1. Návštěva kina Učitel odvádí žáky do kina na film, který souvisí s výukou. Může v průběhu promítání odejít? 1. Ne, vykonává dohled. § 3 (1) Bezpečnost a ochranu zdraví žáků ve škole, při vzdělávání mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, a při akcích konaných mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje právnická osoba, která vykonává činnost školy, svými zaměstnanci, vždy však nejméně jedním pedagogickým pracovníkem. (VYHLÁŠKA 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky) 2. Studenti na praxi Mají zodpovědnost za bezpečnost žáků? Mohou vykonávat dohled nad žáky? 2. Ne, nejsou zaměstnanci školy, jsou vedeni učitelem. 3. Jak dlouho před vyučováním musí škola zajistit dohled nad žáky? 3. 20 minut před začátkem výuky. 4. 30 žáků 2.ročníku jde s učitelem do divadla. Maminka jednoho žáka se nabídne, že půjde s nimi a zajistí dohled. Je to správně? 4. Maminka může pomoci, ale odpovědnost má škola: § 3 (2) Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. Výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ředitel školy. (VYHLÁŠKA 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky) 5. Ředitel chce, aby byl učitel na pracovišti do 14 hodin, i když mu výuka končí 12,45. Má na to právo? 5. Ano, pokud k tomu má důvody (porada, společné vytváření plánů, suplování…). Stanovuje učiteli rozložení pracovní doby, jeho součástí je i nepřímá práce. 6. Učitel chce pozvat odborníka na přednášku – sexuální výchova. Jeden rodič nesouhlasí. Jak bude řešit? 6. Pokud přednáška odpovídá výstupům ŠVP (dle RVPZV), pak ředitel školy odpovídá za to, že je naplňováno. Nad rámec ŠVP – žák se nezúčastní, jeho výuka bude probíhat např. vedle ve třídě dle pokynů učitele. (doporučení – projednat s rodičem individuálně) 7. Rodič nesouhlasí s tím, aby s jeho dítětem pracoval asistent (i přes doporučení SPC). 7. Pokud je v zájmu dítěte a je doporučeno v rámci podpůrného opatření SPC, pak je na místě se s rodičem dohodnout, vysvětlit důvody… Pokud rodič nejedná v zájmu svého dítěte, pak se škola obrátí na orgán péče o dítě. 8. Škola chce poslat žáka do PPP, ale rodič nespolupracuje. Jak správně postupovat? 8. Důležité je navázat spolupráci s rodiči, vysvětlit důvody, proč je vyšetření v PPP pro jejich dítě důležité, probrat s rodiči možné obavy apod. Toto řeší třídní učitel, pokud je jednání problematické, pozve si někoho z vedení školy, ŠPP… Pokud rodič nejedná v zájmu svého dítěte, pak se škola obrátí na orgán péče o dítě (využít opravdu výjimečně). 9. Žák nenosí domácí úkoly, učitel hodnotí pětkou. Rodič si stěžuje řediteli školy. Jak řešit? 9. Legislativně není ošetřeno, škola nemůže trestat žáka za to, že neudělal domácí úkol. Lépe motivovat, dobrovolné úkoly, dohoda s rodiči… (úkoly = určitá diskriminace, pokud se hodnotí – různá zázemí v rodinách) 10. Učitel chce se žáky do Bonga (zábavní park), ředitel nesouhlasí. Proč? 10. Není v ŠVP – učitel by měl obhájit, jak využije ve výuce…. 11. Žákovi je zle, má horečku a zvrací. Co uděláte? Rodič nebere telefon. 11. Je třeba vyzkoušet všechny kontakty, pak volat sanitku. Odvezou do nemocnice, zajistí další. (příběh – dívka 8.ročník, matka přišla i do nemocnice v podnapilém stavu, dítě ji nepředali, kontaktovali sociální odbor – zbytečná noc v nemocnici – pouze počínající viróza). Nelze pustit žáka, kterému je špatně, samotné nebo s kamarádem domů. 12. Žák má horečku, matka říká, ať ho pustíte domů, že přebírá odpovědnost. Je to možné? 12. Nelze, odpovědnost má škola (kdyby se udělalo špatně apod., pak problém). 13. Kritéria přijetí do 1.třídy. Co je přípustné a co ne? 13. Ze zákona je jediným kritériem spádovost, dle ombudsmanky ještě sourozenec. Nelze v ZŠ – testování, posuzování nadání apod. 14. Rodič zažádá na ZŠ o IVP, jeho dítě je podle něj mimořádně nadané – sportovec. Stačí žádost rodiče? 14. Nestačí, musí být podloženo doporučením školského poradenského zařízení. 