poskytované osobám s mentálním postižením a jejich rodinám SOCIÁLNÍ SLUŽBY Obsah obrázku hudba, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, žlutá Popis byl vytvořen automaticky SOCIÁLNÍ SLUŽBA •činnost nebo soubor činností zajišťujících pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo prevence sociálního vyloučení •Poskytovatel sociální služby: fyzická či právnická osoba, obec, kraj nebo ministerstvo. •Poskytovatel sociálních služeb musí splňovat to, že formy poskytované pomoci musí být dostupné, efektivní, hospodárné a kvalitní (standardy soc. služeb) •Uživatel sociálních služeb je ten, kdo sociální službu užívá. Jsou to např. osoby se zdravotním postižením. V případě poradenských služeb to mohou být i rodiče či jiní blízcí lidé osob s postižením •Do poskytování soc služeb zasahuje: Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo vnitra a Ministerstvo spravedlnosti. • Obsah obrázku osoba, vsedě, závěs, lidé Popis byl vytvořen automaticky ZÁKON O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH •Zákon č. 108/2006 Sb. •uvádí podmínky registrace poskytovatelů sociálních služeb, předpoklady pro výkon jednotlivých činností v sociálních službách a povinnost dalšího vzdělávání pracovníků •upravuje podmínky poskytování pomoci a podpory fyzickým osobám v nepříznivé sociální situaci, prostřednictvím sociálních služeb a poskytování příspěvku na péči •Hlavní cíl: podpora procesu sociálního začleňování a sociální soudržnost společnosti prostřednictvím : •- snižování sociálních a zdravotních rizik uživatelů sociální služby •- rozvíjení aktuálních i budoucích schopností uživatelů sociální služby •- zlepšení nebo alespoň zachování soběstačnosti uživatelů sociální služby. • •Klíčovou myšlenkou zákona je snaha o aktivizaci uživatelů sociálních služeb (schopnost aktivně a zdravě sociálně žít, nést odpovědnost za svůj život, umět řešit aktivně nepříznivé situace, pěstovat maximální míru samostatnosti) – a tím omezit závislost na poskytovateli sociálních služeb, které vzniká právě i na základě zdravotního postižení • ZÁKON O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH Obsah obrázku osoba, interiér, žlutá Popis byl vytvořen automaticky • • •DRUHY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB • • •sociální poradenství •služby sociální péče •služby sociální prevence • • •FORMY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB • • •ambulantní •terénní •pobytové • Obsah obrázku patro, interiér, osoba, vsedě Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku stůl, osoba, interiér, lidé Popis byl vytvořen automaticky SLUŽBY SOCIÁLNÍHO PORADENSTVÍ •Poskytují uživatelům informace, které pomohou k řešení jejich situace. •Základní sociální poradenství je prvkem každého druhu sociální služby. •Zahrnuje poradenství, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, terapeutické činnosti a pomoc při uplatňování práv uživatele. •Mezi odborné sociální poradenství patří občanské poradny, manželské a rodinné poradny, sociální práce s osobami společensky nepřizpůsobenými, sociálně právní poradenství pro osoby se zdravotním postižením a seniory, poradny pro oběti trestných činů a domácího násilí. Obsah obrázku osoba, vsedě, žena, interiér Popis byl vytvořen automaticky SLUŽBY SOCIÁLNÍ PÉČE •Osobní asistence •Pečovatelská služba •Tísňová péče •Podpora samostatného bydlení •Odlehčovací služby •Centra denních služeb • •Denní stacionáře •Týdenní stacionáře •Domovy pro osoby se zdravotním postižením •Domovy pro seniory •Chráněné bydlení • Obsah obrázku text, interiér, stůl, zeď Popis byl vytvořen automaticky SLUŽBY SOCIÁLNÍ PREVENCE •Raná péče •Sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením •Telefonická krizová pomoc •Tlumočnické služby •Azylové domy •Domy na půl cesty • •Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež •Noclehárny •Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi •Sociálně terapeutické dílny •Terapeutické komunity •Sociální rehabilitace • ZÁKLADNÍ ČINNOSTI PŘI POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB •Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu. •Pomoc při osobní hygieně •Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy. •Poskytnutí ubytování, popřípadě přenocování. •Pomoc při zajištění chodu domácnosti. •Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti. •Sociální poradenství. • •Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím. •Sociálně terapeutické činnosti. •Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. •Telefonická krizová pomoc. •Nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností. •Vedoucích k sociálnímu začlenění. •Podpora vytváření a zdokonalování základních pracovních návyků a dovedností. • PŘÍSPĚVEK NA PÉČI •Příspěvek na péči se poskytuje osobám závislým na pomoci jiné osoby •Náklady na příspěvek se hradí ze státního rozpočtu. •Poskytuje se od 1 roku života. •Osobou závislou je jedinec, který