D:\FRONTPAGE THEMES\NATURE\ANABNR2.PNG 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 1 DIDAKTIKA RANÉ VÝUKY CIZÍCH JAZYKŮ seminář Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 2 Příprava a plánování výuky nKaždý učitel rozvrhuje výuku z: n dlouhodobého hlediska ücíle a fáze, časový prostor, media, druh interakce ümetodické příručky k učebnicím, archivovat přípravy ükontinuita pro žáky i jiné vyučující krátkodobého hlediska: každá hodina má 45 min. fáze motivační, opakovací, uvolnění, nová látka= 1/3 vyuč. jednotky, fáze uvolnění, variabilní aplikace Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 3 Témata semináře nPlánování výuky üčasové hledisko üprincipy: priorita mluvené formy, imitace, malé kroky, opakování, činnostní zaměření, simulace reálných situací, různé organizační formy, rozmanitost aktivit, názornost nJazykové prostředky Řečové dovednosti üslovní zásoba poslech üfonetika mluvení ügramatika čtení üortografie psaní Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 4 Herní princip nDůvody pro hravé aktivity: motivace a aktivizace n autentická situace n zábava, hravá atmosféra, případný neúspěch nemá následky v hodnocení nPředpoklady pro zařazení hry: jazykové, věkové, organizační nOtázky: üJe hra pro skupinu vhodná? üCo je učebním cílem? üJak vysvětlím pravidla? üJe sociální klima ve třídě pozitivní? üVarianty, organizační předpoklady? (forma je přenosná: Kufr, Jméno-město…, Jedu do Ameriky…) Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 5 Zařazení písní a básniček nPísně: n Jaký je výukový cíl? n Technické možnosti? n Budeme s textem pracovat dále v budoucnu? nBásničky a říkadla: n Jaký je výukový cíl? n Lze text převést do činnosti/dramatizovat? n Lze text výtvarně znázornit? n Metodický postup při práci s textem n Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 6 Slovní zásoba nPatří k nejdůležitějším jazykovým prostředkům v rané výuce CJ. nKriteria pro volbu SZ: frekvence, cíle a témata, reprodukce, naučitelnost. nElementární slovní zásoba= 1000 slov (80% běžných textů), 4000 slov (95% běžných textů) nOtevřená třída slov obsahových /zavřená tř. s. strukturních nStupeň ovládání: produktivní/aktivní (2000 jednotek) n receptivní (8000 jednotek) n potenciální Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 7 Slovní zásoba n Principy: n multisenzorická prezentace n (komplexní pohled, zapojení obou mozkových hemisfér ) n uvedení v souvislostech n opakování různými typy cvičení n navázání na známé (v kruzích) n zohlednění individuality žáka Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 8 Typy cvičení n nPřeklad není jedinou a nejefektivnější možností nAsociace sémantické: Koordinace = slova patřící/ nepatřící do skupiny (kvarteto), řetězce asociací, slovní pole, hledání společných rysů nSubordinace = slova nadřazená /podřazená nKolokace = domino (vlastnosti, činnosti), definice, hádanky, slovní hříčky nSynonyma/antonyma = pexeso, substituce v textu nHledisko gramatické: slova příbuzná, doplň do textu z nabídky nHledisko tematicko-situativní: Kimovy hry, popis obr. Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 9 Fonetika nNemá se izolovat, ale integrovat, důležitá složka komunikace, počáteční výuka a interference, problematika určení standardu. nIntonace + artikulace nPrvotní je poslech! nTaktilní, vizuální, auditivní a audiovizuální pomůcky nTypy cvičení: üsenzibilizační poslech. cvičení, kontrolovatelná posl.cv. (diskriminační a identifikační), echo, opakování, uvědomění si, aplikace üZapojení celého těla, prožitek n n Ø n Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 10 n nHlavním úkolem počáteční výuky = naučit gramatické formy používat automatizací a imitací, využít potřebu vyjádřit se. üZohlednění zkušeností žáků s analýzou jazyka, indukce, kontrastivní přístup üZohlednění mentální úrovně a schopnosti abstrakce obecně üDůraz na činnostní pojetí, jazyk jako nástroj pro jednání üMultisenzorické učení a učení v souvislostech, názornost, n vizuální pomůcky, pestrost forem üRytmické elementy pomáhají zapamatování struktur üAbstraktní slovní popisy znesnadňují pochopení n Ø n n Gramatika Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 11 Ortografie nVýznam pro dovednost psát a číst a fonetiku nDva přístupy: naučit se psát slova nebo se řídit pravidly nMetodika: opisování podporuje grafomotorickou paměť, znalost abecedy umožňuje rychlou orientaci ve slovnících. Typy cvičení: n Hry s papírem a tužkou: vybarvování slov s hledaným grafémem, hledání počátečního nebo koncového písmena, hledání slov obsažených v delším slově, vytváření slov ze slabik, písmen, spojování rýmujících se slov, šibenice, tajná abeceda, křížovky, řada slov aj. n Pohybové hry: skákání písmenkového panáka, psaní na záda, znázornění písmene tělem, diktát s pohybovou složkou, opisování z paměti, autodiktát aj. n Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 12 Dovednosti nmluvený jazyk má přednost nposlech je prvotní nvšechny dovednosti mají být přesto zastoupeny v jedné vyuč. jednotce npsaní a čtení často jako prostředek k jiným cílům nposlech a mluvení spolu souvisí nučení v reálných situacích Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 13 Poslech s porozuměním nKomplexní proces, nikoliv pasivní. 1.Uvědomit si akustické signály (rozlišit podobně znějící hlásky, hranice slov a vět. celků podle pauz, intonaci poznat a interpretovat) 2.Rozpoznat slova a vzpomenout si na jejich význam. 3.Tato slova uspořádat do celku a interpretovat. 4.Není vlastní kontrola tempa, výslovnosti a slovní zásoby (jako je u mluvení) 5.V reálných situacích slyšíte řečené většinou jen jednou, je zapotřebí udržet obsah slyšeného v paměti a dále ho zpracovat. Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 14 Poslech s porozuměním nKonsekvence pro výuku: üTexty nesmí být příliš dlouhé üJazykově jednodušší než pro čtení üTexty nemají obsahovat v koncentrovaném měřítku informace, vhodná je nadbytečnost a přítomnost nepotřebných informací, kdy má žák čas přemýšlet o slyšeném a domyslet příp. ztracené slovo z kontextu. Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 15 üOtevřené otázky nOdpověď na dotaz v mateřštině nVyplnění tabulky mateřštinou nebo symboly (cifry, znaky, čísla) üMultiple-choice nZakřížkování správného obrázku, symbolu, vyjádření v mateřštině üVolba alternativy nSprávně x chybně ( nebylo v textu/ nevyplývá z textu) üPřiřazování nObrázků, symbolů, čísel (ceny, hodiny aj.), řazení obrázků, přiřazení osob podle jména üGrafické ztvárnění a dramatizace / praktické provedení nvizuální diktát, dokreslení obrázku, nakreslit plán cesty, projít trasu, zhotovit výrobek, provést úkol Testovací možnosti porozumění u mladších žáků Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 16 Mluvení nMonologické: popis děje na obrázcích, předmětů a krátké sdělení / shrnutí obsahu nebo důležitých prvků čteného textu, převyprávění= kombinace se čtením/poslechem ndialogické (pro mladší žáky vhodnější): odpovědi na izolované otázky, konverzace, simulace reálných situací, hraní rolí, diskuse, telefonování= kombinace poslech a mluvení nMluvčí má záměr (intenci), nachází se v komunikativní situaci, volí řečové prostředky, reaguje na podnět (impuls): obrázek, otázky, zážitek, začátek věty, opakování slyšeného a variace n n Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 17 Mluvení nmíra odchylování se od vzoru určuje roviny: nimitace (reprodukce) n(básničky, písně, texty zpaměti, opakování ve sboru ) nreproduktivně produktivní řízená variace (rekonstrukce) n(dokončování vět, doplňování chybějících slov, začátek vět: imitace špatného telefonického spojení, změna některých údajů…..) n produktivní rovina, volné mluvení (konstrukce) n(velký podíl vlastních formulací) nPostulát: Mluvení se naučíme jenom mluvením Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 18 Čtení nPsaná forma jazyka má podpůrnou funkci při učení. nČtení: hlasité (fonetika)x tiché s porozuměním (sl.zás., gramatika, ortografie..) nPorozumění textu : detailní (totální), kurzorické a selektivní, nglobální. Testování jako u poslechu + cvičení na núrovni slova a věty: (přiřazování obrázků větám, nsalát ze slov nebo písmen, větní hadi…) ntextová úroveň (puzzle, klíčová slova, strategie odhadování nvýznamu podle kontextu, podle pravidel slovotvorby, využití ninternacionalismů…) Stationery 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 C:\Wendy\anabnr2.GIF ‹#› 25.4.2022 Seminář, říjen 2004 19 Psaní nPsaní: grafomotorická podpora, ortografie nreálná komunikace (dopisy) – důležitý argument pro nácvik nreprodukce: diktát, opis nrekonstrukce: přeformulování obsahu, forma/obsah zůstává nvolné (kreativní?) psaní: básnička, popis, vyprávění, dopis… nImpuls: šablony: mám rád/a……, a ……., ale nesnáším……. n ……je……., ale není……….. nPostupná terapie chyb nKooperativní psaní nCvičení přípravná (cluster, asociogram)– následná (úroveň vět) – strukturující (text) n