15. Žák udělá přestupek proti školnímu řádu. Rodič nesouhlasí, tvrdí, že jeho syn nevěděl, že nesmí… Co škola? 15. Nutné prověřit: Proběhlo prokazatelné seznámení se školním řádem? Jak? Je ve školním řádu tento přestupek? 16. Rodiče se opakovaně na vyzvání nedostaví do školy, říkají, že nemají čas. Nelze s nimi projednat důležité okolnosti související se vzděláváním syna. Musí se dostavit? Co udělá škola? 16. Vyzve zákonné zástupce písemně, pokud opakovaně rodič nereaguje, pak kontaktuje orgán péče o dítě. § 22 (školský zákon) Povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků (3) Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni b) na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka, 17. Ředitel rozhodl, že výuka začne až v úterý 2.9. Má na to právo? Za jakých okolností? 17. Využije § 24 (školský zákon) - v období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 5 volných dnů ve školním roce. 18. Rodič trvá na odkladu školní docházky, ale PPP doporučuje nástup do školy. Co udělá ředitel? 18. Odklad musí doporučit ŠPZ, v tomto případě ředitel musí zamítnout ve správním řízení. § 37 (školský zákon) Odklad povinné školní docházky Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení, a odborného lékaře nebo klinického psychologa. 19. Rodiče se neshodují v názoru, kam má jejich dítě nastoupit do školy. Bude tedy přihlášeno na dvě školy? 19. Podle § 865 odst. 1 občanského zákoníku rodičovská odpovědnost náleží stejně oběma rodičům; má ji každý rodič, pokud jí nebyl zbaven. Tuto odpovědnost rodič neztrácí svěřením dítěte do péče druhého rodiče. V případě, že řediteli bude znám nesouhlas druhého rodiče, pak nebude v dobré víře a nemůže rozhodnout (a ani vydat předběžné opatření podle § 61 správního řádu). Rozhodnutí o volbě vzdělání je při neshodě rodičů vyhrazeno soudu, na jehož rozhodnutí je nezbytné vyčkat – ředitel v takovém případě není oprávněn rozhodnout. 20. Na vyzvání se nedostaví rodiče, ale babička a dožaduje se informací. Může škola poskytnout? 20. Ne, babička není zákonný zástupce. Pouze v případě plné moci (stejné u přítele apod. – pozor!!! – stížnost možná!!) 21. Matka trvá na tom, že její dcera nebude sedět s určenou žákyní, chce, aby seděla s jinou. Co učitel? 21. Vysvětlí matce, že je to jeho kompetence, že zajišťuje výuku s ohledem na bezpečnost…. 22. Škola v přírodě a dítě, které nebylo očkované – může odjet? 22. Nelze. Podle § 9 článku 1a) zákona o ochraně veřejného zdraví platí: „Na zotavovací akci a školu v přírodě lze vyslat jen dítě, které je zdravotně způsobilé k účasti na ní a podrobilo se stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.“ Ve chvíli, kdy vedoucí akce přijme dítě, které nesplňuje tuto podmínku, hrozí mu pokuta až 30 tisíc korun. Proto může být účast na letních táborech nebo školách v přírodě u neočkovaných jedinců problematická – jde totiž o porušení zákona. Samozřejmě se to netýká těch, kteří z vážných důvodů očkováni být nemohou. Dítě bez povinných vakcinací navíc ohrožuje i kolektivní imunitu. Ve chvíli, kdy proočkovanost poklesne pod jistou hranici (třeba u spalniček pod 95 %), nenaočkovaná osoba ohrožuje nejen sebe, ale i ostatní jedince bez očkování. 23. P. uč. se dohodla s rodiči žáků, že na školu v přírodě může jet pouze žák, který nemá závažné problémy v chování. Při cestě do divadla jedna žákyně nemá jízdenku, zapomněla. Tato dívka neměla nikdy žádný prohřešek proti školnímu řádu. P.uč. oznamuje rodičům, že tato dívka nepojede na školu v přírodě, protože porušila pravidlo, zapomněla jízdenku. Rodiče nesouhlasí, obrací se na ředitele. Kdo má pravdu? 