Projekt: CZ.1.07/1.1.00/14.0147 Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách Metodika 10. února 2012 fgf evropský sociální fond V ČR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Obsah Cíle projektu..............................................................................................................................................................3 Webový portál a Zpracované materiály......................................................................................................4 Webový portál....................................................................................................................................................4 Návaznost materiálů na rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání....................5 Výstupy z jednotlivých vzdělávacích oblastí RVP..............................................................................5 Průřezová témata..............................................................................................................................................6 Osobnostní a sociální výchova.........................................................................................................................7 Tabulka materiálů k průřezovému tématu Osobnostní a sociální výchova..........................9 Výchova demokratického občana................................................................................................................13 Tabulka materiálů k průřezovému tématu Výchova demokratického občana................15 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech........................................................17 Tabulka materiálů k průřezovému tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.............................................................................................................................20 Multikulturní výchova.......................................................................................................................................21 Tabulka materiálů k průřezovému tématu Multikulturní výchova.......................................24 Environmentálni výchova...............................................................................................................................26 Tabulka materiálů k průřezovému tématu Environmentálni výchova................................27 Mediální výchova.................................................................................................................................................30 Tabulka materiálů k průřezovému tématu Mediální výchova.................................................32 cíle projektu Vizí projektu je posílit komplexní vzdělání žáků na základních školách, optimalizovat proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí, a to pomocí průřezových témat. Cílem projektu je podpořit využívání ICT při výuce s důrazem na jednotlivá průřezová témata. Ke každé oblasti jednotlivých průřezových témat jsou pro učitele na webovém portálu http://www.prurezovatemata.cz k dispozici elektronické studijní materiály (prezentace, e-kurzy, pracovní listy, soubory testových otázek, metodiky k dílčím celkům). Tyto elektronické výukové obsahy jsou učiteli k dispozici pro použití přímo ve výuce, nebo si je může dle svých potřeb upravit. Webový portál je přístupný nejen učiteli, ale i žákům, čímž se učiteli nabízí možnost studijní materiály předat žákům k samostudiu formou e-learningu. Díky zvoleným nástrojům (využití ICT, interaktivita) je práce s výukovými materiály pro žáky zajímavá a je vítaným doplňkem standardní frontální výuky. Portfolio elektronických výukových materiálů podporuje i informační gramotnost žáků tzn. jejich schopnost vyhledávat informace z více zdrojů. Multimediální prvky rovněž podporují zapamatovatelnost sdělení. Webový portál a Zpracované materiály Webový portál Veškeré zpracované matriály od tvůrců v rámci projektu jsou k dispozici pro učitele i žáky na adrese http://www.prurezovatemata.cz ve formě elektronických výukových souborů, e-kurzů i otázek Každý uživatel (učitel nebo žák) má v portálu svůj uživatelský účet. Přihlašovací jméno a heslo uživatel získá od správce portálu. Správce je vybraná osoba na škole, která je odpovědná za vytvoření prostředí na portálu pro danou školu. Každý přihlášený učitel má k dispozici veškeré výukové materiály k jednotlivým průřezovým tématům, které jsou roztříděny podle věku, náročnosti (6. - 7. ročník, 8. - 9. ročník). Učitel má v portálu k dispozici i svůj osobní prostor, úložiště. Do něj si může jak nakopírovat připravené soubory, které chce využít při výuce, tak sem zároveň může uložit libovolné soubory. Tyto materiály může následně přidělit žákům ve třídě například formou samostudia. Každý učitel má zároveň v portálu možnost sestavovat své testy a to jednak náhodným vygenerováním z otázek již vytvořených, nebo vlastním výběrem individuálních otázek. Testy lze z portálu vytisknout a předkládat žákům ve formě „klasických" testů, nebo dodržet elektronickou podobu a tu žákům ve třídě přidělit. Žákům lze předložit několik forem testu: časově omezený test, cvičný test nebo ostrý test. Systém výsledky z testů ukládá do databáze, kterou má k dispozici nejen učitel, ale i žák. Po přihlášení nabízí portál žákům jen přidělené výukové materiály, případně testy, které si žák může prostudovat. návaznost materiálů na rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání výstupy z jednotlivých vzdělávacích oblastí rvp Tematické okruhy jednotlivých průřezových témat se dotýkají víceméně všech vzdělávacích oblastí. Zpracované elektronické výukové materiály podporují z principu zejména vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie. Další významnou zasaženou oblastí je Člověk a společnost. Metodika obsahuje jednotlivé charakteristiky průřezových témat, kde učitel nalezne informace nejen k zasaženým oblastem, ale i k propojení PT se vzdělávacími obsahy oborů. Tabulka níže křížkem označuje, které vzdělávací oblasti jsou zasaženy průřezovým tématem. Jednotlivá průřezová témata Vzdělávací oblasti zasažené elektronickými