RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY ´RVP PV (rámcový vzdělávací pro program předškolního vzdělávání ´RVP ZV (rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) ´RVP ZŠS (rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální) - I. a II. díl ´ RVP PV ´vymezuje základní požadavky, podmínky a pravidla pro vzdělávání dětí předškolního věku. ´vychází z respektování individuálních potřeb a možností dětí ´je komplexním rámcem a zásadním východiskem pro tvorbu školních vzdělávacích programů ´úkolem předškolního vzdělávání je „doplňovat a podporovat rodinnou výchovu“, zajišťovat „dostatek mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení a poskytovat odbornou podporu dítěte ´ŠVP si tvoří jednotlivé školy samy na základě svých možností. Mohou se zde odrážet kulturní, sportovní a přírodní příležitosti daného regionu či specifické odbornosti pedagogických pracovníků ´RVP PV pracuje se čtyřmi cílovými kategoriemi, které představují rámcové cíle, klíčové kompetence, dílčí cíle a dílčí výstupy ´Vymezuje 3 rámcové cíle: 1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání. 2. osvojení hodnot. 3. získání osobnostních postojů ´KLÍČOVÉ KOMPETENCE PV: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a osobnostní, činnostní a občanské ´Dílčí cíle jsou stanoveny pro jednotlivé vzdělávací oblasti ´5 základních vzdělávacích oblastí, z nichž vyplývají dílčí cíle vzdělávání: oblast biologická (dítě a jeho tělo), psychologická (dítě a jeho psychika), interpersonální (dítě a ten druhý), sociálně – kulturní (dítě a společnost) a environmentální (dítě a svět). ´Jednotlivé oblasti obsahu detailně popisuje, vymezuje jeho dílčí cíle (jak těchto cílů dosahovat) i očekávané výstupy a rizika, která by mohla při realizaci vzdělávání kazit záměr pedagoga ´Obecně platí, že při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími 23 potřebami zahrnuje škola do svých vzdělávacích strategií podpůrná opatření ´ RVP ZV ´Vymezuje vzdělávání žáků intaktních, s LMP a žáků nadaných ´Vymezuje principy základního vzdělávání, tendence ve vzdělávání, charakteristiku základního vzdělávání, pojetí a cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, kterých mají žáci dosáhnout, vzdělávací oblasti včetně obsahu, očekávané výstupy a průřezová témata. ´RVP ZV stanovuje cíle základního vzdělávání. Hlavním cílem je pomoci žákům „získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní samostatné učení a utváření takových hodnot a postojů, které vedou k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování a respektování práv a povinností občana našeho státu ´Poslední část se věnuje vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných ´RVP ZV prezentuje odlišnosti pouze v očekávaných výstupech, které označují schopnosti, znalosti, dovednosti a postoje, které si žák za danou časovou dobu osvojí. Žáci s LMP plní v rámci svého vzdělávání pouze minimální úroveň očekávaných výstupů, které RVP ZV definuje. Tyto upravené výstupy jsou přizpůsobeny jejich zdravotnímu stavu, schopnostem a možnostem ´Úprava očekávaných výstupů představuje snížení na úroveň minimálních výstupů dokonce s možností výběru učiva. U žáků, kteří mají upravený vzdělávací obsah, je možné v rámci IVP zařadit speciálně pedagogickou a pedagogickou intervenci ´ RVP ZV ´KLÍČOVÉ KOMPETENCE RVZ ZV: ´souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti ´Kompetence k učení. Kompetence k řešení problémů. Kompetence komunikativní. Kompetence sociální a personální. Kompetence občanské. Kompetence pracovní. ´ ´VZDĚLÁVACÍ OBLASTI RVZ ZV: Jazyk a jazyková komunikace. Matematika a její aplikace. Informační a komunikační technologie. Člověk a jeho svět. Člověk a společnost. Člověk a příroda. Umění a kultura. Člověk a zdraví. Člověk a svět práce ´Na začátku každé vzdělávací oblasti je uvedena její charakteristika, která zmiňuje postavení a význam vzdělávací oblasti v základním vzdělávání. Dále charakterizuje vzdělávací obsah jednotlivých vzdělávacích oborů dané vzdělávací oblasti, který je tvořen očekávanými výstupy a učivem. ´PRŮŘEZOVÁ TÉMATA se věnují aktuální světové problematice. Obsahují charakteristiku, vztah a přínos průřezového tématu k osobnostnímu rozvoji žáka. Podmínkou účinnosti průřezových témat je propojení se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a další činností žáků realizovaných ve škole i mimo ni. ´Osobnostní a sociální výchova. Výchova demokratického občana. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Multikulturní výchova. Environmentální výchova. Mediální výchova Vzdělávací oblasti RVP ZV Vzdělávací obsah základního vzdělávání vzdělávací oblast vzdělávací obory Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura, Cizí jazyk Matematika a její aplikace Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a jeho svět Člověk a společnost Dějepis, Výchova k občanství Člověk a příroda Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis Umění a kultura Hudební výchova, Výtvarná výchova Člověk a zdraví Výchova ke zdraví, Tělesná výchova Člověk a svět práce Člověk a svět práce RVP ZŠS ´Díl I – Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením ´Díl II – Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami ´Obsah výchovně vzdělávacího působení směřuje k rozvoji sebeobsluhy, přiměřených poznatků a pracovních dovedností a k dosažení maximální možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhé osoby. Děje se tak ve vhodně upravených podmínkách a při odborné speciálně pedagogické péči. Dalším z úkolů ZŠS je vybavit žáky triviem základních vědomostí a dovedností (čtení, psaní, počítání) ´KLÍČOVÉ KOMPETENCE ZŠS: kompetence komunikativní, sociální a personální, pracovní, k učení, k řešení problémů, občanské. ´ RVP ZŠS díl I. ´Vzdělávací obsah pro Díl I je rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí, které jsou tvořeny jedním či více obsahově blízkými vzdělávacími obory. ´ ´Jazyková komunikace (Čtení, Psaní, Řečová výchova) ´Matematika a její aplikace (Matematika) ´Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) ´Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) ´Člověk a společnost (Člověk a společnost) ´Člověk a příroda (Člověk a příroda) ´Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) ´Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) ´Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) RVP ZŠS díl II. ´Vzdělávací obsah pro Díl II je rozdělen do pěti vzdělávacích oblastí, které jsou tvořeny jedním či více obsahově blízkými vzdělávacími obory, které lze spojovat a vyučovat v blocích. ´ ´Člověk a komunikace (Rozumová výchova, Řečová výchova) ´Člověk a jeho svět (Smyslová výchova) ´Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) ´Člověk a zdraví (Pohybová výchova, Zdravotní tělesná výchova nebo Rehabilitační tělesná výchova) ´Člověk a svět práce (Pracovní výchova)