Umíte-li srozumitelně vysvětlit níže uvedené teze a formulace, které parafrázují oficiální zk. otázky (totožné s ot. k SZZ), přihlaste se ke zkoušce. Didaktika dějepisu (DEp2DI) 1) Jak předmět didaktika dějepisu vznikl a vyvíjel se (Julínek a kol. s. 14-17) 2) Jak se od sebe liší či případně shodují historie jako věda a dějepis jako školní předmět (Julínek a kol. s. 124-126)(s. 13-14) 3) Jaké je postavení dějepisu mezi ostatními předměty a jak je sám vnitřně strukturován (Julínek a kol. s. 75-81) 4) Pojetí dějepisu z hlediska cílů, významu, úkolů a výchovných složek (Julínek a kol. s. 81-99) 5) Jak ovlivňují základní pedagogické dokumenty dějepisnou výuku (podobu obsahu, rozsahu, pomůcky) (Julínek a kol. s. 127-134) 6) Jak se u nás a ve světě vybírá látka pro výuku dějepisu (Julínek a kol. s. 100-123) (Labischová s. 43) 7) Podle jaké metody a jejích dvou základních modelů se na výuku připravuje učitel dějepisu (Julínek a kol. s. 135-140 + 224-229) 8) Jaké centrální plánování ovlivňuje individuální plánování učitele dějepisu a co tyto dokumenty schematicky obsahují? (RVP, ŠVP, ročníkově-tematický plán a plán přípravy učitele na hodinu) (Julínek a kol. s. 141-144 + 218-224) 9) Čím konkrétně a v jakých oblastech se dějepisné učivo odlišuje od učiva ostatních předmětů (Julínek a kol. s. 144-149) (Labischová s. 42) 10) Jaké metody (s konkrétními příklady) používáme v dějepisné výuce Julínek a kol. s. 161-180) (Labischová s. 65-69) 11) Jaké výukové formy (s konkrétními příklady) používáme v dějepisu (Julínek a kol. s. 149-161) (Labischová s. 57-60) 12) Jaké výukové prostředky používáme v dějepisné výuce (s konkrétními příklady). Proč na ně pohlížíme dvojím způsobem a míra autenticity (s konkrétními příklady) je právě pro dějepis důležitá. (Julínek a kol. s. 180-214) (Labischová s. 71-73; 91-129) 13) Textové výukové prostředky, jejich důležitost a rozdělení (s konkrétními příklady). (Julínek a kol. s. 182-201) (Labischová s. 74-85) 14) Učitel jako badatel v dějepisné výuce: umí provést především didaktický experiment (na konkrétním příkladu) a zkonstruovat podle pravidel zkušební test (na konkrétním příkladu) (Julínek a kol. zejména str. 66-74) (fakultativně Labischová s. 143-146; 162-165) 15) Co je koncept historické kultury a jak ovlivňuje přístup učitele k výuce dějepisu (konkrétní příklady). (Beneš texty na téma historická kultura) (doplňkově Labischová s. 150-151) Shrnutí informačních zdrojů: - přednášky - Julínek, St. a kol.: Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004. - Labischová , D.- Gracová, Z.: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008. - Texty Z. Beneše (Co se školním dějepisem? Několik poznámek k situaci a možným řešením. In: Historie a škola I. Otázky koncepce českého školního dějepisu. Praha 2002, s. 5-19). Dále např.: http://www.historiascholastica.com/sites/www.historiascholastica.com/files/HS/hs1/Historia_Schola stica_I_BENES.pdf apod.