VLASTNÍ PROJEKTY Výtvarná hra a tvořivost - jarní semestr 2021 PODMÍNKY K ZÁPOČTU: 1.Student aktivně přistupuje k výuce, tvoří v rámci výuky. Ukládá si výstupy z výuky, sdílí a reflektuje je v rámci skupiny v době výuky. Student ctí pravidla online prostoru (předpokladem je funkční kamera a mikrofon), má připravené pomůcky a výtvarný materiál (upozornění vždy předcházející týden). 2.Od dubna student navrhuje a pracuje na vlastní realizaci (vlastní projekt). Na konci semestru představí realizaci řady výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování (formou reflexe, představením svého tvůrčího záměru). Prezentace k zápočtu bude obsahovat: fotky a videa - platforma Facebook, sdílení vlastních myšlenek, příprav, představ, reflexí plus komentáře k ostatním Soukromá fcb galerie - odkaz na soukromou facebookovou skupinu, kde budete mít možnost sdílet své závěrečné práce. Skupinové sdílení je vhodnou náhradou prezentací v hodinách. Skupina bude soukromá, admin bude potvrzovat přijetí osob dle seznamu studentů. Prosím nepřidávejte studenty, kteří nestudují tento předmět! Co je Vaším úkolem? 1) Přihlaste se do skupiny 2) Vytvořte album se svým jménem 3) Vložte fotografie svých prací (minimálně 4, ale ideálně i více) - fotografie vkládáte až po absolvování min.jedné konzultace, které probíhají v čase výuky v dubnu a květnu) 4) Do popisku napište krátký text o Vaší práci (Jak Vás to napadlo?, Co Vás zaujalo? Jak jste o tom přemýšlel/la?….) 5) Okomentujte alespoň 5 příspěvků ostatních studentek/studentů (zpětná vazba, co se Vám líbí/nelíbí, jaký posun vidíte, co Vás nejvíce zaujalo a PROČ? Podejte pozitivní zpětnou vazbu, podpořte ostatní, zkuste být konkrétní a přemýšlejte, co \vás uoutává, co vlastně oceňujete, pokud Vás něco skutečně zaujme!) Pokud budete vkládat na FCB, nemusíte vkládat nikam jinam (IS). Předtermín pro splnění zápočtu je termín 20. května 2021 (vložení na FCB, komentáře ostatních a splněné výtvarné úkoly v hodinách (barvy, sto věcí, land art)) Po splnění všech těchto úkolů dostanete zápočet do informačního systému (ve zkouškovém období). Pokud potřebujete ještě konzultovat vaše práce, nebojte se napsat e-mail a vše spolu probereme. Vlastní projekt • Od dubna (a v květnu, případně ve zkouškovém) student navrhuje a pracuje na vlastní realizaci (vlastní projekt). Na konci semestru představí realizaci řady výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování (formou reflexe, představením svého tvůrčího záměru). Prezentace k zápočtu bude obsahovat: fotky a videa - uložit v jedné složce v odevzdávárně či v rámci jiné dohodnuté platformy. • V případě nemožností tvořit v semestru, kontaktujte vyučující a domluvte si termín ve zkouškovém. Pro ty z Vás, kteří nebudou moct sdílet a odevzdat vlastní tvorbu do online galerie (FCB) (z jakýchkoliv důvodů), budou stanoveny zápočtové termíny ve zkouškovém. • Projekt má být propojen s Vší osobností, zájmy, zálibami, měl být hravý a pro zábavný (pokud to nebaví - nedělejte to - hledejte to, co Vás baví, zaujme, pohltí.) • Projekt má zhodnotit získané zkušenosti z dosavadní výuky a konzultovat vlastní nápady online (doprovodný text reflektuje proces a prožitky z tvorby, fotografie či videozáznamy děl na online platformě - vzájemná komunikace a komentování vzniklých projektů…FCB) Upřesnění - výtvarný projekt ◦ Student/ka realizuje řadu výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování. ◦ Minimálně 4 díla, proces vzniku…. výtvarná řada ◦ Důležité fáze: explorace (průzkum, zkoumání) experiment (vytváření nových cest) herní aspekt (zábavné pro samého studenta) akceptace chyby (práce s náhodou) hledání osobitého výrazu Harmonogram • 1.4. - Land art • 8.4. - reflexe na začátku: konzultace vlastních projektů a výtvarných činností…. Ukázka z listu inspirací • 15.4., 22.4., 29.4., - probíhá tvorba vlastního výtvarného projektu (výuka v rámci rozvrhu slouží jako prostor pro konzultace celé skupiny - alespoň jedna konzultace je v tomto období povinná) - možná i 6.5., když bude potřeba • 6. 5., 13. 