Charakteristika jazykových rovin Obsah obrázku interiér, osoba, držení, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku hračka, panenka, kreslení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, dítě, hračka, chlapec Popis byl vytvořen automaticky JAZYKOVÉ ROVINY Obsah obrázku hračka Popis byl vytvořen automaticky •V procesu vývoje řeči dochází k souběžnému prolínání jazykových rovin •Vývoj jednotlivých jazykových rovin probíhá v totožných časových úsecích vývoje komunikačních schopností současně •Jazyková rovina je dílčí systém jazyka, charakteristický specifickými jednotkami, které ji utváří (zvuk, slovní zásoba, gramatika a praktická aplikace) •Foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, pragmatická DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA NKS A FYZIOLOGICKÝCH PROJEVŮ VE VÝVOJI DĚTSKÉ ŘEČI Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky •Fyziologická nemluvnost do 1 roku věku •Prodloužená fyziologická nemluvnost do 3 let •Fyziologický dysgramatismus do 4 let •Fyziologická koktavost (neplynulost) – kolem 3 let věku •Fyziologická dyslalie do 5 let •Prodloužená fyziologická dyslalie do 7 let MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA •Zkoumáme až kolem 1.roku věku dítěte (začíná vlastní vývoj řeči) •Vliv kognitivních funkcí, mluvního vzoru, sociálního prostředí a jazykového citu •Sleduje aplikaci gramatických pravidel , správnost slov, vět, slovosled, rod, číslo, pád, časování, skloňování, ohýbání, stupňování •Vývoj tzv. Transferem – přenos vnímaných mluvních vzorců na podobné situace (napodobování) •První slova jsou neohebná, neskloňují se ani nečasují, vznikají opakování slabik (mama, tata,papa,baba) •Podstatná jména jsou na počátku vývoje řeči využívána v 1.pádě, slovesa v infinitivu •Projev pomocí izolovaných slov do 2 let – pak dvojslovné věty (mama pápá, pes haf, táta papá, auto bum…) •Nejprve dítě využívá podstatná jména, poté slovesa a citoslovce, kolem 3.roku přídavná jména, zájmena, nejpozději číslovky, předložky a spojky •Skloňování, časování, jednotné a množné číslo po 3.roce věku •Pro slovosled dětské řeči je typické, že slovo s emocionálně klíčovým významem staví na začátek věty •Mezi 3.a 4. rokem začíná dítě tvořit souvětí •Po 4. roce věku by neměla gramatická struktura komunikačního projevu vykazovat nápadné odchylky • Obsah obrázku hračka, panenka, kreslení Popis byl vytvořen automaticky MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA (možnosti procvičování u předškoláků) •Podstatná jména •na stůl položíme předmět, dítě řekne, kde je (klíče na stole). Pak si zakryje oči a přemístíme předmět a poté se dítě podívá a popisuje, kde se předmět nachází nyní: pod stolem, v ruce, na poličce, vedle hrnku… •podstatné jméno přivlastňujeme osobám na obrázku (tátův hrneček, tátova čepice, maminčin hrneček, maminčiny boty, pejskova bouda, pejskův pelíšek…) •jedna hruška (2 hrušky, 5 hrušek…) •Táta má stůl, máma stolek, miminko stoleček… •Slovesa •práce s vývojovými obrázky situacemi: řekni mi, co dělá, co dělají, co dělali, co bude dělat) •Přídavná jména •Jaký může být pes, když…. chlupatý, hladový, starý, malý, velký, hodný, mokrý, černý, chlupatý) MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA (u dětí s MP) •Potřeba celoživotní systematické podpory •Rozvíjí se s nástupem řeči (i po 3. roce) •Některé děti zůstávají na úrovni jednoslovných či •dvouslovných vět •Vývoj brzda-plyn (střídání stádií rozvoje a stagnace ve vývoji: fixace) •Učení nápodobou, ale nutné záměrné vedení a procvičování •Nutnost názornosti a individuálního přístupu •Dysgramatismy setrvávají po celý život •LMP: opoždění, potíže ve složitějších gramatických jevech (stupňování, časování, přivlastňování) – do 5 let nemusí být narušení příliš patrné •SMP: výrazné opoždění a celoživotní omezení gramatické struktury vyjadřovacích schopností (využívání dvouslovných vět a jednoduchých souvětí i v dospělosti) •TMP a HMP: těžké narušení, rovina se prakticky nerozvíjí, komunikace nonverbální, nebo formou izolovaných slov, popřípadě citoslovce a slovesa (velmi omezeně) Obsah obrázku osoba, přenosný počítač, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA •Zabývá