•Pavla Novotná PODMÍNKY SPLNĚNÍ KOLOKVIA •Prezentace a reflexe výtvarných činností; ústní zkouška, diskuze on-line (MS Teams) 1.Aktivní účast v semináři v počátečním semináři: (9. nebo 10. března - úvodní setkání - povinná účast - teoretická příprava; práce ve skupinách) a na prezentačních seminářích v dubnu a v květnu (viz harmonogram). 2.Průběžné plnění úkolu stanoveného na počátečním semináři, jedna povinná konzultace v dubnu či na konci března (v čase semináře). Harmonogram výuky •2., 3. 3. - úvodní informace •9., 10. 3. - - teoretická příprava - povinná účast na semináři •16., 17. 3. - vlastní příprava a realizace (seminář se nekoná) •23., 24.3. - vlastní příprava a realizace (seminář se nekoná) •30., 31. 3. - vlastní příprava a realizace (seminář se nekoná) •6.3, 7.4. - konzultace a realizace připravovaných výtvarných projektů (účastní se ty z Vás, které máte zájem o konzultaci, ostatní mohou přihlížet, diskutovat) •13., 14.4 - konzultace a realizace připravovaných výtvarných projektů (účastní se ty z Vás, které máte zájem o konzultaci, ostatní mohou přihlížet, diskutovat) •20., 21.4 - konzultace a realizace připravovaných výtvarných projektů (účastní se ty z Vás, které máte zájem o konzultaci, ostatní mohou přihlížet, diskutovat) •27., 28. 4- prezentace výtvarných řad či projektů (stručné představení aktivit a hlavního smyslu fotodokumentace) — povinná účast •4.5, 5.5. - prezentace výtvarných řad či projektů (stručné představení aktivit a hlavního smyslu fotodokumentace) — povinná účast •10.-14.5. týdenní praxe •18., a 19. 5. - reflexe praxe - povinná účast na závěrečném semináři - součástí zbývající prezentace Zadání úkolu ke splnění kolokvia •Příprava a realizace na sebe navazujících výtvarných činností (prezentace formou powerpoint, komentovaný text s fotkami či fotky apod.). 1.Vytvořte výtvarnou řadu, která se skládá z na sebe navazujících výtvarných činností, z nichž alespoň dvě jsou realizovány (např. jedna venku, jedna následná uvnitř) a minimálně další dvě rozvíjející navrženy. 2.Reflektuje realizované činnosti: základní didaktická analýza (stanovení hlavního smyslu - hlavních cílů činnosti, reflexe procesu, vlastního chování). Realizované činnosti můžete provést s jakýmkoliv dítětem či dětmi předškolního věku (pokud nebude jiná možnost - sami se sebou). •Téma: 1. Kulturní, umělecké či přírodní památky v okolí školky jako východisko výtvarných a dalších tvůrčích činností či Kulturní, umělecké či přírodní zajímavosti regionu • •(Příklady: kostel na náměstí, kašna, stará lípa, kámen -menhir, ke kterému se váže pověst, socha před školkou, přírodní jezírko s lekníny, starý strom v lese, který mají děti rádi; včelařství - návštěva včelaře…..) 1.Vydejte se s dětmi do okolí školky k zajímavému místu, přírodnímu úkazu, kulturnímu, uměleckému objektu (může být socha v okolí či návštěva galerie, muzea apod.). Prozkoumejte toto místo “všemi smysly”. Všímejte si, co děti nejvíce zaujme. Poskytněte dětem přiměřeně (formou hry) zajímavé informace. Motivujte děti, aby si všímaly, objevovaly a vnímaly (detaily, celku, barvy, povrchy, souvislosti apod.) a zjistěte, co je vlastně nejvíc zaujalo. Fotografujte. Nechejte se překvapit reakcemi, otázkami dětí (zaznamenejte je). • 1.Vymyslete a realizujte způsob, jak zprostředkovat hravým zábavným způsobem dětem v MŠ setkání s tímto místem, s uměleckými objekty – sochami, kulturními památkami, stavbami či zvláštními přírodními úkazy v okolí školky?Jakým jednoduchým, adekvátním, přiměřeným, tvořivým a hravým způsobem přiblížit příběh, význam, podobu těchto objektů či děl (lidských i přírodních)? Přizpůsobte svoji přípravu výtvarné činnosti dětským potřebám vyplývající z jejich zájmu a zaujetí. Vycházejte z toho, co děti nejvíce zaujalo a čím se zabývaly. Fotografujte. Pokud nemůžete provést s dětmi, vytvořte fiktivní činnosti a navrhněte další možné varianty. • 2.Vymyslete a realizujte způsob, jak by děti mohly na setkání s kulturní či přírodní památkou, místem následně v MŠ výtvarně či jinak tvořivě navazovat? Promyslete výtvarnou činnost – vzdělávací nabídku, která by mohla následovat či se od setkání odvíjet. Fotografujte. Pokud nemůžete provést s dětmi, vytvořte fiktivní činnosti a navrhněte další možné varianty. • 3.Sdílejte své představy, reflektivní zhodnocení případných realizací a další úvahy s ostatními na seminářích v květnu. Fotografie a vlastní komentáře, text v dané struktuře (ukázky bude v Isu). Doporučená struktura přípravy a reflexe úkolu – výtvarná řada: •Téma: Kulturní, umělecké a přírodní památky v okolí školky či zajímavosti z regionu jako východisko výtvarných