Černá a bílá spirála schodiště Motivační rozhovory Poradenský nástroj a terapeutický přístup Moje motivace – skupinová práce vRogers.jpg Východiska I - atmosféra změny •Konfrontace je součástí procesu změny – je důležité, aby jedinec viděl a přijal realitu a mohl tak nastoupit proces změny •V procesu změny je důležitý styl jednání a chování terapeuta •Carl Rogers (Způsob bytí) •Přístup zaměřený na klienta •EMPATIE ÚTOČNÁ TERAPIE •AKCEPTACE HORKÉ KŘESLO •AUTENTICITA • Východiska II - co lidi motivuje ke změně? •Motivace •Problém osobnosti, povahový rys •Stav připravenosti ke změně •Chtít, být schopen, být připraven •PROMĚNLIVÝ •OVLIVNITELNÝ •záleží (i) na terapeutovi •KOLO ZMĚNY Trvalý výstup Prekontemplace Fáze změny a úkoly terapeuta FÁZE MOTIVAČNÍ ÚKOLY TERAPEUTA Prekontemplace Vyvolejte u klienta pochybnosti, posilte vnímání nebezpečí a potíží, které stávající chování přináší. Kontemplace Nakloňte rovnováhu žádoucím směrem, připomeňte důvody pro změnu a nebezpečí, pokud změna nenastane. Rozhodnutí Pomozte klientovi, aby se rozhodl pro nejlepší variantu akce směřující ke změně. Akce Pomozte klientovi udělat vše potřebné. Udržování Pomozte klientovi najít a použít metody, které zabrání relapsu. Relaps Pomozte klientovi, aby obnovil proces uvažování, rozhodnutí… Bez názvu.png Jak účinně postupovat? •předávání RAD •Rogersova nedirektivita? •Dobrá rada nad zlato •odstraňování PŘEKÁŽEK •Ekonomické, potíže s dopravou, • pohodlí, obavy z neznámé situace •nabídka VÝBĚRU •snižování PŘITAŽLIVOSTI •uplatnění EMPATIE •Vřelost, podpora, respekt, • soucitné pochopení •poskytování ZPĚTNÉ VAZBY •vyjasňování CÍLŮ •Srozumitelných a dosažitelných •aktivní POMOC •Iniciativa a zájem vahy.gif •„A proč piješ?“ zeptal se malý princ. •„Abych zapomněl,“ řekl pijan. •„ Nač abys zapomněl?“ vyzvídal malý princ a už už ho začínal litovat. •„Abych zapomněl, že se stydím,“ přiznal se pijan a sklonil hlavu. •„A zač se stydíš?“ vyptával se dál malý princ, protože by mu •rád pomohl. •„Stydím se, že piji!“ Dodal pijan a nadobro se odmlčel. •A malý princ zmaten odešel. •Dospělí jsou rozhodně moc a moc zvláštní, •říkal si v duchu cestou. • • • Antoine de Saint-Exupéry, Malý princ image044.jpg Východiska III - ambivalence aneb dilema změny •Chci, nechci (motivace z hlediska klienta) •Klíčový problém (bez vyřešení ambivalence se klient jen stěží posunuje kupředu), ale potřebuje svůj čas (neženeme) •Formulář rovnováhy a rozhodování • • • Co je motivační rozhovor (MI)? •Mladý poradenský, terapeutický a komunikační přístup (Miller, W., R. Rollnick, S.) • •Metoda, která pomáhá klientům rozeznat jejich stávající nebo blížící se problém a něco s ním udělat. • •Je vhodný pro práci s klienty v počátečních fázích jejich změny, na cestě ke změně i tam, kde je potřeba změnu udržet. • •Původně pro klienty se závislostmi, dnes v probační službě, v práci s mladistvými, s osobami s poruchami příjmu potravy, ve školách, ve zdravotnických zařízeních, v sociální oblasti, v poradenství Co je motivační rozhovor (MI)? •Nedirektivní/ na klienta zaměřený (Rogers) poradenský styl pro napomáhání/podporu změny chování prostřednictvím pomoci klientovi objasnit a vyřešit ambivalenci (rozpolcenost). • •Staví na přirozeném procesu změny: •2 hlavní úkoly: •posílit nesoulad/ rozpolcenost klientových postojů (chci i nechci brát drogy, má to výhody a nevýhody) •využít klientovy rozpolcenosti a nasměrovat ji ke změně chování Kameny na cestě •Požadování, nařizování, přikazování •Varování, upozorňování, zastrašování •Dávání rad, navrhování hotových řešení •Přesvědčování (logická argumentace) •Moralizování •Nesouhlasení, posuzování, kritizování, obviňování •Souhlasení, schvalování, chválení •Zahanbování, zesměšňování, nálepkování •Interpretování, analyzování •Utěšování, soucítění (x empatie) •Zpochybňování (šťourání) •Nezájem, rušení, žertování Principy a strategie MI •VYJADŘUJTE EMPATII •reflektivní naslouchání • •ROZVÍJEJTE ROZPORY •mezi klientovými cíli nebo hodnotami a současným problémovým chováním • •VYHNĚTE SE ARGUMENTACI, TANEC S ODPOREM •zabraňte přímé konfrontaci •svezte se s odporem • •PODPORUJTE VÍRU VE VLASTNÍ SCHOPNOSTI KLIENTA •a optimismus pro změnu Základní techniky MI • past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg PASTI, kterým bychom se měli vyhnout •Vyslýchání •Málo pozornosti věnované klientovi •Ponižování klienta •Past experta •Naivita •Předčasné zaměření se na problém •Zachránce •Obviňování •Manipulace •Zaměřování se na nepodstatné •Netaktnost •Konfrontování •Argumentování • past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg