Verba 1. Vyhledejte v textu slovesa a rozlište je na plnovýznamová a neplnovýznamová (ta případně na modální, fázová, pomocná, sponová). Kočka se baví sama pro sebe. Pes chce jaksi bavit toho druhého. Kočka se zajímá jen o sebe. Pes se domáhá, aby se o něho zajímal i někdo jiný. Žije cele a bujaře jen tehdy, je-li ve smečce – i dva jsou už smečka. Když se honí za svým ocasem, dívá se po očku, co tomu kdo řekne. To by kočka neudělala; jí stačí, že se baví sama. Snad proto se nikdy neoddá své hře tak bezuzdě a vášnivě, až do sebezapomenutí a uřícení jako pes. Vždycky je tak trochu nad ní; vždy vypadá, jako by se blahovolně a poněkud pohrdavě snížila k tomu, že se baví. Pes si hraje cele, kdežto kočka jen tak, jako z rozmaru. (Podle knihy Měl jsem psa a kočku Karla Čapka) Klíč: baví se – plnov. (ZTV), chce – modální, zajímá se – plnov. (ZTS), domáhá se – plnov. (ZS), žije – plnov., je, jsou – zde plnov. (význam „existuje“), honí se (ZTS), řekne – plnov., neudělala – plnov., stačí- plnov., neoddá se – plnov. (ZTS), je, vypadá – plnov., snížila by se – plnov. (ZTS), hraje si – plnov. (ZTS) ZTS = zvratný tvar sloves ZS = zvratné sloveso 2. Utvořte tvary jednoduché a složené, určité a neurčité od následujících sloves. psát přát kupovat zmrazit sypat chytit otevřít Klíč: Uvést jen u jednoho slovesa, např. přát: Tvary jednoduché určité: přeji, přej Tvary jednoduché neurčité: přát, přál (příč. minulé), přán (příč. trpné), přeje, přejíc, přejíce (přech. přít.) Tvary složené určité: přála jsem, budu přát, přála bych, byla bych přála, je přáno Tvary složené neurčité: být přán (infinitiv trpný) 3. Vyhledejte přechodníky a určete jejich druh. Jsa (P) hmotně zabezpečen, hodlal se v budoucnu věnovat studiu. Vrata stodoly, zaskřípavše (M) pronikavě, rozevřela se jako tlama obrovského zvířete. Odloživši (M) svůj nástroj, odstrčila zlehka přivřené dveře. Pak vzala cimbál, uchopivši (M) obě paličky a udeřila. Položiv (M) mu otázku, zadíval se mu upřeně do očí. Zanechav (M) za sebou otevřené dveře, odešel do polí. Schovali se v nejtemnějším koutě, tiše sténajíce (P) a zatínajíce si nehty do dlaní. Přibližovali se k nám, ani o tom nevědouce (P). Spěchala tam, jsouc (P) zvědava, jak to dopadne. Spatřivši (M) ji, rozesmála se jako nikdy dříve. Polyká na prázdno, pokoušeje se (P) zaplašit bolest. Rozloučivše se (M), spěchala na nádraží. P- přítomný přechodník (vyjadřuje současnost dějů) M – minulý přechodník (vyjadřuje předčasnost děje) 4. Slovesné tvary v souvětích nahraďte přechodníkem přítomným. Dívky se vracely z výletu a vesele se bavily. Matka nesla nákup a dávala pozor na Petra. Chlapci se strkali a sváděli vinu jeden na druhého. Děvčátko k sobě tisklo panenku a lítostivě plakalo. Přátelé si tiskli ruce a srdečně loučili. Kočka se plížila zahradou a lehce našlapovala. Otec vyřezával figurky a tiše si při tom pískal. Klíč: vracejíce se, nesouc, strkajíce se, tisknouc, tisknouce si, plížíc se, vyřezávaje 5. Nahraďte infinitiv přechodníkem minulým. Dvořané (zeptat se) _____________ kupce na cenu, čekali netrpělivě na odpověď. Mladík (sáhnout) _____________ s jistotou do skuliny ve skále, vytáhl malý balíček. Žena, (přinést) ________________ z vedlejší místnosti malého chlapce, se zájmem naslouchala rozhovoru. Rodiče (prodat) _____________ výhodně svůj domek, odstěhovali se do města. Jan (usednout) ______________ na lavici u krbu, začal vypravovat. Klíč: zeptavše se, sáhnuv, přinesši, prodavše, usednuv Slovesné kategorie 1a. Vysvětlete zvláštnosti v užití osoby a čísla. Jak se máte, pane kolego? (vykání) V naší přednášce se budeme věnovat (autorský plurál) otázce skloňování podstatných jmen. My, Karel IV., z Boží milosti král český, jsme rozhodli (plurál majestátní) takto … Tak už se cítíte( vykání) líp, Heleno? Neplač, maminka (užití 3. os. místo 1. os.) ti to pohladí. Betty, má (onkání) mne opravdu ráda? Už jsme se napapali (1. os. místo 2. os.)