Metodologie 2 Lenka Slepičková 20. 3. 2020 Otázky z minulého tématu a správné odpovědi na ně 1. Dotazník pro žáky 6. třídy •Navštívil/a jsi někdy zemi, kde se vyznává islám? • a)ANO b)NE 2. Dotazník pro pedagogy SŠ •Ocenil/a byste na vaší škole pravidelné školení o prevenci syndromu vyhoření? •a) souhlasím •b) spíše souhlasím •c) tak napůl •d) spíše nesouhlasím •e) nesouhlasím • 3. Dotazník pro pedagogy SŠ •Souhlasíte s odborníky, kteří říkají, že nejlepší prevencí syndromu vyhoření je pravidelná supervize na pracovišti? • a)Rozhodně ano b)Spíše ano c)Ani ne, ani ano d)Spíše ne e)Rozhodně ne 4. Dotazník pro osoby ve výkonu trestu odnětí svobody ve věznici v Kuřimi • •Jaký literární žánr si v knihovně půjčujete nejčastěji? •(vypište) …………………………………………………. 5. Příklad výzkumu mezi občany, realizovaného Magistrátem města Brna • Urbanistické začlenění náměstí a)relaxační plochu opticky oddělit od přilehlých dopravně vytížených komunikací b)náměstí řešit zcela transparentně s vazbou na průčelí domů trojúhelníkového náměstí c)zachovat základní průhledové osy a pomocí vegetačních prvků prostor oddělit od vozovek d)náměstí má být solitérní prostor bez návaznosti na okolí • KVANTITATIVNÍ VÝZKUM A JEHO POVAHA - SHRNUTÍ Kvantitativní výzkum a jeho povaha - shrnutí •Cíl •Standardizace •Logika •Postup •Reliabilita a validita •Reprezentativita •Výzkumné otázky • •Podle čeho volíme, zda budeme dělat kvalitativní nebo kvantitativní výzkum? Kvalitativní výzkum •- zkoumání v přirozeném prostředí -komplexnost, kontext, detaily -vztah mezi badatelem a účastníkem výzkumu -zájem o to, jak lidé chápou, prožívají a vytvářejí sociální realitu • (Švaříček, Šeďová, 2007:17) případ Induktivní logika Data jako konstruované vědění, které je vázáno na různé konkrétní nositele a jejich perspektivu Sběr mnoha informací o málo jedincích Sběr dat v přirozeném prostředí aktérů Komplexní obraz o problému, důraz na kontext, zájem o interpretace, významy, zkušenost aktérů Práce s texty Nestandardizované techniky sběru dat Flexibilní metodologie Záměrný výběr vzorku „Literární“ výstup Zájem o vztah s informanty a etickou dimenzi výzkumu Kvalitativní výzkum a jeho povaha - shrnutí •Cíl •Standardizace •Logika •Postup •Reliabilita a validita •Reprezentativita •Výzkumné otázky • VÝZKUMNÝ DESIGN HLAVNÍ PRINCIP SBĚR DAT PŘÍKLAD Zakotvená teorie Cílem je vytvořit teorii zakotvenou v datech, výstupem obvykle model, schéma Rozhovor - Více o zakotvené teorii včetně příkladů najdete v knize Švaříček, R. Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. PORTÁL sro. Případová studie Studium případu/případů (jedinec, rodina, komunita, instituce, událost, role, interakce, proces) jako komplexního systému jeho přirozeném prostředí) Kombinace různých metod sběru dat (i kvantitativní data) Biografický výzkum Studium vyprávěného životního příběhu (příběhu o určité životní etapě). (Opakovaný) rozhovor a) Projekt Paměť žen b) Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Sedláček, M. (2010). Profesní dráha ředitelů základních škol: od fáze profesní jistoty k novým výzvám. Studia paedagogica, 15(1), 85-106. Etnografie Cílem etnografie je detailní popis způsobu života určité skupiny lidí (chování, zvyků, jednání, jazyka, interakce, struktury, přesvědčení, hodnot, postojů a názorů). Výzkumník aktivně vstupuje do každodenního života aktérů. Kombinace různých metod sběru dat, zejména zúčastněné pozorování a)Pražská skupina školní etnografie http://psse.hys.cz/index.php?p=vyzkum b)Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Masarykova univerzita. c)Nedbálková, K. (2006). Spoutaná Rozkoš:(re) produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Slon. d)Bolechová, R. (2010). Interakce mezi zdravotnickým personálem a geriatrickými pacienty. Bakalářská práce, UK. Akční výzkum Cílem akčního výzkumu je řešit problém v praxi a proces změny vědeckými metodami monitorovat. Je založen na opakování základních čtyř kroků: plán, akce, pozorování, reflexe. Kombinace různých metod sběru dat Sběr dat v kvalitativním výzkumu • •Pozorování •Rozhovor •Focus group •Analýza dokumentů • Akční výzkum Janík 2004, s. 5 Východiska •Aktivní zapojení žáků do výukové komunikace pozitivně ovlivňuje jejich učení. • •V českém prostředí výzkumné nálezy ukazují, že učitel vyplňuje svými komunikačními aktivitami 75 % času, na žáky zbývá 25 % (Šeďová, Švaříček, & Šalamounová, 2012) • •Cíl: posílit žákovskou participaci na výukové komunikaci tak, aby se rozšířil prostor pro jejich promluvy • Jak žákovskou participaci operacionalizovat? 1)Čas žáků: celkový čas, po který žáci ve vyučovací hodině hovoří. 2)Rozvité promluvy: výskyt žákovských promluv obsahujících deset a více slov. 3)Triadická interakce: výskyt komunikační struktury, v jejímž rámci na sebe bezprostředně reaguje větší počet aktérů než učitel a jeden žák. •1) Zvýšila se po intervenci míra žákovské participace? 2) Jakým způsobem učitelé zvýšené žákovské participace dosahují? Na první z výzkumných otázek odpovídáme prostřednictvím kvantitativní analýzy indikátorů participace popsaných výše (čas žáků, rozvité promluvy, triadická interakce). Testujeme hypotézu, že hodiny učitelů po intervenci se z hlediska žákovské participace liší od vyučovacích hodin, které intervenci předcházely. •BRYDON-MILLER, Mary; GREENWOOD, Davydd; MAGUIRE, Patricia. Why action research?. Action research, 2003, 1.1: 9-28. •NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 2003, 53.3: 300-308. •JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 51-68 •ŠEĎOVÁ, Klára; SEDLÁČEK, Martin. Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu. Studia paedagogica, 2015, 20.2 •DOWELL, Jon; JONES, Anni; SNADDEN, David. Exploring medication use to seek concordance with'non-adherent'patients: a qualitative study. Br J Gen Pract, 2002, 52.474: 24-32. •REASON, Peter; BRADBURY, Hilary (ed.). Handbook of action research: Participative inquiry and practice. Sage, 2001. •MCNIFF, J. with Whitehead, J.(2002). Action research: Principles and practice, 2. •Opakování a procvičování – práce ve skupinách Opakování a testování 1.Kterému typu kvalitativního výzkumu odpovídá schéma na obrázku (zkuste nejprve bez google a prezentaceJ)? 2. • •2. O chystaném výzkumu promořenosti české populace koronavirem čteme: „Mozaika testovaných přitom musí být pestrá a zahrnovat různé věkové skupiny. S jejich výběrem proto pomáhá i Český statistický úřad. „Potřebujeme vybrat lidi ve všech regionech ve stejných skupinách – podle věku, pohlaví.““ • •O jaký typ výběru vzorku se jedná? Bude reprezentativní pro českou populaci? • 3. Vyberte, co patří mezi typické vlastnosti kvalitativního výzkumu a)Vysoká reliabilita b)Postup od obecného ke konkrétnímu c)Nízká validita d)Ani jedno z uvedeného e) e) • 4. Kolegyně s Vámi konzultuje tento návrh výzkumu. Co byste jí poradili? Zformulovala dobře hypotézy? Je reálné je ve výzkumu ověřovat? •Cílem výzkumu je zjistit, zda vzdělávání starších dospělých a seniorů má vliv na jejich zdravotní stav, životní styl, spokojenost a na jejich osobní a odborný rozvoj. •Hypotézy: •a- Respondenti mají zájem o vyhledávání a získávání nových informací, tedy o vzdělávání. b- Vzdělávání respondentů má vliv na jejich lepší adaptaci vůči vnějšímu prostředí, tedy na snížení sociální izolace. c- Vzdělávání respondentů zlepšuje jejich psychickou pohodu. d- U respondentů, kteří se vzdělávají, bude přítomen nižší výskyt zdravotních problémů. Práce s návrhem vlastního výzkumu a hledání zdrojů •Popsali jste téma, problém, otázku vlastního výzkumu •Klíčová slova • Následující krok: krátká anotace •CO a PROČ budeme zkoumat (poté JAK, po provedení výzkumu i S JAKÝM VÝSLEDKEM) •Kde najdeme inspiraci pro formulování anotace? •Definice výzkumného tématu •Laická veřejnost a její povědomí a názor na logopedickou péči u osob s narušenou komunikační schopností •Předností tohoto tématu je možnost obsáhlého