Základy pedagogické diagnostiky Portfoliový úkol: diagnostická činnost v praxi Bakalářský studijní program Portfoliový úkol je součástí Vašeho studentského portfolia, které využijete u státní závěrečné zkoušky (SZZ) v navazujícím magisterském studiu. Úkol je součástí okruhu SZZ č. 14. Okruh SZZ: 14 Pedagogické diagnostikování ve škole Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy (základní pojmy, etapy diagnostického postupu, metody pedagogické diagnostiky). Spolupráce s rodiči, školským a školním poradenským zařízením. Diagnostika ve škole. Význam diagnostiky v pedagogické praxi. Diagnostika žáka – předmět a postupy. Využívání různých typů norem v hodnocení žáků a různých typů hodnocení (zejména žáků se speciálními vzdělávacími potřebami). Diagnostika a autodiagnostika učitele – předmět a postupy. Možná úskalí diagnostiky a etický rámec diagnostiky ve škole. GDPR. Doložte diagnostiku vybraného žáka nebo třídy dle stanoveného cíle ve struktuře diagnostického postupu. Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka. Praha: Wolters Kluwer ČR. Zelinková, O. (2007). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. Zadání portfoliového úkolu: Diagnostika žáka V rámci asistentské či jiné praxe pracujete se žákem, kterého individuálně doučujete nebo se s ním setkáváte jako asistent pedagoga ve třídě. V rámci praxe jste k dispozici učiteli na podporu individualizace a diferenciace ve výuce a zpravidla podporujete v učení určitého žáka nebo žáky. V tomto portfoliovém úkolu se zaměřte na jednoho žáka a realizujte diagnostickou činnost dle následujícího postupu: 1. Vyberte si jednoho žáka. (Pokud nemáte praxi, domluvte se s vyučujícím na diagnostikování sourozence, dítěte z rodiny, spolužáka na fakultě.) 2. Zformulujte cíl diagnostické činnosti – co chcete diagnostikováním žáka zjistit nebo ověřit. 3. Naplánujte si průběh diagnostikování: kdy, kde, jak dlouho budete diagnostikovat, kterých osob se bude diagnostická činnost týkat. 4. K danému cíli zvolte vhodné metody diagnostické činnosti. Vyberete si minimálně tři metody, které použijete. 5. Zjistěte si obecné informace k vybranému žákovi a jeho obtížích od učitele/ů, třídního učitele, popř. pracovníků školního poradenského pracoviště nebo rodičů. 6. Sesbírejte si diagnostické údaje. Ukládejte si evidenci (zápisky nebo arch z pozorování, práce žáků k analýze, vyplněný dotazník, nahrávejte si rozhovor, …). 7. Vyhodnoťte data a interpretujte je. Zformulujte závěrečná zjištění (diagnózu). 8. Zformulujte opatření a připravte si plán pedagogické intervence pro žáka. 9. Reflektujte svoji zkušenost s diagnostikováním vybraného žáka. 10. Obstarejte si od spolužáka-hodnotitele zpětnou vazbu k práci. 11. Reflektujte zpětnou vazbu od spolužáka. Zapracujte jeho podněty do práce. 12. Zkontrolujte práci v IS vejce-vejci. Vložte dokument do osobní poskytovny v IS. Druhý den po vložení proveďte kontrolu podobných souborů “vyhledat podobné soubory” (ikona dvou vajec). Zapište si procentuální shodu. 13. Práci s Vaší reflexí a hodnocením spolužáka a kontrolou vejce-vejci vložte do IS v domluveném termínu (odevzdávárna vaší studijní skupiny). Práci odevzdejte v níže uvedené struktuře. Diagnostika žáka Jméno studenta, UČO: Obor studia: Forma studia: Semestr, rok: 1. Charakteristika žáka Charakterizujte žáka a jeho obtíže. Uveďte důvod, proč jste si žáka vybrali. 2. Cíl diagnostické činnosti Zformulujte přesně cíl diagnostické činnosti – co chcete diagnostikováním žáka zjistit nebo ověřit. 