Párování, mandování a komentování PdF: IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA a Mgr. Lucie Vozáková, BCBA Komentování Co vše jsou požadavky •Otázky (“Chceš tohle?”) •Instrukce (“Sedni si”) •Oslovování (“Jirko podívej”) •Zakončování věty otazníkem (“mám balón”?) Ne každý požadavek je nevhodný, vždy záleží na dítěti. Obecně je lepší se tomuto vyhnout, předcházíte problémovému chování. Komentování Jak má vypadat komentování •Energické+intonace •Nadšené •Jednoslovné/dvouslovné/ve větách podle dovedností dítěte •Vyvarovat se obecných slov •Komentovat to, co děláte Vy i to co dělá dítě •Ideálně v infinitivu (je ale i druhá možnost) •Opakování slov, které řekne dítě •Stejné pro všechny děti Párování Jak to vypadá •Budování přátelského vztahu s dítětem •Dítě se na Vás musí těšit •Doručovat posílení bez požadavků a “zadarmo” (dávat a ne brát) •Seznam posílení dítěte •Uklizené prostředí, kde se terapie odehrává •Odehrává se v průběhu celé terapie •Aktivita má být zábavnější s Vámi, než kdyby ji dítě dělalo samo •Střídání posílení Párování Co nedělat •Nutit dítěti aktivitu, kterou nechce dělat •Nesmí dojít ke zhoršení situace dítěte •Snažit se nebrat věci, spíše vyměňovat •Vyhnout se požadavkům •požadavek versus komentář •+ukázka 1 slovné dítě komentování+párování Praktické cvičení na párování +komentování a rozdílu komentář versus požadavek Mandování •mand = požadavek dítěte (motivace), dítěti se musí motivovat, než budete chtít mand Co vše může být mand: -žádosti o věci (čokoládu, auto), aktivity (houpat), pozornost -požadavky na ukončení nechtěného -otázky (kde je máma?) Mandování Druhy mandů •mand s přiblížením (https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390037) •mand ve dvou pokusech (https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390036) Neptat se: “co chceš”, dítě by to mělo dělat spontánně Promptování = dopomoc dítěti u všech dovedností •mandy -vokální dítě (echoický prompt) -znakující dítě (fyzický nebo prompt modelem) •mandování do samostatnosti •Praktické cvičení Úkol na příště+celosemestrální úkol -Úkol na příště: Napište s čím byste se jako terapeut párovali s Vaším dítětem. Jaké aktivity byste naplánovali (stačí v bodech A4), ale konkrétně (ne jen “budeme si hrát s vláčky”, ale jakým způsobem, co uděláte jako první, co bude následovat, jak uděláte “srandu” atd.) Celosemestrální úkol: -Video na párování+komentování, cca 15 min Termín: 15. 5. 2022