Didaktika předmětů o zdraví Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví PdF MU PhDr. Leona Mužíková, Ph.D. muzikova@ped.muni.cz Obsah a organizace předmětu •Návaznost na předměty: •Zdravotní problematika dětského věku (biologie dítěte, první pomoc) • •JS 2021: Tělesná výchova a výchova ke zdraví s didaktikou • •Výuka dle rozvrhu •25. 3., 1. 4., 29. 4., 6. 5., •Požadavky ke kolokviu: •aktivní účast ve výuce •metodické zpracování tématu ve skupině •plnění dílčích seminárních úkolů • •Další informace pro studenty: •studijní materiály k předmětu budou vloženy v IS (prezentace ze seminářů, včetně odkazů; doplňující materiály) • Obsah předmětu •JS 2022: • •Výchova ke zdraví v prostředí základní školy: •Člověk a zdraví - vymezení tematiky v aktuálních školských dokumentech. Metody a možnosti výchovy ke zdraví ve školním i mimoškolním prostředí. Výchova ke zdraví v každodenní praxi učitele 1. stupně základní školy. Legislativa týkající se ochrany a podpory zdraví dětí a pedagogů. •Praktická aplikace výchovy ke zdraví ve školních vzdělávacích programech a didaktickém aparátu (učebnice, pracovní učebnice, pracovní sešity, pracovní listy) pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. •Didaktická transformace následujících témat: Lidské tělo; První pomoc; Péče o zdraví; Výživa a zdraví (vč. přípravy pokrmů); Základy rodinné a sexuální výchovy; Návykové látky a zdraví, návykové chování; Osobní bezpečí; Mimořádné události. •Aktuální programy podpory zdraví ve školním prostředí. Minimální preventivní program. Příprava školních a třídních projektů podpory zdraví •Poradenská činnost mimoškolních organizací, poradenská a vzdělávací centra orientovaná na problematiku zdraví člověka. • Základní doporučená literatura: • •MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2009, 2015 •ostatní literatura a studijní materiály uvedené u tématu • nRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání • https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymi-zmenami.pdf • nVyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých - Sb.410/2005 a novelizace Sb.343/2009, 465/2016 (www.epravo.cz, https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-410 nZpráva o zdraví obyvatel ČR http://www.szu.cz/zprava-o-zdravi-obyvatel-cr?highlightWords=zdrav%C3%AD nwww.szu.cz nhttp://www.szu.cz/tema/podpora-zdravi/zdravejsi-zivotni-styl?highlightWords=Dlouhodob%C3%BD+progra m+zlep%C5%A1ov%C3%A1n%C3%AD nStudie Zdraví dětí 2016 http://www.szu.cz/publikace/zdravideti?highlightWords=zdrav%C3%AD+d%C4%9Bt%C3%AD+2016 nwww.who.cz nwww.uzis.cz nwww.ec.europa.eu/health-eu nhttp://hbsc.upol.cz/ nPohyb a výživa - https://pav.rvp.cz/ nMetodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT, 2020 (http://www.msmt.cz/dokumenty/metodicky-pokyn-k-zajisteni-bezpecnosti-a-ochrany-zdravi-deti-zaku-a- studenkýchtu-ve-skolach-a-skolskych-zarizenich-zrizovanych-ministerstvem-skolstvi-mladeze-a-telovyc hovy) • • Proč výchova ke zdraví? • • 80f3a89cdf_89652651_u Cíle základního vzdělávání •Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. V základním vzdělávání se proto usiluje o naplňování těchto cílů: • •10 vymezených cílů • •7. učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný • • •(https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymi-zmenami.pdf) Zdravotní rizika Roviny výchovy ke zdraví: • •zdravotní gramotnost učitele ZŠ (ale také učitel jako vzor) •zdravé prostředí ZŠ •výchova ke zdraví v ZŠ •zdravé děti, prevence infekčních, chronických neinfekčních tzv. „civilizačních“ onemocnění a úrazů •komunitní zdraví (fyzické, psychické a sociální zdraví, ovlivnění rodiny dítěte) • • Zdravý způsob života •vyrovnaný a pravidelný denní režim •dostatek pohybové aktivity •pestrá, plnohodnotná a pravidelná výživa (vč. pitného režimu) •dodržování zásad osobní hygieny •ochrana před nakažlivými nemocemi •co nejmenší styk se škodlivinami prostředí •ochrana před úrazy •odpovědné chování v nejrůznějších životních situacích (např. odpovědné sexuální chování, odpovědné rodičovské chování) •odolnost vůči škodlivým vlivům a návykům (závislosti) •duševní pohoda •pohoda v mezilidských vztazích • • Proč výchova ke zdraví na 1. stupni ZŠ? •děti na začátku školní docházky mají výrazný sklon napodobovat dospělé, k dospělým mají většinou důvěřivý vztah a jsou velice citlivé na jejich mínění, učitel je pro děti velkou autoritou •u dětí se projevuje velká sugestibilita (zvýšená ovlivnitelnost, náchylnost k přijímání myšlenek druhých) •rozvíjí se smysl pro rozpoznávání dobrého a špatného a také smysl pro povinnost, je to období vštěpování návyků (návyky osvojené v raném dětství a na počátku školní docházky jsou v mysli dětí pevně zakotveny) •začíná se utvářet ráz charakteru a osobnosti •počátek prevence „civilizačních“ chorob •procento dětí se zvýšenou hmotností (tj. nadváha + obezita) nejvíce narůstá na začátku školní docházky (Studie Zdraví dětí 2016) •období, kdy se dětem výrazně zhoršuje tělesný a zdravotní stav (z důvodů obtížné adaptace na školu, z důvodů spojených s prepubertou – disharmonie tělesného vývoje, především z důvodů změny pohybové aktivity – sezení ve školních lavicích…) •růst dětí (osifikace, výměna mléčného chrupu za trvalý) - mimořádná důležitost správné výživy Proč výchova ke zdraví na 1. stupni ZŠ? •začátek experimentování s drogami (včetně legálními) již na 1. stupni (asi 1/4 dětí na 1. stupni má zkušenost s kouřením, více jak polovina s alkoholem) •šikana se vyskytuje i na 1. stupni ZŠ •nejčastější příčinou úmrtí dítěte jsou úrazy •sexuální výchova je nutná již u dětí mladšího školního věku •zneužívané, týrané a zanedbávané děti nejsou v naší společnosti ojedinělé •učitel děti zná a může působit i na rodiče (tř. schůzky na 1. stupni navštěvuje více rodičů jak na 2. stupni ZŠ) •jeden učitel - tematiku výchovy ke zdraví může propojovat do různých předmětů •učitel se potřebuje naučit spolupracovat s poradenskými centry •projekty s tématy ochrany a podpory zdraví stále více orientovány na 1. stupeň ZŠ Příklad z praxe: Pohyb a výživa lVýsledky pokusného ověřování: lPozitivní změny pod vlivem programu PaV dle rodičů: 46 % ve výživě, 22 % v pohybu dětí (28 % ve výživě rodiny, 13 % v pohybu rodiny) l lhttps://pav.rvp.cz/ l lJako učitelé můžete významně ovlivňovat zdraví dětí!!! l l Úkol •Prostudovat aktuální verzi RVP ZV z pohledu „ZDRAVÍ“. • Děkuji za pozornost