\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png REUVEN FEUERSTEIN (1921-2014) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DOSPÍVÁNÍ A MLÁDÍ •pochází z Rumunska – dětství v židovské rodině •1940-1944 – studium pedagogiky na univerzitě v Bukurešti •1944 – pracovní lágr – vytvořil výukový plán, učil děti •útěk, emigrace do Izraele •1944-1948 působil v kibucu, pracoval s dětmi přeživšími holokaust •1948 těžká forma tuberkulózy, sanatorium ve švýcarských Alpách •setkal se zda s C. G. Jungem, ten ho inspiroval ke studiu psychologie, F se rozhodl, že se uzdraví \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PŘEMÍTÁNÍ O KOGNITIVNÍCH FUNKCÍCH •Studium v Ženevě, stal se žákem Jeana Piageta •Piaget revoluční objevy v oblasti fungování kognitivních funkcí, F. od něj koncept struktury kognitivních funkcí do značné míry převzal •Zároveň inspirace četbou Vygotského a vlastní mnohaletá zkušenost s prací s dětmi •Vymezil se vůči teorii, v níž je uspořádání a načasování kognitivního vývoje řízeno vnitřním, biologicky daným mechanismem zrání •Stál si za přesně opačným tvrzením - strukturu kognitivních funkcí a časovou posloupnost jejich vývoje určují vztahy s druhými lidmi, tzv. kulturní transmise •Setkání a spolupráce s André Reyem \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KOMPLEXNÍ TEORIE •1950-1954 Feuerstein a Rey výzkumná studie Children of Mellah •1954 -1970 vytvoření ucelené komplexní teorie s mnohými nástroji: •teorie strukturální kognitivní modifikovatelnosti •zprostředkované učení •dimenze kognitivní mapy •Instrumentálního obohacování - tvoření souboru kognitivně stimulačních materiálů •diagnostická testová baterie pro zjišťování potenciality učit se (LPAD) •1970 doktorát na Sorbonně \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png INSPIRACE •If you are not prepared to look at your pupils strength's, don't touch their weaknesses. •Inteligence is not a static structure, but an open dynamic systém that can continue to develop throughout life. •A goal of education is: to assist growth toward greater complexity and integration and to assist in the process of self-organization - to modify individuals capacity to modify themselves. •Nejde o to chytit někomu každý den rybu, aby se najedl, ale dát mu nezbytné vybavení, znalosti a dovednosti, které mu umožní chytat ryby samostatně a tehdy, kdy on sám je potřebuje. •