se slovní zásobou (aktivní i pasivní slovník), schopností definice pojmů a úrovní zobecňování •Souvisí s inteligencí, zkušenostmi, přístupem rodiny, individuálním nadání pro řeč, otevřeností ke komunikaci •Sledujeme již od cca 8 měsíců věku (porozumění řeči) •Po 1. roce aktivní využití prvních vlastních slov •Rozšiřování aktivní i pasivní slovní zásoby probíhá současně po celý život •Dítě kolem 1 roku první slova chápe všeobecně (haf je všechno, co má čtyři nohy, je chlupaté) – hypergeneralizace •Při znalosti více slov nastává opačný jev – hyperdiferenciace (máma je označení jen pro jeho konkrétní mámu) •První věk otázek (rok a půl) – Co to je? •Druhý věk otázek (po 3. roce) – Proč? •Aktivní slovní zásoba (největší nárůst kolem 3.roku věku) •1 rok : 5-7 slov •2 roky: 200 slov •3 roky: 1000 slov •4 roky: 1500 slov •Před nástupem do školy: kolem 2500 - 3000 slov Obsah obrázku hračka Popis byl vytvořen automaticky LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA (možnosti procvičování u předškoláků) •Podej mi obrázek (pasivní slovní zásoba) •Pojmenuj, co je na obrázku (aktivní spovní zásoba) •Vyjmenuj co je na obrázcích, pak některý odděláme : co chybí? Co je navíc? •Třídění: Které obrázky jsou červené? Které obrázky vyjadřují činnost? •Nadřazené a podřazené pojmy (pojmenuj skupinu-nábytek, zvířata, jídlo, nebo naopak, vyjmenuj jaká znáš zvířata…) •Synonyma (Máma, mamka, maminka, maminečka, matka. Kočka, číča, kočička. Pes, hafík, hafan, chlupáč. Dům, domek, domeček, chaloupka, chalupa, barák, barabizna, vila, baráček, chatička, budova. Mluvit, povídat, říkat, vyprávět. Moc, hodně, dost, velmi. Jídlo, pokrm, potrava, pochutina, dobrota, strava…) •Homonyma (oko, kohoutek, koruna, klíč, list, kolo, ucho…) •Antonyma (velký-malý, široký-úzký, den-noc…) • LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA (u dětí s MP) •Pasivní slovní zásoba celoživotně převyšuje aktivní •Opoždění vývoje •Nutnost systematického a názorného rozvíjení •po celý život •LMP : opoždění, omezené schopnosti z hlediska složitějších, abstraktních či odborných slov, ale dostatečné pro komunikaci s majoritou •SMP : opoždění a celoživotní omezení, více rozumí než aktivně vyjadřuje, stereotypy v pojmenováních, absence synonym (1 pojem pro konkrétní pojmenování, ale rozumí i jiným). Mechanické paměťové učení (např. antonyma), vázne pochopení významu. Preference slov s citovým zabarvením, osobní zkušeností a zájmem •TMP a HMP: Preference pasivní komunikace, slovní zásoba omezená na několik slov každodenní potřeby, souvisí s vyjadřováním potřeb Obsah obrázku osoba, vsedě, stůl, interiér Popis byl vytvořen automaticky FONETICKO-FONOLOGICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA • •Zvuková stránka komunikačního procesu •Výslovnost hlásek-fonémů •Nejvýraznější při sociální komunikaci (strhává pozornost) •Vývoj zkoumáme již ihned po narození: křik, broukání, žvatlání (pudové a napodobivé 6.-9.měsíc – od této fáze se hlásky pokládají za hlásky mateřského jazyka) •Vývoj ukončen do 7 let věku •Závisí na obratnosti mluvidel, fonematickém sluchu, prostředí, orofaciální patologie, intelekt, stimulace •Každá hláska prochází vývojem Vyvození, fixace a autimatizace •Pořadí výslovnosti hlásek (pravidlo nejmenší námahy) – dle artikulační náročnosti: samohlásky, P, B, M, J, T, D, N, L (1-2,5 roku), poté V, F, H, CH, K, G (2,5-3,5 roku), pak BĚ, PĚ, MĚ, VĚ, Ď,Ť, Ň (3,5-4,5 roku), Č, Š, Ž (Č,Ř-5,5 roku) a nakonec C, S, Z, R, Ř a diferenciace sykavek (do 6 let) •Na počátku kontrast mezi souhláskou a samohláskou (pa, ma, ba, pe, jo…) Obsah obrázku osoba, dívka, interiér, malé Popis byl vytvořen automaticky FONETICKO-FONOLOGICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA (možnosti procvičování u předškoláků) •Dechová cvičení (nádech ústy, výdech nosem, foukání různé intenzity a směrem, hluboký nádech s postupným či prudkým výdechem, foukání balonku po stole, frkačky, píšťalky, foukátka s balonkem…) •Fonační cvičení (změny tónů, výšky a melodie hlasu, mluvení šeptem a velmi nahlas, táta má hluboký hlas, máma střední, holčička vysoký, slova i souvětí na jeden nádech…) •Artikulační cvičení (motorika mluvních orgánů, oromotorická