Sociální práce

Typy klientů

Některé typy rizikových klientů

NEDOBROVOLNÝ

SUICIDÁLNÍ

V ODPORU

MANIPULATIVNÍ

MLČENLIVÝ

AGRESIVNÍ

DEPRESIVNÍ

 

 

NEDOBROVOLNÝ KLIENT

o   Bez vlastní motivace, bez problému

o   Formální přístup, brzké ukončení

o   Neochotný klient – kdyby měl možnost volby, sám by nepřišel

o   Brání se změně

o   Etické otázky /motivovat ke spolupráci, když nechce, anebo není připravený

Co dělat s nedobrovolným klientem?

§  Dát mu informaci o instituci, o průběhu, o míře jeho nezávislosti a aktivity v procesu změn

§  nebude jen v pasivní roli a nebude nic měnit proti své vůli

§  spolupráce proběhne pouze na dohodnutých oblastech

§  nesnažit se ho konfrontovat, nenutit, nevydírat…

§  užitečné, když poradce projeví zájem, aktivitu

§  podat informace o míře důvěrnosti, intimitě sdělených informací

§  projevit přijetí, pochopení odmítavých reakcí a jeho situace

 

 

KLIENT V ODPORU

o   DŮLEŽITÉ JE VIDĚT ODPOR V SOUVISLOSTECH

§  klientův odpor = obranný mechanismus, jako manifestace intrapsychického konfliktu (psychodynamický p.)

§  odpor = snaha mařit pokus jiného člena systému o změnu (systémové p.)

§  odpor = paralýza strachem a nezkušeností (behaviorální p.) Rizikoví klienti klient v odporu

§  Tři podoby odporu

·  Nemám problém! Problém je jinde.

·  Mám problém, ale nevím jak věci změnit a nebo se změny bojím.

·  Mám problém, ale změnit se nechci.


MLČENLIVÝ KLIENT

o   mlčení = signál (úzkost, nejistota, nedůvěra x odpor)

o   dát prostor pro mlčení – umožní klientovi adaptovat se situaci, rozmyšlení, sbírání odvahy

o   prostor pro mlčení – přiměřený (je-li nepřiměřený – vzbuzuje napětí)

o   lze prolomit povídáním o svých úvahách

o   nabídka písemné podoby či jiných pomocných prostředků (pantomima, malba, kreslení, modelování, hudba...)

o   KLIENT V DEPRESI

o   Smutek, afekt, depresivní nálada, deprese

o   V případě deprese vyhledat pomoc experta

§  změny v mimice a nonverbalitě, prožívání, duševních funkcích, somatické těžkosti, sociální funkce

 

KLIENT SUICIDÁLNÍ

o   Krizová intervence, krizové centrum

§  Nechat vyprávět

§  Poskytnout nepřerušovanou pozornost

§  Pokusit se ho pochopit

§  Akceptovat pocity

§  Nepřehánět to s optimistickými řečmi

§  Neodsuzovat z etických či jiných důvodů

§  Motivace pro vyhledání expertní pomoci



KLIENT S TENDENCÍ MANIPULOVAT

o   manipulace = úmyslný vliv anebo směřování k jisté výhodě

o   ! manipulátor x manipulativní chování

o    na čem je snaha o manipulaci založena – strach, nejistota?

o   problém je „patologická“ manipulace – psychická nemoc, závislost, poruchy osobnosti

o   techniky: omezení času, jasné instrukce, odmítnutí manipulačních snah

o   při skupinové práci bývá méně prostoru pro manipulaci


AGRESIVNÍ KLIENT

o   Agresivita nutně neznamená agresivní chování, agresi

o   Agrese = nejistota, obavy?

o   Kde je toto pravděpodobné – vhodná specifická úprava místnosti:

§  dvoje dveře q signalizační zařízení pro přivolání pomoci

§  bez nebezpečných předmětů

o   Vyslechnout, vyventilovat

o   Neapelovat na rozumnost, pokud je afekt

o   Uklidňování a logické vysvětlování

o   Asertivita – gramofonová deska, technika otevírání dveří

o   Sebeotevření se – vyjádření pocitů q Možnost přerušit rozhovor (často paradoxní účinek)