POHYB A VÝŽIVA pokusné ověřování změn v pohybovém a výživovém režimu žáků základních škol MŠMT 2013 -2015 http://pav.rvp.cz/edukacni-program-zakladni-materialy-2 VÝCHODISKA PROJEKTU – • Pohyb a výživa jako hlavní faktory ovlivňující zdraví Pohyb - velmi nízká pohybová aktivita dětí při pobytu ve škole - nepravidelná pohybová aktivita - nedostatečné vědomosti dětí o pohybu - nedostatečně zabezpečená pohybová aktivita pohybově nenadaných žáků ve volném čase Výživa - nedostatečná konzumace ovoce a zeleniny - nepravidelný stravovací režim dětí (nesnídající, nesvačící děti) - nedostatečně vymezené a zpracované učivo o výživě ve školských dokumentech a učebnicích - nedostatečné vzdělání pedagogů v oblasti výživy - špatné stravovací návyky dětí (vysoká konzumace cukru, nevhodných tuků a soli) –Důležitými podmínkami pro tento cíl je: •důsledné vytváření pohybové a výživové gramotnosti žáků •soulad mezi edukací a režimem školy •důsledné propojení pohybu a výživy •vzdělaní pedagogové a další zaměstnanci školy, včetně zaměstnanců školního stravování •spolupráce školy s organizacemi zajišťující pohybové kroužky všech dětí •spolupráce s rodiči Hlavní cíl projektu - vytvoření podnětného školského prostředí pro pohybový a výživový režim žáků a ověření reálných možností pro uplatnění programu v různých podmínkách a různých typech základních škol Dlouhodobý cíl projektu – zlepšení pohybového a výživového chování dětské populace a v jeho důsledku zlepšení zdravotního stavu naši společnosti Učivo o výživě a pohybu poprvé zpracováno. EDUKAČNÍ MATERIÁLY UČITEL ŽÁK TŘÍDA ŠKOLA DRUŽINA RODIČE JÍDELNA volně dostupné: www.pav.rvp.cz Priority edukačního projektu Šest priorit (6 P neboli VI P ) v oblasti pohybu i výživy – –I. Pravidelnost –II. Pestrost –III. Přiměřenost – –IV. Příprava –V. Pravdivost –VI. Pitný režim • Pyramida pohybu pro děti a Pyramida výživy pro děti Pyramida výživy pro děti a porce C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\foto-všec\BROŽURA\ruce\Kopie - ruce-03.jpg C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\foto-všec\BROŽURA\ruce\ruce-12.jpg C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\FOTO\PaV_UKLIZENO\kapitola_PŘIMĚŘENOST\PO MĚR_PORCE_PĚST_DÍTĚ.jpg C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\FOTO\PaV_UKLIZENO\kapitola_PŘIMĚŘENOST\PO MĚR_PLÁTEK_MASA.jpg C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\FOTO\PaV_UKLIZENO\PRACOVNÍ_SEŠIT_2.roč\12 .str\ÚKOL_2\HRST_zákeřná.jpg C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\foto-všec\BROŽURA\nové\foto-23.jpg C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\FOTO\PaV_UKLIZENO\kapitola_PŘIMĚŘENOST\SV AČINA.jpg Šest priorit školy (VI P) v oblasti výživy I. Pravidelnost •Škola vytváří podmínky pro pravidelný stravovací režim žáků (svačina, oběd, případně odpolední svačina). •Učitelé a vychovatelé dohlížejí na pravidelný stravovací režim žáků a podněcují žáky k pravidelné a dostatečné konzumaci ovoce a zeleniny. II. Pestrost •Jídla připravovaná pro žáky školní jídelnou jsou pestrá, zdravá, chutná a žákům vhodně nabízená. •Učitelé a vychovatelé žáky podněcují k pestré stravě. III. Přiměřenost •Ve škole nejsou automaty a bufety s nevhodným sortimentem. •Učitelé a vychovatelé žáky nabádají ke střídmé konzumaci sladkostí a slazených nápojů, příliš slaných či jiných nevhodných potravin nebo nápojů C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\FOTO\PaV_UKLIZENO\PRACOVNÍ_SEŠIT_2.roč\12 .str\ÚKOL_2\HRST_zákeřná.jpg C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\FOTO\PaV_UKLIZENO\kapitola_PŘIMĚŘENOST\OB ĚD.jpg C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\FOTO\PaV_UKLIZENO\kapitola_PŘIMĚŘENOST\SV AČINA.jpg