výukovými materiály Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentálni výchova Mediální výchova Jazyk a jazyková komunikace X X X X Informační a komunikační technologie X X X X X X Člověk a společnost X X X X X X Člověk a příroda X X X X X Umění a kultura X X X Člověk, zdraví X Člověk a svět práce X Průřezová témata Průřezová témata jsou nedílnou součástí základního vzdělávání a každá škola má v průběhu vzdělávaní povinnost začlenit do výuky všechny okruhy průřezových témat. Tím se stávají průřezová témata i povinnou součástí Školních vzdělávacích programů. V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy reflektují aktuální problémy současného světa a zejména pomáhají rozvíjet jednotlivé klíčové kompetence. Propojují vzdělávací obsahy oborů, čímž přispívají ke komplexnímu vzdělávání žáků vdané problematice. Průřezová témata se zaměřují zejména na rozvoj postojů a hodnot žáka. Jednotlivá průřezová témata nestojí ve vzdělávání samostatně, ale jsou součástí všech vzdělávacích oblastí. Úspěšným zařazením průřezových témat je jejich integrace do vzdělávacích obsahů konkrétních předmětů. Zpracované elektronické výukové materiály nabízí učiteli možnost snadnou formou zařadit oblasti průřezových témat do výuky řady vzdělávacích oborů. V etapě základního vzdělávám jsou definována tato průřezová témata: • Osobnostní a sociální výchova • Výchova demokratického občana • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech • Multikulturní výchova • Environmentální výchova • Mediální výchova Osobnostní a sociální výchova Výstupem průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova není minimální laťka ve zvládání jednotlivých kompetencí, ale osobnost žáka rozvinutá v plné míře v závislosti na jeho dispozicích. Téma je výjimečné i tím, že je zde výrazně upozaděna nauková složka a cílí převážně na výchovu. Klade tedy velký důraz na osobu učitele, jako průvodce po cestě osobního rozvoje žáka. Elektronické výukové materiály respektují dělení průřezového tématu do tří složek: osobnostní, sociální a morální rozvoj. Průřezové téma by v ideálním případě mělo prolínat celým uspořádáním školního prostředí a výuky. Jeho těžiště by mělo být v dlouhodobých a individuálních aktivitách pro každého žáka v návaznosti na jeho dispozice a možnosti. To vzhledem k povaze současného školství není zcela možné, proto metodika nabízí převážně jednorázové aktivity jako doplněk k výuce. Jednotlivé výukové materiály lze využít v řadě vzdělávacích oblastí, například: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura), Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství), Člověk a příroda (Přírodopis, Zeměpis) a samozřejmě i Informační a komunikační technologie. Dílčí části výukových materiálů lze zařadit i do výuky ostatních vzdělávacích oblastí, oborů, dle uvážení učitele, a mohou sloužit jako odreagování a příspěvek k vhodné dramaturgii hodiny. Průřezové téma pracuje především s rozvojem dovedností a postojů žáka, znalosti využívá pouze jako podklad pro tvorbu jeho dovedností a postojů. Oproti popisu doporučených výstupů autorka více akcentuje přípravu k tvorbě postojů a jejich upevňování. Vytvořené výukové materiály a metodická podpora k tomuto tématu nejsou primárně navázány na žádný vzdělávací obor. Některé lekce ale vyžadují vyhradit kratší čas, např. jednu hodinu, případně závěr jedné hodiny týdně (opakovaně za sebou např. v rozsahu jednoho měsíce). Dle propozic doporučujeme pondělí či pátek. Lekce zpravidla přesahují rozsah jedné vyučovací hodiny a stojí tak na více spojených aktivitách, i přesto je ale možné konkrétní aktivity vyjmout a použít jednotlivě. Ke každému tematickému okruhu existuje více aktivit, které jsou v různé délce i stupni obtížnosti. Část aktivit podporuje využívání ICT i mimo školu, v podobě jednorázových i dlouhodobějších úkolů. Vzhledem k atraktivitě ICT pro žáky využívá prostředky jim blízké a formy, které odpovídají jejich úrovni využívání technologií. Zpracované výukové materiály k tomuto průřezovému tématu obsahují prezentace, e-kurzy, pracovní listy a testové otázky, metodiku a návazné aktivity. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: • vede k porozumění sobě samému a druhým • napomáhá zvládání vlastního chování • přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni • rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti • utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci • umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů) • formuje studijní dovednosti • podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: • pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým • vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci • vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů • přispívá k uvědomování si mravních rozměrů různých způsobů lidského chování • napomáhá primární prevenci sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů chování Tabulka materiálů k průřezovému tématu Osobnostní a sociální výchova Tematický okruh Forma zpracovaných elektronických výukových materiálů, poznámky Osobnostní rozvoj Rozvoj schopností poznávání Detektivové Cvičení pozornosti a soustředění, rozvoj smyslového vnímání, řešení problémů Aktivita, pracovní list Seznamte se Rozvoj schopnosti poznávání Aktivita, PowerPointová prezentace, pracovní list Bludiště Aktivita na podporu soustředění Aktivita, pracovní list Memory box Cvičení pozornosti a soustředění. Aktivita, PowerPointová prezentace, pracovní list Pamatuji, tedy jsem Paměť, učení, rozvoj schopnosti poznávání Aktivita, PowerPointová prezentace Pamatuj Techniky zapamatování e-kurz Sebepoznánía Kdo je to Druzí jako zdroj informací o mně Aktivita sebepojetí Inzeráty Zdravé a vyrovnané sebepojetí, moje tělo, moje psychika, co o sobě vím Aktivita, pracovní list Luskací pohár Můj vztah ke mně samé/mu Aktivita, pracovní list, video Čím bych byl Druzí jako zdroj informací o mně, já jako zdroj Aktivita, pracovní list Můj den Druzí jako zdroj informací o mně, já jako zdroj Aktivita, pracovní list Můj čas Organizace vlastního času e-kurz Můj týden Organizace vlastního času e-kurz