a dalších tvůrčích činností. • •Konkrétní námět a vlastní název: • •Specifikace MŠ: specifikace MŠ a dětí ve třídě (počet, věk a další specifika) • •Kompetence: Vyberte jednu základní kompetenci. Jak k ní konkrétně směřujete? •Např. Kompetence k učení: Dítě objevuje a prozkoumává kostel v okolí školky, všímá si zajímavých struktur, barev a momentů ve výzdobě…. Zjišťuje tak základní poznatky o světě kolem něj (kultuře, světě lidí), klade si otázky a hledá na ně odpovědi, chce porozumět jevům, které vidí (co je na obraze, co je to za sochu, proč je to takto, jak to může být, co to může být…. V závěrečné reflexi se student pak zamýšlí, zda k této kompetenci opravdu směřoval a čím by toto směřování dokázal - doložil. Dílčí cíle •Dílčí cíle (dle RVP PV): Přemýšlejte o hlavním smyslu - o hlavním cíli, ke kterému směřujete. Jak poznáte, že je cíl naplněn? (např. Získání pozitivních citů k sobě, rozvoj schopnosti vyjádřit výtvarné vlastní prožitky: Děti byly spokojené s tím, jak se jim podařilo vyjádřit….., byl zřetelné, že každý to pojal po svém, což mohu doložit na následujících vyobrazení. Děti mluvily bez ostychu o tom, co vytvořily, jen Markétka se ještě trochu styděla, ale ubezpečila jsem ji, že (…popíšete, jak jste situaci řešila, jak jste Markétce poskytla podporu)….) • •Vyberte jednotlivé oblasti (čím více oblastí zahrnete, tím lépe, činnost se stává komplexnější), kterých se činnosti dotýkají, a dílčí cíle konkretizujte: Např. Cíl: (D. a jeho psychika) Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání (pozorování a ohmatávání reliéfu a detailů ve výzdobě kostela), kultivace představivosti a fantazie (vymýšlení vlastního příběhu vztahujícího se k …) Cíl: rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění příběhu, který se váže k … Cíl: posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti - z objevování detailů a zajímavých drobností ve výzdobě a v interiéru) Cíl: rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření) – Jak by se dal zaznamenat detail reliéfu (obkreslit, frotáž, vymodelovat, vyfotit….) Jak bys to vytvořil, namaloval, dokončil, přetvořil, udělal ty? Vzdělávací nabídka •Vzdělávací nabídka (konkretizovaná): Vzdělávací nabídka se skládá z různých činností (praktických či intelektových) a příležitostí k učení, které v rámci projektu uskutečníte: Např. Procházka, návštěva kostela, tvůrčí aktivita přímo na místě u památky (hra, pozorování…), navazující výtvarná činnost v MŠ, aktivita rozvíjející téma, které vyplynulo se zájmu dětí…. Nabídku je třeba konkretizovat: • •Např. Návštěva kostela - Záměrné pozorování a smyslové prozkoumávání detailů na reliéfu u vstupních dveří kostela… Rozhovor o výsledcích pozorování. Poznávání symbolů a obrazců, poslouchání příběhu, které se k symbolům váží, rozhovor, imaginativní aktivity, zapojení vlastní představivosti o … apod. • •Zadání pro děti: Co přesně a jak dětem povíte, ukážete…. Jak je motivujete? Co vyberete ze složité historie apod. - jakým způsobem zprostředkujete informace (formou hravé a explorační činnosti….) •Organizace a metodické poznámky: (na co si dát pozor, čeho se vyvarovat, apod.) •Sebehodnocení dětí, závěr činnosti, způsob prezentace apod.: (Poznatky a komentáře dětí, co by děti s výsledkem chtěli udělat, jak by na to navázaly apod.) Sebereflexe •Reflektujte procesy i výsledky plánování a realizace výuky (zhruba podle těchto bodů): ·Jak hodnotíte zvolené strategie, metody a organizaci vzhledem k plánovaným cílům? ·Zhodnoťte směřování ke kompetenci a naplnění dílčích cílů. Co bylo hlavním smyslem činnosti? Co jsem tím sledoval, co se děti vlastně naučily, k čemu jsem je vedl? K čemu jim takto strávený čas vlastně byl? ·Doložte a demonstrujte výsledky učení ve formě závěrečných výsledků činností či záznamu z procesu. Doložte to, že jsou v souladu se stanoveným hlavním cílem činnosti. ·Odchylky mezi plánem a dosaženými výsledky. Neočekávané skutečnosti. Uměl jsem reagovat flexibilně? Co mě překvapilo? Jak jsem se s tím vyrovnal? ·Zhodnocení celkové nálady, atmosféry, vztahy mezi dětmi, učitel-děti apod. ·Jak by se to dalo udělat ještě lépe…..(Až později mě napadlo, že bych mohla….) Navrhněte alternativy a další způsoby. Skupinová práce •Zadání: • 1. Vytvořte vymyšlenou-imaginární výtvarnou řadu, která se skládá z tvůrčích a výtvarných činnosti, které na sebe navazují a vyplývají z předpokládaného zájmu dětí. 2. Jedna tvůrčí činnost venku (např. Při procházce k místu: pozorování, prozkoumávání, smyslová explorace) a jedna následná - ryze výtvarná pak ve školce. 3. Reflektuje realizované činnosti: přemýšlejte nad hlavním smyslem - cílem.