MODERNÍ PEDAGOGIKA OBSAH : 1.KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV 2.METODY ZJIŠŤOVÁNÍ KLIMATU 3.SOCIOMETRIE 4.EDUKAČNÍ PROCES V KONTERXTU SPOLEČNOSTI 5.ŽÁK – SUBJEKT EDUKACE 6.Benjamin S. Bloom a jeho teorie – kognitivní determinanty mastery learning KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV LITERATURA : 1/ Průcha, J. Walterová, E. Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1996, ISBN 80-7178-029-4 2/ Průcha, J. Walterová, E. Mareš, J. Sborník referátů a abstrakt z 1. konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1993 3/ Gold, A. Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, ISBN 80-902614-0-x 4/ Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-631-4 5/ Programové prohlášení vlády České republiky. Praha: 1998 6/ Blížkovský, B. Kučerová, S. Kurelová, M. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000,ISBN 80-85615-95-9 7/ Křivohlavý, J.Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-551-2 8/ Kalous,Z. Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál …?????? 9/ Paterson, T.T. Teorie řízení. Praha: Svoboda, 1971 10/ Gavore, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996, ISBN 80-85931-15- 11/ Prokopenko, J. Kubr, M. Vzdělávání a rozvoj manažérů. Praha: Grada Publishing s.r.o. 1996 12/ Žádná škola a školské zařízení nemůže stát osamoceně a dívat se netečně na výrazné školské změny stávající a ty, které v brzké době budou znamenat významnou reformní změnu dopadem do všech školských struktur, kde základním předpokladem úspěchu se stává vysoká úroveň znalostí a reflexní rychlost jejich uplatnění v probíhajícím inovačním permanentním procesu. Máme před sebou období rozvoje flexibility spolu s adaptabilitou, tedy přizpůsobit se změnám pohledu na požadavky subjektů školských zařízení. Dnes především vnímáme požadavky tvořivosti a iniciativnosti spolu se schopností inovovat. Tato nová situace vede k rychlé integraci a vzájemné závislosti na rozvoji informačních a komunikačních technologiích. Vyvození a názorové pojetí pojmu klima Vliv prostředí na utváření individuální osobnosti jedince vnímala historicky celá řada myslitelů. Platon ve svých Zákonech již ve své době přihlíží k vymezení hodnot působících na děti „Dětem je nutno odkázat mnoho mravního ostychu, nikoliv zlato, a to se dosahuje příkladem, ne napomínáním“ (7, s. 110) Helvétiovo široké pojetí výchovy, kde za výchovu považuje i vlivy okolního prostředí, které přímo na člověka působí. „VÝCHOVA ZMŮŽE VŠECHNO“ Spolupůsobení prostředí při výchově člověka již naznačoval J.A.Komenský ve svém spise Informatorium školy mateřské J.J.Pestalozzi vidí v prostředí zdroj výchovných podnětů. Prostředí pro něho představuje obecný faktor, který může úsilí školy jak podporovat, tak i oslabovat. Prostředí se stává podle J.J.Pestalozziho místem a pramenem podmětových situací, které spolupůsobí až podmiňujícím způsobem na efektivnost výchovy spojenou ve svém důsledku s výsledky činnosti a práce školy. John Dewey ve své knize Americká pragmatická pedagogika přisuzuje sociální instituci, která se nazývá škola, tři úkoly. Jjsou to : 1. Poskytnout zjednodušené prostředí, vybrat, co je zcela základní a co je mládež schopna pochopit. Pak musí postupně vytvořit řád, v němž se používá dříve osvojených prvků jako prostředků k pochopení složitějších věcí. 2. Úkolem školy je vyloučit z existujícího prostředí pokud možno nehodnotné rysy, aby nepříznivě neovlivňovaly duševní vlastnosti dětí. Škola vytváří očistné pracovní prostředí s cílem vymýtit všechno nežádoucí. Jak se společnost stává osvícenější, uvědomuje si, že jejím úkolem není odevzdávat a uchovávat vše, čeho se dosáhne, ale jen to, co přispěje k zlepšení budoucí společnosti. Třetím úkolem školního prostředí je udržovat v rovnováze různé prvky sociálního prostředí a starat se, aby se mohl každý vymanit z ohraničenosti sociální skupiny v níž se narodil a dostal se do živého kontaktu s širším