23. Škola nemůže vyřadit žáka ze školní akce. Domluva paní učitelky s rodiči takto není možná. Pokud by se jednalo o žáka, který by nějak ohrožoval bezpečnost svou nebo ostatních (agresivita…), pak je nutné řešit individuálně, zajistit asistenta, případně se domluvit s rodiči, že bude pro něho zajištěna výuka ve škole… V tomto případě byla reakce na jedno „pochybení“ neadekvátní a situaci je nutné přehodnotit ve prospěch žáka. 24. Žák (4.ročník) ukradne spolužačce sluchátka. Učitel udělí kázeňské opatření (třídní důtka za krádež). Matka přijde do školy s tím, že to není krádež, že se jedná o gesto, že spolužačku nemá rád. 24. Matka brání svého syna. Je třeba situaci rozebrat, přizvat školního psychologa apod. Potrestání je přiměřené, byl si vědom, že se nemají brát cizí věci. Otázkou je, proč je sebral. Bylo by dobré hledat příčinu jeho chování a preventivně působit, aby se krádež neopakovala. 25. Rodič žáka 6. ročníku si stěžuje, že škola žáky přetěžuje, přípravě do školy věnují 3-5 hodin. Co udělá ředitel? 25. Možné řešení: dotazníky, rozhovory se žáky, učiteli. Je to reálná situace, která se stala. Ukázalo se, že žák si hraje hodiny hry na počítači, ale tvrdí, že dělá úkol do školy. 26. Rodiče zjistí, že do první třídy nastupuje dítě, které se v mateřské škole k jejich synovi chovalo špatně. Trvá na tom, aby toto dítě bylo přeřazeno do jiné třídy. Má na to právo? 26. Rodič může požádat o přeřazení svého dítěte, v žádném případě ale nemůže ovlivňovat to, ve které třídě se bude vzdělávat jiné dítě. 27. Učitelka rozhodla, že nebude žáky pouštět v hodině na wc. Je to možné? 27. Tento zákaz není možný. P. učitelka tím řešila konkrétní problém se žáky, kteří chodí na wc opakovaně a ona má podezření, že se pouze vyhýbají výuce… Tam je dobře s nimi individuálně promluvit, řešit jinak. Zákaz není řešení. (skutečná situace z jedné školy – bezproblémový žák se bál odejít na wc a počůral se – 2.třída) 28. „jen mi to píplo a hned mobil v ředitelně…to si nemůže dovolit, to je přece moje..na to nemá právo…“ 28. Pravidla používání mobilu by měla být zakotvena ve školním řádu. Není dobré mobil „zabavovat“. Učitel se může dostat do potíží (žák si vymyslí, že mu ho pokazil, provolal mu volné minuty apod.). 29. Dítě je po rozvodu v péči matky. Matka nechce, aby škola předávala otci jakékoli informace. Jak postupovat? 29. Pokud není otec zbaven rodičovských práv, pak má stejná práva jako matka a škola mu je nemůže v žádném případě odepírat. 30. Rodiče trvají na tom, že chtějí pro dítě vegetariánskou stravu, že má škola povinnost zajistit. Mají pravdu? 30. Stravování musí odpovídat legislativě - výživové normy a finanční limity dle vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování. Vegetariánská strava není možná. Není to dieta, kterou má dítě předepsanou ze zdravotních důvodů. 31. Ve třídě probíhá se školní psycholožkou aktivita v rámci sledování klimatu, vztahy. Rodiče dvou žáků (velmi problémových) nesouhlasí. Co teď? 31. I když může být aktivita realizována především kvůli problémům, které vyvolávají tito dva žáci, pokud rodiče nedají souhlas, pak musí být tito dva žáci po dobu působení psycholožky ve třídě např. ve třídě sousední, mají zadanou práci. 32. Za tř. učitelem přijde rodič a dožaduje se kontaktních údajů na jiného rodiče. V odpoledních hodinách mimo školu došlo k nějakému konfliktu mezi dětmi, dotyčný chlapec roztrhl svetr jejich synovi, chtějí řešit náhradu škody. Má na to právo? 32. Rozhodně ne, nemůže předávat kontakty rodičů. 33. Rodiče vyžadují více domácích úkolů, jsou velmi nároční na své dítě. Trvají na dvou úkolech každý den. Má učitel vyhovět? 33. Domácí úkoly zadává učitel podle potřeby jednotlivých žáků, nejlépe diferencovaně. Co je pro jednoho málo, druhého velmi zatěžuje. Otázkou je, zda úkoly dávat žákům vůbec (především na prvním stupni). Pokud potřebují něco procvičit a nikdo jim doma nepomůže, nemají úkoly ani význam. 34. Sousedi žákyně ze školy kontaktují ředitele školy s tím, že popisují špatnou situaci v rodině dívky. Nechtějí sami řešit, bojí se… Dívku doma zamykají, ona hodiny „kvílí“. Je slyšet křik, domnívají se, že je dívka neúměrně trestána…. 34. Ředitel školy kontaktuje sociální odbor a řeší situaci s nimi.