1 Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 2 Učitelství pro mateřské školy Podrobný sylabus předmětu Sylabus konkretizuje jednotlivé tematické oblasti, které budou v průběhu jednotlivých hodin přednášeny. Informace poskytnuté v rámci přednášek je třeba dále podložit samostudiem odborných zdrojů uvedených v sylabu předmětu a případně doporučených odborných zdrojů uvedených k jednotlivým tematickým oblastem v interaktivních osnovách v IS. Předpokladem dobré orientace v probíraném učivu je také seznámení se soudobými světový a českými dějinami od roku 1989 po současnost, a to na středoškolské úrovni. Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu Zkouška v jarním semestru zahrnuje znalosti z obou předmětů, tj. „Kapitoly z české a světové literatury 1 a 2“ a bude mít podobu písemného testu s otevřenými otázkami. Cílem písemné zkoušky je prověřit znalost studentů z rozsahu učiva uvedeného v sylabu a obeznámenost s doporučenou četbou. Forma realizace zkoušky se bude odvíjet od aktuálních protiepidemických opatření, bude probíhat buď prezenčně či v on-line prostředí. Test je složen z pěti otázek, tři otázky se zaměřují na povinnou četbu (z obou semestrů). Známkový průměr nesmí být vyšší než 2,9 včetně (od 3, 0 hodnocení F). Sylabus prvního semestru – viz studijní materiály k předmětu „Kapitoly z české a světové literatury 1“. Tematické okruhy 1. Proměny společnosti a literární produkce pro děti a mládež po roce 1989 - historické a společenské změny a jejich vliv na produkci knih - knižní produkce dosud zakázaných autorů - rozvolnění knižního trhu – příliv zahraničních titulů - proměny žánrových a tematických struktur - vznik nových nakladatelství (Albatros, Argo, Fragment, Host, Baobab, Meander, Brio, Paseka, Slovart atd.) - časopisy pro děti (ABC, Čtyřlístek, Mateřídouška, Méďa Pusík, Ohníček, Sluníčko atd.) - časopisy o dětské literatuře (Ladění, Zlatý máj, Tvořivá dramatika, Bibiana atd.) - ocenění v oblasti literatury pro děti a mládež - česká: Zlatá stuha, Magnesia Litera - mezinárodní: Cena Hanse Christiana Andersena (Dánsko), Cena Astrid Lindgrenové (Švédsko), Bienále ilustrácií Bratislava (Slovensko) atd. 2 2. Současná autorská pohádka, dobrodružství a detektivka v literatuře pro děti a mládež - proměny autorské pohádkové tvorby po roce 1989 - adaptace lidových pohádek (Jan Vladislav, Vladimír Hulpach, Milada Motlová) - pohádková travestie (Magdalena Wagnerová) - nonsens a hra jako prostředek komunikace s dětským čtenářem (Miloš Macourek, Alois Mikulka, Pavel Šrut, Olga Černá a Michaela Kukovičová, Annette Herzog) - adaptace pohádek a pověstí určitého etnika o romské pohádky (Hana Doskočilová) o židovské pohádky (Inna Rottová) - tatínkovské pohádky (Zdeněk Svěrák, Arnošt Goldflam, Ludvík Středa) - mezi pohádkovou fikcí a realitou (Pavel Šrut, Viola Fischerová) 3. Dobrodružství, fantasy, detektivka pro děti a mládež - dobrodružství a jeho rozmanitá charakterizace (tradiční pojetí a rozličné vnímání dobrodružství dětským čtenářem v závislosti na věku) - dobrodružství očima dětí a mládeže (Eva Papoušková, Frida Nilsson, Vojtěch Matocha, Daniel Pennac, Joseph Boyden, Marek Toman) - detektivka (Dana Rusková, Jean-Claude Mourlevat, Ivana B. Englmaierová, Daniela Krolupperová) - fantasy (Timothée de Fombelle, Lois Lowryová) 4. Obrázková kniha, komiks a jejich role v rozvoji interpretačních aktivit dítěte předčtenářského věku - obraz jako forma komunikace s dětským čtenářem - význam komiksu a jeho recepce dětským čtenářem - obrázková kniha (Renáta Fučíková, Pavel Čech, Petr Nikl, Petr Sís, Vojtěch Jurík „Vhrsti“, Petr