ÚVOD DO STUDIA Základní pojmy. Vymezení normality. Symptom a syndrom. KDO JE NORMÁLNÍ A KDO JE BLÁZEN? ¢Komentujte ukázky: ¢ ¢„Blázen v autobusu? ¢https://www.youtube.com/watch?v=nFBeYVvNhT0 ¢Blázen na Václaváku? ¢https://www.youtube.com/watch?v=7kDBlkW1mwg ¢„Blázen na hlavním nádraží? ¢https://www.youtube.com/watch?v=i_rG8WzHVy0 ¢ OTÁZKY KE ZPRACOVÁNÍ ¢Byli lidé v ukázkách normální? Proč ano/ne? ¢Je Agáta Hanychová normální? ¢Je Miloš Zeman normální? ¢Jsem já normální? ¢Jste VY normální? ¢ ¢Proč ano/ne? Jmenujte konkrétní důvody… ¢ Normalita x abnormalita ¢ Primární otázka psychopatologie – co je ještě normální a co už je odchylkou? ¢ Závisí na teoretickém přístupu (psychoanalýza x humanistická psychologie) a na způsobu měření. ¢ Hranice mezi normalitou a abnormální variantou psychické vlastnosti je pohyblivá, jde o kontinuum, v jehož rozsahu se můžeme nacházet, jen krajní póly jsou zřejmé. ¢ Závisí na čase, vývoji, sociokulturním kontextu…(projevy chování ve třídě x prospěch) ¢ ¢ Symptom (příznak) – charakterizuje určitý stav odchylující se od normy. Specifický x nespecifický. ¢ Syndrom – soubor příznaků typických pro určitou poruchu, vytvářejí obraz konkrétní nemoci. Statistická norma ¢ + objektivnost a exaktnost (potřeba kvantifikace daného jevu) ¢ ¢ - závislost na měřícím nástroji, tendence k průměrnosti ¢ ¢ Nejčastějším ukazatelem dané populační skupiny průměr (alternativy – modus, medián) – Gaussova křivka normálního rozložení, průměr a směrodatná odchylka cca 2/3 populace (pásmo s největší četností), průměr a 2 směrodatné odchylky cca 96% populace, souvisí s mírou variability – čím je variabilita vyšší, tzn. znak nabývá mnoho možných variant, tím je širší pásmo normy. Funkční norma ¢ Normalita jako optimální fungování jedince ¢ + bere v potaz individuální zvláštnosti, tedy „normu i v rámci patologie“ ¢ - optimální fungování opět není vymezeno ¢ ¢ Normalita jako pragmatický přístup ¢ za normu považuje úspěšné dosažení určitého cíle bez ohledu na způsob a prostředky, jakými jej bylo dosaženo ¢ + zaměřenost na výsledek procesu ¢ - nebere na zřetel etická, morální kritéria Sociokulturní norma ¢ normální = to, co je v dané společnosti a kultuře obvyklé, obyčejně ve vztahu k tradici ¢ mediální norma – to, co je opakovaně a často atraktivním způsobem prezentováno je žádoucí či standardní, tedy normou => idealizovaná realita, extrémy se jeví jako standard (lidé jsou krásní, mladí, bohatí / násilí má mnohem vyšší četnost atd.) ¢ norma jako ideál – nejlepší možný výsledek, který se ještě zdá být dostupný, může fungovat jako cíl, nikoliv jako hodnotící kriterium, má stimulační a motivační význam, zejména v období dospívání ¢ skupinová norma – odráží fakt odlišnosti různých sociálních skupin z hlediska jejich normativních kritérií => může zapříčiňovat problémy adaptace minorit na normu majoritní společnosti ¢ dílčí norma – specifikuje kritéria pro menší část populace OSOBNOSTI, KTERÉ NEBYLY/NEJSOU NORMÁLNÍ ¢Albert Einstein ¢Ernest Hemingway, Kurt Cobain ¢Andy Warhol, https://www.youtube.com/watch?v=5LDHSBVZpzc ¢Marilyn Monroe ¢Petr Muk, Miloš Kopecký ¢Woody Allen ¢J. K. Rowlingová: „Nikdy jsem se nestyděla za to, že trpím depresí. Za co bych se měla stydět? Prožila jsem s depresí docela velkou část svého života a jsem ráda, že jsem se z toho dostala“. ¢Kdo další? ¢Anebo celá generace? ¢https://www.youtube.com/watch?v=aeDFQDMM-TY ¢ POJMY ¢Psychopatologie x (Patopsychologie) ¢Psychiatrie ¢ ¢Obecná psychopatologie x Speciální psychopatologie ¢ ¢Symptom, syndrom ¢WHO - duševní zdraví (Zdraví = stav kompletní fyzické, psychické, sociální a spirituální pohody. Nejedná se pouze o nepřítomnost nemoci či neduživosti.) ¢ ¢