5., 20.5. - představení vlastních projektů na platformě soukromé galerie (až po konzultaci). Vzájemné sdílení a reflexe. Poskytování vzájemné zpětné vazby, vnímání různorodosti, rozmanitosti v přístupu k tvorbě a ve výtvarném jazyce • Poslední hodina - 20.5. - bude upřesněno. Pokud bude fungovat Fcb, nemusí být poslední setkání povinné - upřesníme! Proč je důležitá zkušenost z vlastní tvorby? Navracet studenty k jejich zdrojům tvořivosti tak, aby zakusili “flow” výtvarného procesu, dokázali výtvarně vyjádřit něco bytostně vlastního a reflektovali to - je smyslem předmětu. Zkušenost z tvůrčího procesu přispívá značnou měrou ke kultivaci osobnosti budoucího učitele a vytváří důvěru v možnosti rozvoje výtvarných dovedností a tvořivosti nejen vlastní, ale v konečném důsledku i svěřených předškolních dětí. Neboť učitel, který prožil pozitivní výtvarnou zkušenost, objevil možnosti rozvoje vlastní tvořivosti, dokáže projevit dětem důvěru, věří v jejich přirozenost samostatně se výtvarně vyjádřit, přijímá a chápe subjektivitu zpodobňování světa. Takový učitel nepotřebuje dětem nabízet osvědčené, ale stereotypní vzory, líbivé předlohy, vlastní představy či hotové “zakonzervované” poznatky o tom, jaký je svět. Ale naopak – vytváří příležitost, aby jej děti mohly objevovat samy, třeba i výtvarnou cestou. LAND ART Příroda jako inspirace Příroda jako inspirace Land Art (Earthworks, Earth art, zemní umění) Vznik v 60. a 70. letech 20. století ve Spojených státech • úzce spojen s prostředím přírody, do které zasahoval a vytvářel tak zcela nevšední umění. • zároveň protestem proti komercializaci umění – tvořilo se a vystavovalo mimo galerie • tvorba tak byla osvobozena od pláten, galerií i obchodníků s uměním, přesto však bylo toto umění přístupné široké veřejnosti. Kameny, dřevo, hlína i rostliny… a více Díla tak žijí svým vlastním životem a mění se díky přírodním podmínkám a erozi, které jim dodávaly na novém rozměru. Land art je o procesu tvoření a o díle, které je pomíjivé v čase. Vše bylo zaznamenáno na videonahrávky a fotografie pořízené během jejich stavby a při dokončení. Některé díla Land artu již známe jen z těchto dokumentů. Nejznámější autoři Najdi a prohlédni si jejich díla na internetu • Robert Smithson http://www.robertsmithson.com/ • Richard Long http://www.richardlong.org/sculptures/sculptures.html , přečti článek Chůze jako umění na http://www.ekolist.cz/pubclanek.shtml?x=2215302 • James Brunt https://www.rotherhamadvertiser.co.uk/news/view,land-artist- james-brunt-inspires-the-next-generation-with-allnatural-outdoor- art_30662.htm?cmpredirect • Christo a Jeanne-Claude http://www.christojeanneclaude.net/# a více o autorech na http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=121 • Andy Goldsworthy • Andy Goldsworthy - Earth Artist and his Process: https://www.youtube.com/watch?v=sngXz55b4bc • https://usaartnews.com/photo-video/natural-sculptures-by-andy- goldsworthy https://www.boredpanda.com/land-art-andy- goldsworthy/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=or ganic Český umělec Land artu Ivan Kafka (1952) • Předmětový repertoár se u Kafky inovuje celkem nepatrně. Z věcí, které kdy měly v jeho instalacích zásadní význam, lze namátkou vzpomenout spadané listí, sníh i led, písek, kámen či jiné přírodniny, špejle, větrné rukávce, šípy, dělové koule, nárazníky železničních vagónů nebo rovněž různě pestré větrníky, s nimiž autor pořádá své specificky konfrontační situace vlastní nebo i městské "přírody". Dílo na následujícím stránce s názvem „Lesní koberec pro náhodného houbaře“ a inspirace tímto dílem provedená při hodině VV. Christo a Jeanne-Claude Zabalený svět • Svým přístupem k umění nacházejí nový náhled na skutečnost pouhou hrou s prostředím – i když je jejich práce často velmi kontroverzní, oba umělci popírají, že by měla jiný význam než zdůraznit svou pravou podobu a vytvořit ‚krásnější svět‘ v novém pohledu na zažité krajiny a panoramata. • Svými instalacemi rovněž chtějí navodit jakýsi pocit naléhavosti, sami tento pocit popsali takto: ‚když vám někdo řekne, abyste se podívali na duhu, také mu nikdy neodpovíte, že se na ni podíváte zítra.‘ • Instalace jsou velmi nákladné, jejich cena se často pohybuje v desítkách milionů dolarů. Nejsou sponzorována, Christo a Jeanne-Claude je financují převážně z Christova dědictví a prodeje skic a fotografií instalací. • Na přípravě svých instalací Christo a Jeanne-Claude často pracují dlouhou dobu a v mnoha případech se musí spoléhat i na šikovnost svých právníků a vyjednavačů: uskutečnění jejich instalací někdy trvá celé roky, například získat povolení pro zabalení Reichstagu trvalo čtyřiadvacet let, most Pont Neuf čekal na zabalení deset let. Výstavba všech instalací probíhá pod přísnými ekologickými pravidly a instalace jsou po skončení vystavování rovněž ekologicky rozebrány a recyklovány.