žZŠ Sirotkova, Brno ž8. třída žPočet žáků: 20 žČas: 90 minut 1)Batůžky -A4 – batoh se 3 odrážkami -3 výroky(slova), které ho napadly k tématu RASISMUS -Svůj batůžek si každý nalepil na záda -+/- ke každému výroku - ž→ rozděleni do 4 skupin (každá svoji vlastní barvu fixy) po 5 lidech ž2) Létající plakát -Všechny výroky, které byly na batůžcích, přepsali -Přiřadili + nebo – (pozitivní x negativní vnímání) -Svůj plakát poslali (letěl) do další skupiny -Další skupina přidala svůj názor ž- Každý plakát prošel všemi skupinami -Nakonec se vrátil ke své původní -Každá skupina měla za úkol prezentovat přede všemi, jak jsou jednotlivé výroky vnímány - ž3) Drama s cikánkou -Stejné skupiny -Skupiny dohrávaly námi načatou scénku s cikánkou -„Do pracovního kolektivu přichází nová zaměstnankyně(romka). Je představena ostatním kolegyním. Ty si začnou zamykat skříňku.“ ž→ žáci měli za úkol dohrát scénku dle svého uvážení -Viz video -Po odehrání se vytvořila vhodná atmosféra pro bouřlivou diskuzi -Diskutovalo se o tom, co jsou to předsudky ž4) Ledovec -Šlo o krátké a věcné vysvětlení toho, co je to stereotyp a jak vzniká ž ž→ každý národ má vlastní sebeprezentaci a druhý národ tomu nemusí vůbec rozumět -Každý národ posuzuje ostatní národy dle jejich „vrcholů ledovce“ z pohledu svého základu ž→ dochází ke vzniku stereotypů, diskriminace ž5) Diskuze žS jakými stereotypy se setkáváte každý den? žJak stereotypy odbourat? žSpolečnost = já, měli bychom začít u sebe? ž→ žáci se aktivně zapojovali ž ž ž6) Pozdravy -Cizokrajné pozdravy -Příběh + předvedení pozdravu -Žáci opakovali ž žAfrika (drbání ve vlasech) - Jednotlivé kmeny nosí odlišné účesy a také se liší tvary lebek. Když se Afričané potkají v noci, nezbývá jim než poznat svou kmenovou příslušnost ohmatáním hlavy toho druhého. Vzájemně se jemně probíráme ve vlasech, pomalu zkoumáme tvar lebky a posazení hlavy na krku. žČína (pozdravení chodidly). V daleké Číně lidé pracují na rýžových polích a chodí zde povětšinou bosi. Proto mají na jejich chodidlech vysoce citlivé nervové výběžky. Navíc je vám jistě známo, že Čína je obrovská země, kde se mluví spoustou nářečí. Proto když se potkají dva Číňani je pro ně jednodušší pozdravit se svými chodidly, než se složitě snažit dorozumět nářečími. ž→ neutrální evropský pozdrav „podání rukou“ žtím jsme také příjemně zakončili lekci žVýzkum ž→ dotazníkové šetření ž ž Žákům byl rozdán dotazník, který vyplňovali v den naší lekce. ž ždotazník obsahoval 13 otázek- z toho 4 otevřené a 9 uzavřených ( odpovědi ANO - NE) ž ž25 žáků vyplnilo dotazník, z toho 12 dívek a 13 chlapců ž ž ž2. Vím, co znamená pojem rasismus. ž žVšech 25 žáků napsalo shodně ANO ž ž→ nejčastěji se vyskytovala odpověď, že rasismus znamená diskriminace rasy- afroameričanů, nebo když někdo uráží, nemá rád a šikanuje jinou rasu ž 14 žáků napsalo ANO 11 žáku napsalo NE 23 žáků odpovědělo ANO a pouze 2 žáci NE 18 žáků odpovědělo ANO 7 žáků odpovědělo NE 8 žáků odpovědělo ANO 17 odpovědělo NE 13 žáků odpovědělo ANO 12 žáků odpovědělo NE 16 žáků odpovědělo