? Pane četník, mají (onikání) slitování, prosím jich. Dnes se zaměříme (aut. plurál) na problematiku životního prostředí. Jeden by se tady mohl ( užití 3. os. místo 1. os.) utrápit! Vysvětlení viz PMČ, s. 311-312 (kategorie osoby) 1b. Uveďte příklady literárních textů, v nichž byste se mohli setkat s užitím plurálu majestátního, onkáním či onikáním. 2. Určete, ve kterých větách se přítomných tvarů užívá k vyjádření děje minulého. Jak se tento jev označuje? Kde se vzal, tu se vzal, před Honzou stojí medvěd. Princ se vydal na cestu, a když začalo slunce zapadat, tu potká stařečka. Pokračovala jsem pořád dál a dál a najednou vidím světlo. Právě probíráme slovesa. Císař Augustus dává vybudovat v Germánii řadu táborů a pevnůstek. Jdu vám včera kolem kina a najednou na mě někdo volá. Promiňte, ale asi vám dost dobře nerozumím. Klíč: - dává vybudovat – prézens historický - všechny ostatní případy podtržených přít. tvarů – při vypravování minulých dějů je chce autor zpřítomnit a tím aktualizovat 2. Utvořte příčestí minulé v jednotném čísle mužského rodu. Ke kontrole užijte SSČ. Vést - vedl ohnout se – ohnul se vypnout – vypnul, vypjal rozetnout – rozetnul, rozťal jít - šel zajmout – zajal přivyknout – přivykl podniknout – podnikl táhnout - táhl obejmout – objal 3. Slovesa v závorkách dejte do tvaru futura, pokud existují dvě možnosti vyjádření, uveďte je. Příští týden (letět) _____________ do Paříže. Teď už radši (jít) _____________ spát. Až to (být) ______________ černé na bílém, (uvěřit) ____________ tomu. Za její rozhodnutí (nést) ______________ následky všichni. Počet zaměstnanců v příštím roce (růst) ______________. Rozhodla jsem se, že pro něho (najít) ______________ domácího učitele. (říct) _______________ mu o tom až zítra. V horku (pít) _____________ častěji než obvykle. Vysvětlil jsem mu, že s sebou (vézt) _____________ i potápěčské vybavení. Když odstraníš suché listy a květy, rostliny (kvést) ________________ mnohem déle. Peníze (ležet) ______________ zatím v trezoru. Klíč: poletím, půjdu, bude, uvěřím, budou nést i ponesou, bude růst i poroste, najdu, řeknu, budu pít, vezmu, budou kvést i pokvetou, budou ležet 3b. Jakými tvary je budoucí čas sloves vyjadřován? Víte proč? Klíč: slovesa nedokonavá – tvary složené (budu pít) sloves pohybu + některá další – pomocí předpony po- (pů-) tvaru prézentního (poletím, půjdu, pokvete) slovesa dokonavá - jednouché tvary prézentní (uvěřím) 4. Ve větách podtrhněte tvary sloves a určete jejich slovesný způsob. Někteří lidé přicházejí (IN) do našeho života a rychle odcházejí (IN). Pomůžeš (IN) mi s tím referátem? Kdybych byla (KP) na tvém místě, přijala bych (KP) tu nabídku. Vrať se (I) mezi nás! Byli bychom se najedli (KM), kdybychom tolik nespěchali (KP). Držme se (I) pravdy. Okamžitě vykouzlila (IN)na tváři nevinný úsměv. Byli byste se inspirovali (KM) třeba tímto filmem? Kéž by mu tato zpráva opravdu přišla (KP)! Pozvěte si (I) co nejvíc přátel. Zeptali byste se (KP) na odjezd vlaku? Pavle, poběž (I) honem! Býval by se pustil (KM) do boje třeba s drakem. Tak je tam všechny pozdravujte (I). IN – indikativ I – imperativ KP – kondicionál přítomný KM – kondicionál minulý 5. Slovesa v závorkách užijte v