Problémové chování II PdF: IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA a Mgr. Lucie Vozáková, BCBA Antecedentní a konsekventní strategie ►záleží, kde působíme (před nebo po chování) ►chování bychom měli řešit vždy jako celek (tzn. NE jen mu předcházet, NE jen hasit oheň) - antecedentní a konsekventní strategie fungují v tandemu ►důraz na etiku ►alternativy k chování ►je potřeba mít vždy plán, neexistuje žádná kuchařka “co udělat, když” ►učení nových dovedností, včetně zvládání obtížných situací se musí dít ve chvílích, kdy se problematické chování nevyskytuje ►dnes se zaměříme na konsekventní strategie ALE nezapomínejme, že je to pouze jedna část behaviorálního plánu (viz minulý seminář) Praktický nácvik Instruktážní kontrola = kontrola nad učením, instrukcemi “Rodiče pracující na pomoci svým dětem překonat dopady autismu čelí mnoha každodenním výzvám. Jako konzultant pracující v oboru Aplikované behaviorální analýzy (Applied Behavioral Analysis) a Verbálního chování (Verbal Behavior) jen zřídka zažívám den, kdy by mi někdo nekladl otázku obsahující frázi: „Jak mohu přimět své dítě…?“ Tahle otázka většinou končí: „zůstat sedět během jídla“, „nevbíhat do silnice“, „používat toaletu“, nebo jakoukoli z tisíce dalších věcí, kterou děti s autismem nemusí chtít udělat, když je o to požádáte. V těch otázkách jde ale o to, že všechny jsou projevem stejného problému. Nápady jak ovlivnit dílčí projevy pouze poskytnou dočasnou záplatu do té doby, dokud nevyvstane projev jiný. Kořen problému všech těchto otázek je v tom, že rodina nezískala dostatečně efektivní kontrolu nad pokyny, které zadává dítěti Dokud toho nedosáhnou, život bude neustále o hašení jednoho požáru za druhým a o doufání, že mezi plameny se stihne dítě i něco naučit.“ Robert Schramm -7 kroků k získání instruktážní kontroly (přečíst za úkol, můžeme se na něco zeptat při kolokviu :) )