CJp050 Základy stylistiky českého jazyka

Vstupní informace

Milé studentky, milí studenti, 

srdečně Vás vítám v kurzu "Stylistika" a těším se na osobní, případně i virtuální setkávání s Vámi. Na následujících řádcích stručně uvádím několik podstatných informací o kurzu.

Interaktivní osnova

Tato interaktivní osnova má být především prostorem, kde se soustřeďuji jak organizační informace o kurzu, tak hlavní témata našeho předmětu. Platí, že osnova není (nemůže a nechce být) jediným studijním materiálem - na další zdroje odkazuji v samostatné kapitole a také průběžně, předpokládá se i studium další doporučené literatury. 
Osnova sestává z jednotlivých kapitol, každá kapitola obsahuje mimo jiné:
a) krátkou komentovanou prezentaci k tématu, 
b) text, který se k tématu váže (povinná skripta E. Minářové tady ponechávám stranou a předpokládám, že si je i tak přečtete), 
c) několik praktických cvičení, vztahující se k dané látce,
d) souhrn klíčových pojmů, kterým byste měli měli rozumět.

Prezenční x distanční výuka

Pokud situace neumožní pravidelné prezenční setkávání, kde se samozřejmě nabízejí jiné možnosti výuky a kde bych s Vámi rád - tak jako v minulých letech -  vyzkoušel různé typy seminárních aktivit, musíme počítat s následujícím: ještě více než obvykle se posílí Vaše autonomie jako studentů (a tím pádem i zodpovědnost), a já pak jako učitel budu nevyhnutelně více směřovat k roli facilitátora či konzultanta (viz příslušná literatura v pedagogice a didaktice); každopádně bude to chtít i jistou flexibilitu na obou stranách.

V případě prezenční výuky se budeme potkávat podle rozvrhu v učebnách, v případě distanční v MS Teams (podle dalších pokynů). 

V semestru byste neměli mít více než 1 absenci. 

Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu

1) splnění 2 průběžných úkolů ve stanovených termínech - průběžné úkoly budou zadány v samostatných vláknech osnovy
2) úspěšné zvládnutí 2 průběžných testů ve stanovených termínech - každý test je třeba zvládnout na minimální hranici 70 % bodů; v případě neúspěchu bude v zápočtovém týdnu (na počátku ledna) možnost jedné opravy, kdy ovšem bude nutno získat již 80 % -  POKUD BUDE VĚTŠINA VÝUKY REALIZOVANÁ PREZENČNĚ, DRUHÝ PRŮBĚŽNÝ TEST SE KONAT NEBUDE.
3) závěrečný test (ve zkouškovém období podle situace online nebo prezenčně) - je třeba dosáhnout 80 % bodů

ad 1) Průběžné úkoly je třeba splnit řádně a včas. Podrobné zadání včetně aktuálních termínů najdete v příslušných vláknech interaktivní osnovy. Přijatelné vypracování obou průběžných úkolů je podmínkou přístupu k závěrečnému testu.

ad 2) Oba testy se realizují v odpovědnících v ISu ve stanovených termínech; je potřeba je zvládnout na minimální bodovou hranici. Testy ověřují znalost doposud probíraných základních konceptů předmětu. Úspěšné splnění obou testů je podmínkou přístupu k závěrečnému testu. POKUD BUDE VĚTŠINA VÝUKY REALIZOVANÁ PREZENČNĚ, DRUHÝ PRŮBĚŽNÝ TEST SE KONAT NEBUDE.

ad 3) Závěrečný test ověřuje teoreticky a zčásti i prakticky znalost látky vymezené obsahem kurzu.


Na závěr mi dovolte dva citáty, které pro letošní semestr vybírám jako motta našeho kurzu:

Něco jiného je vyspělost národního jazyka a něco jiného je úroveň národní kultury jazykové. Může se stát, že jazyková kultura národa pokulhává za jazykem. To je případ váš, vy lidé čeští. Máte v rukou stradivárky, a hrajete na nich jako šumaři, zdědili jste varhany, a myslíte, že je to flašinet, pročeš na tom vašem dvoře opravdu mnoho hlasů krákoře…
Jazyková kultura zavírá v sebe ovšem a zajisté jazykovou správnost, ale je to pojem vysoko převysoko nadřazený. Jazykové správnosti se lze přiučit, ne přes noc, než přec jen přiučit, třeba doma po večerech. K jazykové kultuře třeba vychovávat výchovou celých generací.

(P. Eisner. Bohyně čeká. Traktát o češtině)

Motto č. 2:

„Čeština je krásná řeč. Ona má obrovskou plejádu slov pro obyčejný věci. Třeba kulaťoučké jablíčko. To neřeknete jinou řečí. Angličan musí říct “a litte round apple“, malé kulaté jablko…. Tomu přece chybí barva i vůně.“ 

(Jan Werich)