovat, zda vyšetření z pedagogicko-psychologické poradny je stále platné či zda nebude potřeba pořídit třeba silnější brýle. ü •Spolupráce rodičů se školou a především vzájemná důvěra rodičů a pedagogů napomáhá k předcházení výchovných problémů. • Co dělat, když se objeví problémy •Pokud jste vyčerpali z vašeho pohledu všechny své výchovné možnosti i ve spolupráci s odborníky ve škole, požádejte o pomoc odborné pracoviště. • •Není ostuda, že se nám ve výchově něco nepodařilo, problém je pokud si to neumíme přiznat a nedokážeme dítěti včas pomoci. • Několik doporučení •Je třeba, aby se vše, co se dítě učí, naučilo správně. •Posilujme zdravé sebevědomí dítěte. Vždy se snažme najít to, v čem je dítě dobré. •Nezapomínejme, že dítě se učí příkladem. Vztahy mezi dětmi a dospělými jsou velmi důležité. •Všímejme si dětí. Pokaždé, když se vám zdá že má dítě problémy nebo je nespokojené, zeptejme se ho. •Snažte se pravidelně zařadit čas, kdy si s dětmi budete pravidelně povídat, zažívat příjemné chvíle ale také je to čas na řešení problémů. Děti ale musí vnímat, že je tato chvíle důležitá i pro vás, že se na ni těšíte, stejně jako ony. •Nežádoucímu chování věnujte vždy jenom tolik pozornosti, kolik je nezbytně nutné k vyřešení problému. • • Vždy je lepší problémům předcházet než je řešit. Pokud už musíme problémy s chováním řešit, začněme co nejdříve, řešení zbytečně neodkládejme Při řešení problémů vždy napomáhá vzájemná důvěra všech, kteří se na řešení podílejí. Přeji vám spoustu pohodových a spokojených dnů s vašimi dětmi. •