D – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Multikulturní výchova praxi Typ předmětu Povinně volitelný doporučený ročník / semestr 2/4 Rozsah studijního předmětu 14 hod. hod. za týden 1,2 kreditů 6 Jiný způsob vyjádření rozsahu 10 hodin přednášek za semestr Způsob zakončení Zkouška Forma výuky seminář Další požadavky na studenta Studenti se připraví na závěrečné kolokvium studiem zdrojů. V seminární části budou studenti spolupracovat v malých skupinách pod dozorem garanta z řad pedagogů. Tým si vybere téma, které zpracuje do multikulturní lekce, kterou bude realizovat na vybrané škole, kterou osloví a téma jí nabídne. Studenti se naučí pracovat s tématem multikulturní výchovy jako s didaktickým nástrojem, který lze aplikovat v rámci výchovy k toleranci a proti předsudkům. Vyučující Lenka Gulová, Ph. D., Martina Kurowski, Ph.D, Marie Pavlovská, Ph.D, Mgr. et Mgr. Markéta Sedláková Stručná anotace předmětu Předmět řeší výchovu k toleranci, proti rasismu a násilí, zabývá se multikulturní výchovou jakou součástí společnosti, zejména ve vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám. Cílem předmětu je nastínit aktuální témata multikulturní výchovy, které jsou v popředí zájmu společnosti. Významná část předmětu je tvořena setkáními s představiteli jednotlivých oblastí MV a metodicko-praktickým zapojením studentů (metody dramatické výchovy, poradních kruhů, aktivit, her, aj.) Na závěrečném bloku budou studenti prezentovat průběh a realizaci multikulturní lekce. Cíle předmětu (learning outcomes): Po absolvování kurzu bude student/ka schopen: · Kriticky reflektovat aktuální témata multikulturní výchovy · Definovat pokročilé pojmy z oblastí MV · Pracovat v týmu na tvorbě multikulturního programu · Popisné zpětné vazby na konkrétní multikulturní program Tématické okruhy: · Metodická práce s mládeží, hry, aktivity, cvičení. · Program RWCT jako prostředek multikulturní výchovy. · Diskuse k vybraným tématům podle výběru studentů Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) 10h./semestr hodin za týden Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly Studijní literatura a studijní pomůcky · Průcha, Jan. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 2001. 211 s. ISBN 80-85866-72-2 · Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 203. s ISBN 80-7178-285-8 · Říčan, Pavel. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha: Portál, 1998.1. vyd. 144 s. ISBN 80-7178-250-5 · Fiala, P. (ed.): Politický extremismus a radikalismus v České republice. Masarykova univerzita, Brno 1998. · Šišková, T. Lidská práva proti rasismu. Brno: Doplněk, 2001. · Oakleyová, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. · Huntington. S. P. Střet civilizací. Praha: Rybka Publisher, 2001. · Bauman, Z. Modernita a holocaust. Praha: Sociologické nákladatelství, 2003. · Sartori, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha, Dokořán, s.r.o, 2005. · Barša, P. Politická teorie multikulturalismu. Brno: CDK, 2003.