ANO 9 žáků odpovědělo NE 20 žáků napsalo odpověď ANO 5 žáků napsalo NE 10 žáků odpovědělo ANO 15 žáků odpovědělo NE → Nejčastěji žáci odpověděli, že by jim to nevadilo, kdyby ten člověk byl hodný, slušný a kamarádský, nesoudili by ho podle barvy pleti. → Nejčastější odpovědi žáků bylo, že by si jich nevšímali a nechali je být. Zazněly zde také připomínky, že nikdy nevíme, proč se perou(z jakého důvodu). → Zde se odpovědi velice lišily. Několik žáků napsalo, že by se s Romskou dívkou nikdy nebavili. Také zde zazněly odpovědi, že by Vanese ukázali, kde se co nachází, ale dál by se s ní před ostatními spolužáky nebavili. Na druhou stranu, zde byly odpovědi také kladné, že by se s Vanesou, když jsou kamarádky, normálně bavili. Cílem dotazníkového šetření bylo zjistit, zda žáci mají pojmu rasismus tušení a ví, co tento pojem znamená. Jak se k rasismu staví a jestli ho vnímají v ČR. → Z daných odpovědí je tedy patrné, že pojmu rozumí a umí ho vysvětlit. V našem státě je rasismus aktuálním problémem, což potvrdily odpovědi dotazovaných a většina si také myslí, že by se vztahy mezi Čechy a příslušníky menšin žijících u nás měly zlepšit. Většina oslovených má negativní vztah a negativní zkušenosti s příslušníky menšin a tím i vypěstované předsudky, kterými se řídí. žV rámci multikulturní lekce, jsme prováděly také pozorování účastníků (žáků) v průběhu aktivit. ž ž ž Ve výše uvedených aktivitách jsme prověřovaly znalosti a zkušenosti žáků s rasismem. Žáci byli aktivní, zapojovali se do diskuzí a sami se doptávali. ž ž Z pozorování vyšlo najevo, že žáci danému termínu rasismus rozumí, ale nejčastěji si ho spojují s Romy. V každé aktivitě a následné diskuzi, vše vztahovali k Romům, nikoli k jiným národnostním menšinám žijících u nás (afroameričané, vietnamci…). Vysvětlením pro nás bylo, že většina žáků má negativní zkušenost s Romy a nejčastěji se s nimi potkávají. ž žPorovnání dotazníků a pozorování ž→ většina žáků odpověděla v dotazníku, že jejich úsudek není ovlivněn barvou pleti, avšak při aktivitách se vymezovali vůči Romům. ž ž→ z dotazování vyplynulo, že žáci nemají negativní vztah k národnostním menšinám. Ovšem při pozorování byl zřejmý negativní postoj vůči Romské menšině. ž žOdpovědi v dotazníku (otevřené otázky) byly zejména pozitivní, avšak při plnění úkolů zaznívaly spíše negativní ohlasy př. otázka č. 11 Jak by ses zachoval, kdyby do tvého zájmového kroužku (např. plavání, basketbal, volejbal, fotbal, karate…) začal chodit někdo, kdo by neměl stejnou barvu pleti jako ty? ž ž→ většina odpověděla, že by jim to nevadilo, ale při plnění úkolů a v průběhu diskuze vyšlo najevo, že by s tím mnozí mohli mít problém. ž ž ž ž ž ž→ Přínosem naší lekce pro žáky je uvědomění si, že všichni lidé na světě jsou si rovní, ať už jsou černí, bílí či žlutí. Každý máme stejná práva na život. ž ž→ Přínosem pro žáky je získání nových úhlů pohledu na národnostní menšiny, především na Romy. ž ž→ Na konci lekce někteří připustili možnost kamarádství s Romem. ž images.jpg žDĚKUJEME ZA POZORNOST stažený soubor.jpg