Ukázka 1 Charakteristika žáka V této práci jsem si vybrala žáka, kterého doučuji již dva roky (z matematiky) a kterého jsem měla možnost učit v rámci pedagogické praxe (dva semestry). Jedná se o chlapce, kterého v této práci budu označovat jako „M.“ (kvůli GDPR). Tento vybraný žák chodí do deváté třídy základní školy. Bydlí v bytovém domě ve městě Slavkov s oběma rodiči. M. je jedináček, nemá žádné sourozence. M. byly diagnostikované specifické poruchy učení v sedmé třídě základní školy, a to především dyslexie a dyskalkulie, také trpí poruchami pozornosti. Je zde nutné zmínit, že se M. učí několik hodin každý den v týdnu sám nebo s pomocí rodičů. Jelikož se nedokáže na učení plně soustředit je nutný každodenní nácvik. Ovšem specifické poruchy učení mu učení ještě stěžují, proto je nutná dopomoc rodičů. Nicméně dalším problémem u M. je motivace, protože ho občas výsledky ve škole demotivují. M. se doma nebo ve škole snaží, když ho někdo vede nebo mu pomáhá. Na český jazyk a anglický jazyk má také doučování, protože s těmito předměty si neví rady i jeho rodiče. Dokonce přes veškerou vynaloženou snahu a přes veškeré doučování M. dosahuje průměrných známek ve škole a také je velmi pilný, bystrý a snaživý žák. Přes veškeré jeho obtíže má dobrou paměť a dobré slovní vyjadřování. M. bývá hyperaktivní a schopnost jeho soustředění je krátkodobá. M. ovšem vyniká v tělesné výchově, dokonce hraje florbal i mimo školu a rád běhá. Nicméně přes veškerou pohybovou zdatnost rodina zvažuje, že se M. bude hlásit na nějakou pilotní, policejní či vojenskou střední školu, také s přihlédnutím k jeho studijním výsledkům. Žáka jsem si vybrala proto, že jsem v jeho třídě byla už víckrát v rámci pedagogické praxe, byla jsem s nimi již třetí semestr. První semestr, ještě v rámci bakalářského studia, jsem chodila do jeho třídy jen na náslechy a další dva semestry jsem ho a jeho celou třídu učila z matematiky. Dokonce M. za mnou začal chodit domů na doučování, takže jsem měla spousty času ho poznat. Strávila jsem s nim dohromady spoustu času a M. byl pro mě tedy vhodný kandidát pro tuto práci. Cíl diagnostické činnosti V diagnostické činnosti se zaměřím na předmět matematika. Hlavním cílem mé činnosti bude zjistit, jaký má M. vztah ke škole obecně a hlavně, jaký přesně má vztah k matematice, kterou ho také doučuji již druhým rokem. Bude mě také zajímat, jaké jsou jeho skutečné problémy v samotném procesu učení či jaké má obtíže při procesu učení, také jak on sám postupuje při samotném řešení zadaných úkolů ve škole a tím pádem i se mnou na doučování. V současné době se v matematice na doučování věnujeme lomeným výrazům (krácení, rozšiřování, sčítání a odčítání, násobení a dělení lomených výrazů). Vlastně vždy navazujeme na to, co probírají ve škole a společně to trénujeme. Ukázka 2 Charakteristika žáka Pro svoji diagnostickou práci jsem si vybrala žákyni druhého ročníku střední školy v Brně. Tato žákyně mi byla doporučena po rozhovoru s výchovnou poradkyní a učitelkou němčiny, která byla mou provázející učitelkou v rámci praxí na navazujícím magisterském studiu. Z důvodu dysortografických potíží je pro žákyni stanoven PLPP se stupněm podpory 1. Její písemný projev je ovlivněn dysortografickými obtížemi, což se týká rovněž i technické stránky psaní. Po konzultaci s výchovnou poradkyní a učitelkou němčiny jsem zjistila, že hodnotí žákyni jako soustředěnou se zájmem o většinu vyučovaných předmětů. Samotná žákyně je samostatná, v kolektivu oblíbená a snaživá. Je to celkově průměrně nadaná žákyně s pokročilou úrovní ve schopnostech verbálního vyjadřování a schopnostech využívat v procesech myšlení kategorizace. Písemný projev je lehce ovlivněn mírnými obtížemi s dysortografií. Obtíže týkající se technické stránky psaní se v průběhu školní docházky kompenz ují. Cíl diagnostické činnosti Cílem diagnostické činnosti je zjistit, v jaké míře se u žákyně projevují dané specifické poruchy učení a jak jsou zohledňovány vyučujícími. Ukázka 3 Charakteristika žáka Pro pedagogickou diagnostiku jsem vybrala Magdalénku. Magdaléna chodí na brněnskou základní školu a je žákyní 6. třídy. V roce 2019 já bylo uděleno rozhodnutí o povolení vzdělávání žáka podle IVP. Žákyně působí mile a je velmi komunikativní. V kolektivu je oblíbená, má ráda pozornost obecně, kterou se snaží upoutat. V hodině se projevuje poměrně hlasitě, často se zapomíná hlásit. Z pozorování lze usoudit, že někdy reaguje na pokyny paní učitelky se zpožděním. To je potvrzeno i z pedagogicko-psychologické poradny – objevují se u ní projevy oslabené práceschopnosti. Magdaléna se občas nechává strhnout jinou činností, než je zadaný úkol, komunikace s paní učitelkou, či zpracování opakování na známky. O to silněji je nyní její pozornost strhávána v online výuce, kde je často obtížnější žáky zaujmout a výuku vést efektivně a individualizovaně. Pokud ji probírané učivo/část hodiny zaujme, dokáže se aktivně zapojit a má k tématu mnoho otázek. Často se doptává „co má dělat“ a požaduje přesnější instrukce. V samostatné práci pracuje zbytečně rychle, a to se následně projevuje v chybovosti. Cíl diagnostické činnosti Cílem diagnostické činnosti je v tomto případě zjistit, v jakých oblastech českého jazyka má Magdalénka problém.