imperativu. Všichni si (vzít) ___________ sváteční šaty. (Přihlásit se) ___________ ke zkoušce. (Přivézt) ___________ ho teď sem. (Přijít) ___________ brzy večer domů. (Vzít) ___________ mě s sebou. (Sníst) ___________ to všechno. Tak už děti (neplakat) ____________! Hezky se (učesat se) _______________. Pokud jste nevyhráli, (nevěšet) ______________ hlavu. (nepokazit) _____________ ty společné chvilky hádkou. (Pomoci) ___________ si sám. (Vědět) ____________, že to zvládneš. (Jíst) ___________ ovoce a zeleninu. Prosím tě, (chtít) ______________ něco jiného. V klidu to jídlo (dojíst) __________. A (nebýt) ____________ tak smutný, všechno bude zase dobré. (Zodpověz) ______________ mi podrobně pár otázek. Klíč: vezmi, přihlas se, přivez, přijď, vezmi, sněz, neplačte, učeš se, nevěšte, nepokaz, pomoz, věz, jez, dojez, nebuď, zodpověz 6. Uveďte, jakými možnostmi je vyjádřen rozkaz, zákaz, pokyn, výzva či prosba. Půjdeš sem! Ať přijde včas! Nikdo neopisujte! Omluvte mě na chvíli! Klid! Pokus se o to znova. Ležet! Nechejte ho na pokoji! Nikdo nebude napovídat! Ať nikdo nenapovídá! Pozvěte je na zítřejší večírek. Kéž to dokážu! Nikam nepůjdeš! Dávat pozor! Udělejme si pohodlí! Klíč: imperativem, opisným imperativem (ať přijde), nominativem substantiva (Klid) , infinitivem (Ležet), částicí kéž 7. Utvořte tvary kondicionálu. nechodit (2. os., č. mn., kondicionál přítomný) – nechodili byste jednat (1. os., č. mn., kondicionál minulý) – byli bychom jednali / byli bychom bývali jednali uvařit si (2. os., č. j., kondicionál přítomný) – uvařil bys chtít (3. os., č. mn., kondicionál minulý) – byli by chtěli zpívat (1. os., č. j., kondicionál minulý) – byla bych zpívala neuhodit se (3. os., č. j., kondicionál minulý) – byl by se neuhodil podívat se (2. os., č. j., kondicionál přítomný) – podíval by ses smět (1. os., č. mn., kondicionál přítomný) – směli bychom nakreslit si (3. os., č. mn., kondicionál minulý) – byli by nakreslili moci (1. os., č. mn., kondicionál přítomný) – mohli bychom 8. Vyhledejte v textu slovesné tvary a určete jejich způsob a čas (pokud je to možné). Lidé využívali či využívají mnohé rostliny k různým účelům. Účinek bylin bychom však měli dobře znát a neměli bychom připravovat žádné domácí lektvary bez důkladného poučení. Podle legendy pálili například šalvěj kentaurové pozorující hvězdy, aby zostřili své smysly. Šalvěj má ve skutečnosti dezinfekční účinek a užívá se jí jako součást ústních vod. Čaj připravený z vrbového listí pili lidé dříve, aby se jim ulevilo od bolesti, a také předchůdce aspirinu známý v 19. století obsahoval výtažky z dubové kůry. Moderní tablety aspirinu jsou však výhradně syntetické. A připomeňme si ještě mandragoru. O mandragoře se zmiňuje Bible jako o prostředku, který bude usnadňovat početí. Staří Řekové jej přidávali do vína jako anestetikum. Oční kapky s výtažkem mandragory dočasně ochromují oční svaly, takže zornice zůstane otevřená. Klíč: Slovesný čas se určuje pouze u způsobu oznamovacího. využívají – ozn., čas přítomný, byli bychom měli – podmiňovací způsob minulý (nejedná se o čas minulý, ale název tvaru kondicionálu), znát – 0, neměli bychom - podmiňovací způsob přítomný (nejedná se o čas přítomný), pálili – ozn., čas minulý 9. Označte, které informace jsou pravdivé (P) a které nepravdivé (N). V trpném rodě je podmět původcem děje. (N) Trpný rod se vyjadřuje jen složeným slovesným tvarem. (N) Příčestí trpné může být zakončeno na -n nebo na -t. (P) Všechna slovesa v češtině mohou vyjadřovat rod činný i trpný. (N) V běžném vyjadřování se dává