PŘÍPADOVÁ STUDIE 2: SPOLUŽAČKA S ANOREXIÍ Viktorie pochází z uměleckého prostředí. Na ZŠ byla premiantkou. Vždy však stála poněkud stranou, byla svérázná, osobitá. O stejně staré chlapce se moc nezajímala, avšak vyhledávala společnost starších i dospělých mužů. Ráda zabředala do diskusí, ve kterých uplatňovala svůj intelekt, sečtělost a umění diskutovat. V prvním ročníku SŠ se začala výrazněji zajímat o různé alternativní životní cesty. Účastnila se seminářů, vyhledávala přednášky, chodila na cvičení a meditace. Pak během jednoho měsíce výrazně zhubla a začala svým spolužákům, kantorům i rodičům „unikat“. Pokud něco jedla, tak to byla syrová zelenina a ovoce, a to jen v malém množství. Iv hovoru se radikalizovala a nepřipouštěla jiná řešení než ta, ke kterým sama dospěla. Viktoriina maminka vyhledala třídní učitelku a svěřila se jí se svými obavami o dceru. Třídní učitelka byla starší, energická a zkušená kantorka. S Viktorií vedla často dialogy a obdivovala její vhled a postřeh. Viktorie měla svou učitelku také ráda. Třídní učitelka si tělesných změn u Viktorie nevšimla, teprve po upozornění maminky jim začala věnovat pozornost a s Viktorií si o této skutečnosti promluvila. Následně si všimla, že se jí začala Viktorie vyhýbat. Občas ji vídala v diskuzi s mladším kolegou. Viktorie hubla dál. MOŽNOSTI ŘEŠENÍ Jak byste v dané situaci postupovali Vy? (1) Komunikovali byste s Viktorií. (2) Nabídli byste prostor k uplatnění osobnosti ohroženého žáka. (3) Stavěli byste na silných stránkách. (4) Požádali byste Viktorii o sdělení svých zkušeností ostatním žákům. (5) Pozvali byste externí přednášející a uspořádali byste cyklus o „mentální anorexii“ a jejich důsledcích. (6) Donutili byste dotyčného jíst třeba i násilím.