prostředím. (1990, s. 115-116) Typologie pojetí klimatu j0216724 Primárně pro školní klima je typická jeho dlouhodobost, kontinuálnost, jistá proměnlivost a někdy také setrvačnost. Každý strukturní prvek klimatu může procházet změnami v čase různou rychlostí, s jistou cykličností výkyvů. Mění – li se jeden prvek, nemusí být okamžitě patrný jeho vliv na další prvky školního klimatu. Zvlášť si to uvědomujeme v případě, když chceme měnit věci k lepšímu. Jinak řečeno, školní klima vidím jako subjektivní odraz našich vztahů s realitou či systémem školy ve strukturních komponentách naší osobnosti. Můžeme ho identifikovat v našich pocitech, prožitcích, zkušenostech. Toto vnímání, prožívání a hodnocení lze zprostředkovaně nacházet v našem chování, jednání, v motivech, postojích. OBSAH POJMU nPROSTŘED n n n nATMOSFÉRA nSOCIÁLNÍ KLIMA n n n n nKLIMA ŠKOLY n PROSTŘEDÍ Zahrnuje architektonické aspekty, ergonomické potřeby a vybavení, hygienické potřeby, estetické cítění, akustickou atmosféru apod. ATMOSFÉRA Vyjadřuje ve svém obsahu krátké trvání a vysokou proměnlivost. Atmosféra se ve třídě mění velmi rychle, zřídka trvá déle než jednu nebo několik vyučovacích hodin, je situačně podmíněna.(viz. atmosféra po písemné práci, po velké přestávce, před odpoledním vyučováním, při zkoušení apod.) SOCIÁLNÍ KLIMA Zahrnuje dlouhodobé jevy, jsou po několik měsíců i let typické pro konkrétní třídu a učitele. Vytvářejí je všichni aktéři – žáci v určité třídě, skupiny , na které se třída případně rozpadá, jednotlivci, ale také sbor učitelů na dané škole a jednotliví učitelé vstupující do dané třída. Sociální klima třídy je ovlivněno také širšími jevy, jako je klima školy a sociální klima učitelského sboru KLIMA ŠKOLY Toto klima spoluutvářejí všichni pedagogové, vztahy mezi nimi, jejich vztahy, vztahy mezi nimi a vedením školy jako právnického subjektu, vztahy mezi pedagogy a žáky, studenty, mezi právním subjektem a zřizovatelem, vztahy k rodičovské veřejnosti apod. Pedagogický slovník (Průcha,Walterová,Mareš,1998,s. 103) uvádí, že klima třídy je vymezeno jako sociálně – psychologická proměnná, která představuje dlouhodobější sociálně emocionální naladění, zobecňuje postoje a vztahy, emocionální odpovědi žáků dané třídy na události ve třídě (včetně pedagogického působení učitelů). Klima třídy lze zjišťovat pomocí speciálních metod. J.Průcha (2002,s. 333) uvádí, že existuje cosi „nehmatného“, ale silně jednotlivci pociťováno, co bývá označováno jako nálada, ovzduší, atmosféra, klima apod. Klima školy se chápe jako soubor trvalých podmínek („ovzduší“), v nichž prožívají část svého života děti , mládež, jejich učitelé i ostatní personál školy. Autor (Průcha) na jiném místě pracuje s termínem komunikační klima, o kterém uvádí, že je ..“strukturou participačních aktivit žáků“ – jinak kolik žáků a jak často se začleňují do vyučování, kteří žáci ve vyučování neparticipují atd. K podpoře svému tvrzení dokládá názor Ch. Kyriacou (1966), že aktivní zapojení žáků ve vyučování je jednou z hlavních charakteristik efektivnosti edukačního procesu v prostředí školy (2002, s. 346) . J.Mareš zavádí výraz sociální klima školní třídy. Podle něho jde o složitý soubor vlivů, jehož tvůrci jsou žáci jako jednotlivci, skupiny žáků ve třídě, třída jako celek, učitelé jako jednotlivci i skupina učitelů vyučujících v dané třídě. Říká dále, ..