výzkumu, který přinese zajímavé výsledky. K výzkumu můžeme přistupovat ze strany lidí a jejich (ne)zkušeností s logopedickou prevencí, ale také z hlediska míst, kde bývá prevence uskutečňována (mateřská škola, logopedická ambulance,…) • Věnovat se tomuto tématu je dobré, protože přinese nejen zpětnou vazbu, ale zároveň také obecné povědomí a názor laické veřejnosti na danou problematiku. • •Myslím si, že je důležité znát pocity inkludovaných žáků a to, jaké pozitivní anebo naopak negativní dopady má inkluze na jejich psychiku. • •Výzkumná otázka •Jak se projevuje inkluze na psychice inkludovaných žáků? • •Tématem je dle mého názoru dobré se zabývat, protože je čím dál častěji řešeno. • •Zajímá mě a je pro mě v současné době aktuální. Ze svého blízkého okolí znám několik dětí s … • •Tématu je dobré se věnovat, protože se týká velkého množství dospělých lidí… Toto téma jsem si vybrala, protože mám ve svém okolí tyto osoby. • •Každý kdo o XX slyšel a přemýšlel si na ni udělal vlastní názor. A proto bych ve svém výzkumu chtěla zjistit, co si o XX myslí dnešní společnos • •Pedagogové se v praxi často setkávají s žáky, kteří mají specifickou poruchu učení. Jelikož tito žáci potřebují speciální přístup, klade se často pozornost na to, jak s nimi pracovat během vyučování, aby pro ně byly vytvořeny co nejvíce optimální podmínky. Mimo práci ve škole se ale pravděpodobně liší i domácí příprava těchto žáků a právě na tuto problematiku bych se ráda zaměřila. Konkrétně bych se věnovala žákům s dyskalkulií, protože je to jedna z častěji se vyskytujících SPU a zároveň není tak prozkoumaná jako třeba dyslexie a dysgrafie. Současně bych zde mohla zužitkovat poznatky získané studiem matematiky, která je mým druhým oborem, a využít zkušenosti, které jsem získala doučováním žákyně s touto SPU. •Věřím, že je důležité se tímto tématem zabývat, protože žáci s dyskalkulií se běžně ve školách vyskytují a je pro ně velmi náročné podávat v hodinách matematiky dobré výkony. Analýza toho, jak probíhá jejich domácí příprava, by mohla být indikátorem, zda práce s nimi ve škole probíhá tak, jak by měla, a také by mohla odhalit, jestli je třeba těmto žákům poskytovat speciální podporu i mimo prostor školy. •Výzkumná otázka: Jak se liší domácí příprava do hodin matematiky žáků s dyskalkulií na 1. stupni ZŠ oproti žákům bez speciálních vzdělávacích potřeb? • •Výzkumné otázky: •Obecné: •Jaká je role učitele mateřské školy, při práci s jedincem s ADHD? – zkoumáme učitele/učitelky MŠ •Specifické: •Jakým způsobem se odlišují řízené činnosti pro jedince s ADHD od intaktních jedinců? - zkoumáme činnosti v MŠ •Jak se jedinci s ADHD projevují při skupinových/společných činnostech a jak s nimi v takovýchto situacích pracovat? – zkoumáme (patrně pozorujeme) žáky s ADHD •Jaké vztahy mají mezi sebou intaktní jedinci a jedinci s ADHD a jaký vliv to má na jejich výchovu a vzdělávání? – zkoumáme žáky s ADHD a bez a jejich vztah, zkoumáme výchovu a vzdělávání obou skupin žáků • • Téma: Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí - Problém: Komunikační kompetence dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí - Otázka č. 1: Jaké strategie používají vychovatelé v dětském domově pro rozvoj komunikačních kompetencí u předškolních dětí? - Otázka č. 2: Podle jakých kritérií hodnotí vychovatelé úroveň komunikačních kompetencí dítěte? - Otázka č. 2: Jaká odborná pracoviště využívají vychovatelé při rozvoji komunikačních kompetencí předškolních dětí? - Otázka č. 3: Na jaké oblasti rozvoje komunikačních kompetencí se zaměřují vychovatelé individuálně v rámci práce v DD? Hledání zdrojů • •S jakými problémy se potýkáme nejčastěji při hledání zdrojů •Hledáme „bratříčky“ našeho tématu (příklad – Domácí příprava žáků s dyskalkulií) •Hledáme inspiraci teoretickou, metodologickou, výzkumnou •Ukázka práce s google scholar •Proč číst články v časopisech – jaké odborné časopisy známe? •Kdy přestat hledat nové zdroje?