Mnoho zákeřných kostek ničí pohybová aktivita Šest priorit školy (VI P) v oblasti výživy IV. Příprava • Škola podporuje školní stravování žáků a účelně spolupracuje se školní jídelnou. • Učitelé a vychovatelé jsou dostatečně vzděláni v oblasti výživy a výživové poznatky vhodně aplikují do výuky i režimu školy. V. Pravdivost •Učivo o výživě je součástí všech ročníku 1. stupně ZŠ, vychází ze současných vědeckých poznatků o výživě a není v rozporu s výživovým režimem a podmínkami školy. •Učitelé zařazují učivo o výživě do výuky v rámci povinných předmětů i jako průřezové téma v rámci mezipředmětových vztahů. VI. Pitný režim •Škola zajišťuje vhodný pitný režim, základem pitného režimu je voda (nebo jen mírně ochucené nápoje a slabé čaje). •Učitelé a vychovatelé pomáhají dětem dodržovat vhodný pitný režim. C:\Documents and Settings\Verunka\Dokumenty\Dropbox\UNKA\UNKA\PROJEKTY\VIP\foto-všec\BROŽURA\várka_první\foto-03.jpg Co najdeme v RVP ZV? •Učivo o výživě najdeme: • –VO Člověk a jeho svět - TO Člověk a jeho zdraví –VO člověk a svět práce - TO Příprava pokrmů TO Člověk a jeho zdraví TO Příprava pokrmů •Cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a svět práce: –pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce, osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě… •Očekávané výstupy – 1. období –žák –připraví tabuli pro jednoduché stolování –chová se vhodně při stolování – •Očekávané výstupy – 2. období –žák –orientuje se v základním vybavení kuchyně –připraví samostatně jednoduchý pokrm –dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování –udržuje pořádek a čistotu pracovních ploch, dodržuje základy hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc i při úrazu v kuchyni – •Učivo –základní vybavení kuchyně –výběr, nákup a skladování potravin –jednoduchá úprava stolu, pravidla správného stolování –technika v kuchyni – historie a význam Standardy pro základní vzdělávání – Člověk a jeho svět (5. ročník) •Indikátory (související s výživou): –žák objasní důležitost zdravého životního stylu –žák rozliší potraviny vhodné ke každodenní konzumaci, které je zvykem označovat jako „zdravé“, a potraviny nevhodné k časté konzumaci –žák zdůvodní, proč by v potravě člověka mělo být hodně ovoce a zeleniny – •Ilustrativní úloha (5. ročník): –Některé potraviny do skupiny zdravých potravin nepatří. Najdi je a podtrhni. Svůj výběr zdůvodni. –a) mrkev – paprika – ryba – dort – celozrnný chléb – fazole –b) klobása – jablko – květák – rajče – špagety –c) chipsy – kuřecí maso – houska s dýňovými semínky – olivový olej – banán –d) vařené brambory – čočka – sladká limonáda – jogurt – rýže –Z uvedených potravin sestav potravinovou pyramidu. Standardy pro základní vzdělávání – Člověk a svět práce (5. ročník) •Indikátory - Příprava pokrmů –žák popíše základní vybavení kuchyně –žák popíše účel kuchyňského vybavení –žák vybere vhodné potraviny –žák zvolí vhodné kuchyňské nádobí a další potřebné prostředky –žák podle receptu dodrží postup práce a časově si ho rozvrhne –žák představí a zhodnotí připravený pokrm –žák prostře stůl k jednoduchému obědu –žák popíše nebo prakticky předvede vhodné stolování a společenské chování – žák zhlédne modelovou situaci, upozorní na nevhodné společenské chování a doporučí vhodný způsob chování a jednání –žák udrží přehledný a uspořádaný pracovní prostor –žák dodrží zásady hygieny a bezpečnosti –žák na příkladech popíše, jak by postupoval v případě úrazu při přípravě pokrmů –žák v modelové situaci ošetří drobné poranění Standardy pro základní vzdělávání – Člověk a svět práce (5. ročník) •Ilustrativní úkoly (např. str. 16): •http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67505&view=9832 • Jaké mohou být dílčí očekávané výstupy a učivo pro oblast výživy? •Navržené dílčí očekávané výstupy pro oblast výživy jsou formulovány tak, aby výstupy byly orientovány na vědomosti a dovednosti a bylo možné hodnotit pokroky ve výsledcích učení o výživě. Správné výživové chování chápeme jako nejdůležitější očekávaný výstup, který však ovlivňuje mnoho dalších faktorů (výživové zvyklosti v rodině, tíživá ekonomická situace v rodině, zdravotní oslabení vyžadující specifickou dietu aj.). Proto žáci nemohou být hodnoceni (klasifikováni) za své výživové chování, ale pouze za vědomosti a dovednosti. Navržené výstupy jsou uspořádány dle šesti priorit (VI P) používaných v předkládaném programu. Jsou navrženy v souladu s RVP ZV pro 1. a 2. vzdělávací období. V 1. období jsou navíc označeny výstupy, které by v souladu s hlavními myšlenkami programu Pohyb a výživa měli zvládnout již žáci 1. ročníku. Navržené dílčí očekávané výstupy pro 1. vzdělávací období: •Pravidelnost •žák chápe význam pravidelného výživového režimu •žák ví, kolikrát denně má jíst (již od 1. ročníku) •žák ví, po kolika hodinách by jídla měla po sobě následovat, vysvětlí, proč lidskému organizmu neprospívá hladovění ani neustále pojídání •žák přiřadí časový údaj k době jídla •žák posoudí svůj osobní stravovací režim a navrhne možné změny •žák navrhne vhodný denní výživový režim Navržené dílčí očekávané výstupy pro 1. vzdělávací období: •Pestrost •žák chápe, že správná výživa je pestrá, složená ze všech částí Pyramidy výživy pro děti •žák vysvětlí význam pestré stravy •žák vyjmenuje různé druhy ovoce a zeleniny dle barev •žák popíše Pyramidu výživy pro děti včetně doporučených porcí •žák zná doporučení pro konzumaci ovoce a zeleniny (již od 1. ročníku) •žák zná velikost porcí, umí je přiřadit k jednotlivým potravinám •žák zařadí jednotlivé (základní) potraviny do potravinových skupin •žák posoudí svoji stravu dle pestrosti •žák pomocí Pyramidy výživy pro děti navrhne a zhodnotí složení jednotlivých denních jídel •žák rozliší potraviny dle rostlinného a živočišného původu •žák rozezná u ovoce a zeleniny, zda se jedná o sezónní a tuzemské druhy, anebo dovozové druhy Navržené dílčí očekávané výstupy pro 1. vzdělávací období: •Přiměřenost •žák ví, které potraviny jsou velmi slané, sladké nebo příliš tučné a patří do tzv. zákeřných kostek •žák posoudí, zda ve stravě není nadbytek potravin z tzv. zákeřných kostek •žák ví, v čem spočívá nebezpečí vysokého příjmu potravin z tzv. zákeřných kostek • •Příprava •žák zná základní hygienická pravidla v souvislosti přípravou i samotnou konzumací jídla (mytí rukou a omývaní ovoce a zeleniny již od 1. ročníku) •žák posoudí zdravotní nezávadnost potravin, ví jak nakládat se zkaženými potravinami •žák ví, které potraviny mohou být v syrovém stavu nebezpečné jako zdroj nákazy a které nikdy syrové nekonzumuje •žák ví, kde a jak se základní potraviny skladují •žák ví, jak se chovat u stolu, a že u jídla by se nemělo zbytečně spěchat Navržené dílčí očekávané výstupy pro 1. vzdělávací období: •Pravdivost •žák přiřadí hlavní výživový význam k jednotlivým patrům Pyramidy výživy pro děti •žák umí pracovat se základními údaji na obalu výrobku (datum minimální trvanlivosti, spotřeba do data, doporučení ke skladování) •žák posoudí reklamu a zhodnotí její obsah i to, co reklama nabízí, nabízený výrobek porovná s potravinami nebo nápoji z Pyramidy výživy pro děti nebo s potravinami a nápoji z tzv. zákeřných kostek • •Pitný režim •žák zná doporučení k pitnému režimu •žák znázorní doporučené množství nápojů pro sebe •žák rozliší nápoje, které děti pít nesmí, které jsou pro děti vhodné jen v menším množství (nápoje ze zákeřných kostek) a které jsou pro děti velmi vhodné •žák ví, které nápoje patří do tzv. zákeřných kostek •žák ví, že nejvhodnějším nápojem je pitná voda (již od 1. ročníku) •žák ví, co může v dětském těle způsobit nedostatek tekutin a kdy je třeba příjem tekutin zvýšit Návrh základního učiva pro 1. ročník: •Pravidelný denní režim – 5 denních jídel – snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, ke každému jídlu kousek ovoce nebo zeleniny, školní svačina •Pestrost ve výživě, Pyramida výživy pro děti – co vyjadřuje, potravinové skupiny •Ovoce a zelenina – 5 porcí ovoce a zeleniny, ovoce a zelenina v barvě duhy •Základní hygiena (mytí rukou, ovoce a zeleniny) •Voda – základ pitného režimu Návrh základního učiva pro 2. ročník: •Pravidelný denní režim – 5 denních jídel, časové rozložení jednotlivých jídel •Pestrost ve výživě, Pyramida výživy pro děti – co vyjadřuje, přiřazování potravin do potravinových skupin, počet a velikost porcí, skladba snídaně a školní svačiny •Ovoce a zelenina – 5 porcí, ovoce a zelenina různých barev •Skladování potravin a nápojů, datum spotřeby (spotřebujte do data), nezávadnost potravin, dodržování hygieny při přípravě i konzumaci pokrmů a nápojů, •Reklama, potraviny z tzv. zákeřných kostek •Pitný režim – voda a vhodné nápoje, doporučené množství tekutin, význam vody pro zdraví, potraviny s obsahem vody Návrh základního učiva pro 3. ročník: •Pravidelný denní režim – 5 denních jídel, časové rozložení jednotlivých jídel, intervaly mezi jídly (pojídání – hladovění) •Pestrost ve výživě – Pyramida výživy pro děti, význam potravinových skupin, skladba jednotlivých denních jídel, původ potravin (místní, dovozové) •Ovoce a zelenina – 5 porcí, ovoce a zelenina různých barev •Přiměřenost – nápoje a potraviny z tzv. zákeřných kostek – co mohou způsobovat, reklama •Skladování potravin a nápojů, datum spotřeby (spotřebujte do data), nezávadnost potravin, dodržování hygieny při přípravě i konzumaci pokrmů a nápojů, potraviny, které mohou být zdrojem nákazy •Pitný režim – voda a vhodné nápoje, doporučené množství tekutin, potraviny s obsahem vody, význam vody pro zdraví, nedostatek tekutin, kdy zvýšit příjem tekutin •Rozšířené učivo: –Výživová omezení – lepek, mléko. – •Doporučená minimální časová dotace na ročník: 10 hodin –Vzhledem k tomu, že učivo se týká také částečně vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, je možné využít časovou dotaci určenou pro tuto vzdělávací oblast. • Navržené dílčí očekávané výstupy pro 2. vzdělávací období: •Pravidelnost •žák vysvětlí význam pravidelného výživového režimu z hlediska lidského metabolismu •žák ví, po kolika hodinách by jídla měla po sobě následovat, dokáže vysvětlit, proč lidskému organismu neprospívá hladovění ani neustále pojídání •žák posoudí výživový režim a navrhne možné změny •žák zná výživová doporučení k pravidelné konzumaci ovoce a zeleniny, mléka a mléčných výrobků, ryb a luštěnin •Pestrost •žák chápe, že správná výživa je pestrá, složená ze všech částí Pyramidy výživy pro děti •žák vysvětlí význam pestré stravy v souvislostech se zdroji živin •žák přesně popíše Pyramidu výživy pro děti včetně doporučených porcí •žák zná velikost porcí a přiřadí je k jednotlivým potravinám •žák zařadí jednotlivé potraviny a pokrmy do potravinových skupin v rámci Pyramidy výživy pro děti •žák pomocí Pyramidy výživy pro děti navrhne a zhodnotí denní stravu Navržené dílčí očekávané výstupy pro 2. vzdělávací období: •Přiměřenost •žák posoudí, zda ve stravě není nadbytek velmi slaných, sladkých nebo nevhodných tučných potravin (z tzv. zákeřných kostek) •žák vysvětlí, v čem spočívá nebezpečí vysokého příjmu potravin z tzv. zákeřných kostek •žák vysvětlí rovnováhu mezi příjmem a