přednost opisnému pasivu před zvratným pasivem. (N) 10. Podtrhněte slovesa a určete u nich slovesný rod. Hudebníci dobře sladili (Č) nástroje v orchestru. Z mokré půdy se plevel snadno vytrhává (T). Později bylo zjištěno, že Petr byl (Č) nemocný už několik týdnů. Tato píseň se často zpívala (T) u táborových ohňů. Kamení bylo rozdrceno (T) na drobný štěrk. Důležité zprávy se hlásily (T) každou hodinu. Chemik přecedil (Č) roztok přes filtrační papír. Koberec se čistí (T) chemicky. Výstava se konala (T) až do prosince. Vyčistil (Č) ložiska stroje. Všechny nádoby se naplnily (T) vodou až po okraj. Č – činný rod T – trpný rod 11. Spojení slov užijte ve větách se slovesy ve tvaru opisného pasiva: zajmout nepřítele - zajal přijmout hosta – přijal začít práci – začal napnout plachty – napnul / napjal navléknout nit - navlékl dosáhnout úspěchu - dosáhl oblehnout město - oblehl vytisknout knihu – vytiskl přitisknout ucho ke zdi - přitiskl vytáhnout stavidla - vytáhl 12. Rozhodněte, ve kterých větách vyjadřuje zvratná podoba slovesa rod činný a ve kterých rod trpný. Kniha se četla (T) jedním dechem. Zeptejte se (Č) v pravou chvíli. Hodinky se (T) mi zpožďují o pět minut. Některá slova se píší (T) s krátkou i dlouhou samohláskou, např. citron – citrón. Hranatých závorek se užívá (T) při fonetickém přepisu. Směje se (Č) často a ráda. Podíval se (Č) zkoumavě na svého protivníka. Dnes se hraje (T) hlavně pro děti. Tvářil se (Č) rozzlobeně. O našem návrhu se nehlasovalo (T). 13. Věty převeďte do vhodné formy pasiva. Na semináři mluvíme anglicky a německy. Lékaři očkují některé pacienty proti chřipce. Včera zatkli řidiče ukradeného auta. Z praktických příkladů vyvodili obecné závěry. Dlouhotrvající deště zničily nově vysazené stromy. Parkoviště přemístili za divadlo. O takových problémech nediskutuji. Seznámili nás s novými pravidly. Jeho vystoupení ohlásili na dnešek. Zodpověděli všechny naše dotazy. Zkoušíme i jiné metody studia. Jiskřičku naděje uhasili už na začátku. 14. Určete vid sloves. Krajina kolem starobylého města Waka, nyní známého jako El Perú, se dnes pravděpodobně velmi podobá (N) té, do které kolem roku 1 000 př. n. l. Mayové přišli (D). Hustý deštný prales, v němž hnízdí (N) tukani a supi. Když zde prší (N), moskyti se rojí (N) v obrovských mračnech, v období sucha zase klesá (N) hladina řek natolik, že hrozí (N) úplné vyschnutí. Po staletích, kdy se Mayové naučili (D) v deštném pralese prosperovat (N), přerostly (D) jejich sídelní jednotky v městské státy a kultura se stávala (N) mnohem vybranější. Mayové začali (D) budovat (N) elegantní paláce s mnoha pokoji s klenutými stropy, jejich chrámy rostly (N) do téměř třistametrové výše. Znali (N) také 365denní rok a byli (N) natolik sofistikovaní, že vytvořili (D) úpravu kalendáře podobnou našemu přestupnému roku. Pravidelně pozorovali (N) hvězdy, předpovídali (N) zatmění Slunce a orientovali (N) své obřadní stavby k východu nebo k západu tak, aby na ně v určitou roční dobu dopadaly (N) sluneční paprsky. 15. K dokonavým slovesům utvořte odpovídající slovesa nedokonavá. obléct - oblékat utéct říct napsat - psát zblednout pomoct zavřít - zavírat poslat shýbnout se usnout - usínat rozbít ucpat rozhodnout se - rozhodovat se minout zapomenout hodit - házet obrátit se zkazit narodit se – rodit se zestárnout nakrmit 16. K nedokonavým slovesům utvořte odpovídající slovesa dokonavá. tvrdnout - ztvrdnout vítězit roztahovat ničit - zničit vadnout pípat - pípnout vybírat - vybrat dávat nakupovat tuhnout – ztuhnout promíjet kousat - kousnout 17. Uveďte, zda