Projektová výuka Historie projektové výuky •První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek •18. a 19. století - Killpatrick a další (Rousseau,…) •Dewey – základy projektového vyučování •ČR – meziválečná doba • - po roce 1948 ale z našich škol prakticky zmizelo a k jeho renesanci začalo postupně docházet až po roce 1989 Kritéria projektové výuky —spojuje teorii s praxí —žáci jsou osobně zapojeni do projektu - zabývají se návrhem, řešením problému, rozhodováním —žáci přicházejí s vlastními nápady a reálnými řešeními —žák se učí dokončovat práci, nebát se dělat chyby, rozvíjí se jeho sebedůvěra • Kritéria projektové výuky —žák se učí prostřednictvím zážitků a ty pak uplatňuje ve svém reálném světě/životě —rozvíjí pracovní a studijní návyky, přebírá odpovědnost za vlastní učení —problém může být řešen mnoha způsoby, neexistuje jen jedno řešení • Kritéria projektové výuky —stanovit si co chci s projektem splnit, čeho chci dosáhnout, stanovit si cíle —stanovit si postup (metody) pro splnění cíle —vytvořit časový harmonogram (denní, roční, týdenní,…) —prolínání tématu s ostatními předměty ve škole – mezipředmětové vztahy —práce ve skupinách (kooperativní učení), všichni pracují stejně) • Kritéria projektové výuky —činnostní učení – děti se učí od dětí (nejlépe si žáci věci zapamatují, když to vysvětlují ostatním) —směřování tématu k životní realitě —rozvíjení klíčových kompetencí, rozvoj osobnosti a schopností žáka —řešení problémových úkolů, různé varianty a způsoby řešení —projektový den – vyvrcholení projektu, jeho prezentace ostatním • Cíl projektové výuky •překonávat nedostatky běžného vyučování •izolovanost •roztříštěnost vědění •odtrženost od praxe •strnulost školní práce •odcizení od zájmu dětí •nízká motivace • Projekt •= komplexní praktická úloha (problém, téma) spojená se životní realitou, kterou je nutno řešit teoretickou i praktickou činností, která vede k vytvoření adekvátního produktu. • •Výukové projekty mohou mít formu integrovaných témat, praktických problémů ze životní reality nebo praktické činnosti, vedoucí žáky k vytvoření nějakého výrobku – výtvarného či slovesného produktu • • Hlavní rysy projektu •1. Projekt vychází z potřeb (potřeba získávat nové zkušenosti, odpovědnosti za svou činnost, ...) a zájmů dítěte. •2. Projekt vychází z konkrétní a aktuální situace, která se neomezuje jen na prostředí školy. •3. Projekt je interdisciplinární. •4. Projekt je především podnikem žáka. •5. Práce žáků v projektu přináší konkrétní produkt, tj. výstup, kterým se účastníci projektu prezentují. •6. Projekt se zpravidla uskutečňuje ve skupině (ale může být i projekt individuální). • Typologie projektů Fáze projektu 1.Podnět –od žáků, učitelů, rodičů … –co, proč a jak 2.Plánování –ovlivňuje úspěšnost projektu –brainstorming –organizace projektu, délka, forma, výstup, zdroje informací –navrhnout s žáky schéma práce • Fáze projektu •3. Realizace –liší se dle tématu a obsahu projektu –změny, improvizace, kreativita –prezentace projektu • •4. Hodnocení –stanovit způsob hodnocení – průběh zpracování, jeho efektivita –sebehodnocení žáků, hodnocení učitele • Rozsah projektu •určité prvky realizované ve vyučovacích hodinách •nejrozvinutější forma – projektový týden (obvykle 1x za rok) •drobnější projekty v rámci jednotlivých předmětů •širší projekty mezi jednotlivými předměty • • Hodnocení projektu •samostatnost při formulaci otázek a problémů •řešení a prezentování výsledků práce •pracovní postup žáků •formulace a prověřování hypotéz •neposuzuje se výkon •nepoužívá se známkování •hodnotí se pracovní proces, ne reprodukce izolovaných poznatků • Typy projektů 1.Dle velikosti ◦malé ◦velké 2.Dle počtu žáků, kteří se projektu účastní ◦individuální ◦skupinové ◦třídní ◦ročníkové ◦více ročníkové ◦školní • Typy projektů •3. Dle času, jak dlouho práce na projektu trvá ◦krátkodobé ◦dlouhodobé •4. Podle tématu ◦obecný ◦problémový ◦konkrétní ◦výchovný 5.Podle míry zachování či propojení vyučovacích předmětů ◦v rámci jednoh předmětu ◦v rámci více předmětů ◦mimo výuku • Klady projektové výuky •aktivní zapojení žáka • •silná motivace k učení • •důraz na samostatnost • •snazší zapamatování si nových poznatků • •vyhledávání informací, práce s informačními zdroji • •využití znalostí již dosažených • Klady projektové výuky •rozvoj tvořivosti • •získání globálního pohledu na řešený problém • •rozvoj organizačních, řídících a plánovacích dovedností • •změna oproti klasickému frontálnímu vyučování: učitel je spíše koordinátor a poradce • Zápory projektové výuky •náročnost na hodnocení • •časová náročnost (příprava x čas z vyučování) • •při špatné organizaci zmatenost, projekt nemusí žákům přinést nic nového • •není prostor na procvičování získaných poznatků • •možnost špatné komunikace mezi vyučujícími •