•Středně těžké MP •Často organická etiologie •Rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn, opoždění přetrvává do dospělosti •Možný výskyt epilepsie, autismu a dalších neurologických a tělesných potíží •Somatické vady méně časté • •Řeč : jednoduchá, slovník obsahově chudý, vyskytují se dysgramatismy, jen jednoduché věty nebo slovní spojení. Někdy pouze nonverbální komunikace. •Slabá schopnost kombinace a usuzování, třídění, srovnávání, analýzy, syntézy •Vývoj motoriky zpomalen, trvale zůstává celková neobratnost, nekoordinovanost pohybů a neschopnost jemných úkonů •Samostatnost v sebeobsluze pouze částečná • •Emocionální labilita, nepřiměřené afektivní reakce •Vzdělávání: v ZŠ speciální, možnost integrace do běžné ZŠ •Další vzdělávání v praktické škole. •Jednoduché pracovní zařazení, nejčastěji pod dohledem nebo v chráněném prostředí •Výskyt v celkovém počtu jedinců s MR 12%, v populaci 0,4% •Těžké MP •Psychomotorický vývoj výrazně opožděn již v předškolním věku •Značná pohybová neobratnost, dlouhodobé osvojování koordinace pohybů •Časté somatické vady a příznaky celkového poškození CNS •Možnost osvojení jen základních hygienických návyků a prvků sebeobsluhy •Značné omezení psychických procesů, poruchy pozornosti • •Minimální rozvoj komunikačních dovedností, řeč jednoduchá, omezena na jednoduchá slova. Nemusí se vytvořit. •Výrazné narušení afektivní sféry •Poznává blízké osoby, potřeba celoživotní péče •Vzdělávání v ZŠ speciální •Výskyt v celkovém počtu jedinců s mentální retardací 7%, v populaci 0,3% •Hluboké MP •Těžké postižení celé osobnosti •Stereotypní pohyby •Kombinace s postižením sluchu, zraku, těžkými neurologickými poruchami •Častý atypický autismus •Neschopnost sebeobsluhy •Nonverbální komunikace bez smyslu. Výkřiky, grimasy, echolálie •Max porozumění jednoduchým požadavkům •Okolí nepoznává •Totální porušení afektivní sféry •Sebepoškozování •Nedožívají se vyššího věku •Výskyt v celkovém počtu jedinců s mentální retardací 1%, v populaci 0,2% •