Lekce 4 Mimotonální dominanty Vztah dominantního septakordu a tóniky (D7-T) j nám již známý. V živé hudbě, a tedy i velmi často v lidové písni, narazíme na situaci, že tónikou se na chvíli může stát kterýkoli durový nebo mollový akord v tónině, ve které je píseň napsána. Takovéto „tónice“ říkáme „pomyslná tónika“. Aby k tomu došlo, musí před takovým akordem stát dominantní čtyřzvuk, jehož základní tón leží o čistou kvintu výš než základní tón durového nebo mollového akordu z dané tóniny. Tento dominantní čtyřzvuk musí být skutečně dominantním čtyřzvukem, musí se tedy skládat z durového trojzvuku s přidanou malou tercií (malou septimou od základního tónu). Mimotonální dominanty se nazývají „mimotonální“ proto, že obsahují alespoň jeden tón, který v dané tónině nenajdeme. Funkční označení má stejné jako dominantní septakord ze znějící tóniny, jen se píše do závorky. Na mimotonální dominanty narazíme poměrně často, příkladem může být píseň Travička zelená. Příloha 1 – Píseň Travička zelená Pro úplnost uveďme všechny možné mimotonální dominanty v C dur a v c moll. Příloha 2 – Výčet mimotonálních dominant v C dur a v c moll S pojmem mimotonální dominanta budeme pracovat v rámci deskripce dalších možností stylizace klavírního doprovodu lidových písní. Tip: Zkuste najít mimotonální dominanty v následující řadě kytarových značek: D – emi – A7 – D – D7 – G – A7 – D – H7 – emi – A7 – D Stylizace klavírního doprovodu (pokračování) Akordy v pravé ruce U některých písní je možné (a vhodné) přenechat partu levé ruky pouze úlohu samostatné basové linie a akordickou složku přenechat pravé ruce, která v takovém případě musí zvládnout hru melodie (vždy v nejvyšším hlase) a zároveň alespoň některých tónů předepsaného akordu. Tato stylizace je vhodná u písní v pomalejším tempu s bohatší harmonizací, u písní, kde melodie nevykazuje časté větší skoky. I v takovém případě se však jedná o interpretačně poměrně náročnou záležitost. Ideálním adeptem na tuto stylizaci je píseň Štědrý večer nastal. Příloha 3 – Píseň Štědrý večer nastal Rytmizované „položené“ akordy v levé ruce U některých písní ve dvoučtvrtečním taktu je možné zvolit hru položených akordů v typické rytmizaci (čtvrťová + dvě osminové noty). Příloha 4 – Alternativní doprovod lidové písně Či to husičky