výdejem energie •Příprava •žák zná hygienická pravidla v souvislosti s přípravou i samotnou konzumací stravy •žák posoudí zdravotní nezávadnost potravin, ví jak nakládat se zkaženými potravinami •žák ví, které potraviny mohou být v syrovém stavu nebezpečné jako zdroj nákazy, které nikdy syrové nekonzumuje •žák ví, kde a jak jednotlivé potraviny skladovat •žák posoudí vhodnost technologické úpravy pokrmů ze zdravotního hlediska •žák připraví jednoduchý pokrm (např. svačinu), složený ze všech pater Pyramidy výživy pro děti Navržené dílčí očekávané výstupy pro 2. vzdělávací období: •Pravdivost •žák zná význam jednotlivých potravinových skupin Pyramidy výživy pro děti •žák ví, jaké složky výživy jsou důležité pro člověka, a k jednotlivým živinám (bílkoviny, sacharidy, vláknina, tuky, vitaminy: B, C, D, minerální látky: vápník, železo) uvede příklady potravinových zdrojů •žák vysvětlí doporučení při užívání doplňků stravy (rizika multivitaminových preparátů) •žák objasní údaje na obalu výrobku (složení, datum minimální trvanlivosti, datum použitelnosti, doporučení ke skladování) •žák posoudí reklamu a zhodnotí její obsah •Pitný režim •žák zná doporučení k pitnému režimu a navrhne vhodný pitný režim s ohledem na roční období, pohybovou aktivitu a složení stravy •žák vysvětlí význam vody pro organizmus •žák ví, jak rozpoznat nedostatek tekutin a kdy je třeba příjem tekutin zvýšit •žák navrhne kritéria pro hodnocení vhodnosti nápoje •žák připraví několik druhů vhodných nápojů Návrh základního učiva pro 4.-5. ročník: •Pravidelný denní režim, metabolizmus člověka, význam pravidelné konzumace ovoce a zeleniny, mléka, ryb a luštěnin •Pestrost ve výživě – Pyramida výživy pro děti, skladba jednotlivých denních jídel, význam potravinových skupin z hlediska obsahu živin •Ovoce a zelenina – 5 porcí denně, význam ve výživě, druhová rozmanitost, vhodná příprava a technologická úprava •Přiměřenost – nápoje a potraviny z tzv. zákeřných kostek a jejich vliv na zdraví člověka, příjem a výdej energie, přiměřená tělesná hmotnost, zdraví zubů •Hygienická pravidla při zacházení s potravinami a nápoji (výběr a nákup, skladování potravin a nápojů, data spotřeby a minimální trvanlivosti, nezávadnost potravin, potraviny jako možné zdroje nákazy), technologická úprava pokrmů, příprava jednoduchých pokrmů •Význam potravinových skupin Pyramidy výživy pro děti, složky výživy, živiny – sacharidy, bílkoviny, tuky, vitaminy, minerální látky a jejich působení v lidském těle •Reklama a výživová doporučení •Pitný režim – voda a její význam v lidském těle, rovnováha v příjmu a výdeji tekutin, doporučené množství tekutin, vhodné nápoje a jejich příprava •Rozšířené učivo: –Výživová omezení – lepek, mléko. – •Doporučená minimální časová dotace na ročník: 10 hodin –Vzhledem k tomu, že učivo se týká také částečně vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, je možné využít časovou dotaci určenou pro tuto vzdělávací oblast. • Výsledky ověřování •Hlavní poznatky z oblasti výživy: • –V oblasti vzdělávání se podařilo zvýšit výživovou gramotnost učitelů (vychovatelů, vedoucích školních jídelen), navodit změny související s podmínkami pro vytváření vhodného stravovacího a pitného režimu na školách a významně zvýšit výživovou gramotnost dětí i ovlivnit jejich výživové chování. – –Tento pozitivní přínos programu Pohyb a výživa (PaV) dokumentuje citát z protokolu lektorky pro výživu: „… Díky programu PaV si děti dokáží vyhodnotit svůj jídelníček. Velmi dobře znají Pyramidu výživy a uvědomují si negativní vliv zákeřné kostky. Dbají na doporučené množství ovoce/zeleniny. Velmi je baví si velikosti porcí porovnávat dle velikosti jejich pěstiček. Byl kladen důraz na