jde u sloves o prefix čistě vidový, nebo obměňující i význam slova. upije, napíše, popíše, vyvaří, uloví, vyskočí, zařve, zasměje se, ustele, uvidí 18. Roztřiďte slovesa na párová a nepárová. U párových doplňte sloveso opačného vidu, u nepárových určete, zda se jedná o sloveso obouvidé, jen dokonavé nebo jen nedokonavé. odbít dát mládnout sedět řadit vypadat smět havarovat vydržet blížit se vyložit vzít ležet obětovat 19. Vytvořte slovesa násobená a užijte je ve větách. vodit, chodit, těšit, znát, házet, vézt 20. Určete gramatické kategorie sloves. Muž, který od základu změnil svět formovaný gravitačními zákony Isaaka Newtona, se narodil 14. března 1879. Malý Einstein začal mluvit poměrně pozdě a každou větu několikrát opakoval. Na střední školu ho rodiče zapsali v Arau u Curychu. Tam napsal esej, ve kterém popisoval plány do budoucna. V roce 1900 si Albert splnil svůj sen a graduoval jako učitel matematiky a fyziky. Celý následující rok psal dopisy evropským univerzitám a pokoušel se získat místo jako učitel. Neúspěšně. V té době zklamaně konstatoval: „Vzdal jsem se ambicí učit na univerzitě.“ Slovesné třídy a vzory 1. Doplňte do textu správné informace. nese, třída, tři, bere, kupuje, maže, kmen minulý, tře, tiskne, rozkazovací způsob, mine, prosí, začne, kryje, trpí, kope/kopá, sází, dělá, peče, vzor Slovesa zařazujeme nejdříve ke _______________, potom v rámci ní ke _______________. V každé třídě kromě páté rozlišujeme několik vzorů, ke kterým řadíme slovesa především podle rozdílů v ___________________. V mnohých případech je však třeba uplatnit ještě další třídící kritéria. Při zařazování ke vzorům 1. třídy si uvědomíme nejdříve druh souhlásky před -e a pak uvedeme tvar příčestí minulého (podle shody určíme např. vedl jako nesl). Mají-li slovesa před -e pravopisně tvrdou nebo obojetnou souhlásku, řadíme je ke vzorům ___________________________, mají-li před -e pravopisně měkkou souhlásku, jedná se o vzory __________________________. Slovesa 2. třídy mají _________ vzory. Stojí-li před -ne samohláska nebo slabikotvorné r, l, jedná se o vzor ______________, v příčestí minulém mají tato slovesa před -l vždy příponu -nu- (trnul). Stojí-li před -ne souhláska, jde o vzor ______________ a příčestí minulé je většinou bez přípony -nu- (táhl). Při zařazení ke vzoru ____________ se řídíme zakončením kmene minulého na -a (přija-l – zača-l). Jedná se o vzor nepravidelný, patří sem i slovesa zakončená na -me (vezme). Vzory 3. třídy se liší v kmeni minulém. Vzor ___________ má kmen minulý bez přípony (pi-l), vzor ________________ má příponu -ova- (slib-ova-l). Ke vzoru 4. třídy _______________ patří slovesa, jejichž kmen minulý má příponu -i (vraz-i-l), ke vzorům __________________ se řadí slovesa, která mají v minulém kmeni příponu -e- nebo -ě- (hřm-ě-l, zkouš-e-l). K rozlišení obou vzorů slouží nejlépe odlišné tvary ____________________. Slovesa 5. třídy mají vzor ______________. Část sloves má některé tvary i podle vzorů 1. třídy (bere, maže), zařazujeme je pak k podvzoru __________________. Jejich tvary jsou dubletní (koupu/koupám). 2. Zařaďte slovesa ke třídám a vzorům. Nutně potřebuji nové oblečení. Diváky nadchly výkony sportovců. Vypadal, že právě usnul. Napij se vody, to ti pomůže. Dobře si s Ondřejem rozumí. Slibovala si, že bude víc šetřit. Neuměla psát bez pravopisných chyb. Místa v první řadě byla vyhrazena čestným hostům. Se svatbou stále ještě otáleli. Myslím, že stále ještě zanedbáváme využití alternativních zdrojů energie. Nepředvídal jsem, že budu muset provést takové množství změn. Někdo si včera udělal legraci a vydával se za mě. Plánovali, že příští rok v lednu společně navštíví některý ostrov v Atlantském oceánu. 