Morfologický pravopis – příklady 1. Zařaďte podstatná jména ke vzorům a doplňte koncovky. O vítěz_ se rozhodlo už v prvním poločase. Chovat pštros_ není nic jednoduchého. Řešil problém se známými manžel_. V této půvabné zahradě žili bílí páv_. Je bezohledné roznášet bacil_. Největší pohromou pro datl_ je kácení starých dutých stromů. Uprchla s místními obyvatel_ z vesnice. V jídle se rozmnožili mikrob_ produkující jedovaté látky. Pohádal se s přátel_. Vypreparované motýl_ dovezl z ciziny. Nikdy nevěřila na anděl_. 2. Doplňte koncovky a pravopis zdůvodněte. V Banské Bystric_ proběhl filmový festival. Oči jí nadšením zářily jako drahokam_. Vyprávění o keltských král_ch bylo napínavé. Podpatky u dětské obuv_ musí být co nejnižší. V údol_ mezi skalam_ si razí cest dravá řeka. Zákazník neplatil hotovými peněz_. V obchodě nabízely losos_, krab_ a tuňáky. Veselá vyhrála cvičení s kužel_. Působivá stavba z žul_ a mramoru sloužila jako hrobka. Na okenních parapetech vychládaly tác_ plné koláčů. 3. Objasněte, proč se v koncovkách slov tácy, puncy, kecy píše písmeno -y a v koncovkách slov paňáci, skici naopak písmeno -i. 4. Doplňte správné -i/-y v druhém pádě jednotného čísla příjmení Nohavica, Hlavica. Podle jakého vzoru se tato jména skloňují? 5. Podle jakého principu se řídí psaní i (í)/ y (ý) v koncovkách podstatných a přídavných jmen? Jak psaní těchto koncovek odůvodňujeme? Vysvětlete na příkladech: s hlavolamy, s lípami, zvědaví lidé, Werichovy pohádky. 6. Proveďte korekturu textu a správnost tvarů ověřte ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost nebo vybrané mluvnici: Přijeli s dvěma dětma na návštěvu do Nových Hradů. Pokrčil ramenama a zamrkal svýma očima. Mezi zděmi starého domu si hráli na schovávanou. S těmi dvěma kariéristkami nechci dál pracovat. V jitrocelu jsou léčivé látky. Vlak se blížil k Teplicím. Hýbal všema čtyřma nohama stolu. Cestoval včera z Břeclavy do Bratislavy. Navázal styky s několika Francouzi, Itali a Španěly. 7. Opravte chyby v koncovkách přídavných jmen a užití každé, i správné koncovky, zdůvodněte. čokoládoví panáčci, s kamarádovími rodiči, o velrybých kostech, (potkal jsem) bratrovy přátele, krokodýlí vejce, Damoklovým mečem, hladový medvědi, (poslouchal) strýčkovy vzpomínky, bez dravých ptáků, zlý lidé, oběť drzích zlodějů, protivníkovy pozice, (vrátili se) živi a zdrávi, na Masarykovu nábřeží, Alšovi příznivci, motýlími křídly, z ryzýho přátelství 8. Rozlište tvary podstatných jmen a přídavných jmen přivlastňovacích a doplňte i/y. Mánesov_ obrazy, brněnskému primátorov_, o Dvořákov _ch úspěších, o spolužákov_, panu starostov_, s bratrov_mi dětmi, o prezidentov_ých spolupracovnících, k Martinov_m příbuzným, Jakubov_ zkoušky, k Petrov_ 9. Doplňte tvary zájmena sám, samý. Chlapci tady bydlí sam_. Dívky musely jít temným lesem sam_. Nevěřili jsme sam_ sobě, a tak jsme prohráli. Vrátíme se těmi sam_m_ cestami. My sam_ tomu nevěříme. Stohy se sam_ od sebe nevznítily. Děti se sam_ doma v noci často bojí. Louky byly sam_ květ. Neboj se, rodiče nezůstanou na stáří sam_. Otcové a děti si vzácné chvíle, kdy jsou spolu sam_, většinou pěkně užijí. 10. Ve kterých pádech má zájmeno já dvojí tvary (kratší a delší), zvolte správný tvar. Důležité myšlenky ____________ napadaly vždycky ráno. Už se na ____________ nezlob. Neberu už ohled na to, co si o _____________ myslí sousedé a známí. Tak na _______________ s tím nechoďte! Zastavil tři kroky ode _____________. Dnes si ke _______________ do knihovny chodí půjčovat knihy jen málo studentů. Pořád se po _______________ tak po očku díval. 11. Označte všechny jevy morfologického pravopisu a proveďte korekturu textu: Očekávali jsme jí. Bavil jsem se se všema. Martinovy známí zapomněli vzkázat Petrovi, že schůzka proběhne už zítra. Studenti na kolejích jí a spí, ale na výuku dojíždějí jinam. Přijeli do Paříže a toulali se v jejích ulicích. Přišla jsem před dvěmi a půl hodinami. Praví včelí med je léčivý. Měli jsme odpolední vyučování od třech do čtyřech. Chlapec pozoroval strýčkovi psy. Platil papírovími penězi, protože neměl drobné. Prosí je o strpení, aby si mohl dočíst denní zprávy. 12. Na základě cvičení proveďte zobecnění a uveďte, kterými jevy se morfologický pravopis zabývá. Příklad morfologického rozboru textu: Aspirin je patrně nejúspěšnější lék všech dob a zdá se, že tento jednoduchý léčebný prostředek získávaný původně z dubové kůry má před sebou velkou budoucnost. Mnoho lidí užívá aspirin buď samotný, nebo v kombinaci s jinými utišujícími prostředky. Lidé postižení artritidou, kterým tento prostředek pomáhá při léčení zánětů a otoků kloubů, potřebují obvykle vyšší dávky, asi čtyři až osm gramů denně. V sedmdesátých a osmdesátých letech začali lékaři provádět pokusy, aby ověřili myšlenku, že zředění krve vyvolané aspirinem by mohlo pomáhat lidem ohroženým nebezpečnými sraženinami v krvi. Při silném předávkování by se však objevily nejen příznaky otravy, ale i duševní poruchy, např. halucinace, oslabení koncentrace a poruchy spánku. a) V první větě textu určete slovní druhy. b) V tvarech slov: kůry, kloubů rozlište tvaroslovný základ a tvarotvorný formant. c) Vyhledejte ve druhém a třetím souvětí textu složené a jednoduché slovesné tvary. d) V posledním souvětí určete gramatické kategorie jmen a sloves. e) V první větě textu vyhledejte adjektiva, určete jejich stupeň a ta, která se dají stupňovat, vystupňujte. g) Vyhledejte v textu určité číslovky, určete jejich druh a typ skloňování. h) Vyhledejte v textu kondicionály a určete jejich druh, u posledního z nich všechny gramatické kategorie. ch) Slovesa druhé a třetí věty textu zařaďte ke třídám a vzorům. i) Vyhledejte v textu modální nebo fázová slovesa. j) Utvořte přechodník přítomný slovesa užívat a přechodník minulý slovesa objevit. Jaké časy při užití ve větě vyjadřují. k) Utvořte jednoduchou formu rozkazovacího způsobu slovesa užívat a opisnou formu téhož slovesa pro 3. os. sg. l) Převeďte do pasiva větu: V 70. a 80. letech lékaři prováděli pokusy.