z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebuje pomoc jiné fyzické osoby při zvládání životních potřeb v rozsahu stanoveném stupněm závislosti. •Pomoc může poskytovat: •osoba blízká •asistent sociální péče •poskytovatel sociálních služeb ( i dětský domov) •speciální zdravotnické zařízení hospicového typu •O příspěvku rozhoduje krajská pobočka Úřadu práce •výše příspěvku na péči je určena dle stupně závislosti. •Stupeň závislosti se určuje dle definovaných úkonů soběstačnosti a péče o vlastní osobu • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky POSKYTOVATELÉ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB •Zřizovat a poskytovat sociální služby mohou na našem území obce, kraje a Ministerstvo práce a sociálních věcí (za státní sektor) a nestátní neziskové organice, nadace, církevní organizace a další právnické i fyzické osoby. •Odpovědnost za dostupnost a plnění standardů kvality služeb však ve všech případech nese Ministerstvo práce a sociálních věcí (jako kontrolní instituce) •Zřizovatelem se stává pouze ten, komu garant (tedy zmíněné MPSV) udělí licenci, která jej opravňuje sociální službu provozovat. •Registr poskytovatelů sociálních služeb: •http://iregistr.mpsv.cz/ •https://socialnisluzby.kr-jihomoravsky.cz/ VYHLÁŠKA Č. 505/2006 KTEROU SE PROVÁDĚJÍ NĚKTERÁ USTANOVENÍ ZÁKONA O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH: • •Způsob hodnocení schopnosti zvládat základní životní potřeby •Rozsah úkonů základních činností u jednotlivých druhů soc. služeb •Maximální výše úhrad za soc. službu •Zdravotní stavy vylučující poskytování pobytových sociálních služeb •Kvalifikační kurz pro pracovníky v sociálních službách •Hodnocení standardů kvality sociálních služeb • STANDARDY KVALITY •Cíle: •- ukázat zřizovatelům sociálních služeb cestu, kde a co mohou dále zlepšovat a jak svou službu zefektivňovat •- standardizace a sjednocení služeb – tedy určení základních parametrů, které by měla splňovat každá kvalitní a efektivně poskytovaná sociální služba, a dle nichž by mohl i sám uživatel poznat, zda se jedná o službu dostatečně vyhovující jeho potřebám. •Popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba •Měřítko pro porovnání kvality sociálních služeb (nastavují minimální laťku) •Plnění standardů kvality se hodnotí systémem bodů • Soubory norem, které musí každá služba splňovat. Např. každá služba musí mít vypracovaný postup podávání stížností a s tímto postupem musí seznámit všechny uživatele tak, aby mu porozuměli. Dodržování standardů je kontrolováno inspekcí kvality sociálních služeb, která dělá namátkové kontroly, ale i kontroly na základě stížností na nedodržování standardů •Standardy: •Procesní (jak má sociální služba vypadat) - způsob poskytování služeb, ochrana práv, jednání se zájemcem o službu, dohoda o poskytování, průběh služby,... •Personální (personální zajištění služby) - vzdělávání pracovníků a jejich dovednosti, podmínky pro práci •Provozní (obecné podmínky pro poskytování služeb) - dostupnost služby, prostory kde jsou poskytovány, ekonomické zajištění •Zásady: zásada ochrany lidských práv uživatele, zásada individualizace služby, zásada odbornosti a zásada provozního zabezpečení • PROCEDURÁLNÍ STANDARDY: •• Cíle a způsoby poskytování soc. sl. •• Ochrana práv osob •• Jednání se zájemcem o soc. sl. •• Smlouva o poskytování soc. sl. •• Individuální plánování průběhu soc. sl. •• Dokumentace o poskytování soc. sl. •• Stížnosti na kvalitu nebo způsob soc. sl. •• Návaznost poskytované soc. sl. na další zdroje • PERSONÁLNÍ STANDARDY: •Personální a organizační zajištění soc. sl. •Profesní rozvoj zaměstnanců • •PROVOZNÍ STANDARDY: •Místní a časová dostupnost poskytované soc. sl. •Informovanost o poskytované soc. sl. •Prostředí a podmínky •Nouzové a havarijní situace •Zvyšování kvality sociální služby • SOCIÁLNÍ SLUŽBY PRO OSOBY S MP •CÍLE: •zachování lidské důstojnosti klientů •vycházet z individuálně určených potřeb klientů •aktivní rozvoj schopností klientů •zlepšit či alespoň zachovat soběstačnost klientů •poskytovat služby v zájmu klientů a v náležité kvalitě SOCIÁLNÍ SLUŽBY PRO OSOBY S MP •Domovy pro osoby se zdravotním postižením •Chráněné bydlení •Raná péče •Denní či týdenní stacionáře •Podpora samostatného bydlení •Centra denních služeb •Pečovatelská služba •Odlehčovací služba •Osobní asistence •Sociálně terapeutické dílny •Podporované zaměstnávání • Obsah obrázku text, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky SOUČASNÉ TRENDY V POSKYTOVÁNÍ SOC. SLUŽEB ODKAZY •SOCIÁLNÍ SLUŽBY •https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/218562221700005/ •RYTMUS (podporované zaměstnávání) •https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/220562221700013/ •NAUTIS •https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/220562221700011/ •KONKRÉTNÍ DOZP •https://www.hradek-radost.cz/cs/102-ukoncene-projekty •https://www.youtube.com/watch?v=RNyZZ4LNkMA