Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentálním postižením LEGISLATIVNÍ HIERARCHIE VE VZDĚLÁVÁNÍ 1.Bílá Kniha 2.Školský zákon + vyhlášky 3.Rámcové vzdělávací programy 4.Školní vzdělávací programy 5.Učební plány a osnovy • FORMY EDUKACE OSOB S MP • Ø speciální školství Ø inkluzivní školství • Legislativní ukotvení vzdělávání •Školský zákon 561/2004 •novela školského zákona č. 82/2015 (inkluzivní vzdělávání, hl. § 16 a 19) •Vyhláška č. 27/2016 O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (podpůrná opatření) •---- •Vyhláška č. 72/2005 O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, • INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ •PODPŮRNÁ OPATŘENÍ •Závazná dle §16, školského zákona 561/2004 ve znění zákona 82/2015 a Vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění účinném od 1. 1. 2020 •Opatření pro podporu inkluzivního vzdělávání žáků se SVP •Nezbytné úpravy ve vzdělávání, odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám žáka •Poradenství, úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání •Zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče •Úprava podmínek k přijímání do vzdělávání i jeho ukončení •Použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic, využití náhradních komunikačních systémů •Vzdělávání podle IVP •Využití asistenta pedagoga •(5 stupňů podpůrných opatření, 3. stupeň pro žáky s LMP, 4. pro SMP a TMP, 5. pro HMP a kombinované postižení) • INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ •Ve třídě běžné základní školy se může společně s žáky intaktními vzdělávat maximálně 5 žáků se SVP a přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně. •Edukace je u žáků s MP zaměřena především na rozvoj předpokladů, osvojení si dovedností, vědomostí a návyků nezbytných pro další profesní přípravu. Dále je věnována pozornost vytvoření vlastních postojů a vztahů k lidem, přípravě na praktický život a nenucené zařazení se do společnosti (Vyhláška č. 27/2016) •Vzdělávání se realizuje podle školního vzdělávacího programu dotyčné školy, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) • MOŽNOSTI EDUKACE OSOB S MP •předškolní •povinná školní docházka (ZŠ) •předprofesní příprava (SŠ) •další vzdělávání •---------------------- • •PODPORA: poradenský systém •SPC - Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění účinném od 1. 1. 2020 • PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ •mateřská škola speciální •mateřská škola •speciální třída při mateřské škole •podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání • FUNKCE PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ S MP •diagnostická (vzhledem k zařazení dítěte do dalšího vzdělávání) • reedukační (rozvoj postižených funkcí s ohledem na kognitivní procesy) • rehabilitační • léčebně výchovná • respitní (úleva rodičům starajícím se o dítě s postižením) • výchovná a vzdělávací • POVINNÁ ŠKOLNÍ DOCHÁZKA •Bývalý pojem: základní škola praktická, dnes Základní škola pro žáky s mentálním postižením, tedy škola zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona • •základní škola speciální •speciální třída při základní škole •základní škola VZDĚLÁVÁNÍ V RÁMCI PROFESNÍ PŘÍPRAVY •praktická škola (1 rok a 2 roky) •odborné učiliště (OU, 2 a 3 roky) •střední odborné učiliště (pokud žák vyhoví požadavkům přijímacího řízení a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje) • DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ •večerní školy •kurzy k doplnění vzdělání • • •Domovy pro osoby se zdravotním postižením • (dříve ÚSP) • •