dostatečně zastoupený pitný režim. Zvýšila se konzumace pramenité vody. Dbalo se na pravidelnost stravy a žáci chodili do školy nasnídaní. Některé školy se zaměřily na zvýšený klid při konzumaci jídla. Změnil se sortiment potravin ve školních jídelnách. Vedoucí školních jídelen začali zařazovat nové a zdravé suroviny…“. Výsledky ověřování Situace před vytvořením programu Pohyb a výživa Výsledky dle ověřování programu Pohyb a výživa ·nedostatečně vymezené učivo o výživě (od projektovaného až po realizované kurikulum) ·jasně vymezené učivo o výživě dle jednotlivých ročníků ZŠ a vzdělávacích období ·nevhodné pojetí učiva o výživě - časté dělení na zdravé a nezdravé potraviny, důraz na chemicko-biologickou povahu stravy aj. ·učivo o výživě sestaveno tak, aby bylo dobře využitelné v praktickém životě - šest priorit výživy, Pyramida výživy pro děti a zákeřná kostka, porce jako pěst či dlaň dítěte aj. ·neexistující hodnocení a sebehodnocení výživového režimu dětí ·vypracovaná metodika k hodnocení a sebehodnocení výživového chování v návaznosti na učivo ·minimálně se uplatňující mezipředmětové vazby, malé využití vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (Pracovní činnosti) ·propojení výživy a pohybu, využití vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, uplatnění mezipředmětové spolupráce (např. projektové dny) ·nedostatečná pozornost věnovaná stravovacímu a pitnému režimu na školách ·sestavená doporučení pro režimová opatření na školách ·minimální spolupráce školy, školní jídelny a školní družiny ·sestavená doporučení pro školní jídelny a školní družiny, informace pro rodiče Analýza současných učebnicových řad •Velmi problematické zpracování učiva o výživě v učebnicích pro 1. stupeň ZŠ (Prvouka, Přírodověda, Člověk a jeho svět): –žádná koncepce, nelogické vymezení učiva (špatná práce s pojmy, se zaváděním nových pojmů, s cyklickým osnováním učiva atd.) –častý důraz na dělení potravin na zdravé a nezdravé, absence podstatných informací •V případě TO zcela chybějící podpora (učebnice, metodika) Učebnice nakladatelství Alter – 3. ročník Učebnice nakladatelství Didaktis – 3. ročník Učebnice nakladatelství Prodos – 4. a 5. ročník Analýza současných učebnicových řad •Obsahová analýza naznačuje nesourodost a pojmovou nejednoznačnost učiva o pohybu a výživě. Učební pojmy prezentované v didaktickém aparátu učebnic pro primární školu neodpovídají požadavkům kladené RVP ZV, ani nejsou v souladu s výživovým doporučením. •Ve všech uvedených učebnicových řadách je největší důraz na vzdělávání v oblasti výživy a pohybu kladen ve 3. ročníku, kdy pojmy dosahují nejvyššího počtu (6-13 pojmů). V tomto ročníku je tedy žák „zavalen“ učivem o výživě, přičemž na to není ve většině případů připraven předešlým rozvržením učiva v minulých ročnících. • S pojmy se v následujících ročnících mnohdy již nepracuje (viz absence vzdělávání ve čtvrtých ročnících, uvedeno níže), cyklicky se neopakují. Nejvyšší četnosti v cyklickém opakování učiva dosahují učebnice Alter, přičemž i zde se jedná o malý počet pojmů; ovoce & zelenina (opakování v 1., 2. a 3. ročníku), vitaminy, zdravý jídelníček a zdravá výživa (1., 2., 3., a 5. ročník). Ostatní učebnicové řady se zaměřují na ještě menší počet opakujících se pojmů. • Analýza současných učebnicových řad •Jednotlivé učebnicové řady se liší jak v prezentaci učiva, tak v jeho celkovém pojmovém uspořádání. V rámci jednotlivých řad dochází k nejednotnému terminologickému užívání pojmů – např. učebnice Didaktis se zabývají v prvním ročníku potraviny prospívající zdraví, potraviny zdraví škodlivé, v druhém ročníku je rozděluje na potraviny zdravé, potraviny nezdravé, ve třetím ročníku na potraviny, kterých