Seberegulace a sebeorganizace TýDeník Plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení Aktivita, pracovní list A můj život? Plánování učení a studia PowerPointová prezentace, aktivita Vzkazy sobě Dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému Aktivita, pracovní list Tipni, jak dopadneš Odhad, reflexe, zpětná vazba Aktivita, pracovní list Výzva Odvaha zkusit něco nového, osvojení nové dovednosti a prezentace před třídou Aktivita, metodické pokyny Psychohygiena Já a stres Reakce na stres, obranné mechanismy Aktivita Stres Stres, jak nás ovlivňuje a jak se mu bránit e-kurz Máme problém Cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity - originalita, schopnost vidět věci jinak Aktivita Ztracený recept Cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity - schopnost dotahovat nápady do reality, řešení problémů, kreativita Aktivita, pracovní list, video Ideální kluk/holka Hledání ideálního chlapce/dívky, konfrontace s vlastními hodnotami Aktivita Kreativita Den naší třídy Tvořivost v mezilidských vztazích Aktivita, pracovní list Dvě dokonalé hodiny Tvořivost v mezilidských vztazích aktivita, pracovní list Sociální rozvoj Kooperace a kompetice Brány Rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech, chyby při poznávání lidí Aktivita, pracovní list Mediální poradci Mezilidské vztahy, chování; etické zvládání konkurence a soutěže Aktivita Spolupráce nebo ne Jakým způsobem se rozhodujeme v každodenních situacích? e-kurz Týmové role Role v týmu; funkce každého jednotlivce v týmu jako celku e-kurz Poznávání lidí Avatar Poznávání sebe sama skrze pohled druhých Aktivita, pracovní list Kruh Vzájemné poznávání se ve skupině/třídě Aktivita Co o mně nevíte Vzájemné poznávání se v kolektivu Aktivita Relevantní Rozpoznávání důležitých informací a vlastností Aktivita, pracovní list Poznáváme lidi Poznávání druhých e-kurz Den pro rodinu Péče o dobré vztahy, chování podporující dobré vztahy Aktivita, pracovní list Dvě dokonalé hodiny Tvořivost v mezilidských vztazích Aktivita, pracovní list Nástěnka splněných přání Empatie a pohled na svět očima druhého, podpora a pomoc, vztahy a naše skupina/třída Metodické pokyny Mezilidské vztahy Empatik Empatie a pohled na svět očima druhého, vcítění se do situace a do konkrétní postavy Aktivita Naše třída Zamyšlení nad třídním kolektivem, spolužáky, vztahy e-kurz Mám radost Podpora a pomoc, sdílení radosti s druhými Aktivita, pracovní list Komunikace Bloguju Specifické komunikační dovednosti Metodické pokyny Nonverbální komunikace Komunikace v různých situacích e-kurz Abigail Specifické komunikační dovednosti, dialog, komunikační techniky proti manipulaci pracovní list, aktivita Braunův-třídní-Kuks Poznávání se navzájem ve školní třídě; schopnost empatie e-kurz Hry se zónou Osobní zóny člověka; nonverbální komunikace Aktivita Ne můj názor Prezentace názorů, schopnost respektovat rozhodnutí většiny a odlišit názor svůj od ostatních pracovní list Morální rozvoj Řešení problémů a rozhodovací Doučování Pomáhající a prosociální chování, odpovědnost; Aktivita, metodické pokyny dovednosti Problém vytvářeni postojů k problémům, řešení problémů Aktivita Bludiště Rozhodování, řešení problémů Aktivita, pracovní list Hodnoty, postoje, Abigail Analýza cizích postojů a hodnot Aktivita, metodické pokyny, pracovní list praktická etika Zpráva o stavu české společnosti Vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne Aktivita, metodické pokyny Osobní kodex Osobní pravidla chování Aktivita, pracovní list Profil na seznamku Reflexe vlastností svých i kamarádů; tvorba imaginárního profilu Aktivita, pracovní list Postoje Co jsou to postoje, v čem se liší od názorů e-kurz Život podle pokynů Lidská práva a svobody, jejich porušování v politických režimech Aktivita, pracovní list Hledám odpovědi Analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot Aktivita, pracovní list Hodnota světa Aktivita, metodické Analýza vztahů, postojů pokyny Jak to vidím Zpětná vazba, vztahy, Aktivita, PowerPointová komunikace prezentace výchova demokratického občana Průřezové téma cílí zejména na základní občanskou gramotnost žáka v oblasti fungování demokratické společnosti a vybavit ho dovednostmi k řešení konfliktních situací demokratickou cestou, aktivnímu postoji a dodržování občanských, lidských práv a svobod. Zásadní význam v průřezovém tématu má i rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností. Výchova v demokratického občana má silné vazby na multikulturní výchovu a to v oblastech tolerance a respektu k druhým. Samotné průřezové téma má silnou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost (Výchova k občanství, Dějepis), ale samozřejmě i na další oblasti směřující k osobě žáka a jeho vztahu k okolí, společnosti. Některé lekce se přímo dotýkají probíraných témat v jiných vzdělávacích oblastech, respektive oborech. Například lekce k územnímu členění České republiky je tematicky specifická i pro vzdělávací oblast Člověk a příroda (zeměpis). V rámci projektu byly vytvořeny čtyři sady elektronických výukových materiálů pokrývající průřezové téma ve shodě s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní školy. Kompletní rozsah témat byl zachován, místy i rozšířen. Došlo však k přeskupení některých témat mezi jednotlivými tematickými okruhy tak, aby bylo možné co nejlépe vysvětlit vzájemné souvislosti Ústavy, Listiny základních práv a svobod a základního principu moderních demokracií - dělby moci zákonodárné, výkonné a soudní jako vyváženého systému garance demokracie. Na vyšší úrovni pro 8. a 9. ročník jsou do širších souvislostí rozvedeny i volební systémy s příklady konkrétních států a s výhodami, respektive nevýhodami jednotlivých systémů. U tématu Občanská společnost a škola jsou upřednostňovány návrhy aktivit před teoretickým pojetím problémů. Celkově byl okruh mírně upozaděn ve prospěch dalších tří. Elektronické výukové materiály k průřezovému tématu Výchova demokratického občana obsahují prezentace, e-kurzy, pracovní listy a testové otázky k jednotlivým lekcím. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: • vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod • vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti • umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků • rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti • prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování • vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: • vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě • vychovává k úctě k zákonu • rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku • učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti • přispívá k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost • rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí vlastního stanoviska v pluralitě názorů • motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším • umožňuje posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, události a problémy z různých úhlů pohledu (lokální, národní, evropská, globální dimenze) • vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností • vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu Tabulka materiálů k průřezovému tématu Výchova demokratického občana Tematický Oblast PT zasažená v lekci Forma zpracovaných okruh elektronických výukových materiálů, poznámky Občanská Založíme Škola jako model otevřeného PowerPointová společnost a škola parlament partnerství a demokratického společenství. prezentace Zdravá asertivita Uvědomělá asertivita jako prostředek jednání E-kurz Řešení konfliktů Způsoby řešení konfliktů E-kurz Náš problém Možnosti participace na řešení problémů Aktivita, pracovní list Na koho se Rozhodovací dovednosti, řešení Testové otázky obrátit problémů Výběrové řízení Zásady výběrového řízení, Aktivita, pracovní list kritéria rozhodování Pocity naší školy Vliv prostředí na člověka Aktivita, PowerPointová prezentace, pracovní list Obec roku 2020 Co můžeme ovlivnit v naší obci PowerPointová prezentace Občan, Občanské Občan jako odpovědný člen E-kurz občanská společnost a povinnosti společnosti - občanské povinnosti stát Občanská práva a povinnosti Občan jako zodpovědný člen společnosti. E-kurz Občanství Občan, občanská společnost Testové otázky Právo porušeno! Porušování lidských práv; role Ústavy Aktivita, pracovní list Formy Obce, kraje, Obec jako základní jednotka PowerPointová participace samospráva samosprávy státu. prezentace občanů v politickém životě Hlídací psi Co dělají volení zastupitelé a Aktivita, pracovní list demokracie jak? Demokratické principy. Veřejná debata Sociální dovednosti, Aktivita, pracovní list komunikace, argumentace Volební kalendář Kdy se konají které volby? Aktivita, pracovní list Občan a úřad Obecní, městské úřady, jejich funkce a pravomoci PowerPointová prezentace Principy Dělba moci Základní principy a hodnoty Prezentace,testové demokracie jako formy demokratického politického systému, zákony a vyhlášky a jak se v nich orientovat. otázky, e-kurz vlády a způsobu Volební systémy a soutěž politických stran. rozhodování Demokracie a totalitarismus Demokracie jako protiváha diktatury a anarchie. Prezentace,testové otázky Volba Co je to volba; princip výběru v každodenním životě E-kurz Principy demokracie Základní principy demokratického státního zřízení E-kurz Ústava ČR Základní informace o Ústavě České republiky. Prezentace,testové otázky Konflikt v praxi Rozhodování, řešení konfliktů Metodický list, pracovní list výchova k myslení v evropských a globálních souvislostech Průřezové téma Výchova k myslení v evropských a globálních souvislostech v žácích podporuje globální myslení a mezinárodní porozumění a jako princip prostupuje celým základním vzděláváním, aby budoucí evropští občané byli zodpovědnými a tvořivými osobnostmi, které nejen ctí svůj národ, ale cítí se být součástí jak Evropy, tak i celého světa. Aby v tomto duchu uplatňovali tradiční evropské hodnoty, k nimž patří humanismus, svobodná lidská vůle, morálka, uplatňování práva a osobní zodpovědnost spolu s racionálním uvažováním, kritickým myšlením a tvořivostí. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech žáky seznamuje s možnostmi, které jim Evropa a svět poskytují, a ukazuje jim cestu, jak těchto možností využít ve prospěch svůj i celé společnosti. Myšlení v evropských a globálních souvislostech má blízko ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství), která propojuje, analyzuje historické souvislosti a politickou geografii. Mezi další oblasti patří Člověk a příroda (Zeměpis), Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk, Cizí jazyk) a evropské a světové kultuře se věnuje oblast Umění a kultura (Výtvarná výchova, Hudební výchova). Nejen využitím elektronických výukových materiálů je zasažena oblast Informační a komunikační technologie. Zpracované materiály jsou rozděleny pro nižší ročníky (6. a 7. ročník) a vyšší ročníky (8. a 9. ročník) druhého stupně a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Samozřejmě lze materiály zařadit i mimo toto rozdělení. Každá prezentace je doplněna jedním nebo více pracovními listy, které rozvíjejí nejen nejvýznamnější části tématu, ale cílí zejména na skutečný život žáků. Pracovní listy mají úmysl v žácích vyvolat aktivní přístup a zamyšlení nad problémy skutečného světa. Jednotlivé lekce jsou většinou doplněny i o e-kurz na téma, které se přímo týká žáků, například: Ježíšek x Santa Claus v kurzu Folklor v České republice, případně se jedná o téma, které hýbe světem a mění ho, což přímo ovlivňuje budoucnost nynějších žáků - např. Globální problémy, Stereotypy a předsudky. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: • rozvíjí a integruje základní vědomosti potřebné pro porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy • prohlubuje porozumění vlivu kulturních, ideologických a sociopolitických rozdílů na vznik a řešení globálních problémů v jejich vzájemných souvislostech • prohlubuje základní vědomosti nezbytné pro pochopení struktury a funkcí mezinárodních a nevládních organizací, jejich vlivu na řešení globálních i lokálních problémů v oblasti humanitární, politické, sociální, ekonomické, kulturní a dodržování lidských práv • rozvíjí schopnost srovnávat projevy kultury v evropském a globálním kontextu, nacházet společné znaky a odlišnosti a hodnotit je v širších souvislostech • rozšiřuje a prohlubuje dovednosti potřebné pro orientaci v evropském prostředí, seberealizaci a řešení reálných situací v otevřeném evropském prostoru • prohlubuje vědomosti potřebné k pochopení souvislostí evropských kořenů a kontinuity evropského vývoje a podstaty evropského integračního procesu • vede k pochopení významu společných politik a institucí Evropské unie; seznamuje s dopadem jejich činnosti na osobní i občanský život jednotlivce i s možnostmi jejich zpětného ovlivňování a využívání • vede k poznání a pochopení života a díla významných Evropanů a iniciuje zájem žáků osobnostními vzory • rozvíjí schopnost racionálně uvažovat, projevovat a korigovat emocionální zaujetí v situacích motivujících k setkávání, srovnávání a hledání společných evropských perspektiv V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: • pomáhá překonávat stereotypy a předsudky • obohacuje pohledy žáka na sebe sama z hlediska otevřených životních perspektiv rozšířených možnostmi volby v evropské a mezinárodní dimenzi • kultivuje postoje k Evropě jako širší vlasti a ke světu jako globálnímu prostředí života • utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti • podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám • upevňuje osvojování vzorců chování evropského občana a smysl pro zodpovědnost u O) +-> C/3 O > O C/3 u o 03 U C/5 SX o > OJ c OJ >c/3 > O U o CL 03 19 Tabulka materiálů k průřezovému tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Tematický okruh Název lekce Oblast PT zasažená v lekci Forma zpracovaných elektronických výukových Evropa a svět nás zajímá Moje zkušenosti s Evropou a světem Rodinné příběhy, zážitky a zkušenosti z Evropy a světa + je ve vašem okolí něco v souvislosti s Evropou, světem (místo, událost, artefakt) PowerPointová prezentace, pracovní list, metodika Děti v Evropě a ve světě Naši sousedé v Evropě, život dětí v jiných zemích PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Evropský národopis Lidová slovesnost, zvyky a tradice národů Evropy PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, video Objevujeme Evropu a svět Symboly ČR a Evropy Naše vlast + státní symboly, Evropa + evropské symboly, Den Evropy PowerPointová prezentace, pracovní list, metodika Evropské krajiny Evropské krajiny PowerPointová prezentace, pracovní list, metodika Vztah Evropy ke světu Evropa a svět, mezinárodní setkávání PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Život Evropanů Život Evropanů a styl života v evropských rodinách, životní styl a vzdělávání mladých Evropanů PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Jsme Evropané Evropská historie Kořeny a zdroje evropské civilizace, klíčové mezníky evropské historie PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Evropská unie Evropská integrace, instituce Evropské unie a jejich fungování PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Vztahy v Evropě Čtyři svobody a jejich dopad na život jedince, co Evropu spojuje a co ji rozděluje PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Mezinárodní organizace Mezinárodní organizace a jejich přispění k řešení problémů dětí a mládeže PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Multikulturní výchova Zpracované elektronické výukové materiály vychází z toho, že multikulturní výchova by měla probíhat interaktivní formou, neboť jejím cílem by měla být především změna postojů a chování, nikoliv pouze změna znalostí, jako je tomu u klasických vzdělávacích témat českého školství. Pokud je to možné, jsou v tomto duchu vypracované všechny materiály a prezentace, které jsou vhodné pro klasické frontální vyučování a jsou doplněny modelovými aktivitami, metodikami atd. Výukové materiály ideově vycházejí z transkulturního přístupu k multikulturní výchově, který zdůrazňuje individuální odlišnosti a osobnostní pojetí před zdůrazňováním skupinových charakteristik a specifik skupin. Samotné průřezové téma prolíná všemi vzdělávacími oblastmi s jistou vazbou zejména na oblasti: Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství), Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk, Cizí jazyk), Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), ale i Člověk a příroda (Přírodopis, Zeměpis) a Informační a komunikační technologie. Průřezové téma Multikulturní výchova obsahuje pět tematických sad: Kulturní diference, Lidské vztahy, Etnické a náboženské skupiny v ČR, Multikulturní společnost a Princip sociálního smíru a solidarity. V rámci zpracování průřezového tématu bylo vytyčeno několik konkrétních témat, která se stala předměty jednotlivých lekcí. Celkem je zpracováno 14 tematických lekcí. Každá lekce obsahuje prezentace, otázky k lekci a seznam literatury a odkazů k tématu. Lekce dále obsahují (podle tématu a vhodnosti užití daných výstupů) odkazy na videa, obrázky, pracovní listy, metodické aktivity -metodické listy pro učitele jak vést modelovou hodinu na dané téma, e-kurzy, studijní texty pro učitele nebo metodické pokyny pro učitele. Většina lekcí je zpracována pro dvě úrovně, 6. a 7. ročník a 8. a 9. ročník, výjimečně je lekce zpracována (vzhledem k obtížnosti tématu, např. Multikulturní ČR v historické perspektivě) jen pro 8. a 9. ročník. Pro větší přehlednost je ke každé lekci zpracována metodika (viz níže), kde je uvedeno doporučené pořadí použití materiálů a jejich stručná charakteristika. Ukázka metodiky k Multikulturní výchově Předsudek a stereotyp 1. Přečtěte si metodický list pro učitele: Jak pracovat s předsudky. Zde se dozvíte, jaký postup je vhodný při výuce tématu zvolit a čeho se vyvarovat. 2. Přečtěte si teoretickou část určenou pro učitele: Co je předsudek a co je stereotyp, kde naleznete souhrnný teoretický přehled k tématu. 3. Vlastní výuku žáků můžete zahájit prezentací Předsudky a stereotypy. Zde naleznete dvě varianty, kratší a snazší pro šestý a sedmý ročník, a delší a obtížnější pro osmý a devátý ročník. Výklad prezentace můžete doplnit o poznatky získané z teoretického textu (viz bod 2). Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: • poskytuje žákům základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti • rozvíjí dovednost orientovat se v pluralitní společnosti a využívat interkulturních kontaktů k obohacení sama sebe i druhých • učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, uplatňovat svá práva a respektovat práva druhých, chápat a tolerovat odlišné zájmy, názory i schopnosti druhých • učí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy, uvědomovat si, že všechny etnické skupiny a všechny kultury jsou rovnocenné a žádná není nadřazena jiné • rozvíjí schopnost poznávat a tolerovat odlišnosti jiných národnostních, etnických, náboženských, sociálních skupin a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin • rozvíjí dovednost rozpoznat projevy rasové nesnášenlivosti a napomáhá prevenci vzniku xenofóbie • učí žáky uvědomovat si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů a připravenosti nést odpovědnost za své jednání • poskytuje znalost některých základních pojmů multikulturní terminologie: kultura, etnikum, identita, diskriminace, xenofóbie, rasismus, národnost, netolerance aj. V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: • pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám, reflektovat zázemí příslušníků ostatních sociokulturních skupin a uznávat je • napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, být sám sebou, reflektovat vlastní sociokulturní zázemí • stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků, učí je vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, nikoli jako zdroj konfliktu • pomáhá uvědomovat si neslučitelnost rasové (náboženské či jiné) intolerance s principy života v demokratické společnosti • vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofóbie, diskriminace a rasismu • učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám Tabulka materiálů k průřezovému tématu Multikulturní výchova Tematický okruh Název lekce Oblast PT zasažená v lekci Kulturní diference Kultura poznávání vlastního kulturního zakotvení; respektování zvláštností různých etnik; základní problémy sociokulturních rozdílů v České republice a v Evropě Forma zpr elektronických výukových materiálů, poznámky PowerPointová prezentace, e-kurz, metodika, modelové aktivity Hodnoty poznávání vlastního kulturního zakotvení; jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity Identita a kulturní zakotvení jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky, ale i jako součást etnika; poznávání vlastního kulturního zakotvení PowerPointová prezentace, pracovní list, metodika, modelové aktivity Lidské vztahy Předsudky a stereotypy předsudky a vžité stereotypy (příčiny a důsledky diskriminace); důležitost integrace jedince v rodinných, vrstevnických a profesních vztazích; uplatňování principu slušného chování (základní morální normy); PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelová aktivita Etnické a náboženské skupiny v ČR Etnické skupiny v ČR rovnocennost všech etnických skupin a kultur; odlišnost lidí, ale i jejich vzájemná rovnost; postavení národnostních menšin; základní informace o různých etnických a kulturních skupinách PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity Náboženské skupiny základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Migrace základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity Multikulturní společnost Co je multikulturalita a multikulturní společnost? multikulturalita současného světa a předpokládaný vývoj v budoucnosti; multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika Multikulturalizmus v ČR z historické multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování PowerPointová prezentace, pracovní list, 24 perspektivy e-kurz, metodika, modelové aktivity Princip Rasismus a projevy rasové nesnášenlivosti PowerPointová sociálního xenofóbie prezentace, pracovní list, smíru a metodika solidarity Diskriminace odpovědnost a přispění PowerPointová každého jedince za odstranění diskriminace a předsudků vůči prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelová aktivita etnickým skupinám Lidská solidarita nekonfliktní život v multikulturní společnosti; význam kvality mezilidských vztahů pro harmonický rozvoj osobnosti; tolerance, empatie, umět se vžít do role druhého; lidská solidarita PowerPointová prezentace, e-kurz, metodika Pravicový projevy rasové nesnášenlivosti; PowerPointová extremismus a neonacismus zohlednění potřeb minoritních skupin; otázka lidských práv prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika 03 > O 25 Environmentálni výchova Cílem průřezového tématu Environmentálni výchova je vést žáky ke komplexnímu pochopení vztahů mezi člověkem a životním prostředím a tím u žáků vytvářet integrovaný pohled na danou problematiku. Průřezové téma rozvíjí řadu vzdělávacích oblastí, zejména Člověk a příroda (Zeměpis, Přírodopis, Chemie, Fyzika), Člověk a společnost (Výchova k občanství), Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví), ale i Umění a kultura (Výtvarná výchova), kde environmentálni výchova poskytuje prostor k zamyšlení nad vztahy člověka a prostředí. Díky využití ICT je rozvíjena i oblast Informační a komunikační technologie. V oblasti Člověk a svět práce lze Environmentálni výchovu realizovat konkrétními činnostmi ve prospěch životního prostředí. Nosným tématem je trvale udržitelný rozvoj lidské společnosti a odpovědnost současné generace za život v budoucnosti. Materiály připravené v rámci tohoto průřezového tématu jsou záměrně koncipované jako studijní materiály pro žáky, které cílí zejména na podpoření znalostí k dané problematice s následnou reflexí se zaměřením na postoje žáků. Důvodem je lepší využití materiálů ve výuce zejména ve vzdělávacích oborech, jako je přírodopis, fyzika nebo zeměpis. S tím je spojen i výběr témat, která často souvisí s probíraným učivem na školách. Materiály k průřezovému tématu Environmentálni výchova obsahují prezentace, e-kurzy, pracovní listy a testové otázky. Pracovní listy lze využít k doplnění výuky a procvičení probíraného tématu, ale zejména dávají