Bývalé ZŠ praktické nebyly zcela zrušeny, ale jsou dnes základními školami, které se řídí §16, odstavec 9, školského zákona •MŠMT v souvislosti se společným vzděláváním žádné školy neruší a ze své pozice ani rušit nemůže. V souladu s novelou školského zákona se pouze ruší Příloha 2 RVP ZV - upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP – LMP) •od 1.9. 2020 se všichni žáci z těchto škol vzdělávají podle ŠVP v souladu s upraveným RVP ZV, resp. podle IVP. •Žáci s LMP jsou v důsledku inkluzivních tendencí primárně vzdělávání v běžných ZŠ, v odůvodněných případech pak v ZŠ pro žáky s mentálním postižením, zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona PŘÍPRAVNÁ TŘÍDA ZÁKLADNÍ ŠKOLY ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRO ŽÁKY S LMP zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona •Pro žáky, kteří se pro snížení rozumových schopností nezvládnou podmínky běžné ZŠ ani za pomoci podpůrných opatření stanovených vyhláškou 27/2016 •Žáci s lehkým MP, žáci v pásmu podprůměru či v hraničním pásmu MP (mentální subnorma) •Cílem výchovné a vzdělávací práce je příprava žáků na zapojení, případně úplnou integraci do běžného života •Vzdělávání dle ŠVP Příslušné školy vycházející z RVP ZV •Učební plán tvoří český jazyk, prvouka, vlastivěda, přírodověda, občanská výchova, dějepis, zeměpis, matematika, přírodopis, fyzika, chemie, hudební výchova, výtvarná výchova, rýsování, pracovní vyučování, tělesná výchova, řečová výchova •doplňovací hodiny (k posílení kteréhokoli předmětu) – tzv. disponibilní dotace •Škola se dělí na 1. a 2. stupeň, je devítiletá • •Žák je přijat ředitelem školy na základě písemné žádosti zákonných zástupců žáka a doporučení SPC •Rozdílnost vůči běžné ZŠ: zejména v uplatňování speciálně pedagogických, diagnostických, didaktických a terapeuticko-formativních prostředků, forem a metod. •Žákům jsou k dispozici hodiny speciálně pedagogické péče, asistent pedagoga a individuální přístup, který je zajištěn díky sníženému počtu žáků ve třídě. •Výuka tedy odpovídá osobnostním a vývojovým odlišnostem žáků s LMP • • •Hodnocení formou slovního hodnocení, nebo tradiční klasifikace známkami • •Většina škol využívá hodnocení známkami • •Snížený počet žáků • •absolvováním ZŠ (praktické) získá žák základní vzdělání • • • •cílem je, vybavit žáky tak, aby se uplatnili v praktickém životě v oborech spíše manuálního charakteru •předměty stejné jako na běžné ZŠ – ale dotace výchov je vyšší než na běžné ZŠ, hlavně pracovní vyučování •navíc je řečová výchova •cizí jazyk často v rámci nepovinného předmětu • • • • • •Do 1. ročníku ZŠ (Praktické) přicházejí žáci z: •Přípravné třídy, běžné MŠ, MŠ speciální, z běžné ZŠ, ZŠ speciální, z rodiny, nebo z dětského domova či Domova pro osoby se zdravotním postižením • •Po ukončení ZŠ (Praktické) nejčastěji další vzdělávání v: Odborném učilišti, popř. na Praktické škole, nebo na Středním odborném učilišti