Základní množinové pojmy, vztahy mezi množinami, množinové operace. úlohy k procvičení 1. Přečtěte zápisy a určete množiny výčtem prvků: A = {x N; x 10} B = {x N; x je sudé číslo menší 10} C = {x N; x je dělitelem čísla 10 } D = {x N; x^2 = x} E = {x N; x^3 < 30 x je liché číslo} F = {x N; x je jednociferné číslo x = 10} 2. Určete, jaký je vztah mezi množinami A až F z úlohy 1. (Tzn. rozhodněte, zda některá množina je podmnožinou jiné, příp. zda se některé množiny rovnají.) 3. Zapište všechny podmnožiny množiny M = {a, b, c, d}. 4. Kolik podmnožin má množina a) dvouprvková , b) jednoprvková, c) tříprvková, d) prázdná ? 5. Určete prázdnou množinu pomocí charakteristické vlastnosti. 6. Máme jen tři mince 5 Kč, 10 Kč a 20 Kč. Jaké různé částky bychom mohli těmito mincemi vyplatit? 7. Jsou dány různé body A, B, C, D, E. Žádné tři z nich neleží na jedné přímce. Zapište množinu všech úseček, které jsou těmito body určeny. 8. Jsou dány množiny K = {1, 2, 3, 4, 5} , L = {0, 2, 4}. Určete výčtem prvků množiny: a) K L b) K L c) K L d) K – L e) L – K f) K L 9. Nakreslete množinový diagram pro libovolné dvě podmnožiny A, B základní množiny Z a zakreslete do něj prvky a, b, c, d, e, f tak, aby splňovaly podmínky: a A B b A B´ c A´ B´ d A – B e A – B´ f (A B)´ 10. Nakreslete množinový diagram pro tři libovolné podmnožiny A, B, C základní množiny Z a vyznačte do něj prvky t, u, v, x, platí-li: t A B C´ u A´ B C´ v A´ B´ C´ x A´ B C´ Zapište množinově, jakou vlastnost mají prvky, které patří do elementárních polí, v nichž zatím není zakreslen žádný prvek. 11. Pomocí množinových diagramů ověřte platnost následujících rovností: a) (A B) C = A (B C) b) (A B) C = (A C) (B C) c) (A B) C = (A C) (B C) d) (A B)´ = A´ B´ Pomocí množinových diagramů řešte úlohy: 12. Z 28 žáků třídy chybělo v pondělí 5 žáků a v úterý 6 žáků. Čtyři žáci chyběli pouze v úterý. Kolik žáků v tyto dny nechybělo vůbec? Kolik žáků bylo ve třídě v pondělí? Kolik žáků chybělo v pondělí i v úterý? 13. Na výletě bylo 32 žáků. U stánku s občerstvením si jich 16 koupilo limonádu a a 23 oplatky. Čtyři žáci si nekoupili ani limonádu ani oplatky. Kolik žáků si koupilo oplatky i limonádu? Kolik žáků si koupilo oplatky, ale nekoupili si limonádu? 14. Výzkum jazykových znalostí jisté skupiny lidí přinesl tyto výsledky: Ze 102 zkoumaných osob ovládá angličtinu 38 lidí, ruštinu 36 lidí a němčinu 32 lidí. Ruštinu a němčinu zná 12 lidí, ruštinu a angličtinu 18 lidí, angličtinu a němčinu 7 lidí a všechny tři jazyky 5 lidí. Kolik lidí neovládá žádný z uvedených jazyků? Kolik lidí ovládá jen jeden z těchto jazyků? 15. Ze 35 žáků třídy jich bylo o prázdninách 7 v Německu a stejně tolik v Itálii. Rakousko navštívilo 5 žáků. V žádné z těchto zemí nebylo 21 žáků. Všechny tyto tři země navštívil 1 žák. V Itálii i v Rakousku byli 2 žáci, v Rakousku a Německu byl 1 žák. Kolik žáků navštívilo Německo nebo Itálii? Kolik žáků navštívilo Rakousko nebo Itálii? Kolik žáků navštívilo Německo nebo Rakousko?