Seznam použitých zdrojů 1. LANGER, J. 2006. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé – 1. část [CD]. Praha: Lorm. 2. LANGER, J. 2007. Analýza komunikačních strategií dětí s kongenitální hluchoslepotou ve vzdělávacím procesu. Olomouc. Závěrečná zpráva. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta. 3. LANGER, J. 2007b. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé a multimédia. In Niektoré technologické inovácie v špeciálnej pedagogike. Bratislava: Sapientia, s. 90–93. ISBN 978-80-89229-10-9. 4. LANGER, J. 2008a. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-87153-35-2. 5. LANGER, J. 2008b. Dotykowy język migowy w komunikacji osób głuchoniewidomych. In: Sborník z mezinárodní konference Terapia pedagogiczna w rewalidacji osób niepełnosprawnych. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji, s. 141–144. ISBN 83-60430-91-8. 6. LANGER, J. 2008c. Progress and Implementation of Tactile Sign Language in Czech Republic. In: The 6th EBU Deafblind Conference Deafblindness: Equality and Diversity and the 2nd EDBU General Assembly. Zagreb: Croatian Association od Deafblind Persons DODIR, s. 67–70. 7. LANGER, J. 2008d. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé – 2. díl [CD]. Praha: Lorm. 978-80–254–3649-3. 8. LANGER, J. 2012. Modern Trends in the Teaching the Vocabulary of Czech Sign Language. In: International Conference on New Horizons in Education – 2012. Proceedings book. V tisku. 9. LANGER, J.; SOURALOVÁ, E.; HORÁKOVÁ, R. 2010. Taktilní znakový jazyk – Manuál k výuce a studiu. Praha: Lorm. ISBN 978-80-254-8457-9. 10. LANGER, J.; TEPLÝ, F. 2012. Pracovní sešit k učebnicím zeměpisu ČR, příroda a lidé na Zemi. Praha: Fortuna. V tisku. 11. AITKEN, S. 2000. Understanding deafblindness. In: AITKEN, S.; BUULTJENS, M.; CLARK, C.; EYRE, J. T.; PEASE, L. (eds.) Teaching Children who are Deafblind: Contact Communication and Learning. London: Fulton, s. 1–34. ISBN 1-8534667-4-3. 12. Anon. 1993. Poradenské centrum pro hluchoslepé otevřeno. ZORA, roč. 77, č. 9. 218 13. BALÁŽ, J. a kol. 1988. Interpersonálna komunikácia a jej poruchy. Bratislava: SPN, 296 s. 14. BALDWIN, V. 1993. Population/Demographics: Presentation. In: REIMAN, J. W.; JOHNSON, P. A. (eds.) Proceedings of the National Symposium on Children and Youth Who Are DeafBlind. Monmouth: Teaching Research Publications. 15. BATTISON, R. 1978. Lexical Borrowing in American Sign Language. Silver Springs: Linstok Press. 16. BÍMOVÁ, P. 2002. Jazyk znakový – jazyk přirozený. Čeština doma a ve světě, roč. 10, č. 2 + 3, s. 100–103. ISSN 1210-9339. 17. BORG, J. 2012. Řeč těla. Jak poznat, co kdo doopravdy říká. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4474-2. 18. BORT, J.; LEŠKOVÁ, I.; HOUDKOVÁ, G. a kol. 2001. Slovník znaků křesťanských pojmů. Praha: Naděje. ISBN 80-902292-9-8. 19. BRENNAN, M. a kol. 1990. Words in hand. A structural analysis of the signs of British Sign Language. Edinburgh: Moray House College of Education. 20. BULMER, CH.; NEWBERY, J. A. 1995. WINGS: A Model for an Integrated Lifestyle. The Canadian Deafblind and Rubella Association. Owen Sound, Ontario. ISBN 0-921434-10-3. 21. COLLINS, S. D. 2004. Adverbial Morphemes in Tactile American Sign Language [online]. Cincinnati: Union Institute & University. Disertační práce. [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.gallaudet.edu/documents/steven%20collins_adver bial%20morphemes%20in%20tactile%20american%20sign%20language.pdf. 22. COLVILLE, M. D. 1986. The Edinburgh non-manual coding system (ENCS). In: TERVOORT, B. T. (ed) Signs of life. Proceedings of the Second European Congress on Sign Language Research, Amsterdam July 14-18, 1985. Amsterdam: University of Amsterdam, s. 204–208. 23. ČEŇKOVÁ, I. 2008. Úvod do teorie tlumočení. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-09-9. 24. ČERMÁK, F. 2001. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Karolinum. 80-246-0154-0. 25. ČERNÝ, J. 1998. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico. ISBN 80-85839-24-5. 219 26. ČERVENKOVÁ, A. 1997. Výzkum znakového jazyka. Info zpravodaj – magazín informačního centra o hluchotě, roč. 5, č. 2, s. 6–8. 27. ČERVINKOVÁ-HOUŠKOVÁ, K. 2008. Certifikační vzdělávací program. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-11-2. 28. ČERVINKOVÁ-HOUŠKOVÁ, K.; KOVÁČOVÁ, T. 2008. Umělecké tlumočení do znakového jazyka. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-10-5. 29. DE SAUSSURE, F. 1996. Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia. ISBN 80-200-0560-9. 30. DOUGLAS, G.; McLINDEN, M. 2006. Visual Impairment. In: LEWIS, A.; NORWICH, B. (eds.) Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. New York, Open University Press. s. 26–40. ISBN 978-0-335-21405-3. 31. ELLIS, C. 1998. Deafblind People and Welfare Reform: Towards Recognition and Inclusion. London: Sense. 32. ENGBERG-PEDERSEN, E. 1986. The Use of Space with Verbs in Danish Sign Language. In: TERVOORT, B. T. (ed.) Signs of life. Proceedings of the Second European Congress on Sign Language Research, Amsterdam July 14-18, 1985. Amsterdam: University of Amsterdam, s. 32–41. 33. ENGBERG-PEDERSEN, E; HANSEN, B. 1986. Workshop II, 1. 30 Signs from Danish Sign Language. In: TERVOORT, B. T. (ed.) Signs of life. Proceedings of the Second European Congress on Sign Language Research, Amsterdam July 14-18, 1985. Amsterdam: University of Amsterdam, s. 209–217. 34. EVANS, L. 1982. Total Communication: Structure and Strategy. Washington, D. C.: Gallaudet Colledge Press. ISBN 0-913580-75-9. 35. EVANS, L. 2001. Totální komunikace, struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum. ISBN 80-238-7915-4. 36. FARRELL, M. 2006. The Effective Teacher’s Guide to Sensory Impairment and Physical Disability. New York: Routledge. ISBN 0-415-36042-0. 37. FREEMAN, R. D.; CARBIN, C. F.; BOESE, R. J. 1992. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP. 38. GABRIELOVÁ, D.; PAUR, J.; ZEMAN, J. 1988. Slovník znakové řeči. Praha: Horizont. 220 39. GAVORA, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6. 40. GIBSON, J. 2000. Fred outdoors: An Initial Report into the Experiences of Outdoor Activities for an Adult who is Congenitally Deafblind. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, roč. 1, č. 1, s. 45–54. ISSN 1472-9679. 41. GREGORY, S. a kol. 2001. Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: FF UK, 278 s. ISBN 80-7308-003-6. 42. HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2. 43. HEŘMÁNKOVÁ, D. 1999. Výuka Braillova písma u hluchoslepých žáků. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta. Katedra speciální pedagogiky. 44. HLAVÁČOVÁ, J. a kol. 2003. Hluchoslepí mezi námi. Praha: LORM – společnost pro hluchoslepé. 45. HOFFMANNOVÁ, J. 1997. Stylistika a…: současná situace stylistiky. Praha: Trizonia. ISBN 80-85573-67-9. 46. HOINTING, N., SLOBIN, D. I. 2002. Transcription as a tool for understanding the berkeley transcription systém for sign language research (BTS) [online]. [cit. 2006-01-26]. Dostupné z: http://ihd.berkeley.edu/btsforsignlanguage.pdf. 47. HOLUBOVÁ, M. 2006. Prostor v českém znakovém jazyce [online]. [cit. 2012-07-15]. Dostupné z: http://ruce.cz/clanky/42-prostor-v-ceskem-znakovem-jazyce. 48. HOMOLÁČ, J. 1998. Komunikace neslyšících. Sociolingvistika (antologie textů). Praha: FF UK. ISBN 80-85899-40-X. 49. HRONOVÁ, A.; MOTEJZÍKOVÁ, J. 2002. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. 50. HRUBÝ, J. 1999. Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu – 1. díl. 2., aktual. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 80-7216-096-6. 51. HUEBNER, K. M. a kol. 1995. Hand in Hand: Essentials of Communication and Orientation and Mobility for Your Students Who Are Deaf-Blind. Volume II. New York: AFB Press. ISBN 0-89128-937-2. 221 52. CHRÁSKA, M. 2007. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4. 53. JABŮREK, J. 1998. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima. ISBN 80-7216-052-4. 54. JAKEŠ, J. 2003. Jak definovat hluchoslepotu? Speciální pedagogika, roč. 13, č. 4, s. 304–311. ISSN 1211-2720. 55. JANOTOVÁ, N.; ŘEHÁKOVÁ, K. 1990. Surdopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. ISBN 80-7066-004-X. 56. JANOVCOVÁ, Z. 2004. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3204-9. 57. JANSSEN, M. J.; RIKSEN-WALRAVEN, J. MM; VAN DIJK, J. P. M. 2002. Enhancing the Quality of Interaction Between Deafblind Children and Their Educators. Journal of Developmental and Physical Disabilites, roč. 14, č. 1, s. 87–109. ISSN 1056-263X. 58. KARLÍK, P.; NEKULA, M.; PLESKALOVÁ, J. (eds.) a kol. 2002. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Lidové noviny. ISBN 80-7106-484-X. 59. KILLORAN, J. 2007. The National DeafBlind Child Count: 1998–2005 in Review. Monmouth: The National Consortium on DeafBlindness. 60. KOLUCHOVÁ, J. a kol. 1989. Přehled patopsychologie dítěte II. Olomouc: Univerzita Palackého. 61. Koncepce vzdělávacích programů pro neslyšící. Beroun: Institut pro neslyšící, 1996. Etapová zpráva za rok 1995. 62. KOTVOVÁ, M.; KOMORNÁ, M. 2008. Praktický kurz znakované češtiny. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-26-6. 63. KRAHULCOVÁ, B. 2001. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0329-2. 64. KRONUSOVÁ, M. 2008a. Možnosti poskytování tlumočnických služeb pro neslyšící. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 111 s. ISBN 978-80-87218-12-9. 65. KRONUSOVÁ, M. 2008b. Organizace tlumočníků v ČR a v zahraničí. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-22-8. 66. KŘIVOHLAVÝ, J. 1988. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. 222 67. KUBOVÁ, L. 1996. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market. ISBN 80-902134-1-3. 68. KUCHYNKA, P. a kol. 2007. Oční lékařství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1163-8. 69. Kurz české znakové řeči 1–4 [CD]. Brno: Unie neslyšících Brno, 2002–2006. 70. LAHTINEN, R. 2008. Haptices nad Haptemes. Frinton on Sea: A1 Management UK. ISBN 978-0-9550323-1-8. 71. LAHTINEN, R.; PALMER, R.; LAHTINEN, M. 2010. Environmental Description for Visually and Dual Sensory Impaired People. Frinton on Sea: A1 Management UK. ISBN 978-0-9550323-2-5. 72. LANGROVÁ, I. 1998. Znakování ruku v ruce [online]. In: KOLEKTIV AUTORŮ. Tyflologické listy 1–2/1998 – sborník odborných statí pro tyflologickou teorii a praxi. Praha: SONS ČR. Dostupné na WWW: . 73. LAWSON, L. 1983. Multichannel Signs. In: KYLE, J. G.; WOLL, B. (eds.) Language in Sign: an International Perspective on Sign Language. London: Croom Helm, s. 97–103. 74. LECHTA, V. 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5. 75. LEJSKA, V. 1995. Kompendium ORL dětského věku. Praha: Grada, 338 s. ISBN 80-7169-132-1. 76. LEJSKA, M. 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 156 s. ISBN 80-7315-038-7. 77. LOLLI, D. 2004. Current Conditions and Prospects in the Care for the Deafblind in the Czech Republic. In: ŠTĚRBOVÁ, D. (ed.) a kol. Současný stav a perspektivy péče o hluchoslepé – 2003 a Současný stav a perspektivy péče o hluchoslepé – 2004. Olomouc: Univerzita Palackého. 78. LORM. 2012. LORM – Společnost pro hluchoslepé. Definice hluchoslepoty [online]. Praha: LORM – Společnost pro hluchoslepé [cit. 2012-09-20]. Dostupné z: http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/definice-hluchoslepoty.php. 79. LUDÍKOVÁ, L. 2000. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia. ISBN 80-7183-225-1. 223 80. LUDÍKOVÁ, L. 2001a. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-7183-225-1. 81. LUDÍKOVÁ, L. 2001b. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia. ISBN 80-7183-256-1. 82. LUDÍKOVÁ, L. 2005. Problematika osob s vícenásobným postižením. In: RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 3. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, s. 303–306. ISBN 80-244-1073-7. 83. LUDÍKOVÁ, L. a kol. 2004. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1154-7. 84. LUDÍKOVÁ, L.; SOURALOVÁ, E. 1994. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Olomouc: Univerzita Palackého, Katedra speciální pedagogiky. 85. MACUROVÁ, A. 1996. Proč a jak zapisovat znaky českého znakového jazyka (Poznámky k diskusi). Speciální pedagogika, roč. 6, č. 1, s. 5–20. ISSN 0862-1632. 86. MACUROVÁ, A. 1998. Nad slovenským sborníkem „Štylistika neverbálnej komunikácie“. Speciální pedagogika, roč. 8, č. 4, s. 56–59. ISSN 1211-2720. 87. MACUROVÁ, A. 2001a. Poznáváme český znakový jazyk. (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika, roč. 11, č. 2, s. 69–75. ISSN 1211-2720. 88. MACUROVÁ, A. 2001b. Aktuální problémy komunikace, kultury a vzdělávání neslyšících. Speciální pedagogika, roč. 11, č. 4, s. 248–251. ISSN 1211-2720. 89. MACUROVÁ, A. 2001c. Zeshan, U. Sign language in Indo-Pakistan. A description of a Signed Language. Speciální pedagogika, roč. 11, č. 2, s. 112–115. ISSN 1211-2720. 90. MACUROVÁ, A. 2003. Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřování času. Speciální pedagogika, roč. 13, č. 2, s. 89–98. ISSN 1211-2720. 91. MACUROVÁ, A. 2008. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opravené vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-00-6. 92. MACUROVÁ, A.; BÍMOVÁ, P. 2001. Poznáváme český znakový jazyk II. (Slovesa a jejich typy). Speciální pedagogika, roč. 11, č. 5, s. 285–296. ISSN 1211-2720. 224 93. MACUROVÁ, A.; HOMOLÁČOVÁ, I.; PTÁČEK, V. 1997. Výzkum komuni-kace neslyšících: český znakový jazyk. Speciální pedagogika, roč. 7, č. 3, s. 1–15. ISSN 0862-1632. 94. MAJEWSKI, T. 1995. Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych. Warszawa: Towarzystwo pomocy głuchoniewidomym. ISBN 83-905723-0-3. 95. MAJEWSKI, T. 2000. Charakteristika hluchoslepých osob a jejich hlavní problémy. In: KOWALIK, S.; BAŃKA, A. (eds.) Perspektivy rehabilitace hluchoslepých. Praha: Wagner Press, s. 33–39. ISBN 80-903019-0-8. 96. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. (ed.) 2004. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-7315-078-6. 97. MAŇÁK, J.; ŠVEC, Š.; ŠVEC, V. (ed.) 2005. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido. ISBN 80-7315-102-2. 98. MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. 1995. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1070-3. 99. MARTINKOVÁ, E. 2012. Taktilní forma znakového jazyka v komunikaci dětí s duálním postižením sluchu a zraku. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta. Ústav speciálněpedagogických studií. 100. MASSONE, M. I.; CURIEL, M. 2004. Sign Order in Argentine Sign Language. Sign Language Studies 5. Č. 1, s. 63–93. Gallaudet University Press. ISSN 1533-6263. Dostupné na: http://muse.jhu.edu. 101. McINNES, J. M.; TREFFRY, J. A. 2001. Deaf-Blind Infants and Children. A Developmental Guide. Toronto: University of Toronto Press. ISBN 0-8020-7787-0. 102. MEIER, R. P. 2009. Why different, why the same? Explaining effects and non-effects of modality upon linguistic structure in sign and speech. In: MEIER, R. P.; CORMIER, K.; QUINTO-POZOS, D. Modality and Structure in Signed and Spoken Languages. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-052-1112-581. 103. Memorandum pro poskytování kompenzačních pomůcek z titulu hluchoslepoty [online]. [cit. 2012-11-02]. Dostupné z: http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/memorandum.php. 225 104. MESCH, J. 2001. Tactile Sign Language: Turn Taking and Questions in Signed Conversations of Deaf-blind People. Hamburg: Signum. ISBN 3-927731-80-3. 105. MILES, B. 2008. Overview on Deaf-Blindness. DB-LINK [online]. [cit. 2012-09-06]. Dostupné z: http://www.nationaldb.org/NCDBProducts.php. 106. MILLAR, S. 1997. Reading by Touch. London: Routledge. ISBN 978-0-415-06837-1. 107. MILLER, O.; HODGES, L. 2006. Deafblindness. In: LEWIS, A.; NORWICH, B. (eds.) Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. New York, Open University Press. S. 41–52. ISBN 978-0-335-21405-3. 108. MIOVSKÝ, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. ISBN 80-247-1362-4. 109. MUNROE, S. 2001. Developing a National Volunteer Registry of Persons with Deafblindness in Canada: Results from the study, 1999–2001 [online]. Burlington: The Canadian Deafblind and Rubella Association. [cit. 2012-08-30]. Dostupné z: http://cdbanational.com/PDFs/Registry%20(English).pdf. 110. MURDOCH, H. 2002. Early Intervention for Children who are Deafblind [online]. London: Sense. [cit. 2012-10-05]. Dostupné z: http://alice.nc.huji.ac.il/~dmitry/Reading/Data/Lesions/interesno.pdf. 111. NAFSTAD, A. 1989. Space of Interaction (Prostor pro interakci). Oslo: NUD. Český překlad. 112. NAKONEČNÝ, M. 2009. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vydání. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1679-9. 113. NCDB. 2010. 2009 National Child Count of Children and Youth who are Deaf-Blind [online]. Monmouth: The National Consortium on Deaf-Blindness. [cit. 2012-10-01]. Dostupné z: www.nationaldb.org/documents/products/2009-Census-Tables.pdf. 114. NIELSEN, G. (ed.) 2012. 103 Haptic Signals – a Reference Book. Hvidovre: Danish Association of the DeafBlind. ISBN 978-87-989299-4-9. 115. NOVÁKOVÁ, R.; ŠEBKOVÁ, H. 2008. Číslovky v českém znakovém jazyce – praktická cvičení [DVD]. Praha: ČTZJ. ISBN 978-80-87153-55-0. 116. OKROUHLÍKOVÁ, L. 2008. Notace – zápis českého znakového jazyka. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-93-2. 226 117. OKROUHLÍKOVÁ, L. 2012. Notace – zápis českého znakového jazyka. Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Disertační práce. 118. OREL, M.; FACOVÁ, V. a kol. 2010. Člověk, jeho smysly a svět. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2946-6. 119. PAPE, F. W. (ed.) 1993. Proceedings – III. European Conference of the International Association for the Education of the Deafblind People. Postdam: Oberlinhaus. 120. PRICKETT, J. G. a kol. 1995. Hand in Hand: Essentials of Communication and Orientation and Mobility for Your Students Who Are Deaf-Blind. A Trainer`s Manual. New York: AFB Press. ISBN 0-89128-940-2. 121. PRILLWITZ, S. a kol. 1989. HamNoSys. Version 2.0; Hamburg Notation System for Sign Languages. An introductory guide. (International Studies on Sign Language and Communication of the Deaf; 5) [online]. Hamburg: Signum. [cit. 2012-07-20]. Dostupné z: http://www.sign-lang.uni-hamburg.de/bibweb/lidat.acgi?id=8439. 122. REED, C. M. a kol. 1995. A Study of the Tactual Reception of Sign Language. Journal of Speech and Hearing Research, roč. 38, č. 2, s. 477–489. ISSN 1558-9102. 123. REIFOVÁ, I. a kol. 2004. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-926-7. 124. ROBBINS, N.; STENQUIST, G. 1967. The Deaf-Blind ´Rubella´Child. Watertown: Perkins School for the Blind. 125. ROBERTSON, J; EMERSON, E. 2010. Estimating the Number of People with Co-Occurring Vision and Hearing Impairments in the UK. Lancaster: Lancaster University, Centre for Disability Research. 126. RODBROE, I.; JANSSEN, M. 2011. Congenital Deafblindness – a Unique Disability. Congenital Deafblindness and the Core Principles of Intervention [online]. Boston: Perkins School for the Blind. [cit. 2012-09-12]. Dostupné z: http://www.perkins.org/assets/downloads/educators-series/ congenital_deafblindess_freebie.pdf. 127. RŮŽIČKOVÁ, M. 1997. Učíme se českou znakovou řeč. Praha: Septima. ISBN 80-7216-029-X. 128. SENSE. 2012. Sense for Deafblind People. About deafblindness. Types and Conditions [online]. [cit. 2012-09-15]. Dostupné z: http://www.sense.org.uk/a-z-of-conditions. 227 129. SERVUSOVÁ, J. 2008. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-30-3. 130. SCHEETZ, N. A. 2004. Psychological Aspects of Deafness. Boston: Pearson Education. ISBN 0-205-34347-3. 131. SCHIRMER, B. R. 2001. Psychological, Social, and Educational Dimensions of Deafness. Needham Heights: Allyn and Bacon. ISBN 0-205-17513-9. 132. Signwritingsite [online]. [cit. 2012-08-23]. Dostupné z: http://www.signwriting.org. 133. SKOROCHODOVOVÁ, O. I. 1960. Můj svět bez zvuků a světel. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 134. SLÁNSKÁ-BÍMOVÁ, P.; OKROUHLÍKOVÁ, L. 2008. Rysy přirozených jazyků – Český znakový jazyk jako přirozený jazyk, Lexikografie – Slovníky českého znakového jazyka. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-91-8. 135. SLOBIN, D. a kol. 2001a. Sign language transcription at the level of meaning components: The Berkeley Transcription System (BTS). Sign language and linguistics, roč. 4, č. 1–2, s. 63–104. ISSN 1387-9316. 136. SLOBIN, D. a kol. 2001b. The Berkeley Transcription System (BTS) Manual [online]. [cit. 2006-01-26]. Dostupné z: http://childes.psy.cmu.edu/manuals/bts.pdf. 137. SMÍŠEK, R. 2010. Komunikace [online]. [cit. 2012-07-12]. Dostupné z: http://www.marketing-a-reklama.cz/komunikace/. 138. SOURALOVÁ, E. 2000. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia. ISBN 80-7183-226-X. 139. SOURALOVÁ, E. 2004. Znakový jazyk v komunikaci hluchoslepých. Olomouc: Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta. Habilitační práce. 140. SOURALOVÁ, E. 2005. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1008-7. 141. SOURALOVÁ, E.; HORÁKOVÁ, R. 2008. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-34-5. 228 142. SOURIAU, J. 2007. Introduction to Deafblindness. Report International Course on Communication and Congenital Deafblindness [online], roč. 8, s. 8–18. [cit. 2010-10-07]. Dostupné z: http://www.nordicwelfare.org/filearchive/8/87916/CNUS_08.pdf. 143. STRNADOVÁ, V. 2008. Specifické neverbální projevy neslyšících lidí. 2. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-28-0. 144. STRONG, M. (ed.) 1996. Language Learning and Deafness. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-33579-5. 145. SUGAI, H.; TSUCHIYA, Y. 1999. Survey of the Education of Children who are Deafblind in Japan [online]. [cit. 2012-08-23]. Dostupné z: http://www.nise.go.jp/kenshuka/josa/kankobutsu/bulletin6/sugai.pdf. 146. SUKONTHARUNGSEE, S. 2000. The Study of Problems, Needs and Planning Counseling & Guidance of Deafblind Cases in the Rehabilitation Institute [online]. Mahidol University. [cit. 2012-09-29]. Dostupné z: http://www.nise.go.jp/PDF/JSEAP-5.pdf. 147. SMITH, A.; GENSE, D. J. 2010. Special Education, Related Services, and Supports for Children Who Are Deaf-Blind. In: AER Journal: Researchand Practice in Visual Impairment and Blindness, roč. 3, č. 3, s. 115–122. ISSN 1945-5569. 148. SOLÁROVÁ, S.; ŠARBACH, Z. 1992. Dějiny nejstarší školy pro nevidomé v Čechách. Praha: Radar. 149. SOURALOVÁ, E. 2000. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Septima. ISBN 80-7183-226-X. 150. SOURALOVÁ, E.; HORÁKOVÁ, R. 2008. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-34-5. 151. STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert. ISBN 80-85834-60-X. 152. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. 2001. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ISBN 80-7178-545-8. 153. ŠEBESTA, F. a kol. 1998. Slovník znakové řeči – I. díl [CD]. Praha: Essa. 154. ŠEBKOVÁ, H. 2005. Číslovky v českém znakovém jazyce. Praha: Univerzita Karlova. Bakalářská práce. 229 155. ŠEBKOVÁ, H. 2008. Úvod do tlumočnické profese a vzdělávací systémy tlumočníků v ČR a v zahraničí. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-02-0. 156. ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0. 157. TARCSIOVÁ, D. 2005. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia. ISBN 80-969112-7-9. 158. TARCSIOVÁ, D. 2008. Pedagogika sluchovo postihnutých. Bratislava: MABAG. ISBN 978-80-89113-52-1. 159. TARCZAY, S. 2003. Komunicirajmo drugačije – vodič u svijet komunikacije s gluhoslijepim osobama. Zagreb: Hrvatska udruga gluhoslijepih osoba Dodir. ISBN 953-98431-3-8. 160. TETAUEROVÁ, I. 2008. Mezinárodní znakový systém. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-25-9. 161. THIEL, E. 1993. Řeč lidského těla prozradí víc než tisíc slov. Bratislava: Plasma service. ISBN 80-901412-1-8. 162. TITZL, B. 1994. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika, roč. 5, č. 3, s. 17–20. ISSN 1211-2720. 163. TONDL, L. 1966. Problémy sémantiky. Praha: Academia. 164. TORÁČOVÁ, V. 2008. Tlumočení pro neslyšící a související legislativa. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-31-0. 165. UNIVERSITÄT HAMBURG. 2012. Sign Language Notation Systém [online]. Universität Hamburg. [cit. 2012-08-02]. Dostupné z: http://www.sign-lang.uni-hamburg.de/projects/hamnosys.html. 166. VAN DIJK, J. P. M. 1991. Persons Handicapped by Rubella: Victors and Victims. Amsterdam: Swets & Zeidinger. ISBN 90-265-1128-0. 167. VANČOVÁ, A. 2001. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia. ISBN 80-967180-7-X. 168. VANČOVÁ, A. 1999. Viacnásobné postihnutia – aktuálny problém špeciálnej pedagogiky. In: Paedagogica Specialis XX. Bratislava: UK. S. 77–111. ISBN 80-223-1344-0. 230 169. VAŠEK, Š. 2003. Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia, 2003. ISBN 80-968797-0-7. 170. VAŠEK, Š.; VANČOVÁ, A.; HATOS, G. a kol. 1999. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia. ISBN 80-967180-4-5. 171. VOLEK, J. 2002. Úvod do komunikačních studií. Brno: Masarykova univerzita. Elektronický studijní text. 172. VYBÍRAL, Z. 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-998-4. 173. VYSUČEK, P. 2008. Specifické znaky v českém znakovém jazyce [publikace + DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-53-6 (soubor). 174. WATSON, J.; HILL, A. 1997. A Dictionary of Communication and Media Studies. 4. vydání, London: Arnold. ISBN 0-340-67635-3. 175. WATSON, D.; TAFF-WATSON, M. (eds.) 1993. A Model Service Delivery System for Persons who are Deaf-Blind. Arkansas: University of Arkansas. 176. WOLFF HELLER, K.; KENNEDY, Ch. 1994. Etiologies and Characteristics of Deaf-Blindness. Monmouth: Teaching Research Institute. 177. Zákon, kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon). Sbírka zákonů, č. 171/1990. 178. Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Sbírka zákonů, č. 155/1998, ve znění novely č. 384/2008 Sb. 179. Zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením. Sbírka zákonů, č. 329/2011. 180. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Sbírka zákonů, č. 561/2004. 181. Zákon o sociálních službách. Sbírka zákonů, č. 108/2006. 182. Zákon o znakové řeči. Sbírka zákonů, č. 155/1998. 183. ZIKL, P. 2005. Pojem kombinované postižení. Speciální pedagogika, roč. 15, č. 4, s. 241–245. ISSN 1211-2720.