Základní směry současné filosofie výchovy Přehled důležitých směrů filosofie výchovy 20. století (podle Heinricha Becka) Humanistické aspekty výchovy Hlavní směry filosofie výchovy v 20. století nMetafyzické teorie výchovy nMarxistická teorie nModerní empirické teorie nNěmecká kritická pedagogika nStrukturalistické teorie nHermeneutické teorie nAntropologicko-fenomenologické teorie nExistencialistické teorie Metafyzické teorie výchovy nMeta-fysika (to, co je „za tímto hmotným světem“) nMetafyzika se snaží vysvětlit základní otázky bytí v jeho celistvosti a vychází přitom z jeho nejhlubšího základu nVýchova = proces „stávání se člověkem“ v rámci otázky bytí a otázky Boha nVýchodisko – řecká filosofie, Kant, Heidegger Marxistická teorie výchovy 1 nVýchodisko: „dialektický materialismus“ n Karl Marx (1818-1883); Friedrich Engels (1820-1895): Komunistický manifest (1848), Kapitál nHlavní myšlenky: nexistuje pouze materiální svět, jehož vývoj je určen přírodními a společenskými zákony nduševní pochody jsou výsledkem práce „vysoce organizované hmoty“ – mozku ndějinný vývoj je závislý na vědecko-technickém pokroku a na vztahu k výrobním prostředkům nvztah k výrobním prostředkům vytváří antagonistické třídy (buržoazie a proletariát) Marxistická teorie výchovy 2 nCíl výchovy: pomoci lidem k jejich vývoji nProstředky: nPochopit třídní charakter sociálních vztahů nVýchova a vzdělávání „dělnické třídy“ nv pracovních činnostech nv technických oborech nk revolučnímu boji (za svá práva) Marxistická teorie výchovy 3 nZástupci: nNaděžda Konstantinovna Krupská (1869-1939) nPavel Petrovič Blonskij (1884-1941) nAnton Semjonovič Makarenko (1888-1939) nMao Tse-Tung (1893-1976) nVšichni čeští pedagogové mezi léty 1950-1989 museli oficiálně navazovat na marxistickou teorii výchovy Moderní empirické teorie nModerní empirické teorie chápou pedagogiku jako empirickou sociální vědu nVýchodisko – empirické zkoumání edukační reality (posledních 200 let) nVývoj od klasického empirismu (vnímání a pozorování a induktivní tvorba teorií) k analytickému empirismu (teorie vycházející z empirických věd) nZástupci: nBrezinka nCube nRössner Německá kritická pedagogika nPedagogika = věda o výchově a pro výchovu nCíl: nastartovat proces „osvěty“, který by „zlidštil“ pedagogicko-společenské vztahy nFilosofický základ: filosofie tzv. frankfurtské školy (Habermas) nMollenhauer (sociální pedagogika): nParadigma komunikační teorie nParadigma teorie interakce nMarxistické paradigma Strukturalistické teorie nVznik – Francie, 50. léta nDůraz na zakotvenost člověka v prostředí, které se chápe jako systém nFilosofická východiska: Lévi-Strauss nU nás: Břetislav Hofbauer (pedagogika volného času)