8.část Příprava na vyučovací hodinu českého jazyka, diferenciace textu Literatura a odkazy: FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1.stupni základní školy. Brno 1999 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál 1996, 2002, 2006, 2008, 2013 Studijní materiál 1. Cíl výuky Výukovým cílem by měla být kvalitativní i kvantitativní změna u jednotlivých žáků, a to v oblasti: • kognitivní (vzdělávací), – osvojování poznatků a intelektových dovedností (znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza a hodnotící posouzení) • afektivní (postojové) – osvojování postojů, tvoření hodnotové orientace (vnímavost, reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnot) • psychomotorické (výcvikové) - osvojování psychomotorických dovedností (řeč, psaní, manipulace, imitace, zpřesňování, koordinace, automatizace) Požadavky na výukové cíle:  Komplexnost  Soudržnost  Kontrolovatelnost  Přiměřenost Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů 2. Prostředky a cesty  Věcný obsah  Metodika 3. Organizace vyučovací hodiny  Nutné pracovní podmínky  Organizační typ hodiny 4. Další didaktická hlediska, otázky Jak budu žáky aktivizovat, motivovat? Co bude pro žáky nejobtížnější? Jak zajistím diferencovaný a individualizovaný přístup?.....atd. 5. Co nesmí chybět  Důraz na diferenciaci výuky – musí být zřejmá  Motivace  Časové rozložení vyučovací hodiny  Příloha – pracovní list, text…. 6. Východiska pro nastavování podpory ve škole  pozorování žáka v hodině,  rozhovor (se žákem či zákonným zástupcem žáka),  ústní prověřování znalostí a dovedností,  písemné zkoušky, analýza procesů, výkonů a výsledků činností (s důrazem na kvalitativní rozbor), didaktické testy,  portfolio žákovských prací, reflexe rozboru výsledků žákovy práce a hodnocení,  analýza domácí přípravy žáka a dosavadního pedagogického přístupu. 7. Jak probíhá diferenciace: - na úrovni učiva?? - zjišťování výsledků učení?? - hodnocení?? Zadání úkolu Tři možnosti splnění úkolu: a) Text ve třech úrovních b) Otázky ve dvou úrovních (15 otázek) c) Úkoly ve dvou úrovních (nakresli kruh, zamrkej, udělej 5 dřepů…) – 15 úkolů – splněním úkolu proběhne kontrola porozumění – vytvořit na kartičkách Termín: do konce května (před zkouškou)