3. Plán a průběh diagnostické činnosti Jak dlouho, kde, kdy, s kým byla diagnostická činnost vykonávána. Uveďte, od koho nebo odkud jste čerpali informace. 4. Metody diagnostické činnosti Stručně popište vámi zvolené alespoň tři metody a nástroje diagnostické činnosti. Uveďte, jak vám pomohou získat odpověď na stanovený cíl. 4.1 Metoda 1: …. 4.2 Metoda 2: …. 4.3 Metoda 3: …. 5. Zpracování a prezentace diagnostických údajů Postupujte podle zvolených metod a ke každé doložte sběr dat, např. pozorovací archy, přepis rozhovoru, vyplněný dotazník, kresbu, analyzované práce. Nástroje můžete s daty prezentovat zde nebo dát do příloh. Vyhodnoťte data, interpretujte je. 6. Formulace diagnózy (zjištění) Zformulujte závěrečná zjištění (diagnózu). 7. Navrhovaná podpůrná opatření Zformulujte opatření a připravte si plán pedagogické intervence pro žáka. V případě, že jste si zvolili žáka se SVP, který má IVP, nebo plán pedagogické intervence, pak reflektujte navržená opatření se svým diagnostickým zjištěním a navrhněte další obohacující konkrétní způsob práce s žákem či jeho podporu. Komparujte, zda jsou opatření v praxi respektována. V rámci doučování se soustřeďte také na to, co by žákovi pomohlo v rámci domácí přípravy. 8. Reflexe vlastní zkušenosti s diagnostikováním vybraného žáka Reflektujte svou zkušenost a vyplňte sebehodnotící tabulku (viz příloha 1). 9. Zpětná vazba k práci od spolužáka Spolužák hodnotitel poskytne zpětnou vazbu k práci slovně a v tabulce (viz příloha 2). 10. Komentář k úpravám práce po zpětné vazbě od spolužáka Uveďte svou reakci na zpětnou vazbu od spolužáka. Uveďte, v čem byla práce zkvalitněna. Případně uveďte, co jste z doporučení a komentářů od spolužáka nezapracovali a proč. Příloha 1: Sebehodnocení Použijte následující hodnotící stupnici. Vepište číselnou hodnotu. 1 2 3 4 5 N Zcela neúspěšně Částečně neúspěšně Částečně úspěšně Úspěšně Velmi úspěšně Kritérium nelze použít Kritérium Hodnocení Zvolil/a jsem vhodný cíl diagnostické činnosti. Zvolil/a jsem tři vhodné metody/nástroje odpovídající cíli diagnostické činnosti. Provedl/a jsem sběr adekvátních dat. Vyhodnotil/a a interpretoval/a jsem získané diagnostické údaje. Formuloval/a jsem diagnózu (prezentoval/a zjištění). Formuloval/a jsem možná opatření. Formální úprava práce (pravopis, typografická norma, norma APA). Používám terminologii pedagogické diagnostiky. Procentuální podobnost úkolu/souboru s jinými soubory (IS: vejce-vejci): ……………….. Příloha 2: Vrstevnické hodnocení Jméno hodnotitele, UČO: ……………………….. Použijte následující hodnotící stupnici. Vepište číselnou hodnotu. 1 2 3 4 5 N Zcela neúspěšně Částečně neúspěšně Částečně úspěšně Úspěšně Velmi úspěšně Kritérium nelze použít Kritérium Hodnocení Zvolil/a vhodný cíl diagnostické činnosti. Zvolil/a tři vhodné metody/nástroje odpovídající cíli diagnostické činnosti. Provedl/a sběr adekvátních dat. Vyhodnotil/a a interpretoval/a získané diagnostické údaje. Formuloval/a diagnózu (prezentoval/a zjištění). Formuloval/a možná opatření. Formální úprava práce (pravopis, typografická norma, norma APA). Používá terminologii pedagogické diagnostiky. Data mohou být součástí bodu 5, nebo níže v přílohách: Příloha 3: Metoda 1 Vložte přepsaný rozhovor s žákem, naskenovaný vyplněný dotazník, skan testu, vyplněný záznamový arch k pozorování, obrázek produktu činnosti žáka,… Příloha 4: Metoda 2 Příloha 5: Metoda 3