Šmalec, Jean-Luc Fromental atd.) - komiks (Milada Rezková, David Böhm, Lukáš Urbánek, Luke Pearson, Vera Brosgolová, Jockum Nordström) 3 5. Naučná literatura pro děti a mládež a filozofická tematika - kniha jako umělecké dílo (artefakt) a prostředek poznání - filozofické otázky v knihách pro děti a mládež a jejich význam pro cílového čtenáře - naučná literatura pro děti  Dobrodružství a pohádková próza (Zuzana Demlová, Eva Maceková, Giuseppe Festa)  Cestopisy a průvodce (Miroslav Šašek, Olga Černá a Michaela Kukovičová)  Příroda (Jiří Dvořák a Daniela Olejníková, Emilia Dziubaková, Aleksandra a Daniel Mizielińští)  Historie (Lucie Seifertová, Iva Petřinová, Peter Goes)  Technika (Radek Chajda, Martin Sodomka, Mike Barfield)  Umění (Jak se dělá umění, Jak vznikl film, Divadlo nás baví atd.)  Osobnosti (Renáta Fučíková, Elena Favilli a Francesca Cavallo, Ben Brooks) - filozofie v literatuře pro děti a mládež (Radek Malý, Jostein Gaarder atd.) 6. Tematická detabuizace v současné české a světové příběhové próze I – společenská tematika, šikana, problémy v rodině, tematika smrti - společenské, politické, ekonomické a kulturní změny ve 2. polovině 20. století a jejich vliv na detabuizaci tematiky v literatuře pro děti a mládež - společenská tematika (např. Michael Ende, Andrea Gregušová, Ester stará) - šikana (Daniela Krolupperová, Brigitte Blobel, Ivona Březinová, Eric Kahn Gale) - problémy v rodině (Petra Soukupová, Petra Dvořáková, Guus Kuijer, Frida Nilsson) - tematika smrti (Iva Procházková, Kitty Crowther, Michael Stavarič, Pernilla Stalfelt) 7. Tematická detabuizace v současné české a světové příběhové próze II – rasismus, stáří, handicap, sexualita a odlišná sexuální orientace - problematika rasismu v příbězích pro děti (Max Velthuijs) - stáří (Iva Procházková, Ivona Březinová) - handicap (Ivona Březinová, Martina Drijverová, Kateřina Maďarková, Olga Masiuková) - sexualita (Jana H. Hoffstädter) - odlišná sexuální orientace, transgender (Markéta Pilátová, Lawrence Schimel, Markus Orths, Linda de Haan) 4 8. Podoby současné autorské poezie pro děti, nonsens - odkazy básnické tvorby předrevolučních autorů (Ivan Diviš, Josef Brukner, Karel Šiktanc, Josef Hiršal) - postupná vyprázdněnost obsahu (Jiří Žáček, Jan Vodňanský) - k folkloru a metafoře (Věra Provazníková) - nonsensová poezie, hra se slovem (Jiří Weinberger, Pavel Šrut, Daniela Fischerová, Jiří Havel, Petr Nikl, Shel Silverstein, Na procházce s mamutem) - návrat k lyrice předchozích let (Daisy Mrázková, Radek Malý) - písňové a jiné texty (Zdeněk Svěrák, Jan Vodňanský, Jiří Dědeček, Jaromír Nohavica) 9. Literatura pro děti a mládež jako východisko pro adaptaci (divadelní, filmová, televizní, rozhlasová), vliv médií na dětského percipienta - otázky převodu literárního díla do podoby odlišného uměleckého druhu a žánru - text, jeho možnosti a úskalí při různých formách adaptace - současná divadelní, filmová, televizní či rozhlasová tvorba pro děti a mládež - adaptace literárních děl do podoby divadelní inscenace, filmu, televizního pořadu či rozhlasové hry - hodnota adaptací literárních děl při práci s předškolní věkovou skupinou dětí - recepce, reflexe a interpretace dětského a mladého recipienta - současná média a jejich působení na děti a mládež 10. Regionalismus, nebezpečí triviality a kýče v literatuře pro děti a mládež - regionalismus – samostatná práce studentů na základě příslušnosti k danému kraji - trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež o definice pojmů o hodnotná literatura pro děti a mládež o specifika výběru literárního díla pro vybranou věkovou skupinu