máme jíst více a na potraviny, kterých máme jíst méně. V pátém ročníku se autoři vracejí k potravinám prospívající zdraví a potravinám neprospívající zdraví. •Nejvíce zastoupenými pojmy didaktického aparátu učebnic týkající se vzdělávání o výživě a pohybu prolínajícími se všemi učebnicovými řadami jsou vitaminy, ovoce & zelenina. Zmínku např. o soli a cukrech v potravě se zabývá jen učebnice Alter, a to ve 3. ročníku, dále pak nezávadností a skladováním potravin včetně školního stravování jen učebnice Fraus (3. a 5. ročník), s pojmem vápník se pracuje pouze v učebnicích Prodos (4/5. ročník), s pojmem sladkosti v učebnicích Nové školy (2. a 5. ročník, duhová řada 1. ročník) a sacharidy se objevují v učebnicích Fraus pro 3. ročník. • Analýza současných učebnicových řad •Ve většině sledovaných případů učebnic je 4. ročník bez vzdělávací oblasti výchova ke zdraví tedy i bez vzdělávání v oblasti výživy. Výjimku tvoří nakladatelství Prodos a Fraus. Nakladatelství Prodos prezentuje výchovu ke zdraví v učebnici spojené pro 4. a 5. ročník, přičemž otázkou zůstává, jak s tímto meziročníkovým vymezením učiva nakládají učitelé. •Alfou a omegou didaktického aparátu učebnic je neustálé dělení potravin na zdravé a nezdravé, přičemž není podána jakákoliv informace o tom, proč by ta určitá potravina měla být zdravá či nikoliv. •Například označování potravin s vysokým podílem sacharidů jako zcela nezdravé je zavádějící, jelikož sacharidy potřebujeme. Nezdravé je však jejich konzumované množství a četnost v jídelníčku dětí. Takovými otázkami bohužel nepodporujeme navození správných stravovacích návyků, ani nezvyšujeme zdravotní gramotnost dětí. • Analýza současných učebnicových řad •Pedagogičtí pracovníci hledající oporu v oblasti vzdělávání o výživě a pohybu, která by zajišťovala možnost kontroly informací, naleznou na oficiálních webových stránkách metodického portálu RVP ZV informace mnohdy matoucí, či dokonce zcela obsahově nesprávné. •Učitelé tedy jsou nuceni brát učebnice jako zdroj relevantních informací ve vzdělávání o výživě......v učebnicích by to mělo být správně, jelikož nemůžeme očekávat, že učitel bude aktivně vyhledávat a ověřovat si uvedené informace jinde. •Učivo: Nová škola – denní režim (1., 2. a 3. ročník); zdravé potraviny; zdravá výživy (2., 3. a 5. ročník). Fraus – režim dne (1., 2. a 3. ročník); vitaminy (3., 4. a 5 ročník). Didaktis – ovoce & zelenina (1., 2. a 3. ročník); vitaminy (1. a 3. ročník). Prodos – ovoce & zelenina (1., 3. a 4/5. ročník); zdravý jídelníček (1., 2. a 4/5. ročník); vitaminy (3. a 4/5. ročník). Nová škola (duhová řada) – režim dne (1., 2. a 3. ročník); vitaminy (1. a 3. ročník). • Mezipředmětové vztahy •Musí být funkční!!! •Upřednostňovat v rámci projektové výuky (Dnů zdraví, Týdnů zdraví) –TO z Člověk a jeho svět –Český jazyk –Matematika •Průřezová témata: –Environmentální výchova –Mediální výchova –Multikulturní výchova – • • • Teoretická podpora učitele •http://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/1_pohyb_a_vyziva_web.pdf • •www.viscojis.cz/teens/ •www.vimcojim.cz •www.vyzivaspol.cz •www.bezpecnostpotravin.cz • Zdroje informací •www.rvp.cz • Návrh metodického zpracování •Dílčí ukázky z Pracovních sešitů – Výživa i pohyb •https://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/2A_sesit_1_web.pdf • •Děti v kuchyni vítány, Metodická pomůcka pro vedení kroužků přípravy pokrmů, Zdravá školní jídelna, SZÚ 2017 •https://www.zdravaskolnijidelna.cz/publikace • • Česká televize, videa apod •Doporučuji pro děti: •https://decko.ceskatelevize.cz/ke-stolu-serviruje-servac • •Vím co jím: •https://www.vimcojim.cz/magazin/videa/ • DĚKUJI ZA POZORNOST Snímek obrazovky 2014-07-16 v 17