cvičení pro zvýšení pohyblivosti mluvidel) •Imitace zvuků zvířat, dopravních prostředků a zvuků z okolí (vítr, zvony, hodiny, zvonek…) •Zapojení rytmu, zpěvu, říkadel, rozpočitadel • FONETICKO-FONOLOGICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA (u dětí s MP) •U všech stupňů MP opoždění vývoje artikulace, •rozsah závisí a stupni narušení CNS, motoriky •orofaciální oblasti a mluvních orgánů •Potřeba názorného, systematického a individuálně směřovaného logopedického vedení •LMP: Nemusí být narušení patrné v komunikaci vůbec, nebo pouze v rámci výslovnosti některých artikulačně náročnějších hlásek •SMP: výraznější omezení motoriky a s tím související narušení artikulace (nutnost logopedické podpory, aplikace fonačních, dechových a artikulačních cvičení, narušení oromotoriky, většinou narušení většího množství hlásek, potíž s automatizací s vyvozenými hláskami ve spontánní řeči) •TMP a HMP: Těžké narušení koordinace mluvních orgánů, řeč výrazně zvukově narušená, motorická realizace řeči nedbalá, nekoordinované využití mluvních orgánů v důsledku těžšího narušení CNS Obsah obrázku osoba, interiér, malé, dívka Popis byl vytvořen automaticky PRAGMATICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA •Sociálního uplatnění komunikačních schopností •(sociální a psychologický aspekt komunikace) •Schopnost dialogu, vhodné reakce při komunikaci, •koverbální chování, přiměřené využití nonverbální komunikace, •udržení tématu rozhovoru •Zásadní vliv intelektových schopností, sociálního prostředí a zkušeností v rámci komunikace •Po 2. roce dítě chápe vlastní roli komunikačního partnera a učí se reagovat adekvátně dle situace •Po 3. roce výrazná snaha dítěte komunikovat, navazovat a udržovat krátký rozhovor s dospělým •Ve 4 letech se výrazně vyvíjí schopnost vytváření komunikačních vzorců dle konkrétních sociálních situací • • Obsah obrázku osoba, interiér, stůl, chlapec Popis byl vytvořen automaticky PRAGMATICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA (možnosti procvičování u předškoláků) •Sociální hry se zaměřením na schopnosti: •Vyžádání pozornosti, úsměv, oční kontakt, tleskání, odmítnutí, pozdrav, dosažení přání, podání předmětu, navázání kontaktu (do 3 let) •Oslovení, vykání, blahopřání, rozkazy, prosby, příkazy, přemlouvání, schopnost požádat, poprosit, vhodné vyjadřování emocí, odpověď na sdělení, slušné vyjadřování, mluvení o druhém člověku, neskákat do řeči, udržet téma rozhovoru, neprosazovat svůj názor či potřebu, záměrně a samostatně korigovat chování a komunikaci (od 3 let) •Hry na školu, obchod, lékaře, poštu… •Popis situace na obrázku vzhledem ke vztahům, činnostem a situacím •Řízený a spontánní rozhovor •Reprodukce příběhu •Dramatizace • Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky PRAGMATICKÁ JAZYKOVÁ ROVINA (u dětí s MP) •Výrazně omezená schopnost v důsledku sníženého intelektu a nedostatku • různorodých prostředí pro sociální komunikaci •Stupeň narušení a omezení závisí na stupni MP •Nutnost záměrného vedení, názornosti, procvičováním prostřednictvím obrázků, her a v rámci konkrétních životních situací, předcházet deprivaci a uzavírání se, nebo nevhodným projevům při komunikaci (odmítání majoritní populací) •LMP: Potíže v sociálně složitých situacích, vyjadřování emocí, abstraktních pojmů, potíže v komunikačních situacích komunikačně-intelektuálního charakteru •SMP: Potřeba celoživotního vedení a podpory, vliv deprivace v důsledku pocitu nepřijetí, selhání, negativních zkušeností a z důvodu nedostatečných vyjadřovacích schopností. Nedostatečná autokorekce chování a projevů při komunikaci, emoce převažují nad rozumovou kontrolou. Agrese či nepřiměřené reakce na stresové či neznámé situace. Nutnost praktického nácviku, detailního rozboru a vysvětlování konkrétních situací. Práce s emocemi, jejich vyjadřováním a popisem. Chápání příčin a důsledků vlastního chování. •TMP a HMP: Nutnost pochopení sebe jako komunikačního partnera a významu komunikace jako prostředku k zajišťování vlastních potřeb, udržení očního kontaktu a základní reakce spojené s každodenními činnostmi s okruhem blízkých Obsah obrázku osoba, interiér, pruhovaný, stůl Popis byl vytvořen automaticky