Požadavky na realizaci a zakončení předmětu YPPk05 Předškolní pedagogika v mezinárodním kontextu Pro zakončení předmětu Předškolní pedagogika v mezinárodním kontextu bude nutné zpracovat seminární práci, v rámci, níž student: 1. Popíše systém předškolního vzdělávání a rané péče ve vybrané zemi Evropské unie v těchto oblastech: - řízení segmentu předškolního vzdělávání a rané péče (například samostatný nebo duální systém, typy zařízení a škol, přechod z preprimárního do primárního vzdělávání atd.), - přístup k předškolnímu vzdělávání (například věk dítěte pro garanci místa, počet hodin dítěte v ECEC atd.), - pracovníci (například kvalifikace a jejich další vzdělávání, počet dětí na učitele atd.) - vzdělávací program (například úrovně kurikula, obsah vzdělávání, pedagogické přístupy, metody hodnocení jeho naplňování, hodnocení výsledků vzdělávání atd.) - hodnocení a monitoring (interní a externí). Doporučujeme zaměřit se zejména na vzdělávání a péči o děti od tří let. 2. Porovná nejvýznamnější rozdíly mezi českým systémem předškolního vzdělávání a systémem předškolního vzdělávání ve vybrané zemí a případně nastíní možnou aplikaci příkladů dobré praxe z vybrané země do českého předškolního vzdělávání. Seminární práce je určena skupinám 3–4 studentů, kteří budou společně zpracovávat informace z jedné vybrané země. Výsledná práce pak již bude dílem každého jednotlivého studenta. Doporučenými zeměmi jsou Anglie, Estonsko, Irsko, Island, Norsko, Slovensko, Švédsko. Kritéria hodnocení: - rozsah práce 3-5 stran - formální stránka v souladu s požadavky na závěrečné práce - vložení seminární práce do odevzdávárny v termínu do 20. května 2021 Zdroje pro zpracování seminární práce: Povinné: EURYDICE. (2019). Key Data on Education in Europe 2019. Brussels: Eurydice. Dostupné z https://eacea.ec.europa.eu/nationalpolicies/eurydice/sites/eurydice/files/kd_ecec_2019_report_en_0.pdf, s. 66–162. Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wolters Kluwer. Kurikula pro předškolní vzdělávání dle zvolené země: Anglie: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/5 96629/EYFS_STATUTORY_FRAMEWORK_2017.pdf https://www.gov.uk/government/publications/early-years-foundation-stage-framework--2/early- years-foundation-stage-coronavirus-disapplications Estonsko: https://www.hm.ee/sites/default/files/estonian_national_curriculum_for_preschool_child_care_instit utions.pdf Island: https://www.government.is/library/01-Ministries/Ministry-of- Education/Curriculum/adskr_leiksk_ens_2012.pdf Norsko https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/framework-plan-for-kindergartens2- 2017.pdf Slovensko https://www.statpedu.sk/files/articles/nove_dokumenty/statny-vzdelavaci- program/svp_materske_skoly_2016-17780_27322_1-10a0_6jul2016.pdf Švédsko https://www.skolverket.se/getFile?file=4049 Irsko https://curriculumonline.ie/Early-Childhood/ Nepovinné: Informace o národních vzdělávacích systémech EU https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en A Quality Toolbox for ECEC http://www.oecd.org/education/school/startingstrongiiiaqualitytoolboxforecec.htm