VZDĚLÁVÁNÍ dětí s Downovým syndromem 2.jpeg VLIV VZDĚLÁNÍ •na vývoj, komunikaci, sociální rozvoj •(sebeobsluha), motivaci k učení, •rozumové schopnosti, sebevědomí, •sebehodnocení, seberealizaci, •emocionalitu, orientaci v sociálních •vztazích (role…), trávení volného času, •okruh přátel, budoucí zaměstnání a •sociální začlenění • 3.jpg dhf.jpg MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ Integrace • (IVP, Asistent pedagoga, SPC, legislativa,škola) • individuální - skupinová Speciální školství • MŠ speciální • býv. Základní škola praktická • Základní škola speciální • Odborné učiliště • Praktická škola • Střední odborné učiliště • Střední škola • Večerní kurzy • Kurzy k doplnění vzdělání 365_richard_bailey_2005.jpg PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ •Rodina x dětský domov •Poradenství: SRP, SPC •Mateřská škola speciální •Speciální třída při mateřské škole •Mateřská škola • donations2.jpg RODINA •Základní a prvotní sociální prostředí dítěte •Bezprostředně ovlivňuje vývoj a dovednosti •Pro děti s postižením má ještě zásadnější vliv než u dětí intaktních, ale klade velké požadavky na rodinu (čas, trpělivost, psychika, metody…) •Funkce: Sociálně-ekonomická, reprodukční, emocionální a kulturně výchovná imageszbt.jpeg MATEŘSKÁ ŠKOLA , MATEŘSKÁ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •Děti od 3 do 6 let (max 7 let) •Nástup do ZŠ nejpozději v roce, kdy dítě dovrší 8 let •Dle RVP pro předškolní vzdělávání •Cíle: Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání, Osvojení hodnot, Získání osobnostních postojů •Rozvoj: Socializace, komunikace, sebeobsluhy, fyzických schopností, motoriky, kognitivních fcí.. • KLÍČOVÉ KOMPETENCE •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské FUNKCE MATEŘSKÉ ŠKOLY •Diagnostická (další zařazení, správný přístup) •Výchovná a vzdělávací (vzdělávání dítěte, rozvoj schopností důležitých k nástupu do ZŠ, sebeobsluha, komunikační dovednosti) •Reedukační (rozvoj všech funkcí, hlavně té postižené, kompenzační funkce) •Psychologická (kontakt s vrstevníky, denní režim, motivace, sebekontrola…) •Respitní (úlevová péče pro rodinu) ZÁKLADNÍ ŠKOLA (DŘÍVE ZŠ PRAKTICKÁ) •Dnes ZŠ pro žáky s LMP řídící se dle § 16 odst. 9 školského zákona •Dříve zvláštní škola •Žák získá základní vzdělání •9letá (často až do škol roku kdy žák dosáhne 17 let) •Max. 14 žáků, většinou 6-8 •Hodnocení slovní nebo známkami •Vzdělávací program je tří stupňový, ale dle RVP se dělí na Dva stupně . –nižší (1. – 3. ročník) –střední (4. – 6. ročník) –vyšší (7. – 9. ročník) •Pro žáky, kteří v důsledku nižších rozumových schopností nezvládnou požadavky běžné ZŠ •Žáci s lehkou mentální retardací, v pásmu podprůměru či v hraničním pásmu MR •Cílem: vybavit žáky tak, aby se uplatnili v praktickém životě •Běžné předměty, více výchov (hl. pracovní vyučování) + řečová výchova, cizí jazyk volitelný •Neplést s praktickou školou (střední škola) •Může být zřízena přípravná třída • • •Býv. ZŠ praktické nebyly zcela zrušeny, jen byl upraven název. •V důsledku trendu inkluze žáků s LPM do běžných škol •V souladu s novelou školského zákona se pouze ruší Příloha 2 RVP ZV - upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP – LMP), od 1.9. 2020 se všichni žáci z těchto škol vzdělávají podle ŠVP v souladu s upraveným RVP ZV, resp. podle IVP • ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •Dříve pomocná škola •10letá (často až do 17 let) •Dělí se na dva stupně v RVP, ale je 4 stupňová –nižší (3 roky) –střední (3 roky) –vyšší (2 roky) –pracovní (2 roky) •zvládnutí trivia (čtení, psaní, počty), sebeobsluhy, osobní hygieny, osvojení si pracovních dovedností •učí se v blocích – • ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •Hodnocení hlavně slovní, doplňkově známkami •Pro žáky, kteří v důsledku nižších rozumových schopností nezvládnou požadavky běžné ZŠ i ZŠ praktické •středně těžká MR, těžká MR a hluboká MR (tzv. rehabilitační třídy) •základní vědomosti, dovednosti a návyky, potřebné k orientaci v okolním světě, k dosažení maximální možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhých osob a k zapojení do společenského života • ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •relaxační koutek, není klasické uspořádání lavic, hodně názorných pomůcek, speciální metody •třída nižšího stupně do 8 žáků, střední do 10, vyšší i pracovní do 10 žáků •čtení, psaní, počty, věcné učení, smyslová výchova, pracovní a výtvarná výchova, tělesná výchova, hudební výchova, řečová výchova, zdravotní tělesná výchova,dramatická výchova, práce s počítačem •Má tzv. přípravný stupeň (max 3 roky, pro žáky s těžkým postižením) •