Pavla Kremserová Co nás čeká? „Je-li škola břemenem, naučí se v ní ti slabší jen strachu a ti silnější revoltě.“ -Tomáš Garrigue Masaryk- Školní poradenské pracoviště • součástí ZŠ i SŠ • spolupráce s PPP a SVP • poskytuje psychologicko-poradenskou službu žákům a rodičům • povinná personální zabezpečení: metodik prevence a výchovný poradce • školní psycholog • speciální pedagog • sociální pedagog Služby ŠPP • vytvoření vhodných podmínek vzdělávání • všestranný rozvoj žáků • zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků • prevence rizikového chování • kariérní poradenství pro žáky • metodická a další podpora pedagogických pracovníků Kdo je sociální pedagog? Postavení sociálního pedagoga? Profil pracovních činností intervence, krizová intervence „řešení výchovných problémů s žáky“ kultura školy vzdělávání pedagogů, žáků, rodičů „preventivní činnost“ efektivní učení práce se třídou práce s učiteli, ředitelem práce s rodiči „náprava specifických poruch učení“ specifické podle špp či činnosti konkrétního sociálního pedagoga spolupráce s institucemi Metody a postupy práce rozhovor práce se školním klima práce s rodinami psychohry administrativní činnost Oblasti působnosti sociálního pedagoga Sociální pedagog vedení rodiče žáci učitelé Školní psycholog Trocha historie • v USA na přelomu 19. a 20. století • testovaní a poradenství pro děti • ve VB v roce 1912 založeno středisko školních služeb • situace po 2. sv. válce: • spíše poradenský psycholog • působí mimo konkrétní školu – „městský“ psycholog Školní psycholog pro dnešní úspěšné ukotvení školní psychologie byly potřeba 3 vývojové linie: • vývoj psychologických nástrojů pro práci se školní populací • vznik organizačního zakotvení školní psychologické služby • profilace vědního oboru spolu s akreditovaným univerzitním programem Kdo je Školní psycholog? „Školní psycholog poskytuje školně psychologické služby a může užívat rozmanité tituly, včetně označení poradce, pedagogický psycholog, psychopedagog, psycholog, psycholog pro otázky výchovy, psycholog ve škole nebo školní psycholog.“ (Jimerson et al.,2009, s. 556) Vedení školy a školní psycholog řeší citlivé “tabuizované” situace (vidí jinou perspektivou) může být tlačen do příkazů (“podléhá hierarchii organizaci”) přijímaní zakázky a komunikování o ní Metody a postupy práce rozhovor práce se školním klima testová diagnostika projektivní techniky socioratingové metody terapeutické metody psychohry administrativní činnost Práce s učiteli aktivní ovlivňování práce učitelů (opatrné) vzdělávání pomoc se sociálně patologickými jevy Práce se třídou prevence negativních jevů krizová intervence ohledně šikany prevence Žáci a školní psycholog • krizová intervence • individuální konzultace rodiče a školní psycholog • individuální konzultace • mediátor • vzdělávání Sebeobraz českých školních psychologů mediátor - tkaní sítí pro úspěšnou komunikaci outsider - stojí mimo organickou součást školy (stojí proti všem, trpěn jako nutné zlo - u začínajících) kouzelník - “změna” na počkání hasič - zasahuje, kde je to nejnutnější zpovědník - kdykoli k dispozici, mají se komu svěřit Nejdůležitější nástroj sociálního pedagoga sebereflexe a komunikace Speciální pedagog Metody a postupy práce diagnostika SPU logopedická a poradenská činnost pravidelné konzultace s žáky zabezpečuje předmět speciální pedagogické péče administrativní činnost Metodik prevence Metody a postupy práce diagnostika třídy koordinuje preventivní program na škole konzultace s odborníky v oblasti prevence prevence sociálně patologických jevů administrativní činnost Výchovný poradce Metody a postupy práce péče o žáky nadané i neprospívající může mít na starosti kariérové poradenství konzultace s odborníky v oblasti prevence prevence sociálně patologických jevů péče o žáky s SVP konzultace s rodiči administrativní činnost Ptejte se … Přestávka 15 minut Trocha vývojové psychologie Kluci x holky • Kluci • upoutávají pozornost pohybem • do 8 let dispozitivní agresivita - je to normální (od 4 roku asi) • od 6 let silné napojení na otce (x úzkostná matka: neřvi, neběhej) (otec říká: ztlum to trochu, nedloubej ho do oka) • otec ho má pořád za zadkem • když se u kluka hromadí potřeby a je peskovaný, má přetlak a začne si to vybíjet jinde (tříská, řve, mlátí) • Holky • mezi 6-8 lety vytváří hloučky: intrikují • stylizují se do učitelky” tohle je to a takhle se to dělá” • holka potřebuje kolem sebe bratry, otce, kluky,… tak není zvyklá na hodnocení od kluků - neví jak na to reagovat (“ty si kráva”, “ty si dobrá” • je důležité pro holku v 7. Třídě být v nějaké partě, pokud je tam silná holka všechny se ji drží, pokud je “silná” problematická, tak z ní nemůžeme dělat ještě problematičtější, ty ostatní holky tomu nevěří a pořád se ji drží, ochraňuje je Kluci x holky • kluci loví jako “opice”, je jedno jakou uloví • holka více komunikačně nadaná, kluk více pohybově • u kluků mezi 14 a 21 rokem se potkává řeč s myšlením, pokud ne tak pořád ”loví”, pokud to nepřijde ani ve 30 letech, tak je naštvaný a neví co říct Vývoj skupiny 1. – 2. třída nevnímají se jako skupina učitel/ka je “svatá” dítě nedokáže hodnotit, jak se chovají děti pouze opakuje doma rodičům, co říká učitel/ka sychronicita může být - brečení se přenáší (pozůstatek z batolecího věku) učitel/ka zpívá a všichni se přidají (funguje do 3. Třídy zhruba) • fungují jako skupina a dá se s nimi už i tak pracovat • kmenové myšlení, “MY”, pracujeme s kmenovým příběhem • neměli by soutěžit - rizikový faktor • naučí se pak jak nad někým vyhrát, sejmout ho: “mě to jde líp než tobě” 3. třída • zde už nemůžeme řídit třídu příběhem - už jim nestačí, že jsou zelení • potřebují něco skupině dávat a něco si brát 4. - 5. třída • vrchol skupinové puberty • Kluci a holky se ještě nepotkávají v myšlení a řeči, kluci už ale ví, že na ni nezapůsobí, když ji šťouchnou, proto se ji snaží zaujmout tím, že ji hodnotí; hodnotí užitečnost pro něj a to je většinou sexuálního charakteru (prsa, zadek,…) 6. - 7. třída Vývoj skupiny 8. – 9. třída kluci jsou obyvkle vtipnější než holky už se pomalu dorovnávají, ale ne všichni stejně: kluci všechno komentují, ale ještě mnohdy “trapně” efektivní spolupráce deváťáků s prvňáky a s předškolními dětmi - necítí ohrožení (páťák by se možná vymezoval) Duševní vývoj pubescenta Dívky Chlapci Přestávka 15 minut Jak se děti projevují Projevy dětí s traumatem