3. Zařaďte slovesa ke třídám a vzorům. Obtížné případy vyhledejte v Mluvnici češtiny 2. Myslit, zobat, bolet, bydlet, spát, vrzat, plakat, pít, žít, šumět, vyčistit, dřímat, navléci. 4. Doplňte tvarovou variantu a zvažte, zda je stylově rovnocenná nebo ne. Ověřte informace v SSČ. loupu náležejí nech očisť bydlel myslel maži mohu peku píší moci spouštějí nesouvisejí dotkl skřípe tištěn 5a. Nahraďte infinitiv správnými tvary přítomného času (uveďte všechny možnosti). Užívejte SSČ. Čestní lidé nikdy (nelhat) _____________. Všichni naši studenti (podepsat) ______________ dohodu. Přítomní (prokázat) ______________ svou totožnost. Roztoky různé nasycenosti (vřít) ___________ při různých teplotách. Stroj (příst) tenké vlákno lépe, než to (moci) ___________ dokázat lidské ruce. Jsem tak unaven, že se sotva (vléci) ________________. Nic dalšího ti zatím slíbit (nemoci) _______________. Řekli jsme si, že dva (zmoci) _____________ víc než jeden. Zdá se, že sousedovy děti (stonat) ____________, protože slýchám jak často (plakat) _____________. Počkejte na mě, až se (vykoupat, obléci, učesat) _________________________________. (Vrzat) ______________ nám dveře. Klidně (přijít) ____________ i se psem. Mám dost času, (nařezat) ___________ a (naštípat) ___________ třísky. Tak se (jít) ___________ podívat. Zpravidla se (orat) _____________ mělce, případně na střední hloubku. 5b. Vysvětlete užití dubletních tvarů. 6a. Infinitivy v závorkách nahraďte tvary minulého času (uveďte všechny možnosti). Užívejte SSČ. Zubní lékař mi (vytrhnout) ___________ bolavý zub. Obránce (vykopnout) ___________ míč z prázdné branky. Soud (přihlédnout) ___________ k dobrému chování viníka. Auto (zahnout) ___________ za roh. Policisté pachatele (dostihnout a zatknout) ______________________ . Bylo ticho. Nikde se nic (nepohnout) ___________ . Stromky zasazené podél silnice (uschnout)___________ docela. (Usednout ) ___________ do křesla, aby (odpočnout si) ___________ . Jakmile žáci učitele (zahlédnout), ___________ (rozběhnout se) ___________ na svá místa. Otec dceru pevně při rozloučení (obejmout) _____________. Čestní hosté (zaujmout) _____________ místo na tribuně. 6b. Vysvětlete užití dubletních tvarů. 7a. Od sloves 2. třídy vytvořte příčestí trpné. Ke kontrole užijte SSČ. Dívka byla (obléct) ______________ do místního kroje. Tímto rozhodnutím bylo (zamítnout) ______________ vracení pozemků původním majitelům. Humor by měl být (obsáhnout) ______________ v životě co nejvíc. Byli (nadchnout) _______________, protože jejich návrhy byly konečně schváleny. Byl (zatknout) _______________ pro opakované výtržnosti. Dveře od sklepa nebyly naštěstí (zamknout) ______________. Čeští cyklisté byli na 150. kilometru (dostihnout) ________________. Před příletem prezidenta bylo letiště přímo (oblehnout) ________________ novináři. Nikdy mi nebylo nic (vytknout) _______________. Příklady slov byly v textu (tisknout) ______________ kurzívou. 7b. Všimněte si, k jakým změnám dochází v příčestí trpném u sloves, která mají minulý kmen zakončený na -h, -k, -ch? Uveďte příklady sloves z cvičení. 7c. Uveďte dvojtvary sloves 2. třídy, mezi nimiž je významový rozdíl. 