PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ jedinců s mentálním postižením PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ S MR •od tří do šesti (sedmi) let •MŠ se dělí na třídy, kde mohou být děti věkově rozděleny, nebo mohou být věkově smíšeny (nejčastěji) •Přítomnost integrovaného dítěte může vyžadovat snížení počtu dětí ve třídě nebo přítomnost dalšího pedagoga, není to ale podmínkou PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ S MR • podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání • kurikulární dokument státní úrovně • v souladu s ním MŠ vypracovávají a realizují své školní vzdělávací programy (školní úroveň) • vymezuje zejména cíle předškolního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a podmínky vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů • LEGISLATIVNÍ HIERARCHIE VE VZDĚLÁVÁNÍ 1.Bílá Kniha 2.Školský zákon + vyhlášky 3.Rámcové vzdělávací programy 4.Školní vzdělávací programy 5.Učební plány a osnovy PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ S MR •mateřská škola speciální •mateřská škola •speciální třída při mateřské škole • FUNKCE PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ S MR • diagnostická (vzhledem k zařazení dítěte do dalšího vzdělávání) • reedukační(rozvoj postižených funkcí s ohledem na kognitivní procesy) • rehabilitační • léčebně výchovná • respitní (úleva rodičům starajícím se o dítě s postižením) • výchovná a vzdělávací PODMÍNKY A SPECIFIKA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S MR • je zajištěno osvojení specifických dovedností zaměřených na zvládnutí sebeobsluhy a základních hygienických návyků v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení •jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky • doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhat zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho rozvoji a učení • vychází z respektování individuálních potřeb a možností dítěte • • •