“že není sporu o tom, že žák je ve třídě vystaven sociálním vlivům, které ho mohou vést k učení, nebo od učení odvádět. Sociální tlak třídy bývá někdy tak výrazný, že překryje úsilí učitelů i snahy rodičů“ ( 1998, s. 128). Řekneme –li klima třídy, pak máme na mysli celkové rozpoložení, které škola navozuje, převážně však rozpoložení pocitové a postojové. Klima závisí především na vztazích mezi hlavními aktéry dění ve třídě – mezi učitelem a jeho žáky a mezi žáky samotnými (Piťha, Helus, 1993, s. 23) St.Bendl (2000, s.135) z pohledu sociální pedagogiky uvádí, že vývoj jedince je ovlivňován mnoha způsoby. Jedná se o vlivy jak nahodilé,nezáměrné, neuvědomované, funkcionální, tak záměrné, intencionální. Velký vliv má prostředí, ve kterém se jedinec ocitá. Řešení klimatu školského zařízení znamená zabývat se otázkami působení prostředí na osobnost, na jeho výchovu, a to nejenom ve smyslu zjišťování jeho „síly“ či vhodnosti pro vývoj člověka, ale i ve smyslu nápravy vlivu nevhodného prostředí na děti, mládež a dospělé pomocí speciálních postupů profylaxe a kompenzace , tedy organizováním prostředí. P. Ondráček (2002, s.42-43) obdobně nepoužívá v terminologii specifický výraz klima, můžeme přeneseně nalézt obsahovou podobnost v jeho pohledu na pojem komunikace ve výchovně vzdělávacím procesu . Podle něho, jednou z možností aktivního výchovného působení v tomto smyslu nabízí učiteli proces utváření takové komunikace s žáky, která se zakládá na poznatcích a principech na osobu zaměřeného přístupu ( podle C.R.Rogese ) a obsahuje některé elementy sebejisté komunikace ( podle J.M.Smithe). VYTVÁŘENÍ POZITIVNÍHO KLIMATU (TŘÍDY) PPodle Ch. Kyriacoua učitelem navozené klima třídy může mít zásadní vliv na motivaci žáků a jejich učení v souvislosti s dovednostmi učitele uplatňovanými při vytváření kladného klimatu třídy. O souvisejících dovednostech se zmíním později. Uvedený autor názoru na tvorbu pozitivního klimatu třídy z hlediska podpory procesu učení žáků považuje za optimální v případě, že : v je cílevědomé v je orientované na úlohy v je uvolněné v je vřelé v podporující žáky zjevný smysl pro pořádek J. Svobodová (18, s. 176) propojuje součinnost mezi klimatem třídy a pedagogickými dovednostmi , neboť dle jejího názoru je učitel potřebuje k vytváření a udržování pozitivního klimatu školy nebo třídy. Soustřeďuje se na : § sociální dovednosti – (motivace a posilování pozitivních postojů k práci, k lidem, ke škole a ke vzdělávání, důvěra, vstřícnost, empatie, asertivita, korigování a usměrňování, hodnocení) , s nimiž velmi úzce souvisí nebo je překrývají § komunikativní dovednosti - (povzbuzování, oceňování, vysvětlování, dialog, diskuse, respektování žákova názoru, aktivní naslouchání) ddovednosti organizační – (stanovení jasných pravidel chování a práce ve třídě, vedení, plánování , příprava a rozvržení práce, dodržování zvolených a stanovených řádů, slibů a závazků, rozdělení úkolů, zvládnutí několika činností současně). ¨J.Průcha obdobně jako Ch.Kyriacou, (1966), shodně akcentuje názor, že hlavním tvůrcem klimatu ve třídě je učitel ve svých rolích s neoddělitelnou účastí žáků třídy. Jak uvádí, moderní pedagogika se nemůže omezovat jen na to, aby předkládala učitelům doporučení, že mají pozitivní klima ve třídě vytvářet či stimulovat. Měl by se především zabývat vysvětlením toho, jak klima ve třídě funguje a jakými mechanismy je toto fungování realizováno. K L I M A Š K O L K L I M A T Ř Í D Y & ÚVOD & TEORETICKÝ ÚVOD & ŠKOLNÍ TŘÍDA JAKO MALÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA & ZPŮSOBY ZJIŠŤOVÁNÍ a) POHÁDKOU b) SOCIOMETRICKÁ METODA • jednoduchém provedení •kvantitativní vystižení sociopreferenčního chování S O C I O M E T R I E „Existují tři druhy přátel : ti, kteří vás mají rádi, ti, jímž jste lhostejní, a ti, kteří vás nenávidí Nicholas Chamfort VĚDOMÍ •Učitelé si dobře uvědomují, nže jedním z předpokladů úspěšného pedagogického působení ve výchovně vzdělávacím procesu je věnovat patřičnou pozornost sociálním vztahům, n ve kterých žáci žijí a které na ně působí SOCIOMETRICKÁ METODA JE ZALOŽENA NA PRINCIPU výběru někoho druhého k určité spolupráci či ke kontaktu s ním může učiteli pomoci získat informace o postavení žáka ve třídě i o třídě jako celku JACOB LEVY MORENO 1892 - 1974 Americký psychiatr rumunsko – rakouského původu propracoval metodiku skupinové terapie, psychodramatu a je považován za zakladatele sociometrie „Nejvýstižněji charakterizují tuto metodu patrně ty definice, které (v různých formách) vymezují sociometrii jako kvantitativní postižení sociopreferenčního chování, a které upozorňují na rozdíl mezi výskedky získanými pozorováním a výsledky založenými na sdělení“ J.Janoušek: Sociální psychologie CÍL PŘEDNÁŠKY ] zjistit specifické klima školy, třídy ] zjistit strukturu třídy ] vytipovat nejoblíbenější (nejméně oblíbené) osobnosti kolektivu ] stanovit jejich vliv ] náhled na kritéria, podle kterých si žáci vybírají svoje kamarády ] možných vůdčích osobností Při interakci v lidské skupině existuje cosi,co je silně jednotlivci pociťováno, co označujeme jako : nálada ovzduší atmosféra klima Vytváří jej : n všichni žáci konkrétní třídy a) dílčí skupiny b) žáci mimo skupiny c) vyučující ve třídě C Í L P R Ů Z K U M U n n nPARCIÁLNÍ ZJIŠTĚNÍ n nK L I M A T U T Ř Í D Y nNA I. STUPNI ZŠ nNA II. STUPNI ZŠ na) výchovné problémy nb) sociální vztahy P R Ů B Ě H nZPRÁVA O STAVU ŠKOLY n hledejte prameny •doplňte případně vlastními prameny •ZJIŠTĚNÉ HODNOTY •grafické zpracování s komentářem •ANALÝZA STAVU ŠKOLY •závěr, doporučení, opatření ap KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY Termín klima zahrnuje : nustálený způsob vnímání hodnocení a reagování na situace : K co se ve třídě děje n K co se dříve stalo n K co se očekává n K co se odehraje TO JSOU OBSAHOVÉ ASPEKTY ČASOVÉ ASPEKTY -jsou typické pro konkrétní školní třídu a jejího učitele, mohou trvat i několik měsíců i let n POHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY nPočet otázek : 10 n1. – 5. otázka otevřená /odpovědi a,b,c n n6. – 10. otázka uzavřená / hodnotová škála n známkou 1 – 5 /nejlepší x nejhorší/ n UKÁZKA nPOHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY KOUZLO Sociometrická metoda nJe to způsob zjišťování bezprostředních emocionálních vztahů uvnitř malé skupiny n nJ,L,Kolomlinskij : nSociometrie měří neviditelné nitky sympatií a antipatií, které lidi vzájemně svazují, a určují ty, kteří jsou oblíbeni, i ty, kteří jsou psychologicky izolováni SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY nDYÁDY n - dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury n l l ŘETĚZ osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. l à l à l à l A B C D K L I K A nejméně tři osoby, které se navzájem volí l l l H V Ě Z D A jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací l S Í Ť všichni členové skupiny se volí navzájem l l l l l l l l l l l l I Z O L Á T O R nikdo je nevolí K K K K K SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY nDYÁDY–dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury nPÁR – dvě osoby, které se navzájem volí nŘETĚZ – osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. nKLIKA– nejméně tři osoby, které se navzájem volí nHVĚZDA– jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací nSÍŤ – všichni členové skupiny se volí navzájem nIZOLÁTORY – nikdo je nevolí HYPOTÉZY nSociální vztahy ve školní třídě: n budou roztříštěné ns nízkou mírou koheze, n integrovanosti na slabou vnitřní strukturou ZDŮVODNĚNÍ HYPOTÉZ nJedná se o běžnou třídu, jež se konstituovala v 6.ročníku ZŠ. nVe školní třídě je nepříznivé složení žáků nNěkolik žáků s nízkou úrovní intelektových schopností n3 žáci prospívají s vyznamenáním n6 žáků diagnostikováno se SPU (dyslexie,dysortografie) n4 žáci projevují trvale výchovné potíže (udělen 2. a 3. st. z chování (nevhodné rodinné prostředí i problémová orientace mino školu) U K Á Z K Y Z Á V Ě R nKLIMA TŘÍDY, které při vyučování panuje, má zásadní vliv na motivaci žáků a na jejich postoj k učení nKLIMA TŘÍDY se dá ovlivňovat nJedna z nejdůležitějších dovedností učitele je schopnost podporovat dobré KLIMA TŘÍDY nKLIMA TŘÍDY, ŠKOLY je záležitost dlouhodobá n nF O R M Y nPodporující dobré KLIMA TŘÍDY : nDobrý příklad učitele nUmět žáky motivovat nVzájemná úcta a respekt nUmět používat humor nBýt přátelský nChápat život žáků i mimo školu nVzhled třídy, školy, upravenost žáků, učitelů atd MNOHO ÚSPĚCHŮ n n j0230876