8a. Slova v závorkách nahraďte přítomnými tvary oznamovacího způsobu (pokud je to možné, užijte dubletní tvary). Každé ráno (pít) ___________ trochu čaje. (Přát) ______________ vám mnoho štěstí. Někteří lidé (pít) ______________ příliš mnoho kávy. (Děkovat) _____________ ti za dárky k Vánocům. Rád (pracovat) _______________ na zahradě. Hodiny (bít) ____________ dvanáct. Knoflík si (přišít) ________________ sám. Na jaře zahradníci (zrýt) _______________, (uhrabat) ___________ a (osít) ______________ záhonky, (přivázat) _____________ stromky k podpěrám a (ořezat) ___________ zmrzlé větvičky. Děti (klouzat se) ___________ po zamrzlých loužích. Všichni začátečníci obvykle (tápat) ___________. 8b. Vysvětlete užití dubletních tvarů. 9. Infinitivy v závorkách nahraďte přítomnými (budoucími) tvary oznamovacího způsobu 3. osoby plurálu. Některé druhy hmyzu (přenášet) ______________ nemoci. Lidé si někdy zbytečně (nerozumět) _____________, často se na sebe (rozzlobit) _____________ pro maličkosti. Rodiče mi ve všem (věřit) ______________. Děti na podzim (pouštět) _____________ draky. Oni (dělat) ______________, jako když to (nevidět a neslyšet) __________________. Na kraji lesa (křičet) ______________ sojky. Mouchy (nesnášet) ______________ průvan. 10. Nahraďte spojení tvarem imperativu v 2. osobě singuláru. roztřídit zboží, očistit si boty, uvědomit si zodpovědnost, posoudit projekt, vyhovět žadateli, přihlásit se do konkurzu, navozit cihly, pospíšit si, nahlásit závadu, zaštítit kamaráda, zamhouřit oči 11. Užijte správné tvary sloves. Rodiče to neradi (vidět) ____________. Oni mi vždy (chtít) _____________ pomoci. Vegetariáni (nejíst) ______________ maso. Přátelé mi vždy (chtít) _____________ pomoci. Dobře o tom (vědět) ______________. V nejbližších letech (přibýt) _____________ další zájemci o cestování do exotických krajů. Troška vody nám na cestu domů ještě (zbýt) ______________. Ženám byla účast na starověkých olympijských hrách (zapovědět) _____________. Doufáme, že ten zásadní dotaz bude (zodpovědět) _______________. Děti (chtít) ___________ jít s tebou, ale počkej až se v klidu (najíst) _____________. Souhrnná cvičení 1. Proveďte korekturu textu. Která tiskárna ti vytisknula tak pěkné navštívenky? Byl tvůj kamarád přijmut na vysokou školu? Byl přitištěn ke zdi a nemohl se ani pohnout. Čekala na jeho obejmutí. Dělali si starosti s vypětím proudu, poněvadž potřebovali zkoušet nový přístroj. Začli se usmívat, protože pochopili její rozpaky. Když jsem si odpočal, pustil jsem se do práce. Přijmul mě se strojenou zdvořilostí. Pronajmuli jsme si domek na celou dovolenou. V plánu nebyly obsáhnuty všechny body. Stará jabloň nám letos v létě uschnula. Nejdřív se začnul bránit, potom ale doznal svoji vinu. Vyzdvihnutí peněz z banky mu dělalo potíže. 2. Doplňte tvary přítomného času oznamovacího způsobu. Plné tribuny hlasitě (pobízet) ____________ fotbalisty k lepšímu výkonu. Zdá se, že už o něm (vědět) _____________. Ještě nevím, co si (obléct)____________. Neposlouchejte instruktory, kteří (vymýšlet) ______________ příliš složité cviky. Říkal, že se (moci) ______________ pokusit nám pomoci. Kdy (odjíždět) ______________ vaše děti na prázdniny? Lidé se zde (koupat) ______________ již mnoho let jen na vlastní nebezpečí. Přátelé (přicházet) ____________ a (odcházet) _____________. Testy (prokázat) _____________ jejich zdravotní stav. Ta slova mi dodnes (znít) _____________v uších. Minuty se (vléci) ______________ a Pavel je jak na trní. 3. Utvořte tvary sloves. přijmout 1. os. pl. imperativu: přech. minulý, neutrum, sg. akt.: 2. os. pl. kondicionálu přítomného: umístit 3. os. sg. kondicionálu přítomného: přech. minulý, pl.: 3. os. pl. futura: moci 1. os. sg. ind. préz.: 2. os. sg. kondicionálu minulého: 3. os. sg. mask. préterita: