Zprostředkování v LPAD význam zprostředkování v LPAD • cesta ke strukturní kognitivní modifikovatelnosti (viz teorie SCM) • způsob interakce, který nám pomůže nacházet směr, jakým se při práci s dítětem můžeme dále ubírat Otázky, které si klademe • co potřebujeme zprostředkovat? • jakou formou? • co chceme zprostředkováním změnit? • jaká je odezva dítěte na zprostředkování? • jak může naše zkušenost pomoci rodičům, učitelům? • jak se dítě učí a jak se „může“ učit? • zprostředkování probíhá v jednotlivých instrumentech i napříč všemi instrumenty LPAD (sledujeme, jak dítě využívá nově naučené v jiném instrumentu) • stále musíme sledovat potřebu dítěte • zprostředkováváme na základě neustálého sledování dítěte, jeho odpovědí ale i emočního ladění • stále sledujeme účinnost zprostředkování Průběh zprostředkování v LPAD 1. předložení úkolu před zadáním úkolu si musíme být vědomi toho, • jaká je modalita úkolu? • zda vyžaduje motorické dovednosti, vizuální přenos…? • zda vyžaduje logické usuzování? • jaká je úroveň komplexnosti? 2. pozorování úrovně fungování • s čím si dítě poradí samo? • jaké pozorujeme deficitní, křehké nebo vynořující se kognitivní funkce? • jak dítě reaguje při změně úkolu (jiná obtížnost či postup řešení)? • jakou má motivaci? • jak je emočně naladěno? 3. zprostředkování • JAK MOC? jak často? • CO? (strategie, koncepty, operace..) • KDY? (anticipace: „tohle bude možná těžké“, „tady se budeš muset dobře podívat“, před odpovědí: pomůžeme dítěti sebrat informace, po odpovědi: jak jsi na to přišel? • PROČ? (regulace chování, postupy, kontrola, pravidla…) • JAK? (motoricky, verbálně, „focus“) 4. pozorování dítěte • co se změnilo ve fungování dítěte po zprostředkování? • co je rozpracováno, započato, jak v tom pokračovat? • je třeba měnit vzdálenost zprostředkování? • je potřeba, abychom změnili způsob zprostředkování? • co by mělo být posíleno? • jaké zprostředkování nejlépe fungovalo? • jak dítě přijímalo naše zprostředkování 5. nový úkol • nové variace téhož úkolu – obtížnější • jiný instrument, v němž můžeme sledovat výsledek zprostředkování • další procvičení podobně obtížných úkolů – upevnění nových postupů 6. pozorování • změny v náročnosti úkolů • změny v efektivitě • změny v úrovni a přirozenosti fungování • změny v potřebě zprostředkování a jeho intenzitě • odpor ke změně/odolnost vůči změně 7. zprostředkování • opět na základě pozorování upravujeme zprostředkování • další rozpracování strategií, konceptů, operací… • 8. pozorování • … rezistence vůči změně • špatný odhad potřebného zprostředkování – příliš obtížné úkoly • možno déle se věnovat snadnějším úkolům – posílení kompetence, poté postupné zvyšování obtížnosti • zablokování dítěte, emoční naladění… • Kognice a emoce jsou dvě strany téže mince, zprostředkování je hrana té mince v každém instrumentu sledujeme • úroveň fungování (může takový úkol zvládnout?) • úroveň modifikovatelnosti (učí se? může se učit?) • úroveň uchování změny (může si zapamatovat nově naučené?) • úroveň generalizace (může to použít jinde?)