žákům možnost vyjádřit své postoje a názory k tématu. Jednotlivé tematické okruhy průřezového tématu jsou zpracovány ve dvou verzích. Úplná verze obsahuje komplexně zpracovaný celý okruh, například: Půda, alternativní verze pak obsahuje pouze krátké tematické celky, které může pedagog využít pro zpestření výuky v jednotlivých hodinách. Zpracované materiály jsou rozděleny pro nižší ročníky (6. a 7. ročník) a vyšší ročníky (8. a 9. ročník) druhého stupně a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Samozřejmě lze materiály zařadit i mimo toto rozdělení. Obsáhlost některých prezentací a kurzů je záměrná, nabízí učiteli větší možnost přizpůsobit materiály dle svých potřeb v jednotlivých hodinách. Proto se mohou prezentace i kurz zdát naddimenzované pro druhý stupeň vzdělávaní. Tabulka materiálů k průřezovému tématu Environmentálni výchova Tematický Název lekce Oblast PT zasažená v lekci Forma zpracovaných okruh elektronických výukových materiálů, poznámky Ekosystémy Biomy významné světové biomy a jejich charakteristika PowerPointová prezentace, pracovní list Tropický deštný les tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás), biodiverzita PowerPointová prezentace, pracovní list, video Společenstvo organismů a vysvětlení základních ekologických pojmů PowerPointová prezentace ekosystém Mořský ekosystém moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) PowerPointová prezentace, pracovní list Sladkovodní vodní zdroje (lidské aktivity PowerPointová ekosystém spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii) prezentace, pracovní list, e-kurz Opadavé lesy mírného pásu les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa) PowerPointová prezentace, pracovní list Pole pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí) PowerPointová prezentace, pracovní list Kulturní krajina lidské sídlo - město - vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky); kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek) PowerPointová prezentace, pracovní list Základní Voda voda (vztahy vlastností vody a PowerPointová podmínky života života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, prezentace, pracovní list pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení) Vzduch ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás); PowerPointová prezentace, pracovní list Půda půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině; PowerPointová prezentace, e-kurz Energie a energie (energie a život, vliv PowerPointová přírodní zdroje energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky); prezentace, pracovní list Výroba elektrické energie přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí) PowerPointová prezentace, pracovní list Biodiverzita ochrana biologických druhů; ekosystémy - biodiverzita e-kurz Lidské aktivity a problémy životního prostředí Ochrana přírody ochrana přírody a kulturních památek, ochrana přírody při masových sportovních, změny v krajině dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti PowerPointová prezentace, pracovní list Biopotraviny, zemědělství zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství PowerPointová prezentace, pracovní list Odpady odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny) e-kurz Doprava a průmysl doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace); průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); PowerPointová prezentace, pracovní list Vztah člověka Člověk a naše obec (přírodní zdroje, PowerPointová k prostředí prostředí jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé) prezentace, pracovní list, e-kurz Životní styl náš životní styl (spotřeba věcí, e-kurz energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); prostředí a zdraví Ekologické aktuální ekologický problém PowerPointová problémy lidstva (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace), nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a prezentace, pracovní list rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje 03 > O ^03 +-> c CD B c o > c w já o 4-> 03 29 Mediální výchova Role mediální výchovy jistě roste. Co zní jako fráze, je floskulí, ale jen zdánlivě. Možná můžeme přidat ještě jednu: Mediální výchova může působit na lidi v tom směru, aby byli schopni prosazovat demokratické principy. Pokud přece člověk přemýšlí o mediálních sděleních do hloubky a srovnává je s tím, co už ví, nemůže se mu stát, že s ním někdo manipuluje. Nemůže se mu stát, že ve volbách dá svůj hlas straně, která má nejlepší public relations a nepřečte si a neporozumí podrobněji jejímu programu. Z toho důvodu lze považovat právě mediální výchovu za velmi důležitou součást výuky a lze se jí věnovat jak v českém jazyce, tak například i v přírodopisu či dokonce matematice. Jak? Slohová cvičení přece mohou mít i hlubší význam než jen úzkostlivou péči o dodržení zadané formy, při tvorbě zajímavého přírodopisného časopisu, který si nakonec (bude-li napsaný srozumitelně a populární formou) rádi přečtou i žáci z jiných tříd, možná dokonce i jejich rodiče. A v matematice? Zkusit při výkladu o výpočtu plochy čtyřúhelníka prodávat fiktivně inzerci do školního časopisu má možná stejný smysl, jako výpočty týkající se výměr polí a lesů. Největší oporou pro mediální výchovu samozřejmě může být Výchova k občanství. Průřezové téma Mediální výchova má silnou vazbu na vzdělávací obory Člověk a společnost (Výchova k občanství, Dějepis), Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk, Cizí jazyk), Umění a kultura (Výtvarný výchova, Hudební výchova) a samozřejmě díky využití ICT i vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie. Lekce jsou koncipovány spíše postojově a je v nich více praktických aktivit, které navíc učitel může podle potřeby rozšířit či naopak vynechat. K dispozici jsou zejména prezentace s pracovními listy, testové otázky i několik e-kurzů. Obsahově lze materiály využít pro 6. a 7. či 8. a 9. třídu. Po úpravě je zcela jistě možné věkové kategorie zaměňovat. Jednotlivé prezentace tvoří celky, které většinou nelze vměstnat do jedné vyučovací hodiny, lze je ovšem rozdělit na několik částí. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: • přispívá k rozvoji schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace • umožňuje rozvíjet schopnost analytického přístupu k mediálním obsahům a kritického odstupu od nich • učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času • umožňuje pochopení cílů a strategií vybraných mediálních obsahů • vede k osvojení si základních principů vzniku významných mediálních obsahů (zvi. zpravodajských) • umožňuje získat představy o roli médií v klíčových společenských situacích a v demokratické společnosti vůbec (včetně právního kontextu) • vytváří představu o roli médií v každodenním životě v regionu (lokalitě) • vede k rozeznávání platnosti a významu argumentů ve veřejné komunikaci • rozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci psaného a mluveného textu • přispívá k využívání vlastních schopností v týmové práci i v redakčním kolektivu • přispívá k rozvoji schopnosti přizpůsobit vlastní činnost potřebám a cílům týmu V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: • rozvíjí citlivost vůči stereotypům v obsahu médií i způsobu zpracování mediálních sdělení • vede k uvědomování si hodnoty vlastního života (zvláště volného času) a odpovědnosti za jeho naplnění • rozvíjí citlivost vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména menšinách) i jednotlivci • napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování a prezentace Tabulka materiálů k průřezovému tématu Mediální výchova Tematický Oblast PT zasažená v lekci Forma zpracovaných okruh elektronických výukových materiálů, poznámky Kritické čtení a vnímání Zpráva napříč spektrem médií Na konkrétních příkladech rozlišujeme základní funkce mediálních sdělení: informovat, vzdělávat, získávat, bavit. Porozumění textu a analýza odlišností Metodický list, pracovní list mediálního sdělení (Kronika) Jaké zprávy jsou důležité? Gatekeeping Rozlišení informativního a uměleckého obsahu. Co je důležité, abychom věděli? PowerPointová prezentace, aktivita, e-kurz Lži a polopravdy v médiích Co je nebezpečné? Jakým způsobem lžou média, jak obelhávají lidé média. Na co si dát pozor. PowerPointová prezentace, pracovní list Relevance Lekce vede žáky k Metodický list, pracovní odkazů na webu samostatnému využívání internetu pro vyhledávání informací i komunikaci list Interpretace vztahu Jak pracují novináři Jak vznikají zprávy. Proč jsou v různých médiích odlišné PowerPointová prezentace, pracovní list mediálních sdělení a reality s realitou Co je bulvára jak pracuje Rozpoznání „bulvárního" a „seriózního" přístupu novináře k realitě PowerPointová prezentace, pracovní list Urban legends Jak vznikají fámy? Co je to hoax? Čemu můžeme věřit? PowerPointová prezentace, pracovní list Staňte se tvůrci Aktivita - konkrétní příklady, PowerPointová novin jak vznikají noviny prezentace, pracovní list, e-kurz Product placement Kde všude se můžeme potkat s komerčními sděleními. Kde jsou ukrytá PowerPointová prezentace, pracovní list Stavba mediálních sdělení Novinářské žánry Rozlišení informativního a uměleckého obsahu (především zpravodajství, vzdělávací a osvětové pořady a texty a fikce pohádkové a dobrodružné povahy) od reklamy e-kurz Hodnota zprávy - gatekeeper Které zprávy jsou opravdu důležité? Jak to poznáme? Metodický list, pracovní list Story planner Konkrétní návod pro správné zpracování zprávy. Nástroj žurnalistů PowerPointová prezentace, pracovní list Tisková Jak se informace může dostat PowerPointová konference do médií. Interaktivní hra na prezentace, pracovní list tiskovou konferenci Grafika Funkce a užití grafických a dalších vizuálních prvků (písma, grafiky, fotografie) PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz Fotografie Jaká je úloha obrazového zpravodajství. Dá se všem obrázkům věřit? PowerPointová prezentace, pracovní list Co je layout Grafické rozložení stránky novin a časopisu, pravidla PowerPointová prezentace, pracovní list Rozdíly mezi různými formami sdělení při použití médií Žáci poznávají potenciál moderních médií a jejich roli v každodenním životě. Rozvíjejí své komunikační schopnosti při tvorbě vlastních sdělení dle zadaných kritérií Metodický list, pracovní list Vnímání autora Zpráva a názor Kritické čtení zprávy a rozeznání chyb Metodický list, pracovní list mediálních sdělení Reklama a zpráva Odlišení komerčního a informativního sdělení. Proč se někdy sobě blíží? Metodický list, pracovní list Mediální stereotypy Lekce pomůže žákům v orientaci v spletitých strategiích mediálního světa. Sebepoznáním, prací ve skupině a diskuzí nahlédnout genderové stereotypy v médiích, jejich cíle. PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz Mediální stereotypy II. Rozeznání stereotypů a jejich zjednodušující a paušalizující vztah ke skutečnosti Metodický list, pracovní list Fungovania vliv médií ve společnosti Reklama aneb Co mi chtějí prodat? Jak působí obchodníci na zákazníky? Jaké využívají kličky a naučené postupy. Historie reklamy PowerPointová prezentace, pracovní list Historie médií Od knihtisku k on-line e-kurz Z čeho žijí média Sledováním a strukturovanou analýzou reklamních sdělení vedeme žáka ke kritickému hodnocení reklamy a možného odstupu od ní. Porovnáváním reklamních strategií a účinků na různé cílové skupiny žáci pochopí zranitelnost některých cílových skupin (např. dětí) a jejich nutnou ochranu před reklamou Metodický list, pracovní list Tvorba mediálních sdělení Online média Roste vliv elektronických médií. Kam se ubírají e-kurz Recenze Psaní recenzí rozvíjí schopnost analytického přístupu žáků k mediálním obsahům i schopnost kritického odstupu Metodický list, pracovní list Reklamní kampaň od nich Co je důležité, když chceme v médiích zaujmout. Základy práce mediálních agentur PowerPointová prezentace, pracovní list Práce Jak vzniká Co vše musíme dělat, aby školní PowerPointová v realizačním časopis časopis byl smysluplný prezentace, pracovní list, týmu e-kurz Jak se dělá film Aktivita - umožní žákům pochopení základních principů vzniku hraného filmu, jeho ceny a nutnosti ochrany autorských práv Metodický list, pracovní list